Bukefalos 28 år!

Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

Usch:( jag blir faktiskt lite ledsen.
Vilken ridsportsbutik kan tänka sig att ta in en sådan sadel:confused: jag hade inte velat ha skiten i min butik om jag hade någon, jag hade nekat om någon velat hänga dit den för försäljning.


Det är tragiskt att dessa sadlar ändå verkar vara så bekväma för ryttaren att folk köper dem, för hade de varit för illa att sitta i hade de väl ändå inte sålts? Eller bryr sig inte folk om sådant?


Jag demolerade några sadlar för några år sedan:angel: (för mycket tid och för lite att göra:angel:) och det är väldigt intressant att se vad som faktiskt skiljer en dyr från en billig.
Många sadlar är ju stenhårda i sitsen men ok för hästen. Medans vissa verkar vara gjorda för ryttarens komfort utan en tanke på hästen.
Det var väldigt lärorikt hur mycket som faktiskt inte märks utanpå av skador på bommen och hur sadlarna är uppbyggda.

Något jag alltid blir konfunderad över är varför stoppa godispapper i sadeln:confused: sitter någon där och stoppar och äter godis och tänker ja! jag slänger in godispappret i stoppningen:idea: eller?
Eller är det bara allmänt skräp som stoppas in, typ, man tager vad man haver?!
 
Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

KL

Jag skickade länken till en kompis som har en sån där sadel, hon menade på att den där sadeln var dålig för att den var välanvänd.. inte pga uppbyggnaden :S


Nu blir jag nästan arg :mad:
Stoppningen var knappast bättre ny...
 
Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

KL

Jag skickade länken till en kompis som har en sån där sadel, hon menade på att den där sadeln var dålig för att den var välanvänd.. inte pga uppbyggnaden :S

:eek:

Så hon tror på fullaste allvar att stoppningen byter skepnad ju mer använd sadeln är? Att det som från början är "renaste ull" blir mer och mer sliten lump för varje gång man rider i den? :crazy:

Hoppas för hästens skull att din kompis vill behålla sin sadel i "fint skick" och därför inte använder den :angel:
 
Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

Tror inte ens hon förstod att stoppningen inte skall se ut sådär. Utan tror hon bara trodde jag menade skicket på sadeln i övrigt.
Som tur är så rids inte hästen alltför mkt då han tränas för trav..
 
Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

Jag har en uråldrig gamal Hubertus(?) sadel liggande nere i källaren hos mina föräldrar. Har tänkt sprätta upp den flera gånger men aldrig kommit mig för. Är hyffsat säker på att bommen är av så den har inte legat på en häst de senaste 7-8 åren.

Men nu ska jag nog ta tag i den också!

Ja gör det, det hade varit trevligt att se "innehållet" i flera sorters sadelmodeller :devil:
 
Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

lite kl
Jag hade en jääättegammal hubertus sadel, mina föräldrar hittade den på myrorna för typ 200 pix och köpte den till mig när jag var liten. Den användes aldrig på någon häst inte under min ägo iaf :)
Iaf den var det ett litet hål i så man kunde se stoppningen och den såg faktiskt fin ut... inte alls i närheten av det där..
 
Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

Jag har öppnat en gammal rival. Den var också av i bommen. Stoppningen var dock bättre än den i din sadel.
Skulle vilja sprätta upp en syntetsadel någon gång. Samt en gammal märkes sadel bara för att jämföra. Letar lite på tradera, vill ju inte köpa en alltfördyr sadel när man bara ska slakta:d
 
Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

Först skrattade jag, sen vart jag lite shockad faktiskt, och ledsen att folk gör sånna dåliga sadlar :(

Tack för att du delade med dig och bra gjort att du köpte den! *springer och tar itu min gamla hubertus*
 
Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

Vilken hemsk "sadel"!
sick0008.gif
Bra gjort av dig och tack för att du lade upp bilder här! Skulle vara kul om någon mer slaktar sadel inom kort ;)
 
Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

Skulle vara kul att se en märkes sadel innuti. Har själv slaktat en börjes pinto, tyvärr inte bilder då det var ett tag sedan men exakt samma stoppning som i kingstonen. Fast det fanns inget "järn" på bommen utan bara träd som hade sprukigt och hade flertal sprickor i sig (sadeln var tyvärr välanvänd) :(

Har även slaktat en maxam, där var stopningen lik, alltså lite knölig men iaf ull. Var i frågskalorna vit/beige/grått så. Kunde inte hitta några snören, löv, godispapper, eller bitar av en strumpa i den som jag gjorde i pinton. Så dem är iaf lite bättre :p
 
Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

Skulle vara kul att se en märkes sadel innuti. Har själv slaktat en börjes pinto, tyvärr inte bilder då det var ett tag sedan men exakt samma stoppning som i kingstonen. Fast det fanns inget "järn" på bommen utan bara träd som hade sprukigt och hade flertal sprickor i sig (sadeln var tyvärr välanvänd) :(

Har även slaktat en maxam, där var stopningen lik, alltså lite knölig men iaf ull. Var i frågskalorna vit/beige/grått så. Kunde inte hitta några snören, löv, godispapper, eller bitar av en strumpa i den som jag gjorde i pinton. Så dem är iaf lite bättre :p

Jag tror att thorowgood som tillverkar maxam och griffins sadlarna är ett seriöst företag.
De tillverkar iaf bekväma sadlar, och skulle hellre använda en gammal maxam än en gammal pinto:p
 
Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

Kingston sadlarna ska väl vara ullstoppade, har deras får ätit godis med sen har pappret fastnat i ullen eller.:confused:
Konstigt att sånt följer med.
 
Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

Hur 17 tänker de när de stoppar en sadel med snören, godispapper löv och gud vet vad? Det är inte klokt.:devil:
 
Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

Bra tråd! Jag är ute efter en BILLIG dressyrsadel men jag är ju mån om min häst, hoppsadel har jag och hon är hoppehäst... Därför BILLIG dressyrsadel.

Wintec har ju luftstoppning... Nån som slaktat en wintec? :p
 
Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

jag tror att stoppingen ÄR en gammal trasmatta... :devil:

fattar inte att folk köper sånahär skitsadlar!! :eek:
 
Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

*kl*

läste först rubriken som "min kingston viker ut sig" och var beredd på någon med nåt litet problem med sin kingstonsadel. *suck*
men vilken bra tråd det var istället! :bow:

sträck på dig TS, du har räddat en häst från en hemsk sadel, coh det var intressant att se svart på vitt vad som faktiskt finns i. (även om man hört skräckhistorier innan)

en tanke bara... är det någon som "konfronterat" börjes ang. sina slaktfynd? med tanke på att den anges som ullstoppad, menar jag... godispapper och löv är mig veterligen inte ull.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp