Muggen är tillbaka... Vad ska jag ta mig till..??

lady_vip

Trådstartare
För 2 veckor sen exploderade Chilis lilla, lilla muggkrusta som hon har haft i över 3 månader och täckte plötsligt hela karleden.

Jag påbörjade behandling med främst Torskleverolja i omslag, har smörjt några gånger med Betnovat med Chinoform (?) och nu kan jag se att den inte sprider sig längre utan börjar läka ihop. Har de senaste dagarna använt Socatyl istället för Betnovat och det har gett gott resultat.

Men förra helgen fick hon ett sår på skenbenet, antagligen slagit sig lite lätt, ett riktigt litet skitsår som hade läkt ihop på en dag i vanliga fall.
Men där har bakterierna satt sig nu och över helgen har det också exploderat och i stort sett hela skenbenet är fullt med aktiva sår... Hon är feberfri, men har ont och är varm i benet.

Ringde vet. i morse, men de hade inte tid idag och i morron kommer det vara ännu värre. Hibiscruben var slut på Apoteket igår, får ge mig ut och leta efter det idag eventuellt, det enda bakteriedödande jag hade hemma igår var antispetisk sprit och Jodopax, så jag drog på lite Jodopax och efter tvätt Socatyl, torskleverolja och bandage.

Kruxet är att hon går på lösdrift. Jag kan ta in henne, men då får hon lymfangit och mår ännu sämre. Går hon ut måste jag nästan ha henne lindad annars får hon in ännu mer bakterier i såren. Betnovat och Celeston kan jag inte linda över.

Tyvärr måste jag exprimentera, veterinärerna vet inte mycket mer än jag i detta fallet. Det enda som inte har gjorts nu är bakterieprov, men det enda det har funnits alla de gånger vi har gjort det förr är staffar, någon gång streptococker.

Vill ha ut vet. för att klippa benen så att jag kan hålla ännu mer rent, och ev. få ngn ny smörja och smärtstillande. Några tips på smörja?
 
Sv: Muggen är tillbaka... Vad ska jag ta mig till..??

Vi fick nåt av veterinären mot infekterade insektsbett,det heter Prioderm(lite osäker på stavning).Det var superbra.Lite desinficerande också,och vetten sa att man kan ha det t mugg.Ring och fråga kanske de kan hjälpa:)
 
Sv: Muggen är tillbaka... Vad ska jag ta mig till..??

Åh nej. Har för mig att du hade stora problem för några år sen samtidigt som jag hade min häst på klinik i nästan en månad pga likande problem. Jag exprimenterade med hjälp av olika veterinärer och hudspec. i flera år. Hudprov och blodprov är nog ett måste att ta. För oss blev det ”mängder” av antibiotika massor av b-vitamin och bandagering av hela benet från hov upp till mage. Fick absolut inte bli smutsig och blött. Det enda vi smörjde med var aloe vera och efter lång tid blev han nästa helt bra. Då hade han i princip tappat allt får på hela benet som bara var ett stort sår innan. Men som sagt detta är nog väldigt individuellt. Hoppas du har en veterinär som förstår din och hästen problem. Det tog mig lång tid att hitta någon som tog de på allvar och de skrev ut den ena salvan efter den andra utan att något hjälpte och vi hittade orsaken till problemet. Håller en tumme för er !
 
Sv: Muggen är tillbaka... Vad ska jag ta mig till..??

Tvätta med Hexosil, är bakteriedödande, och finns på apotek och hästbutiker. Jag skulle inte våga tvätta med Jodopax, för det är väldigt starkt i så fall väldigt väldigt utspätt
 
Sv: Muggen är tillbaka... Vad ska jag ta mig till..??

Jag fick hem en häst osedd som hade en grym mugg som de låtit sig spridas upp över hela benet :mad:
Det som funkade bäst var antingen Aloevera salva eller Pevaryl :o
Fick tipset av en galopptränare och det funkar faktiskt bra, pinsamt dock när man måste shoppa en ny var och varannan dag..:angel:
 
Sv: Muggen är tillbaka... Vad ska jag ta mig till..??

När min häst hade problem med mugg som gick upp på benen som då inte heter mugg utan raps, så tvättade jag med grön såpa varje dag för att de e milt och mamma ha lärt mig att man kan göra de:D.
Men hon fick de pga av att de va massa lera i hagen som hästarna sjönk ner i hela tiden...Vi stod bara där tillfälligt o sen när vi kom tillbaka där vi stod innan där de var betydligt mindre lera va problemet ur världen.
Men jag spolar benen varje dag när de e sånt här väder (blött o lerigt i hagarna även om de inte e leråker utan bara lite grann) så slipper jag mugg på min häst:)

Men som sagt det är individuellt och du verkar ha haft allvarlig problem med mugg tidigare så om jag ska va ärlig så tror jag inte att grönsåpa hjälper för dig, tyvärr:(. Men vet själv att det alltid e bra med "stalltips".
Tror på hexocil eller de solsidan tipsar om, har inte använt de som solsidan tipsar om men de lät som att de skulle hjälpa:). Hoppas du får ordning på det snart för de e aldrig kul när de e problem med hästarna på ena eller andra viset...
 
Sv: Muggen är tillbaka... Vad ska jag ta mig till..??

Grönsåpa och tvätt av ben kan nog hjälpa på "vanlig mugg".... Här har de gått längre än små krustor i karleden.
 
Sv: Muggen är tillbaka... Vad ska jag ta mig till..??

skaffa fårull otvättad linda på muggen byt vid behov..fettet i ullen håller ullen borta lite längre och muggen torr har funkat för mig:laugh:
 
Sv: Muggen är tillbaka... Vad ska jag ta mig till..??

Fast detta är ett bakterieangrepp, inget svampangrepp...
 
Sv: Muggen är tillbaka... Vad ska jag ta mig till..??

Chili tål inte Aloe Vera:(

Och visst har hon stått på klinik, långa perioder, men egentligen gör de inte mer där än vad jag kan göra hemma, möjigtvis en renare miljö och att de kan ge henne lugnande när de rengör.

Hexocilen var också slut när jag var på jakt igår, fast det vara bara ett apotek öppet, så jag ska kolla igen.

B-vitaminer får hon, och inget annat förutom ensilage eftersom jag såg ett samband mellan kraftfoder och muggen sist.

Tyvärr har jag inte hittat någon bra veterinär som kan de häromkring, hon stod i HBG sist och där klarade de ut problemen, men jag vill inte köra dit henne i detta läget, det är faktiskt inte så farligt som sist och jag känner att det finns en god chans att jag klarar det själv.
Kruxet med hudprov är att det inte har gett något på henne innan(förutom staffar), blodproven har inte heller gett någonting eftersom levervärden osv som antagligen har varit dåliga innan har repat sig.

Bävar lite för att åka ut idag och se hur det ser ut:eek:
 
Sv: Muggen är tillbaka... Vad ska jag ta mig till..??

Min är ju som din. Minsta lilla sår/ ytligt skav o det blir till mugg/ rasp.

Hon har i år fått lite på sidan av karleden upp mot kotan, men jag ger bara 17 i det. Det tar tid, men är jag där så sprider det sig blixtsnabbt.

Nu har jag iofs ingen lera, men även om skulle jag inte tvätta utan låta det torka o borsta bort försiktigt. Leran torkar upp muggen- om de inte står konstant i det förstås.

Tänk på handhygienen för att inte få spridning till fler ben.
 
Sv: Muggen är tillbaka... Vad ska jag ta mig till..??

Jag fick hem en häst osedd som hade en grym mugg som de låtit sig spridas upp över hela benet :mad:
Det som funkade bäst var antingen Aloevera salva eller Pevaryl :o
Fick tipset av en galopptränare och det funkar faktiskt bra, pinsamt dock när man måste shoppa en ny var och varannan dag..:angel:

Pevaryl är bra när det är svamp, tyvärr är detta bakterier som går på henne ganska hårt, så Pevaryl, Fucidin osv är verkningslöst:(
 
Sv: Muggen är tillbaka... Vad ska jag ta mig till..??

Handhyienen är jag noga med, använder handskar som jag byter efter varje "gegga".

Jag struntade också i hennes lilla muggkrusta, det sprider sig bara ändå om jag pillar för mycket, har i stort sett bara tagit bort om det har varit löst eller så. Sen regnade den en hel helg och det i samverkan med lite halvkass mage tror jag fick igång det hela och om jag inte behandlar sprider det sig ännu mer.

Har sandjord så ingen lera i sikte, hon blir inte heller särskilt "äcklig" på benen av jorden, men när det är rinnande sår så fastnar ju allt i det.
 
Sv: Muggen är tillbaka... Vad ska jag ta mig till..??

Aj då.
På min pålle provade vi även att ge mängder av Magnecyl, som blodförtunnande. Kanske inget man bör prova själv men ville ändå nämna något vi provade. Om det var så att han hade en trångt blodkärl som gav honom sämre blodcirkulation. Detta gav dock inget resultat. Har din häst på ett eller flera ben? Min hade enbart på ett, vilket gjorde de hela ännu mera konstigt. Hade inget problem med hans vita ben.
Någon dag ska jag uppfinna gummistövlar för hästar..... som håller dem torra och fina.:p
 
Sv: Muggen är tillbaka... Vad ska jag ta mig till..??

Jag fick lite spridning för att jag bara inte kunde låta bli:o

Nu blundar jag. Det är torrt o fint o jag har klippt där.

Tror mest att det kommer inifrån. Magen -foder spelar in. Min får det av Lusern.
 
Sv: Muggen är tillbaka... Vad ska jag ta mig till..??

Hon har haft det på alla ben, frambenen ända upp till magen och bakbenen upp över hasen. Nu har hon det på båda fram, enbart karleden VF och enbart skenbenet HF- det är det sistnämnda som är aktivt just nu och jag ser på utbredningen att det är ganska aggressivt och går snabbt fram.
 
Sv: Muggen är tillbaka... Vad ska jag ta mig till..??

Min är ju växtallergiker, men jag går och plockar det mesta. Och visst spelar foder in, tror definitivt det var därför det började denna gången, precis vant in henne på ensilage men magen var lite i obalans och då det extremt fuktiga vädret. Så fick bakterierna fäste och nu inriktar jag mig mest på bakterierna men har koll på magen (som är mycket bättre).
 
Sv: Muggen är tillbaka... Vad ska jag ta mig till..??

Jag har lärt mig- på denna hästen, att jag kan behandla ihjäl mig- ett år o sen börjar det igen.
Har ju resistensodlat o behandlat efter alla konstens regler - var 8-e h. o ändå inte fått bukt på det helt o hållet. Hippotrim- funkar bra OM man behandlar i 10 dagar.

så nej. Det får torka ut.

hoppas att det går bra för er.
 
Sv: Muggen är tillbaka... Vad ska jag ta mig till..??

Hippotrim funkar inte på Chili, magen pallar inte det.

Sist vände det med Torskleveromslag och Betnovat, det gör det säkert nu också, men jag måste få benet klippt (förenat med livsfara att göra själv, sist fick jag en blåklocka som hade kunnat bli ngt mycket värre) och hitta på ett sätt att kleta på Betnovaten och samtidigt hålla rent...
 
Sv: Muggen är tillbaka... Vad ska jag ta mig till..??

Har man resistensbestämt bakterierna? Provat allmänbehandling?

I övrigt har jag inte många tips eg, tyvärr. Men min valack fick ju pang poff några extremt aggresiva exem/mugg. Resistent mot allt utom tetracyklin. Fick tetracyklin utlöst i torskleverolja, och smorde och donade, och det slutade sprida sig men läka - näe. Det som tillslut gjorde susen var när jag i princip dränkte benet i idominsalva efter jag haft på torskleveroljan, och så linda över.

Glömde - jag tvättade med Acute Medics desinfektionstvål. Svampdödande, bakteriedödande OCH återfuktande, väldigt 'snäll' mot huden. Det + idominet (i komb med redan insatt behandling) var det som fick det att vända.

Men, inga tips på smörja annars, än att odla igen och resistensbestämma. Och då diskutera AB kanske om det inte ger sig med 'rätt smörja'?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har något man skulle kunna kalla kronisk mugg, det finns ingen definitiv diagnos och trots utredningar vet inte veterinärerna...
Svar
3
· Visningar
999
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp