Muggen är tillbaka... Vad ska jag ta mig till..??

Sv: Muggen är tillbaka... Vad ska jag ta mig till..??

Vet kommer idag (yeeeesss, och den bästa dessutom!!!!), så då tar vi lite tester tänkte jag, iaf bakterieodling med resistensbestämning - skabbprover och det där kan vi skippa. Hur är det nu, tar de biopsier eller bara lite på tops?

Varför tror du att din blev sjuk från första början? Jag ser gärna bilderna, vet inte om du har sett på Chili sist hon var sjuk, det kanske är likt...? Ska ta nya bilder idag tänkte jag...
 
Sv: Muggen är tillbaka... Vad ska jag ta mig till..??

Visst, men en öppnad tub ska aldrig alltid kasseras, så hos oss går det bort rätt mycket.

Du menar alltid väl? Jag brukar kassera, men det var faktiskt en vet som sa till mig att jag skulle behålla Socatylen (för jag tyckte den var verkningslös) "för den kan man ha till allt", så då sparade jag den.
 
Sv: Muggen är tillbaka... Vad ska jag ta mig till..??

Vet kommer idag (yeeeesss, och den bästa dessutom!!!!), så då tar vi lite tester tänkte jag, iaf bakterieodling med resistensbestämning - skabbprover och det där kan vi skippa. Hur är det nu, tar de biopsier eller bara lite på tops?

Varför tror du att din blev sjuk från första början? Jag ser gärna bilderna, vet inte om du har sett på Chili sist hon var sjuk, det kanske är likt...? Ska ta nya bilder idag tänkte jag...

Ska leta fram bilderna sen, jag förlorade en del i datakraschen men har en hel del kvar.

Topsa + skrapa gjorde de på min när de tog prov.

Ja, säg det ang varför, jag har ingen aning. Han har aldrig haft problem med mugg utom många år tidigare när han fick vanlig, simpel mugg (som gick bort med socatyl) i ett sår. Nu hade han inget synligt sår dock, samma hagar han gått i många år utan problem etc. Enligt veterinärerna så antagligen bara otur. Det är ju massa bakterier i jorden, och av någon anledning så just den här gången fick just den där bakterien fäste i ett mikroskopiskt sår/reva.

Det kom inte tillbaka under den tid jag hade honom efter, och inga andra hästar har varken förr eller senare drabbats *peppar peppar*
 
Sv: Muggen är tillbaka... Vad ska jag ta mig till..??

Det kan man kalla motsägelsefullt uttalande!

ALLTID kastas ska det förstås vara :D
 
Sv: Muggen är tillbaka... Vad ska jag ta mig till..??

Efter att min häst hade "simpel" mugg o rasp så fick jag lära mig att det kan bero på leran, alltså vilken typ av lera de är o sen hur mkt bakterier de finns i leran etc.
Alla hästar är mer känsliga än andra...De blir ju mer bakterier om man inte mockar hagarna eftersom allt blandas då, framför allt när det är lerigt. Men jag tror dom flesta mockar sina hagar nu om de nu inte e flera kvadrat kilometer hage...Jag syftar på dom mindre hagarna (dom som man ser från ena sidan av hagen till den andra;)).
 
Sv: Muggen är tillbaka... Vad ska jag ta mig till..??

Vi har inte lera öht, men det finns ju jordbakterier även i sandjord. Inte särskilt kleggigt heller, det är lite upptrampat vid grinden och vid vattnet möjligtvis och där kan vara lite blött nu när det har regnat i ett dygn.

Men det kan säkert ha nåt samband.
 
Sv: Muggen är tillbaka... Vad ska jag ta mig till..??

Prova Sorbact kompresser! Gröna kompresser som absorberar bakterieroch svamp. Används inom humansjukvården mkt. Finns även som slavkompress om muggen är "torr". Va på en sårkonferens i sthlm på karoliniska o träffade en säljare/utställare av Sorbact. De börjar mer o mer att samarbeta med veterinärer som använder deras produkter. Sorbact har funkat fint på min pålle när han hade en supermega kletigt skärsårsom inte ville ge sig trots Ab-beh. Värt att testa??
 
Sv: Muggen är tillbaka... Vad ska jag ta mig till..??

Vilken smart grej. Har skrivit upp de, kan vara bra att ha i sjuklådan för andra tillfällen....Tackar för tipset!:laugh:
 
Sv: Muggen är tillbaka... Vad ska jag ta mig till..??

*KL*

Vet har precis åkt. Han tyckte inte det var lönt att odla, menade att det kvittar vad de hittar på resistensbedömningen, hon utvecklar alltid något nytt eftersom hon är som hon är:p Hjälper Socatyl så använd det tills det har läkt, kör Betnovat på det sista.

Han ville dock testa en grej, men fick inte för sin chef (fegis;)), att blistra med laser. Han förklarade, men jag snappade bara upp hälften. Tydligen är detta en ny grej i Tyskland som har visat väldigt gott resultat. Det gör inte ont, men man bränner helt enkelt bort bakterierna, jag som greppar efter alla halmstrån tyckte att det lät fantastiskt, vad tror ni?

Fick recept på Canaural och Socatyl.
 
Sv: Muggen är tillbaka... Vad ska jag ta mig till..??

Vilken smart grej. Har skrivit upp de, kan vara bra att ha i sjuklådan för andra tillfällen....Tackar för tipset!:laugh:

Det är riktigt bra att ha när "olyckan" är framme, spec på fula och kletiga sår sommartid när flugorna vill vara i o gotta sig! :devil:
 
Sv: Muggen är tillbaka... Vad ska jag ta mig till..??

Mhm... Nu idag när jag tar av bandaget så lossnar en (stor) bit hud, som en femkrona. Inget direkt konstigt om det inte hade varit rakt över senan... Den stora (böj?)senan på baksidan av benet. Det är såklart svullet, inget konstigt det heller, men nu är jag skiträdd att det kan påverka senan.
Ringde min kompis som pluggar sista året till vet. och hon tyckte inte att jag behövde oroa mig jättemycket, hon ringde även en klasskompis som inte hon heller tyckte att ett ytligt sår kan påverka senan. Svullnaden är inte så konstig eftersom huden är väldigt tunn där.

Själva såret är inte djupt, men högst "aktivt". Mojsade på Socatylen och la ett lätt bandage över. Någon som vill skrämma upp mig?


Sen stör jag mig till tusen på att Socatyl inte går att finna i vet. fass, under något tänkbart namn, vill veta vad den kostar...?
 
Sv: Muggen är tillbaka... Vad ska jag ta mig till..??

Sen stör jag mig till tusen på att Socatyl inte går att finna i vet. fass, under något tänkbart namn, vill veta vad den kostar...?

Enligt min veterinär så finns inte socatyl kvar, den ersattes av en annan salva (minns inte namnet nu) som inte heller fick vara kvar. Typiskt, allt som funkar tar de bort :(
 
Sv: Muggen är tillbaka... Vad ska jag ta mig till..??

What!!!! Det är ju det enda som funkar!! Hmmm, hur ska jag då få tag på det..?
 
Sv: Muggen är tillbaka... Vad ska jag ta mig till..??

Ja visst är det bedrövligt? Jag fick lite panik själv då jag ville ha en till tub av "ersättningssalvan" som faktiskt funkade mkt tillfredsställande. Det som fanns att erbjuda mig istället var Hippotrim som jag fick blanda med olivolja och göra omslag av. Det funkade hyfsat, men inte var det lika bra som salvan inte :(
 
Sv: Muggen är tillbaka... Vad ska jag ta mig till..??

TROR inte det är streptocillin Vet som ersätter socatylen. Streptocillin Vet har funnits läääänge och finns även i en liten annan beredningsform där färgen på korken är röd istället för blå som streptocillinet. den röda används mkt till kossor med inf.i juvret. Inte alls samma konsistens heller som socatylen.
 
Sv: Muggen är tillbaka... Vad ska jag ta mig till..??

Njäe...jag har för mig att den hette ngt med cel..cal...ngt...
Äsch mitt minna :(, jag har förpackningen till tuben kvar i stallet tror jag, jag skall kolla upp imorgon vad den hette. Hur som helst så fick jag salvan på recept, men när jag skulle hämta ut den så sa de på apoteket att den skulle försvinna, jag fick sista tuben de hade på de fyra apotek som fanns i mitt närområde..
 
Sv: Muggen är tillbaka... Vad ska jag ta mig till..??

Celeston Valerat Comp tror jag det var den hette...skall kolla mer exakt imorgon :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har något man skulle kunna kalla kronisk mugg, det finns ingen definitiv diagnos och trots utredningar vet inte veterinärerna...
Svar
3
· Visningar
999
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp