Bukefalos 28 år!

Mobilförbud på raster

Sen sitter chefens chef jämt med sin mobil på rasterna så är man chef kan man göra som man vill tydligen.

Det här tycker jag är en helt sned syn. En chef har ofta andra arbetsuppgifter än övriga, och kan behöva vara anträffbar och nåbar 24/7. Det är bara att acceptera.

Däremot får du göra vad du vill på din obetalda rast. Får du inte avvika från arbetsplatsen under rasten är det att betrakta som måltidsuppehåll och ska vara betald. Är det betald arbetstid (fikapauser t ex) anser jag att arbetsgivaren har rätt att meddela vad som gäller, även om det känns en smula märkligt. Troligt är väl att mobiltelefonen missbrukats i sådan utsträckning att man valt att gå på symtomen (oönskat mobilanvändande) snarare än problemet (oansvarig arbetstagare).
 
Skulle absolut inte förlänga rasten jag tycker de är alldels för långa som de är! Nu skulle jag hellre jobba istället för att ha rast för att jag blir så förbannad och sen har vi extremt mkt att göra så jag sitter bara och blir stressad på rasten och jag ser mina högar växa. Men då skulle jag antagligen få tillsägelse igen att jag måste vara med.
Visst, men jag menade bara att vad arbetsgivaren kan kräva av dig är att du inte tar för långa raster. Inte styra vad du gör på rasten, så länge du börjar jobba igen när du ska.

Hur har arbetsgivaren motiverat mobilförbudet?
 
Sen kan jag förstå att en chef säger till en anställd som alltid undviker socialt umgänge att det är dags att försöka vara lite social iaf. Men då ska det vara en extrem situation och det handlar det ju inte om här.

Hos oss får man vara sig själv - inget krav på att delta i något alls på raster och luncher. I teamarbetet kräver jag som chef att man fungerar och utvecklas och pratar med sina kolleger. Då funkar rasterna som bra andningspauser där man får vara precis som man vill, helt utan krav från arbetsgivaren (så länge man inte beter sig på ett sätt som skadar AG såklart).

Det låter inte alls OK att ställa de krav din chef ställer. Det borde även chefen inse om hen tänker efter en stund. Det är dock viss skillnad på rast som sker på betald arbetstid och som sker på obetald tid. Även om jag tycker det är märkligt att ägna sig åt att socialt uppfostra vuxna människor på deras raster från jobbet.
 
På obetald rast tex lunchrast får du göra som du vill.
På betald arbetstid har arbetsgivaren rätt att bestämma vad arbetstagarna ska syssla med. Men- jag tycker det är småaktigt och snålt att inte låta en ringa tex en läkare. Läkaren kanske bara har telefontid en viss tid.
 
På din betalda arbetstid får ju arbetsgivaren styra vad du ska göra även om det är "rast". Jag hade en arbetsplats där det var krav på att på fikarasten lämna skrivbordet, men därutöver fick jag ju göra som jag trivdes med. Men på obetald rast är du fri att lämna arbetsplatsen och således göra vad du vill.
 
Enligt Kommunalarbetaren 2014 så måste arbetsgivaren först förhandla ett mobilförbud med facket:

Regler. Arbetsgivaren har rätt att införa regler om att privata mobiler inte får användas under arbetstid, och att man inte ens får ha dem i fickan. Arbetsgivaren är skyldig att på eget initiativ först förhandla med facket. Kan man inte komma överens gäller arbetsgivarens vilja. Arbetsgivaren behöver inte ha några särskilda skäl som motiverar ett förbud, som till exempel hygien.
 
Jag tycker att det är väldigt knepigt beteende mot personalen att bestämma över vilka sätt de får använda för att återhämta sig på sin rast. Tanken med rast är att det ska vara en kort tids återhämtning. Att tvinga någon som inte vill att sitta och prata goja på sin rast, om det till exempel är en introvert person som alldeles nyss tvingats i tjänsten att hålla föredrag för en kund, verkar totalt komplett idiotiskt. Var och en måste få ha stort inflytande över vad som är återhämtning för dem och jag tycker arbetsgivaren ska ha stor respekt för det.

Till exempel kan en stunds ärenden eller bukesnack vara återhämtning.
 
Enligt Kommunalarbetaren 2014 så måste arbetsgivaren först förhandla ett mobilförbud med facket:

Regler. Arbetsgivaren har rätt att införa regler om att privata mobiler inte får användas under arbetstid, och att man inte ens får ha dem i fickan. Arbetsgivaren är skyldig att på eget initiativ först förhandla med facket. Kan man inte komma överens gäller arbetsgivarens vilja. Arbetsgivaren behöver inte ha några särskilda skäl som motiverar ett förbud, som till exempel hygien.

Förutsätter att det finns kollektivavtal med Kommunal och sedan är det ju helt meningslöst att förhandla, eftersom det ändå blir som arbetsgivaren vill, även om man inte kommer överens mellan parterna.
 
Förutsätter att det finns kollektivavtal med Kommunal och sedan är det ju helt meningslöst att förhandla, eftersom det ändå blir som arbetsgivaren vill, även om man inte kommer överens mellan parterna.
Jag skulle tippa att det finns liknande regler inom andra avtalsområden.

Att jag återgav beror på att det inte verkar ha förhandlats på TS arbetsplats, TS chef verkar bara ha beslutat det. I en förhandling kan man dessutom komma fram till en vettig lösning som mobilförbud medan man jobbar men inte på raster. Eller så backar chefen när hen inser att det inte var så enkelt som hen trodde.
 
Och jag vill återigen poängtera att det förutsätter att det finns ett kollektivavtal och därmed en motpart att förhandla med. För tydlighetens skull.
 
Under arbetstid förstår jag att arbetsgivaren får bestämma om mobilanvändning. Detta var ju t.ex inte ett problem när man inte hade mobiltelefon. De som behövde ringa akut fick tillåtelse till det under arbetstid, resten; tandläkare, försäkringar osv fick man använda sin rast till.

Med det sagt förstår jag att betald rast kan regleras men jag förstår ju inte varför man ska göra det med tanke på att det är en återhämtningsrast. Olika personer varvar ner på olika sätt och så måste det ju förstås förbli.
 
Med det sagt förstår jag att betald rast kan regleras men jag förstår ju inte varför man ska göra det med tanke på att det är en återhämtningsrast. Olika personer varvar ner på olika sätt och så måste det ju förstås förbli.

Jag är intresserad av motiveringen arbetsgivaren har till förbudet.

Är det att man vill att folk ska umgås på rasten? Helt fel sätt.
Vill man att folk ska koppla av? Helt fel sätt, folk kopplar av så som de finner bäst
Vill man styra upp anvädning av mobiltelefon även utanför rasterna? Helt fel sätt, adressera det som är problemet.

Jag anser att det finns många skäl att förbjuda okynnesanvändning av mobil under arbetstid (alltså inte jobbsamtal utan surfarande, spelande etc), men här handlar det ju om raster.
 
Nä, för min del hade jag satt mig lite för mig själv om jag ville surfa på mobilen en rast. Inte för att jag skulle göra det. Såå roligt är det inte.

Sen kan jag förstå att en chef säger till en anställd som alltid undviker socialt umgänge att det är dags att försöka vara lite social iaf. Men då ska det vara en extrem situation och det handlar det ju inte om här.
Men varför ska chefen ens lägga sig i huruvida någon av de anställda är sociala eller inte på sin lunchrast=fritid?
Alla är inte extroverta och sociala eller uppskattar den sociala samvaron med sina arbetskollegor. Då kan det ju vara skönt med en paus från dem på sin rast. Sedan behöver ju telefonsamtal inte ske i lunchrummet, på mitt jobb går vi ut om vi ska prata i telefonen. Surfa gör man om man vill. Vill man vila finns soffor och vilrum.
Det här låter heltokigt. Hör med facket, säger jag också.
 
Jag är intresserad av motiveringen arbetsgivaren har till förbudet.

Är det att man vill att folk ska umgås på rasten? Helt fel sätt.
Vill man att folk ska koppla av? Helt fel sätt, folk kopplar av så som de finner bäst
Vill man styra upp anvädning av mobiltelefon även utanför rasterna? Helt fel sätt, adressera det som är problemet.

Jag anser att det finns många skäl att förbjuda okynnesanvändning av mobil under arbetstid (alltså inte jobbsamtal utan surfarande, spelande etc), men här handlar det ju om raster.

Exakt så tänker jag med.
 
Precis som det stå tidigare inlägg, arbetsgivaren bestämmer i slutändan om personalen får använda mobil på arbetstid eller ej. Sen är det lite oklart här om TS får betalt för sin rast eller ej.

På mitt jobb har faktiskt några fått sluta p.g.a. mobilanvändning. Det har att göra med säkerhetsföreskrifter i första hand och antagligen med att det finns alldeles för många som ser självdisciplin och arbetsmoral som svärord...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 186
Senast: Sasse
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
25 564
Senast: ptr
·
Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 828
Senast: startpompe
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 143

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Äter hundar småfåglar?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp