Bukefalos 28 år!

När är man klar för start?

Sv: När är man klar för start?

Sluta mät nu och svinga dig in till en bana så vi får höra hur hon går där! ;)

Jenny
 
Sv: När är man klar för start?

Jag mätte ju upp sträckan med måttband och det visade sig att sträckan var kortare, så hon var inte i klass med Järvsöfax.
Men sedan kom det 50 cm blötsnö, och nu regnar det ute så det blir bara modd (ca 1 dm snömodd) så vi har inte kört något på slutet. (Vi kommer inte ens iväg med transporten) Vi har även haft en vaccinationsperiod, tappskor mm så det har varit lugnt (inga snabbjobb). Vi har ridit och kämpat i djupsnö på åkern (drygt knähöjd), ridit öppna och sluta mm för att stärka rygg och bakben. Så vi får se när vi kan köra igen. Pga att hon är lite bakrädd (snor runt) så törs jag inte koppla en släde efter henne, för då tror jag att hon är över skacklarna vid minsta skrammel edyl.
Jag hör av mig så fort vi testat igen.
 
Sv: När är man klar för start?

Vi har inte kommit iväg till banan. Just nu har vi -13 grader, blankis överallt med 4-5 cm nysnö utanpå. Hästarna är fullbroddade men halkar ändå. Enda sättet (säkraste) att gå ut med hundarna är att gå i ett skoterspår som är i diket. Dessutom har jag senaste veckan haft en sjuk häst att ta hand om (se annan tråd). Men vårsolen lyser trots kylan så tillslut så tinar nog vi fram.
 
Sv: När är man klar för start?

Näääää, vi har ca 40 cm snö kvar. Visserigen relativt bara vägar, men fortfarande broddat vilket är tungt!!! Det märks på hennes baksteg att det går tungt (även fram) snubbel och så och stenhårt underlag.
Jag är ju även lite feg eftersom att jag aldrig har kört på bana någon gång.:o
 
Sv: När är man klar för start?

Hur går det? Har ni provat än?
 
Sv: När är man klar för start?

Jag är så feg:angel: stallägaren har börjat åka till banan ibland för att köra snabbjobb, men jag fegar ut.
 
Sv: När är man klar för start?

men ta med hästen o be stallägaren testa! vilken bana åker ni till?
 
Sv: När är man klar för start?

inget att vara feg för - kostar inget att prova;)
 
Sv: När är man klar för start?

*lånar knapp och puttar upp*

En till nyfiken sällar sig till skaran och är nyfiken :bump: . Är själv ett blåbär med kallblodstravare. Får se när vi vågar oss in till Åby för att träna :rofl: . Fast han är bara körd 16 gånger så vi får nog träna här hemma på hemmabanorna ett tag till.
 
Sv: När är man klar för start?

Hallå där!

Hur går det? Jag/vi väntar med spänning på att höra vad som hänt. Har ni varit på banan än? Vad hände i så fall?
 
Sv: När är man klar för start?

Har inte varit på banana än, (har inte kört en meter på hela sommaren:angel: )
Jag har aldrig varit på bana förut så jag gruvar mig en hel del:o , bla för att jag inte vet hur jag och häst ska bete oss på banan.
Kan man lasta av vart som hellst? måste man boka gäststall? Kan man stå ute och sela på? får man köra "hur man vill":eek: på banan? får man öva voltstart? Jag har tusen frågor!:crazy: Så utan personlilgt stöd så är jag en fegis:crazy:
 
Sv: När är man klar för start?

Dessutom så var det egentligen monte jag ville "köra" med hästen, men eftersom att kursen var på hösten och man var tvungen att hålla med "egen" häst på de 10-15 provloppen som ingick i kursen så föll det på att min häst ej var kvalad och inte fick gå provlopp. Dessutom så var ingen villig att låna ut sin kvalade häst pga att om jag misslyckade i kvalet så måste ägaren kvala om hästen med sulky.
Sen tänkte jag att ok, jag tar B-licensen, men den kursen skulle inte vara förrän "nästa år" och då blev allt förskjutet ett år till. Så jag "sket i alltihopa" med monte.
Dottern (15 år med egen häst!!) gick ponnytravskola steg 1, (nivån var; det här är huvudet på ponnyn och det här är svansen:crazy:)
Sen hörde dom aldrig av sig när steg 2 startade så hon blev skitless på dom och sket i allt hon också. (De meddelade att steg 1 skulle börja när dom hade haft 3 gånger:mad: :mad:) Så våra erfarenheter av travfolk är inte så bra. Därför är man även lite rädd att göra bort sig på banan.
 
Sv: När är man klar för start?

Men om du aldrig åker in med hästen så får du ju heller inte chans att lära dig...
Och det är nog ingen risk för att du gör bort dig, alla är nya i början.
 
Sv: När är man klar för start?

Hmmm...ni måste ha haft oturen att stöta på fel folk.
De flesta på travet välkomnar nya intresserade in i sporten och ber man om hjälp så är det nog väldigt få som nekar.
Själv är jag ju närmast född på en travbana men har många vänner som kommit helt oinvigda från olika ridsportsgrenar. Jag tror ingen av dem har känt sig "mobbade" eller utfrusna på något sätt.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
4 934
Senast: sweet_extraa
·
S
Distans Så var årets första tävling genomförd (ej inräknat Bergas 40 km CR) 80 km på Nybygget i lördags. Jag har själv känt mig ganska ur form...
Svar
7
· Visningar
1 433
Senast: Macken22
·
S
Distans Nedan följer en artikel som jag har skrivit och tänker använda i en studiecirkel för vuxna. Det kan när man börjar rida distans vara...
2
Svar
24
· Visningar
4 733
Senast: annoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp