Bukefalos 28 år!

När är man för tung för sin häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: När är man för tung för sin häst?

KL

detta är min dotters häst.
det är ett vbl på 147,5 i mkh som rids 2-3dgr/v

är jag för tung för honom?
jag är 170 lång och väger 70kg

anledningen till frågan är att min dotter tröttnat på ridningen, och jag gillar ju hästen och är sugen på att skola om honom till westernhäst om han orkar mig.
kalle13sept06003.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Vikt på ryttare till Arab?

Hej letar efter en medryttare till min arab. En tjej som är intresserad väger 85kg och är ca 160 cm. Jag själv väger 50kg.
Tycker själv att hon inte är viktbärande eftersom hon är väldigt trång i fram och ibak benen. Men därimot har en tjej på ca 70kg ridit henne och då reagerade hon inte, vissligen skrittade hon bara.


Väger hon för mycket för min häst?
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Jag kan inte se din bild, men du låter ju inte alls för stor eller tung för hästen!
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

KL

detta är min dotters häst.
det är ett vbl på 147,5 i mkh som rids 2-3dgr/v

är jag för tung för honom?
jag är 170 lång och väger 70kg

anledningen till frågan är att min dotter tröttnat på ridningen, och jag gillar ju hästen och är sugen på att skola om honom till westernhäst om han orkar mig.
Jag tror definitivt hästen orkar dig!
Bygg muskler i hästens takt bara.
:D

Hej letar efter en medryttare till min arab. En tjej som är intresserad väger 85kg och är ca 160 cm. Jag själv väger 50kg.
Tycker själv att hon inte är viktbärande eftersom hon är väldigt trång i fram och ibak benen. Men därimot har en tjej på ca 70kg ridit henne och då reagerade hon inte, vissligen skrittade hon bara.


Väger hon för mycket för min häst?
Jag skulle tro att hon är lite för tung, särskilt eftersom du själv anser att hästen inte är så viktbärande.
 
Senast ändrad:
Sv: När är man för tung för sin häst?

*Kl*

Okej, nu är det min tur. Har en medishäst, 160cm hög, halvblod. Vågar jag sätta upp pojken på henne för ett varv på volten i skritt medan jag leder? (Om ens ett helt varv, han är jätterädd för hästar :angel: ) Det är så att han skulle gärna vilja provsitta ett varv för han har aldrig suttit på en häst någonsin i hela sitt iv :eek:. Tror ni det går bra eller kommer hon falla ihop? Han är 180cm, 90kg, och hon som sagt 160cm ungefär.

Slänger in en bild på henne också, kanske inte så bra men iaf något.

(Vill bara tillägga att jag har ägarens tillåtelse, jag får sätta upp andra på hästen sålänge jag bedömer det som att det fungerar, och att denne har hjälm, så ni kan vara 'lugna' :bump: )

11298296.jpg
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Bara lite skritt nått varv tror jag absolut inte att hästen tar illa av. Men han bör ju inte rida den mycket mer än så.
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Nej, nåt litet varv i skritt är nog ingen fara. :)
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Bara lite skritt nått varv tror jag absolut inte att hästen tar illa av. Men han bör ju inte rida den mycket mer än så.
Varför inte?:confused:

Hästen är ett halvblod, alltså avlad till att sittas på, och 160 cm hög! Nu är det ju förstås svårt att se på bilden hur grov hästen är, men ändå. Tror ni att de halvblod som användes i armén förr i tiden var så mycket större? De skulle desutom bära även packning, sammanlagt kunde det bli upp mot 120 kg, och de red MÅNGA timmar, visserligen mest i skritt, men också trav.
Brukshästraser runt om i världen ligger i mankhöjd oftast på 145-155 cm, och det är oftast (förutom här i Norden då) män som rider.
Skulle du påstå att män inte kan rida liten storhäst på Island eller i Storbrittanninen skulle de skratta ihjäl sig.

Jag kan ju tillägga att jag utan att tvekan har satt upp min sambo (180 cm och 79 kg) på mitt 164 cm höga halvblod, som visserligen är av en äldre, mer kvadratiskt modell än dagens halvblod, men han är inte speciellt grov! Han brukar hänga med mig ut i skogen, mest skritt men även lite trav. Hästen brukar även lägga in några galoppsprång i uppförsbackarna om han känner för det, och ser inte minsta lidande ut. Nu blir det ju inte så ofta han rider, men skulle han vilja rida ett par gånger i veckan skulle han absolut få det, jag ser inga hinder.
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Måste vart trött när jag läste inlägget och svarade. Ber om ursäkt. Det är nog inga problem för den hästen att bära honom.
Jag brukar själv slänga upp min kille på 187cm/80kg på min fjording, inga problem!
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Nu har han iaf ridit och hästen verkade inte lida det minsta. Hon var pigg och lyhörd hela tiden. Och han tyckte det var kul. :D
 
Hur stor?

hur stor bör man vara till en ponny som är 115 cm hög? :P
kan min syster som är 150 lång rida den, hon väger 35 kg
 
Sv: Hur stor?

Vikten är inga som helst problem skulle jag vilja säga, dock kanske benen hamnar lite långt ner, men det gör ju inte så mycket;)
Men var försiktiga om ni rider med stigbyglar så inte hästen får in benen och trasslar in sig, kan gå illa:crazy:
 
Sv: Hur stor?

Jag skulle nog inte låta henne rida den.
Men det är ju somsagt jag.

Varför inte?
jag rider skogspromenader i skritt och lite trav på min maxade shettis och jag är strax över 160cm och väger 45kg.

Till TS: Nu vet jag inte hur din ponny är byggd. men jag tror inte det kan vara några som helst problem. det kanske ni märker på ponnyn annars.
 
Sv: Hur stor?

Sunt förnuft verkar försvunnit från hästvärlden! Lånar uttrycket "hästfjortisar", som spexar med sina kunskaper och åsikter. Knappast hoppar någon 100kg´s person på en C-pnny. Ridskolorna får ha sina viktgränser bäst dom vill.
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Har skapat flera trådar om det, lagt ut bilder och filmer. Och det var INGEN som var negativ till att jag red på henne. Hästfjortis? Lär känna personen innan du uttrycker dej.

Och 35kg på en 115cm stor ponny är ju bara en liten flugskit.
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

*kl*
Tycker ni att jag ser förstor ut på denna häst?
11437949.jpg

11437951.jpg

11437950.jpg

hästen ifråga är islandshäst(eller korsning med det)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 036
Senast: Pyrran
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 208
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 290
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 273
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp