Bukefalos 28 år!

När är man för tung för sin häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: När är man för tung för sin häst?

Att han är travare som är avlade för körning, inte för ridning. Han har dessutom väldigt dålig ryggmuskulatur och det finns ingen anledning av påfresta hans rygg i onödan.

Som tillägg i diskutionen, jag struntar i om du är man eller kvinna, är muskulös eller överviktig, lång eller kort. 80 kg är högsta tillåtna vikt på min häst. Och eftersom att det är min häst, är det ju jag som bestämmer.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När är man för tung för sin häst?

hmm, jag tar åt mig eftersom att det är jag som har ridtravaren. Jag har bilder på honom under min profil, bara att kika. Och ja, det gäller min ridtravare. Inte ridtravare i helhet.
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

KL*

Nu avbryter jag er här i tjaffset:angel: Tänkte slänga in en bild och en liten film snutt på mej och min shettis. Tycker ni att det är ok att jag rider på henne? Alltså om hon var eran häst, skulle ni låta mej rida då?
Jag väger 45 kg om det nu har någon betydelse och ponnyn är runt a/b-ponny gränsen.


Bild:
SNV30183.jpg


Film:
http://s142.photobucket.com/albums/r90/Addes_Sandra/?action=view&current=SNV30177.flv
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

KL*

Nu avbryter jag er här i tjaffset:angel: Tänkte slänga in en bild och en liten film snutt på mej och min shettis. Tycker ni att det är ok att jag rider på henne? Alltså om hon var eran häst, skulle ni låta mej rida då?
Jag väger 45 kg om det nu har någon betydelse och ponnyn är runt a/b-ponny gränsen.

Tycker det ser trevligt ut, shettisar är ju urstarka i förhållande till sin storlek. Det är väl mera längden som kan bli ett problem om ett tag.
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Att han är travare som är avlade för körning, inte för ridning. Han har dessutom väldigt dålig ryggmuskulatur och det finns ingen anledning av påfresta hans rygg i onödan.

Som tillägg i diskutionen, jag struntar i om du är man eller kvinna, är muskulös eller överviktig, lång eller kort. 80 kg är högsta tillåtna vikt på min häst. Och eftersom att det är min häst, är det ju jag som bestämmer.

Jag köper vad du säger, som sagt det är individuellt utifrån hästens förutsättningar, tack för att du förtydligade.

Det som gör mig rabiat är när man generaliserar utifrån ryttarens vikt!:devil:
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Vet du vad KL betyder? det betyder att svaret inte är riktat specifikt till just dig.

Jag ser mycket väl på min häst vad han gillar och inte, jag känner min häst. När en häst tycker att ryttaren är ok att bära menar jag att den lyfter ryttaren med ryggen är avslappnad, har framåtbjudning osv... Inte att den går för att den lärt sig att den måste göra som människan säger eller att den springer stressat med höjt huvud och öronen bakåt osv. Det finns kanske de som inte märker det men jag kan läsa av mina hästar väldigt bra.

Jag har inte alls uttalat mig om vad den hästen si och så klarar av (förstår inte riktigt den biten av ditt inlägg?), allt jag säger är att min nsv burit min sambo på 120 kg (muskler) utan problem (bara i skritt dock) och att jag vet en häst som klarat 120 kg bra ryttare men blivit halt av en på 90 som red mycket dåligt ( detta var en MKT grov nordsvensk, med det ville jag säga att man inte ska stirra sig blind på kg hit och dit. Jag tror även att man får anpassa efter situation. Vilken sorts ridning det handlar om, hur hästen bär sig, hur länge de ska rida osv.
Jag har en häst som i stort sett bär sig själv om han är uppvärmd i kroppen och om ryttaren bara är mjuk i ridningen (händer, sits, harmoni i hjälperna osv) är ryttaren inte det utan van vid att "rida ner hästen på tygeln" går han skit (sänkt rygg, vinglar, stressar upp sig) och det sliter betydligt mer än om ryttaren väger lite mer.

Min sambo kommer aldrig att få rida min travare (om han inte får anorexia), hon är alldelles för smäcker för det, inte heller hoppa med nordisen, inte heller rida på honom så att han överanstränger sig utan att träna upp sig från mina 60 - ser det som styrketräning, inte heller kommer 50 kg dålig ryttare få rida någon av dem heller.

Men det är NI som tar ansvaret för vem som får rida på ERA hästar. Jag är mycket noga med vem som får rida mina hästar, ja vem som överhuvudtaget får ha med dem att göra.


Lycanthrope

Jag tror faktiskt att man lider värre själv utav dallret än vad hästen gör och jag tror inte många orkar skumpa runt så mycket att det skadar hästen.. Nu har jag aldrig varit överviktig som sagt, men jag vet hur det kan kännas att rida med en dålig BH:bump: :bump: och då föredrar iallafall jag att skritta...
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Men överlag så är det så att tex en vältränad man sitter bättre än en överviktig. Likaså kvinna.

Man kan ha bra balans osv som överviktig, men man kommer inte undan det överflödiga "dallret".

Jag själv är (på väg ner) överviktig, jag har all rätt i världen att säga att det bara är att gå ner i vikt. Vill man något så gör man det! Så är det bara. Och älskar man hästar så gör man det för deras skull.
Man behöver ju inte vara så ego hela tiden.

Tycker inte riktigt att 10 kg+ kvalificerar för att kallas överviktig, beror ju också på hur du räknat. Jag skulle bli mycket förvånad om du med det 'lilla' överskottet har en 'dallrande' kropp. Att gå ner eller inte är upp till dig.

Menar du att en överviktig person skulle komma i obalans pga fettdaller, :rofl: ungefär som om en för lång person kanske skulle kunna blåsa av om det stormar.

Som jag skrev i ett annat inlägg, jag tycker det är helt felaktigt att göra generaliseringar utifrån ryttarens vikt utan att sätta det i proportion till den enskilda situationen.

Punkt.
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Det förstår jag. Det är inte okänt att många män rider mindre hästar (runt 150-160) i högre klasser. En vuxen man kan utan problem väga 100 kg, och det klarar helt uppenbart de hästarna!
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Hejsan
Sitter här och läser om vikt och ridning. Jag själv är lång, 185 cm och väger nog 115 kg. Jag rider en 20-årig halvblodsvallack, mkh 170 cm, utan problem, nu ska iofs tilläggas att han har väldigt mycket muskler kvar från sin tid som internationell hopphäst. Han "skuttar" :bump: och far omkring med mig på ryggen när vi är ute i skogen och han har inga som helst problem med det. Så det är nog som många tidigare harskrivit väldigt individuellt.
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Hej

Var går viktgränsen för en C-ponny, medelgrov och rel ung?

Jag är 155 lång och vikt hemlig men jag behöver hjälpa m,in dotter att rida till ponnyn. Var går hennes viktgräns uppskattninggsvis??
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Låter faktiskt lite lite..

Jag undrar lite kring ridskolans linjer och våra kring vikter på ponnier...
Red igår en lite d-ponny/stor c-ponny på hopplektion, grövre kille och han gick hur fint som helst.
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Jag har hittat en tjej på 17 år som är drygt 150 cm över havet och väger under 50. Hon har ridit många år och är superduktig. Hon är lite lång rent proportionerligt för min shettis som är 105, men hon har balans och kan rida honom riktigt bra och jag är superlycklig som har hittat en "liten vuxen ryttare" som kan ta sig an min plupp
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Tumregeln om att dela hästens vikt med 6 ger väl en fingervisning, sen handlar det som sagt om hästens bärförmåga (en yngre ej så skolad häst kanske klarar mindre), och ryttarens balans.
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

*lånar knapp*

Hm, ni gör mig lite konfunderad. Jag rider en liten d-ponny några gånger i veckan. Jag väger kanske med utrustning och allt mellan 55-58 kg. Men det är utan sadeln. Sadeln väger 13 kg. Jag rider henne i alla gångarter utan problem. Alltså kanske jag och sadeln väger runt 70-75 kg :eek: Är jag för tung?!
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Hej alla glada!

Jag undrar hur små ponnys/hästar kan jag rida? Kan jag rida en grov exmoorponny? Alla säger att de är väldigt viktbärande.
Jag är 164cm/ca; 58-59 kg.

Tacksam för svar, :bump: :D
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Hej alla glada!

Jag undrar hur små ponnys/hästar kan jag rida? Kan jag rida en grov exmoorponny? Alla säger att de är väldigt viktbärande.
Jag är 164cm/ca; 58-59 kg.

Tacksam för svar, :bump: :D

Exmoorponnys är väl små? B? Med tanke på din längd skulle nog en D-ponny kunna passa, eventuellt en grövre maxad C.
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

"En enkel regel är att ta hästens vikt och dela på sju, den vikt som du får ut är den maxvikt du inkl. utrustning max bör väga.

Ex:
Hästen (kg) - Ryttaren (inkl. sadel)
600/7 = 85 kg
500/7 = 71 kg
450/7 = 64 kg
350/7 = 50 kg"

enligt den så väger jag TIO kilo förmycket för min häst :eek::eek:
eller.. inklusive sadel också. då väger jag 11-12 kg förmycket :crazy:

För det första är du inte för tung :) Du kan lungt rida vidare.
Och för det andra ;) Jag kan inte låta bli att lägga mig i här...:crazy: sorry...:D
Jag skulle tro att din häst väger mer än 350 kg... Snarare 450 kg (eller mer).
Du skriver att han är 153 cm och kraftigt bygd.
Mitt arabsto är 148 cm och normalbygd, hon väger 146 kg (vägdes förra veckan på klinik) Så även genom "viktkurvan" ovan kan du med lätthet rida din häst.

Fast jag ger inte så mycket för denna viktkurva. Det innebär ju att man bara skulle kunna göda hästen lite extra så klarar den av att bära dig... :crazy:

// Anna
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Fast jag ger inte så mycket för denna viktkurva. Det innebär ju att man bara skulle kunna göda hästen lite extra så klarar den av att bära dig... :crazy:

:bow: :bow:

(och jag tror som sagt att det är 1/6 som är tumregeln)

men att en fetare häst skulle kunna bära mer än en i bra form verkar ju uppenbarligen rätt knäppt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 153
Senast: Pyrran
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 240
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 530
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 351
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp