Bukefalos 28 år!

Mjölk. Att dricka eller inte dricka?

Ska man introducera föda igen till de som varit svältande länge (vilket många i tredje världen är) så är näringsdrycker/pasta det bästa sättet.

Nja, näe va. Näringsdryck är oerhört energitätt så det kräver en hel del av kroppen som ska kunna ta hand om det. Lättsmält mat som enkla soppor och mos är snällast i en introduktionstrappa till en svältande människa.
 
Nja, näe va. Näringsdryck är oerhört energitätt så det kräver en hel del av kroppen som ska kunna ta hand om det. Lättsmält mat som enkla soppor och mos är snällast i en introduktionstrappa till en svältande människa.

Är ingen expert :) men jag har läst om att man kunde köpa och ge näringspasta till svältande i Afrika för något år sedan (som typ julklapp a la getter).
 
Har nu läst igenom tråden och slurpat i mig ca 0.75 L mjölk under tiden. En normal dag dricker jag väl 2 L.

Människor som använder ord som äckligt i samband med intag av föda tycker jag är äckliga själva - eller inte.
 
Är ingen expert :) men jag har läst om att man kunde köpa och ge näringspasta till svältande i Afrika för något år sedan (som typ julklapp a la getter).
Det är inte jag heller. Men, lite vet jag. Näringsdryck/pasta har ett spektrum ungefär lika stort som åsikter på bukefalos, och den näringsdryck som ges till svältande har föga gemensamt med den näringsdryck som man ger till nyopererade, eller paliativa människor, eller tunna energiska äppelkindade barn, liksom.
 
Vin är vi väl inte skapta för att dricka heller? Eller kolsyrat, smaksatt vatten?
Alla svar, förutom rent källvatten, är ju fel med just det här argumentet.
"Vad vi är skapta för" låter närmast som en teologisk fråga. Jag tycker att det är intressantare att fråga sig vem drycken är skapad för. Vin är skapat av och för människor. Komjölk är skapat av och för nötkreatur. Lätt som en plätt!
 
"Vad vi är skapta för" låter närmast som en teologisk fråga. Jag tycker att det är intressantare att fråga sig vem drycken är skapad för. Vin är skapat av och för människor. Komjölk är skapat av och för nötkreatur. Lätt som en plätt!
80% Stroh Rum är skapat av och för människor. Värsta näringslösningen!
 
Hur skulle det vara ett påhopp på landsbygden? Dricker man mer mölk på landet än i stan?
Nej, var lite tjurig och neggo. Jag tyckte de hoppar på mjölkbönder. Fasen var det inte mer sammanhållning Sverige skulle få istället för fler påhopp åt olika håll.
 
"Vad vi är skapta för" låter närmast som en teologisk fråga. Jag tycker att det är intressantare att fråga sig vem drycken är skapad för. Vin är skapat av och för människor. Komjölk är skapat av och för nötkreatur. Lätt som en plätt!
Från vilda druvor till vin har varit en lång process. Att få kor att producera ett stort överskott av mjölk har också tagit tusentals år.
Är havre mer naturligt för människor att äta/dricka?
 
Senast ändrad:
"Vad vi är skapta för" låter närmast som en teologisk fråga. Jag tycker att det är intressantare att fråga sig vem drycken är skapad för. Vin är skapat av och för människor. Komjölk är skapat av och för nötkreatur. Lätt som en plätt!
Men inte är homogeniserade, pastöriserade, enlitersförpackad kyld mjölk gjord för kalvar inte? De föredrar säkert spenvarm mjölk direkt från mamma.
 
Från vilda druvor till vin har varit en lång process. Att få kor att producera ett stort överskott av mjölk har också tagit tusentals år.
Är havre mer naturligt för människor att äta?
Jag tror inte på "naturligt". I fallet med mjölk har jag min åsikt väldigt klart för mig: det sätt som nötkreatur behandlas inom mjölkindustrin är ingenting jag vill stötta på något vis. Jag skulle aldrig hålla mina egna djur på det viset. Att jag tycker att komjölk smakar äckligt bidrar - det är inte en uppoffring för mig att låta bli mjölk.
 
Men inte är homogeniserade, pastöriserade, enlitersförpackad kyld mjölk gjord för kalvar inte? De föredrar säkert spenvarm mjölk direkt från mamma.
Fast det är ju som den behandlas, inte tillverkas. Men visst, i strikt mening är mycket av mjölken tillverkad för människor i den mån den är skapad med ett syfte. Korna tänker nog varken (på) att de gör mjölken eller att de gör den för någon.
 
Vågar man fråga er som tycker att vi inte är skapta för mjölk dricker istället?
Jag tror vi är "skapta" att äta det vi kommer över ;) , allätare, men jag är inte alltid så förtjust i att dricka mjölk så jag brukar dricka vatten och te såklart o kaffe (eftersom jobbets te är om möjligt ännu läbbigare än kaffet).

Inser att jag sitter i mitten här och inte tror det är farligt med lagom mjölk (och gluten och allt annat som det just nu är mode i att tycka att det är farligt,) men å andra sidan inte heller dricker så mycket av det (lite i jobbets äckliga kaffe mest och varm choklad ibland). Samtidigt kan jag tveklöst dricka en halv liter i ett svep någon gång i halvåret utan att det ger någon som helst effekt på magen. Allt är så överdrivet hela tiden, någonting är jättenyttigt och ätas i bisarra mängder eller jättefarligt och ska undvikas till varje pris. Mittenlinjen borde väl fungera på de flesta matvaror tycker man. (Även morötter gav väl cancer om man åt knäppa mängder av dem)
 
Senast ändrad:
Nu låter jag som att jag har drabbats av den rådande sockerskräcken, men det har jag inte. Dock tycker jag att Oboy är för sött. Tidigare i livet har jag ibland druckit varm choklad (blandad med kakao och socker till lagom sötma), men det har inte blivit av på många år. Min mormor brukade servera det till födelsedagarna, oavsett jubilarens ålder. Med en god kakaosort, blir det riktigt gott.

(Jag uppfattar ärligt talat inte Oboy som en vuxendryck, det heller. Men vill vuxna dricka det, lovar jag att inte hindra dem.)

Mmm jag dricker också hemlagad varm choklad, inte jättesällan faktiskt, till middag, med äggsmörgås. O boy är inte helt dumt i kall mjölk, har hemma och har smakat på 4 åringens för ett par veckor sedan. Hade glömt att vi har det hemma faktiskt.
 
Eftersom vi inte är något annat än ett djur, är vi gjorda för att dricka vatten.
Allt annat är mer eller mindre obra för oss, som organism.
Vatten var väl ganska dåligt historiskt sett, fullt med bakterier och annat skumt. Så även om vi är garanterat gjorda för att dricka det så dör vi ju också av att dricka det (i fel sammanhang tex fullt med amöbor eller vad som, historiskt sett har väl fel sammanhang varit vanligt och vin och öl relativt hm nyttigt i jämförelse, vadsom har i alla fall dött och fick svårt att flytta in igen.).
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp