Bukefalos 28 år!

Mobilförbud på raster

julafton

Trådstartare
Har fått tillsägelse av min chef att man inte får använda mobilen på raster,
vi har 30 min rast på fm, 30 min lunch och 30 min på em,
detta blir 1,5 tim rast per dag och vi sitter och pratar väder och frukt på bordet och ev om nåns barn. (vi är ca 25 pers) Super ytligt och tråkigt enl mig. Men jag sitter glatt och lyssnar. Men ibland kanske jag behöver ringa ett samtal och jag kanske skickar 2-3 sms på dag på rasten.

Detta får jag inte göra längre. INGA sms INGA samtal. Jag försökte förklara att det funkar inte för mig att vara okontaktbar hela dagarna ibland måste jag svara på sms och samtal ex ringa banken, läkaren, tandläkaren eller fastighetsskötaren dessa jobbar enbart dagtid och ibland måste jag svara på något sms.

Jag frågade också då om jag kan sitta kvar 5 min på min jobbplats och lösa detta och sen komma ut på rasten? Svaret var NEJ! om jag gick iväg en stund då och svarade på sms/ samtal på rasten? för att inte störa någon annan. svaret var NEJ! Man måste vara med på rasten och man får inte använda mobilen. (tyvärr har ingen av de andra anställda med sig mobil alls de sitter och pratar om ytliga saker)

Och jag sitter absolut inte och surfar hela tiden kanske 2 sms per dag vissa dagar inget alls och ibland behöver jag ringa samtal dagtid. Detta får man INTE göra.
Om det är extremt viktigt måste jag informera alla om att jag kanske måste svara på samtal/ sms på raster och vad det gäller???!!! Jag vill inte berätta för dem om jag text väntar samtal från läkare och vad det gäller???

Kan tillägga att min chefs chef hade klagat extremt på detta, dagen efter sitter chefens chef och surfar på sin mobil HELA rasten. Min chef stänger ofta in sig på sitt rum på raster och är inte med, 2 i gruppen går ibland till andra avdelningar och fikar och en 3e i min grupp är enbart med på rast ca 1-2 ggr i veckan. Så det här att man måste vara med på rasten gäller bara mig??! Det är ofta folk inte är med på rasten de har möten m.m

Jag blir gaaalen!!! Hur ska jag hantera detta?
Har ni mobilförbud på jobbet??
 
Har du betalda raster? Får du betalt under lunchrasten? Om inte, så kan din chef inte säga något om vad du gör eller var du är den tiden.

Oavsett så tycker jag att din chef är oväldigt konstig. Självklart ska man inte sitta och prata mobil vid fikabordet/lunchbordet men om man går ifrån och inte stör så ska faktiskt de andra strunta i det. På mitt jobb är det folk som sätter sig vid ett eget bord och läser tidningen på lunchen. Ingen tycker att det är konstigt.
 
Har fått tillsägelse av min chef att man inte får använda mobilen på raster,
vi har 30 min rast på fm, 30 min lunch och 30 min på em,
detta blir 1,5 tim rast per dag och vi sitter och pratar väder och frukt på bordet och ev om nåns barn. (vi är ca 25 pers) Super ytligt och tråkigt enl mig. Men jag sitter glatt och lyssnar. Men ibland kanske jag behöver ringa ett samtal och jag kanske skickar 2-3 sms på dag på rasten.

Detta får jag inte göra längre. INGA sms INGA samtal. Jag försökte förklara att det funkar inte för mig att vara okontaktbar hela dagarna ibland måste jag svara på sms och samtal ex ringa banken, läkaren, tandläkaren eller fastighetsskötaren dessa jobbar enbart dagtid och ibland måste jag svara på något sms.

Jag frågade också då om jag kan sitta kvar 5 min på min jobbplats och lösa detta och sen komma ut på rasten? Svaret var NEJ! om jag gick iväg en stund då och svarade på sms/ samtal på rasten? för att inte störa någon annan. svaret var NEJ! Man måste vara med på rasten och man får inte använda mobilen. (tyvärr har ingen av de andra anställda med sig mobil alls de sitter och pratar om ytliga saker)

Och jag sitter absolut inte och surfar hela tiden kanske 2 sms per dag vissa dagar inget alls och ibland behöver jag ringa samtal dagtid. Detta får man INTE göra.
Om det är extremt viktigt måste jag informera alla om att jag kanske måste svara på samtal/ sms på raster och vad det gäller???!!! Jag vill inte berätta för dem om jag text väntar samtal från läkare och vad det gäller???

Kan tillägga att min chefs chef hade klagat extremt på detta, dagen efter sitter chefens chef och surfar på sin mobil HELA rasten. Min chef stänger ofta in sig på sitt rum på raster och är inte med, 2 i gruppen går ibland till andra avdelningar och fikar och en 3e i min grupp är enbart med på rast ca 1-2 ggr i veckan. Så det här att man måste vara med på rasten gäller bara mig??! Det är ofta folk inte är med på rasten de har möten m.m

Jag blir gaaalen!!! Hur ska jag hantera detta?
Har ni mobilförbud på jobbet??

På raster får man rimligtvis göra vad man vill. Ta en promenad utomhus med mobilen, om det av någon anledning inte är tillåtet med mobiler i lokalerna.

Att tvinga nån att ha rast med andra är inte tillåtet. Då är det inte rast.
 
Va, varför skulle du inte få använda mobilen?

På mitt jobb är det sagt att det ska skötas snyggt om vi använder telefonen under arbetstid. Dvs under jobb.

Ser att du svarat att lunchen är obetald. Då får du använda mobilen hur mycket du vill. Hela lunchen om du behagar.
 
Vi har inga rökare kvar med för ett halvår sedan hade vi 2 st som gick ut och rökte på rasterna... Tror inte de fick någon tillsägelse, det var ok.
 
Jag tycker det är småaktigt. Vi har haft problem på andra sätt där folk tagit samtal och ringt samtal under arbetstid. Viktiga samtal är ju en sak och att måsta svara om dagis ringer är självklart. Men, "vad ska vi äta till middag" och sådana samtal har varit ett problem.

Vi har inget med vad folk gör på sina raster, det är ju liksom det de är till för.
Däremot kan jag tycka, rent personligt, att om man ska surfa länge eller vara på FB, svara på massa mess och sådant, drar sig undan lite så man inte sitter mitt i andras konversation och tittar stint ner på telefonen. Men, vad jag förstår är det inte så du gör.
 
Jag tycker det är småaktigt. Vi har haft problem på andra sätt där folk tagit samtal och ringt samtal under arbetstid. Viktiga samtal är ju en sak och att måsta svara om dagis ringer är självklart. Men, "vad ska vi äta till middag" och sådana samtal har varit ett problem.

Vi har inget med vad folk gör på sina raster, det är ju liksom det de är till för.
Däremot kan jag tycka, rent personligt, att om man ska surfa länge eller vara på FB, svara på massa mess och sådant, drar sig undan lite så man inte sitter mitt i andras konversation och tittar stint ner på telefonen. Men, vad jag förstår är det inte så du gör.

Nä, för min del hade jag satt mig lite för mig själv om jag ville surfa på mobilen en rast. Inte för att jag skulle göra det. Såå roligt är det inte.

Sen kan jag förstå att en chef säger till en anställd som alltid undviker socialt umgänge att det är dags att försöka vara lite social iaf. Men då ska det vara en extrem situation och det handlar det ju inte om här.
 
Vad säger HR om det här? Det låter ju helt sjukt; det är ju liksom en arbetsplats med vuxna människor och inte en grundskoleklass... Har ni typ strålningskänslig utrustning eller något liknande? Vad har chefen lämnat för anledning till beslutet? Att "alla ska vara med på rasten"? Då får väl hen fixa gofika och ta initiativ till att styra upp givande konversationer. Ring facket/maila HR, det här låter ju jätteknäppt!
 
Det här låter ju oerhört märkligt. Är det inte en arbetsplats för vuxna?

Men visst. Under den tid som du har betalt kan arbetsgivaren naturligtvis styra hur du ska använda tiden. Men då är det inte heller rast eller paus. Under lunchen då du inte får betalt har du rätt att göra vad du vill med tiden. Du ska ju t ex kunna lämna arbetsplatsen om du vill. Jag kan förstå att man vill att folk pratar med varandra. Men förbud?

På min arbetsplats har vi ett bekymmer att många av de yngre kollegerna inte kommer in i grupperna som de borde eftersom de bland annat väljer att sitta med sina mobiler på alla pauser. Men det är trots allt vuxna människor som får göra som de vill.
 
Nä, för min del hade jag satt mig lite för mig själv om jag ville surfa på mobilen en rast. Inte för att jag skulle göra det. Såå roligt är det inte.

Sen kan jag förstå att en chef säger till en anställd som alltid undviker socialt umgänge att det är dags att försöka vara lite social iaf. Men då ska det vara en extrem situation och det handlar det ju inte om här.

Fast det finns ju personer som inte vill eller kan vara sociala ens fem minuter. Ska de verkligen tvingas? Däremot tycker jag absolut man kan förhöra sig om att en sådan person gör det av fri vilja eller om den är på något sätt hjälpt av att man tar tag i det.

Vi har t.ex haft personer med aspergers eller grav introvert personlighet på jobbet och de har ju varit sociala när de orkat och kan men ganska ofta suttit helt själva på kontoret och tagit det lugnt. De hade ju kanske inte mått bra av att vara tvingade in i en social kakafoni (som våra fikapuaser tenderar att vara).
 
Ta upp det med facket, där jag är försökte företaget med att anställda inte fick ha mobil med kamera (rädda för spioner) men det blev tvär nej på det från facket och facket vann.
 
Vad säger HR om det här? Det låter ju helt sjukt; det är ju liksom en arbetsplats med vuxna människor och inte en grundskoleklass... Har ni typ strålningskänslig utrustning eller något liknande? Vad har chefen lämnat för anledning till beslutet? Att "alla ska vara med på rasten"? Då får väl hen fixa gofika och ta initiativ till att styra upp givande konversationer. Ring facket/maila HR, det här låter ju jätteknäppt!

Vet inte vad HR säger om detta. men nej vi har ingen speciell utrustning och anledningen är att alla ska vara med på rasten dock är inte alla med på rasten enl ovan... så det gäller inte. Sen sitter chefens chef jämt med sin mobil på rasterna så är man chef kan man göra som man vill tydligen.
 
Fast det finns ju personer som inte vill eller kan vara sociala ens fem minuter. Ska de verkligen tvingas? Däremot tycker jag absolut man kan förhöra sig om att en sådan person gör det av fri vilja eller om den är på något sätt hjälpt av att man tar tag i det.

Vi har t.ex haft personer med aspergers eller grav introvert personlighet på jobbet och de har ju varit sociala när de orkat och kan men ganska ofta suttit helt själva på kontoret och tagit det lugnt. De hade ju kanske inte mått bra av att vara tvingade in i en social kakafoni (som våra fikapuaser tenderar att vara).
Precis! Jag träffar mina kollegor på fikaraster, på lunchen behöver jag UT för att rensa skallen. Ofta en promenad tillsammans med mobilen. Om chefen förbjudit mig till detta hade jag troligtvis gått in i väggen.

TS, håller med övriga om att kontakta facket.
 
Men för jösse namn, FACKET. Det låter inte klokt! Jag tror inte ens som några gör att chefen har rätt att styra vad du gör på betalda raster, så länge du inte förlänger rasten på eget bevåg.

Vad är det för jäkla arbetsplats?

Skulle absolut inte förlänga rasten jag tycker de är alldels för långa som de är! Nu skulle jag hellre jobba istället för att ha rast för att jag blir så förbannad och sen har vi extremt mkt att göra så jag sitter bara och blir stressad på rasten och jag ser mina högar växa. Men då skulle jag antagligen få tillsägelse igen att jag måste vara med.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 133
Senast: Sasse
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
25 342
Senast: ptr
·
Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 823
Senast: startpompe
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 138

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Nödvändiga resor?
  • Positiva tråden del 2
  • Masked Singer 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp