Bukefalos 28 år!

Mjölk i brösten, inte gravid.

Smurfoff

Trådstartare
Var med om något konstigt för några dagar sedan. Träffade mitt kk som hade köpt sugproppar till brösten, haha och lekte med de. Sen blir han helt tyst och säger de kommer mjölk. Vi provade igen och de kom droppar med mjölk. Har p-stav som jag ska byta ut nu i september då har jag haft den i 3 år. Haft pstav i totalt 9 år och aldrig blivit gravid. Har haft mens också ett flertal gånger så risken att jag är gravid är väldigt liten. Men vad kan detta bero på att de kommer mjölk? Trycker jag bara vanligt så kommer de ingenting men med de sugpropparna kommer de ifrån båda brösten! Har googlat som man aldrig ska göra och de kommer till cancer... Ska till barnmorskan i början av september men vill veta om någon här vet vad de kan bero på..
 
För högt prolaktin kan det bero på. Det kan komma av ett adenom på hypofysen tex, vilket inte är cancer.
 
Var med om något konstigt för några dagar sedan. Träffade mitt kk som hade köpt sugproppar till brösten, haha och lekte med de. Sen blir han helt tyst och säger de kommer mjölk. Vi provade igen och de kom droppar med mjölk. Har p-stav som jag ska byta ut nu i september då har jag haft den i 3 år. Haft pstav i totalt 9 år och aldrig blivit gravid. Har haft mens också ett flertal gånger så risken att jag är gravid är väldigt liten. Men vad kan detta bero på att de kommer mjölk? Trycker jag bara vanligt så kommer de ingenting men med de sugpropparna kommer de ifrån båda brösten! Har googlat som man aldrig ska göra och de kommer till cancer... Ska till barnmorskan i början av september men vill veta om någon här vet vad de kan bero på..

Har tyvärr också bara hört om att det kan vara något problematiskt om det kommer vätska ifrån brösten, kolla upp så snart du kan :)
 
Mallju skrev:
Äter inga mediciner. Bara p-staven. Jo blir väldigt nervös nu..

Jag har periodvis haft små mängder mjölk i brösten som gått att "klämma ut" sådär långt efter att sista barnet slutade amma (flera år alltså), utan att vara gravid och utan att det berott på något speciellt. Har inga förändringar eller andra konstigheter vare sig i bröst eller annat och fick vid något tillfälle höra att det kunde bli så ibland utan nån direkt orsak. Själv var jag inte så bekymrad över det utan tänkte att det nog kan bli så när de varit mjölkproducerande tidigare. Alltså nått småvajsing på hormonerna ibland.
 
JAg har inga barn sedan tidigare och har aldrig tidigare haft mjölk i brösten. Så lika bra att kolla upp de, sen vet ja inte om killen råkade stimulera de haha.. Då jag själv inte kan få ut något om jag trycker.
 
JAg har inga barn sedan tidigare och har aldrig tidigare haft mjölk i brösten. Så lika bra att kolla upp de, sen vet ja inte om killen råkade stimulera de haha.. Då jag själv inte kan få ut något om jag trycker.
Det är faktiskt så att man utan att ha varit gravid/ammat tidigare kan få ut mjölk och till och med sätta igång mjölkproduktion om stimulansen är rätt så det behöver inte vara något fel. Vi är alla olika och har olika lätt för det såklart men att det går att stimulera fram mjölk är fakta. Tyvärr var det längesedan jag läste om det och då i en papperstidning så jag kan inte länka. Det var någon som skrev om att amma adoptivbarn och en studie som gjorts runt det om någon vill försöka hitta det.
 
Bra att du bokat tid. :) Tills dess så känn igenom brösten och se om det finns några knölar/hårdheter som inte brukar finnas. Obs! Knölar behöver inte vara farliga men behöver generellt alltid åtgärdas. Jag fick plötsligt en knöl i ena bröstet när jag var 18, visade sig vara en inflammation. Den var ofarlig men läkaren ”tömde” knölen på vätskan (genom att, under lokal bedövning, sticka in en nål och dra ut väskan) och därefter var det bra.
 
Jag har en väninna som hade ganska mycket mjölkproduktion trots att hon aldrig fått barn eller varit gravid. Det kom mjölk även utan stimulering. Det var något hormonellt och hon fick senare behandling, men det var absolut inte cancer-relaterat eller farligt på något sätt.
 
Enbart mycket stimulering kan ge lite mjölkproduktion. Man bör dock kolla att det inte beror på för mycket prolaktin. Är det bara överstimulering kan man få bort det genom att låta brösten vara ifred i några veckor.
 
Jag har också haft, små droppar, innan jag fick barn. Inget farligt och gick över av sig själv har jag för mig.
 
Det är faktiskt så att man utan att ha varit gravid/ammat tidigare kan få ut mjölk och till och med sätta igång mjölkproduktion om stimulansen är rätt så det behöver inte vara något fel. Vi är alla olika och har olika lätt för det såklart men att det går att stimulera fram mjölk är fakta. Tyvärr var det längesedan jag läste om det och då i en papperstidning så jag kan inte länka. Det var någon som skrev om att amma adoptivbarn och en studie som gjorts runt det om någon vill försöka hitta det.
Apropå det så frågade vår barnmorska oss om vi båda skulle amma. Vi är förvisso två kvinnor men vi (speciellt min sambo :rofl:) såg ut såhär O_o
Nu gjorde vi inte det men tydligen ska det kunna gå, precis som du säger :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 326
Senast: manda
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 238
Senast: iNHALE
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 589
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 786
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp