Mjukbom/Bomlös

Muninn

Trådstartare
Undrar vad ni har för erfarenhet av sådana sadlar? Har fått för mig att hästen har lättare för att både böja sig och att utveckla sin gång i en sån, och att man har lättare för att få bra sits? Eller har jag fel?
Nylanders mjukbomssadel är ju realtivt billig jämfört med andra. Ärden bra, eller ska man kolla på de dyrare alternativen?

Ha det bra!
/maria
 
Satsa på en dyrare, typ Bare foot, Torsion eller dylikt. Nylanders mjukbomssadel är inget annat än en ful otymplig kudde! Borde väl knappast få kallas för sadel överhuvud taget!
 
Jag är också jätte nyfiken på bomlöst och vill framför allt veta HUR LÅNGA dessa är i de olika modellerna. Hur lång anläggningsytan mot hästen är alltså. Kan ju smyga med min fråga i din tråd här så kanske folk kan svara på den också när dom ändå berättar om sina erfarenheter. :D
 
sök på bomlös sadel så hittar ni nog massa trådar om just detta. jag har svarat på många sådana och dessutom lagt ut bilder på min egen freeformsadel.
 
såg att du bor i uppland. vill du får du gärna komma och titta på min sadel...har redan varit folk ute som velat kika på den. har du mer frågor kan vi jue ta det på telefon! vill du ha mitt numemr så PM.a mig!
 
Jag har precis haft en barefoot-sadel hemma på prov.
Den va ganska stor tycker jag, lite klumpigt, men ok.
När jag red i den så hamnade jag längst bak i sadeln, har fått förklarat för mig att det inte gör nåt när sadeln är bomlös men jag tyckte ändå att de kändes lite obekvämt.
Men sen kom droppen som gjorde att bägaren rann över, pållen började få skav på länden av sadeln, och då hade jag bara använt den några gånger. Så näe, de blir inte en bomfri sadel för mig.
Mycket möjligt att de finns andra modeller som skulle passa mig och pållen bättre men just denna passade iaf inte. :smirk:
 
Om en kort häst får skav baktill av Fitform/Torsion/Cheyenne(Barefoot) så kan man ta ut bakvalvet och stoppa i en liten handduk. Det funkar på en hel del hästar :)
 
Det som jag upplever som mest positivt med bomlösa sadlar är att hästen vågar höja ryggen och bära sig bättre, sen är det ju trevligt att pållen slipper slå i sadeln med skulderbladen också.. då kommer gångarterna som en bonus :)
 

Liknande trådar

Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
966
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 438
Senast: cewe
·
Kropp & Själ Jag fick reda på att jag har en liten hörselnedsättning på ena örat redan för 25-30 år sedan, beskedet kom då som en överraskning. Jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 555
Senast: hastflicka
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 446
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vilka banor finns?
  • Avmaskning

Omröstningar

Tillbaka
Upp