Bukefalos 28 år!

Moderators språkbruk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Moderators språkbruk!

Nu handlar detta dessutom inte om grenen egentligen, utan om en man som uppenbarligen gör en häst illa. Att säga till någon på buke att de inte har någon aning om vad som försigår på filmen är mest ett hån. Alla hästmänniskor med den minsta gnutta medkänsla och kunskaper om betslingen vet att det måste göra förbannat ont för hästen.

En jämförelse i människovärlden är om man visat en film från en sekt som praktiserar barnaga och en utomstående ser filmen och reagerar på den. Är det här okej att tala om för denne åskådare att denne inte ska döma för h*n är uppenbart inte insatt?

Precis, kom inte här och klaga så länge du inte har barn själv, ex.:cool:

Annars är det faktiskt så på flera ställen, och nu tydligen western också, håller man inte på med grenen själv då ska man helst inte skriva öht-om det inte är applåder och hurrarop.

Detta med stångens vidrighet och kuvande inverkan diskuteras ju på andra ställen här på forumet-NOT-NOT- för det får man inte, varningar haglar och inlägg tas bort. Direkt.
 
Sv: Moderators språkbruk!

Ja ginnies. Det är ju på klassiska forumet som Ettie skrivit mest och fått varningar, för ifrågasättande av vissa saker inom AR. Inte otrevligare inlägg än andra alls. Många som har tusentals inlägg har varit mycket mera hårda i sina omdömen om AR men nya ska tydligen straffas precis som du skrev också.

Nu kan Gunnar skriva som om ettie är värsta busen, men han själv borde kunna veta att det är för att nya får flera varningar och absolut inte får ifrågasätta för då ska dom straffas. Så är det tydligen här. Annars borde några andra som jag har sett skriva här vara avstängda för länge sen.

Sushmeister: Jag håller med dej, det kanske är så det är, i alla fall om man är ny. Man kan tydligen så lite att man inte ens får uttala sej om vad som ser mycket plågsamt ut för hästar:confused:
Det vore bra om det här fanns med när man registrerar sej här så att man är förberedd.
 
Sv: Moderators språkbruk!

Det var väl kanske en sanning med modifikation, den här användaren och flera med för den delen jagar ju kategoriskt i trådar under KR och gör trådar till något helt annat än de var från början. Användare har blivit bannade förr av den anledningen, OCH utan att det har blivit kalabalik för det. Vad gör att vissa ska undantas från dessa regler frågar jag?

Sedan känner jag inte till aktuell tråd, men med utgångsläge från hur tonfallet varit under KR så kan man nästan gissa sig till det.

Gällande det PM som skickats så ställer jag mig frågande till att man offentliggör dessa i trådar, jag vet att det har hänt förr och där har man helt sonika raderat tråden. Vad är det som gör att denna användare får offentliggöra PM på detta vis? I övrigt tolkar jag inte alls det PM som att användaren inte får skriva i tråden, utan snarare hur man uttrycker sig i tråden. För det är mycket skit som kommit i rader från en och samma person, sedan kan man väl kanske tycka att formuleringen är klumpig men som man ropar får man svar brukar det ju heta.
 
Sv: Moderators språkbruk!

varför skulle inte offentliggörande av en moderators pm offentliggöras ? tråden ligger under hjälpforumet, och vad jag vet har detta forum skapats just för frågeställningar gällande forumet och dess skötsel/funktioner.Verkar mkt märkligt om man som moderator inte ska vara beredd på att kunna ifrågasättas för sina handlingar/modereringar, jag förutsätter att man kan stå för dessa och då bör det heller inte vara några konstigheter när de lyfts upp på bordet.

Jag har om du läst tråden, också fått en varning med en mycket svag motivering om man jämför med flera andra skribenter. Så även Europa. När detta nu kommit upp på tapeten iochmed skapandet av denna tråd, har ju dessutom stöd funnits även från Gunnar, att varningarna varit utanför ramarna för vad som anses skäligt. Därmed finns det ju ytterligare stöd för att opartiskhet inte gällt i detta fallet, med ytterligare motivering då till att frågeställningarna faktiskt är helt berättigade.
 
Senast ändrad:
Sv: Moderators språkbruk!

Läste du ens vad jag skrev? Om användares PM inte får offentliggöras varför ska då detta falla under andra regler? I så fall har jag en del PM som vi klart kan diskutera på det här forumet, och där språket är allt annat än trevligt. Och där jag som användare uppmanas till ditten och datten.
 
Sv: Moderators språkbruk!

Ja du kan ju läsa det jag skrev en gång till, detsamma.

moderatorer hör till det allmänna forumet så som jag ser det, självklart kan frågor dyka upp i samband med moderering eftersom det handlar om hur forumet hanteras och drivs i relation till de som nyttjar det. Pm av privat natur har inte med detta att göras, dock så är det ju så att opassliga pm kan du ju om de är av privat natur, alltid vidarebefodra till moderatorer och Gunnar, (och uppmanas att så göra), så hur dessa skulle anses vara privata och att man som pm skrivare för en sekund ens skulla anse att de förblir privata, är för mig en gåta.
 
Sv: Moderators språkbruk!

Läste du ens vad jag skrev? Om användares PM inte får offentliggöras varför ska då detta falla under andra regler?



Fast det har faktiskt hänt att även användares PM offentliggjorts, här på Bukehjälp. Så det stämmer inte riktigt att de inte får offentliggöras.
 
Sv: Moderators språkbruk!

Gunnar skrev:
Och misstolka inte ovanstående som om jag på något sätt försvarar vad som visats i filmera, i diskussionen på western verkar det inte finnas någon som försvarar, möjligen en som kom in ganska sent. Att försvara grenen må vara dumt i detta läge, men full förståeligt om grenen och inte ryttarna fördöms.

Men själva grenen reining är det ju inget fel med, utan just den reiningryttarens ridning på filmen. Eller hur menar du:confused:
 
Sv: Moderators språkbruk!

Läste du ens vad jag skrev? Om användares PM inte får offentliggöras varför ska då detta falla under andra regler? I så fall har jag en del PM som vi klart kan diskutera på det här forumet, och där språket är allt annat än trevligt. Och där jag som användare uppmanas till ditten och datten.

De som skriver på ett forum gör det i form av privatpersoner, moderatorerna gör sitt arbete i form av representanter för forumet. Det är i mina ögon en stor skillnad. I ett seriöst forum får man ha åsikter om forumet och dess moderering och debattera det.
 
Sv: Moderators språkbruk!

Fast lägga ut privata PM oavsett om det är från en moderator eller privat person gör man bara inte .....

Dessa löser man på andra sett privat eller genom moderationen !!

Det är det mest oacepptabla man kan göra på ett forum !

Mia
 
Sv: Moderators språkbruk!

Moderatorernas privata mail hör lika mycket eller lite hemma som inlägg som andra användares. De som lagts ut här är dock inte av privat natur.
 
Sv: Moderators språkbruk!

Så du tycker inte att man från början skulle tagit upp detta direkt i moderationen ? Det anser jag iallafall !

Mia
 
Sv: Moderators språkbruk!

Ja du kan ju läsa det jag skrev en gång till, detsamma.

moderatorer hör till det allmänna forumet så som jag ser det, självklart kan frågor dyka upp i samband med moderering eftersom det handlar om hur forumet hanteras och drivs i relation till de som nyttjar det. Pm av privat natur har inte med detta att göras, dock så är det ju så att opassliga pm kan du ju om de är av privat natur, alltid vidarebefodra till moderatorer och Gunnar, (och uppmanas att så göra), så hur dessa skulle anses vara privata och att man som pm skrivare för en sekund ens skulla anse att de förblir privata, är för mig en gåta.

Om ett PM vore offentligt skulle alla kunna ha tillgång att läsa det redan från första stund det postas, nu är så inte fallet.

Jag har i min ägo några PM där jag uppmanas att att kritisera i KR och trådar under det forumet, dessa fick jag efter att ha skrivit ett ifrågasättande i en tråd. Så då bör det ju inte vara några problem att posta dessa i en tråd för en diskussion, på det sättet kan jag klargöra min ståndpunkt och dessa personer kanske kan förklara vad de menar med att skicka runt dessa PM då jag inte är ensam om att få dem.

Att ta diskussionen om sättet att moderera på är ju självklart om man är missnöjd, men för mig står det helt solklart vad trådens syfte egentligen är. Det är att misskreditera, Gunnar har ju vid upprepade tillfällen skrivit att om man är missnöjd med en moderator så tar man kontakt med honom. Vad är det som är så svårt att förstå i det?

Sedan tror jag för min del att text kan tolkas olika beroende på betraktaren.
 
Sv: Moderators språkbruk!

menar du på fullt allvar att du har fått pm från användare där du uppmanas att kritisera i KR-trådar på KR -forumet??

helt ärligt.. det tror jag faktiskt inte på :) om så är fallet så skall du ju triangla pm eller kontakta moderatorn eller gunnar!
 
Sv: Moderators språkbruk!

Om ett PM vore offentligt skulle alla kunna ha tillgång att läsa det redan från första stund det postas, nu är så inte fallet.

Jag har i min ägo några PM där jag uppmanas att att kritisera i KR och trådar under det forumet, dessa fick jag efter att ha skrivit ett ifrågasättande i en tråd. Så då bör det ju inte vara några problem att posta dessa i en tråd för en diskussion, på det sättet kan jag klargöra min ståndpunkt och dessa personer kanske kan förklara vad de menar med att skicka runt dessa PM då jag inte är ensam om att få dem.

Att ta diskussionen om sättet att moderera på är ju självklart om man är missnöjd, men för mig står det helt solklart vad trådens syfte egentligen är. Det är att misskreditera, Gunnar har ju vid upprepade tillfällen skrivit att om man är missnöjd med en moderator så tar man kontakt med honom. Vad är det som är så svårt att förstå i det?

Sedan tror jag för min del att text kan tolkas olika beroende på betraktaren.

Hur menar du misskreditera? Hade moderatorn använt ett acceptabelt språk och god ton hade det väl inte varit några problem? Men då håller du med om att moderatorn helt klart steppat över gränsen på vad som är bruklig ton på forumet.
 
Sv: Moderators språkbruk!

Moderatorernas privata mail hör lika mycket eller lite hemma som inlägg som andra användares. De som lagts ut här är dock inte av privat natur.

Jag håller med , god ton och netikett är ju det som förespråkas och det skall väl även då gälla moderatorerna? Här liknar det mest maktmissbruk i en väldigt nedlåtande ton. Trist att inte moderatorerna i sin roll som dessa klarar av att hålla en god ton.
 
Sv: Moderators språkbruk!

Så du tycker inte att man från början skulle tagit upp detta direkt i moderationen ? Det anser jag iallafall !

Mia

Vad man väljer att göra är faktiskt inte upp till mig, jag kan inte avgöra hur kränkt någon känner sig och jag har ingen koll på hur användaren anser sig ha blivit behandlad innan. Inte vet jag heller om h*n försökt ta upp hur moderringen fungerar sedan tidigare.

När jag själv var moderator så skickade jag ett CC till Gunnar de fåtal gånger som någon beklagade sig över mig och moderringen. Jag ville att allt skulle gå schyst till. Det skulle inte finnas i mitt huvud att skicka ett mail av den art som det kommit fram här oavsett vilka förolämpningar jag utsatts för.

Om jag fått detta mailet själv hade jag tagit upp det med Gunnar. Nu är jag i något annorlunda sits, jag har massor av inlägg, och inte en enda varning (trots att jag nog förtjänat någon här där). Jag är dock medveten om forumets regler och kan förmodligen intuitivt ligga på rätt sida.
 
Sv: Moderators språkbruk!

Privata mails publicerande hör liksom inte hemma i den här tråden, det här handlar om en situation där en person i maktposition skickar en officiell varning till en medlem på Bukefalos. Skickar man ett sådant PM som är formulerat som det här, direkt kränkande i min mening, så får man finna sig i att det blir offentligt.


Exemplen nedan tycker jag är ett mer korrekt sätt att varna folk och att göra dem offentliga skulle knappast vara meningsfullt om nu sakskälet för varningen var korrekt i sig.

*Hej, du har brutit mot Bukeafalos regler genom att bl.a kalla X Idiot, icke läskunnig och korkad, det är inte ett acceptabelt språkbruk och du riskerar en avstängning om du fortsätter att bryta mot reglerna.
*Hej XXX, vi har vid ett flertal tillfällen, bl.a i tråd X noterat att du attackerar person Y på ett otrevligt sätt, inget av inläggen är direkt grova men sammantaget visar de på ett otrevligt mönster. Jag vill med detta PM uppmärksamma dig på att detta och påtala att det inte är acceptabelt att mobba någon på detta vis och delar härmed ut en varning. Upprepade förseelser kan leda till avstängning.
*Hej XXX, vi har noterat att du vid ett flertal tillfällen i bl.a tråd ZZZ och tråd QQQ ger dig in i debatten och till synes försöker kapa tråden och att i stället för att debattera ämnet attackerar ridstilen. Du är givetvis välkommen att kritisera och diskutera gren WWW men gör det då i trådar där detta är huvudämnet. Vill du starta en egen tråd så rekommenderar jag forum YYY, eller helst att du använder en av trådarna som redan finns i ämnet. Fortsätter du med att "kapa" trådar så kan detta leda till avstängning.
 
Sv: Moderators språkbruk!

Alltså ursäkta mig men det finns faktiskt en gemensam faktor i allt det här och det är ett visst djur vi kallar häst. Alla hästar oavsätt western eller trav eller AR eller shire eller minishettis har samma anatomi fysiologi och biomekanik.

Så det är inte helt rätt att säga att man inte ska uttala sig om andra grenar än den man är aktiv i...

Jag har inte sagt någonting om det. Jag bara påpekade att det är skillnad på att inte få uttala sig över huvud taget och att ha mycket åsikter om det man inte är insatt i. Det har alltså ingenting med sakfrågan att göra, för jag har inte alls koll på vad tråden på westerns handlar om.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
33 047
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 104
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Bukefalos Fick just en varning av en moderato dock förklarades inte varför jag fick denna varning vilket jag tycker är rätt dåligt. hur ska jag...
Svar
13
· Visningar
1 938
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp