Bukefalos 28 år!

När är man för tung för sin häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: När är man för tung för sin häst?

För det första är du inte för tung :) Du kan lungt rida vidare.
Och för det andra ;) Jag kan inte låta bli att lägga mig i här...:crazy: sorry...:D
Jag skulle tro att din häst väger mer än 350 kg... Snarare 450 kg (eller mer).
Du skriver att han är 153 cm och kraftigt bygd.
Mitt arabsto är 148 cm och normalbygd, hon väger 146 kg (vägdes förra veckan på klinik) Så även genom "viktkurvan" ovan kan du med lätthet rida din häst.

Fast jag ger inte så mycket för denna viktkurva. Det innebär ju att man bara skulle kunna göda hästen lite extra så klarar den av att bära dig... :crazy:

// Anna


Men ojdå, ser en liten miss i mitt föregående inlägg :o
Klart att min lilla pålla inte väger 146 kg!! Det blev visst lite tokigt där :D
446 kg väger hon ju så klart!! :D :o :D
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

men tänk om amnn väger mer än så då?! shit!inte gför att jag gör de men ändå!tänk lite!
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Är jag för lång/tung för en D-ponny på 146 cm?
Jag är 170 cm och väger ca: 60 kg
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

*kl*

Är jag för lång för denna häst?
Han är stor C-ponny eller liten D-ponny?, exakta måttet vet jag inte.
Jag är 169 cm lång och väger 49 kg.

10787729.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När är man för tung för sin häst?

Det ser jätte fint ut!
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

okej, skönt att höra!;)
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

*kl*

Är jag för lång för denna häst?
Han är stor C-ponny eller liten D-ponny?, exakta måttet vet jag inte.
Jag är 169 cm lång och väger 49 kg.

10787729.jpg
nejdå, jag har ridit honom också, jag är 173 och väger 60, red honom utan problem :p (han är D-ponny btw)

sålänge hela ekipaget är i god balans och hästen är normalt musklad är det inga problem alls..
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

forstorperhapszab.jpg

Är jag för stor?
Hästen är 5 år men oinriden, jag satt bara ca 20sekunder för att ta fotot, ska jobba honom mer från marken först och fixa hovar m.m.
Men är jag för stor? Är van att rida hätar på 170-180..:rofl: jag är 160, 65kg och hästen är ca 150cm (1,2 cm mer eller mindre).
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Nej det är nog inga problem, låt hästen muskla sej först innan du drar igång med "hårdträning" bara.
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Har hört att en häst ej bör bära mer än 1/6 på sin rygg. Fast man kan inte bara stirra sig blind på mankhöjd, ras och ryttarens vikt. Man måste väga in hur tränad och musklad hästen är och hur långt ridpass det är frågan om.
Har en fjording och alla är på och säger att det är en viktbärande ras. Nja, håller fast vid att det beror på muskulaturen.
Om du väger 65kg börhästen väga minst 390kg+återigen ryggmuskler...
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

forstorperhapszab.jpg

Är jag för stor?
Hästen är 5 år men oinriden, jag satt bara ca 20sekunder för att ta fotot, ska jobba honom mer från marken först och fixa hovar m.m.
Men är jag för stor? Är van att rida hätar på 170-180..:rofl: jag är 160, 65kg och hästen är ca 150cm (1,2 cm mer eller mindre).
har bara en fråga.. VARFÖR har du lagt in en :rofl: mitt i din texten? jag fattar inte vad som skulle vara så fruktansvärt roligt? att du bara brukar rida riktigt stora hästar? eller?
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Nja, mest att jag är lite löjlig och tycker att ryttarens ben ska ligga ungefär halvägs ner på hästens sidor, inte mer ;) Och så är jag väl nervös för att bli sågad här..

Tjalfe Ingen fara, har en del att fiksa på sötnosen innan någon riktig ridning kommer på fråga. Ska promenera och klättra med honom, jobba från marken och ta det väldigt lugnt innan jag rider ordentligt, kommer nog skritta mest i början när jag väl börjar rida. Han har även en väldigt fin, kuperad hage, så den skadar iaf inte :)
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Jag håller med! Man måste väga in hur hästen är musklad och i vilken kondition den är i. Själv har jag en c-ponny som jag vet att jag är i längsta laget till men enligt mig och många fler ser det inte opropetionerligt ut. Hon är 138 cm och jag 170 cm. Hon väger ca 400-450 kg och jag mellan 55-60. Men hon är otroligt viktbärande och blir "större" när man rider henne. Ska försöka hitta en bild att slänga in! Låter det väldit mycket för henne???
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Ni får säga vad ni vill, men jag skulle aldrig sätta upp en ryttare på min häst som väger över 100 kg. Balanserade 100 kg eller ej, diskriminerande eller ej, där går gränsen för mig och min häst (stort halvblod).:o

om du inte vill diskriminera någon så behöver du inte skriva så:mad:
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Får väl skriva ad hon vill..och ha vilken gräns hon vill, är ju hennes häst..O_o
Behöver ju inte mena fetma heller, utan vältränade människor.
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Nja, mest att jag är lite löjlig och tycker att ryttarens ben ska ligga ungefär halvägs ner på hästens sidor, inte mer ;) Och så är jag väl nervös för att bli sågad här..

Tjalfe Ingen fara, har en del att fiksa på sötnosen innan någon riktig ridning kommer på fråga. Ska promenera och klättra med honom, jobba från marken och ta det väldigt lugnt innan jag rider ordentligt, kommer nog skritta mest i början när jag väl börjar rida. Han har även en väldigt fin, kuperad hage, så den skadar iaf inte :)
haha ja då lär det bli högdräktiga ardennrar åt alla som är längre än 165 och har normala ben :rofl: ;)
 
Sv: När är man för tung för sin häst?

Jo...jag vet... x) Jag är ju bara 160, så... får väl rida Crow med jättekorta stigläder så att fötterna bara når halvägs ner..:rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 039
Senast: Pyrran
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 208
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 295
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 283
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp