Bukefalos 28 år!

När är man klar för start?

Sv: När är man klar för start?

Jag skrattar åt det faktum att det finns dom som inte alls sysslar med trav och ändå kör så det RYYYYYYYKER. TOPPEN om det sedan finns folk som vill satsa på trav. Att det dessutom är ett sto är ju bara ändå häftigare.

Jag har själv en som blir 9 som jag kör så snön yr med, bara för att hon gillar att springa, men jag kör inte mot klocka ej heller med tunga ridskor eller tung rockard på oplogad väg -främst för att jag är rädd om min häst.
Huvudsaken bör väl vara att man vet var gränsen går, vad hästen tål, så att dom inte far illa och tappar livslusten?

Duger dom inte på en vanlig bana så finns ju bygdetravet....;)
 
Sv: När är man klar för start?

Om jag smackar lite så galopperar/skenar mitt sto....så fina kan gränserna vara.
 
Sv: När är man klar för start?

*kl*

Jaha så det är så här alla snälla hjälpsamma travarmänniskor bemöter folk? Med hånskratt och spott och spe.

Nja ska det vara så man blir behandlad så tänker jag nog tänka mer än en gång till innan jag tra någon licens.

Till Trådskaparen: Kolla upp vilka som brukar köra på sträckan och kanske be någon av dem att testa om du inte vågar ta henne till banan.
 
Sv: När är man klar för start?

Jag tror nog att anledningen till att den här tråden spårat ur lite är att vi som hållit på ett par år med travet och har lite erfarenhet tror att det är något som inte stämmer här.

När jag var ung så plågade jag tyvärr mina ponnyer i bland genom att ta tid med tyngre vagn och jag lovar att det gick BETYDLIGT långsammare med rockard även på vanligt underlag om man jämför med att köra med lättare vagn.

Nu när jag blivit äldre och förhoppningsvis förståndigare så skulle jag aldrig komma på idén att prova ens. :smirk:

Om du läser i andra trådar så är det inte så hemskt ofta vi spårar ur, utan vi försöker hjälpa till så gott det går.

På Buke figurerar det även en hel del trådar som startats som rena provokationer. Det kanske inte är så med den här tråden, men man kan ju aldrig veta??? :confused:

Bli inte skrämd för att fråga, men låt oss "spåra ur" någon gång för det händer inte så ofta. ;)
 
Sv: När är man klar för start?

Svarar du mig :confused: ....det jag skrev var ju just att man bör vara lite försiktig.
 
Sv: När är man klar för start?

Bli inte orolig....travet bemöter nykomlingar med respekt :) , men det krävs kanske att folk som behöver hjälp verkligen har ett äkta intresse för trav och för att lära sig mer om sporten .

I den här tråden tycker jag att trådskaparen fick minst 50 !!!
snälla, vettiga, informativa, uppmuntrande inlägg av oss när det gäller att komma in i travet (licenser, försäkringar, träning, tider osv osv osv). Att tråden sedan blir lite urspårad får man kanske förstå.
Det känns som om trådskaparen fått mycket hjälp och även borde kunna få hjälp IRL av folk på samma träningsslinga, tränare osv.....

Vi är nog alla otroligt nyfikna på hur bra hästen är och om den kommer att starta i år. Det vore väl jättekul i så fall, men det är nog dags att komma till skott och åka till en travbana nu :idea:

Välkommen till travforumet förresten. Tycker absolut att du ska satsa på trav och ta licens :banana:
 
Sv: När är man klar för start?

:) Ni får gärna spåra ur. Jag är själv helt ny på det här med trav men har nu två underbara varmblodstravare hemma som är ridhästar. Eftersom jag gillar rasen så går tankarna nu till att knaske bli lite amatörtränare.

Så om jag kommer med korkade frågor hoppas jag att ni svara snällt. :)
 
Sv: När är man klar för start?

Såg nu när jag läst hela tråden ordentligt att hon faktiskt fått en hel del vettiga svar oxå.

Tack för välkommnandet!
 
Sv: När är man klar för start?

Jag fortsatte bara brodera lite på din "vara försiktig" mening...;) (tänkt som en rent allmän reflektion)
 
Sv: När är man klar för start?

Hej och tack :bow: för alla tips, ideer och styrka (även till er med syrliga kommentarer)
Jag mätte upp sträckan i helgen och det saknas ca 100 m.
Ni kan tro att barnen fick jobba (och skämmas för sin mamma), vi mätte sent en kväll:cool: med 30-metersmåttbandet :crazy: så att ingen skulle se oss:angel: .
Vi tränar på med rockarden och i helgen var det galopp i 2-3 dm snö i uppförsbacke. Jobbigt?!:angel:
 
Sv: När är man klar för start?

allroundhästarna skrev:
Jag mätte upp sträckan i helgen och det saknas ca 100 m.
Ni kan tro att barnen fick jobba (och skämmas för sin mamma), vi mätte sent en kväll:cool: med 30-metersmåttbandet :crazy: så att ingen skulle se oss:angel:

:banana: det skulle man ha sett...30 m...
 
Sv: När är man klar för start?

Ja men då begriper vi ju alla bättre och visst är det en bra tid fortfarande även om det inte är en sån FANTOMTID som det varit om banan varit 100 m längre. :idea:

Om du tycker att det är värt det så testa banan vet jag, med den grundkondition hästen har så orkar den säkert bra. :)
 
Sv: När är man klar för start?

Är det en rundbana?
I så fall hoppas jag att ni mätt en meter från banans innerkant, för att det ska vara korrekt?
 
Sv: När är man klar för start?

Kunde du inte varit tyst ang det, tänk om stackarn måste ut och mäta en gg till. :rofl:


Heja, allroundhästar. :banana: Var glad att det inte var 30 cm-linjalen.
 
Sv: När är man klar för start?

Hon sa ju från början att banan var 1100 m, ta bort 100 m från det så banan är 1000 m så tycker jag i så fall att det fortfarande är en fantomtid med dom förutsättningarna. Men drar vi ner till 900 m då känns det som en väldigt bra tid, men inom rimliga gränser (tillräckligt bra för att det är intressant att testa på banan). Är banan 1000 m eller 900 m? Spelar egentligen ingen roll, det är väl bara att prova hästen på en travbana och se vad den kan där....
 
Sv: När är man klar för start?

:banana: Jag tänkte på det...:banana:
...eftersom att det är en trafikerad grusväg (med mötesplatser) som går runt i en 3 km slinga, men har en relativt plan bit ca 1 km , med endast en mindre kurva så jag mätte mitt i vägen. Det var där jag tyckte att vi körde ungefär.
 
Sv: När är man klar för start?

Ja, men ni ska tro att barnen skämdes (helst 15-åringen) hon släppte allt och gömde måttbandet i snödrivan när det kom någon och hade endast pannlampan tänd vid behov. SÅ gick hon som vid promenad:angel: :angel:
 
Sv: När är man klar för start?

Åt ena hållet körde jag lite längre som kompensation till marginellt medlut. Men tiden är alltså för (uppmätt) 900 m. (och vid medlutet körde jag ca 1000 m).
 
Sv: När är man klar för start?

Jag håller tummarna för dig och tycker absolut att du ska testa på banan!! Lova bara att hålla oss uppdaterade:banana: :banana: !!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
4 934
Senast: sweet_extraa
·
S
Distans Så var årets första tävling genomförd (ej inräknat Bergas 40 km CR) 80 km på Nybygget i lördags. Jag har själv känt mig ganska ur form...
Svar
7
· Visningar
1 433
Senast: Macken22
·
S
Distans Nedan följer en artikel som jag har skrivit och tänker använda i en studiecirkel för vuxna. Det kan när man börjar rida distans vara...
2
Svar
24
· Visningar
4 733
Senast: annoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp