Bukefalos 28 år!

Moraliskt dilemma *fågel*

DarkInNight

Trådstartare
Jag har under några år tagit hand om några zebrafinkar som dess förra ägare inte ville ha.

Nu fick de ungar i somras, och jag känner att jag har för många fåglar. En BRA djuraffär jag besöker regelbundet har erbjudit sig att köpa 4 st av dem.

Sälja eller behålla?

Säljer jag dem har jag ingen aning om hur deras fortsatta liv kommer se ut. De kan komma till nya ägare som tar riktigt bra hand om dem, så att de får det bättre än vad de har det nu. Eller så kan de komma till dåliga ägare.

Det känns fel att sälja fåglar, eftersom jag själv försökt ge flera ett bättre liv då de varit oönskade hos sina förra ägare.
Men samtidigt har jag haft en tanke på att skära ner antalet, har 17 nu och tycker att <10 skulle vara bättre.

Dilemma !
 
Sv: Moraliskt dilemma *fågel*

Sälj dom privat.
Då kan du "välja" din kund och du vet var de hamnar och kan gör en uppföljning efteråt.
Kunden har även din kunskap och erfarenhet att tillgå vid eventuella frågor och fundringar.

Det är mitt råd. ;)
 
Sv: Moraliskt dilemma *fågel*

Det är väl inte annorlunda än när man säljer en häst? Jag skulle i första hand höra runt i bekantskapkretsen för att se om det är någon du känner som vill ha fåglar. Om det inte är det så sätt ut en annons och då får du gå på magkänsla. Prata med de eventuella köparna om olika saker, fråga hur de skulle göra i olika situationer men utan att frågorna blir ledande. Så skulle jag göra om jag sålde något i vilket fall. :)
 
Sv: Moraliskt dilemma *fågel*

Det är väl inte annorlunda än när man säljer en häst? Jag skulle i första hand höra runt i bekantskapkretsen för att se om det är någon du känner som vill ha fåglar. Om det inte är det så sätt ut en annons och då får du gå på magkänsla. Prata med de eventuella köparna om olika saker, fråga hur de skulle göra i olika situationer men utan att frågorna blir ledande. Så skulle jag göra om jag sålde något i vilket fall. :)

Tack för tipsen.

Jag brukar inte sälja djur, så jag är helt oerfaren ! :o
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
11 144
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 661
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 555
Senast: Fiorano
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp