Bukefalos 28 år!

När går chocken över??

V

Visa

Jag har en katt som jag tror det har hänt något med. Vi satt ute och grillade å då kom en tjej å frågade om vi kunde kolla på den där katten (en av våra katter) för den hade blivit påkörd av en moppe :eek:
Vi kollade och den mådde fint. Då jag kom in såg jag våran andra katt gå omkring i köket och sen lägga sig ner och flåsa jättemkt! Jag försökte få den att gå några steg men den ville inte (kunde gå men la sig ner efter några steg). Det måste ha varit den katten som blev påkörd!
Jag kände och klämde över hela katten och den reagerade inte någonstans. JAg ringde till vet. men hon sa att antingen är det chock eller invärtes skador. Hon sa att det snabbt skulle flyga iväg i tusenlappar eftersom hon har jour!
Så jag sa att jag skulle avvakta och ringa om det inte blev bättre.
När borde chocken släppa? Hur länge kan han ligga och flåsa tills det inte längre är chock, utan måste vara nått annat?!
 
Sv: När går chocken över??

Hmmm... Låter inte bra, tror mer på invärtes skador än chock. Katter brukar återfå fattningen snabbt, i alla fall vad jag har sett, även om de varit jätterädda.

Har du försökt distrahera med godis, kel osv? Samma sak i alla fall? Då tycker jag du ska åka in med kissen för undersökning, fast det är jourtid... Lycka till!
 
Sv: När går chocken över??

Den hade fått sig hem och in iallafall..

Jag har kelat med den osv, från början "gav" det ingenting. Men nu har han slutat flåsa (andas normalt nu) och rullar över lite på rygg när man kliar han. Men han vill fortfarande inte gå nånstans utan om man ställer han upp så står han bara ett litet tag sen lägger han ihop sig i en boll igen..? Han verkr ju inte ha jätteont eftersom han inte jamar eller nått nr man trycker å känner på honom, men han vill ju inte gå..?
 
Sv: När går chocken över??

Jag hade åkt in med katten. Det spelar väl ingen roll att det är jourtid om katten är skadad!
Hoppas att det går bra med kissen!
 
Sv: När går chocken över??

Du har en påkörd katt som inte kan gå och du åker inte till veterinär för att det kostar pengar?

Åk in med katten. Ska du riskera att den plågas över hela långhelgen?
 
Sv: När går chocken över??

Uppenbarligen KAN den ju gå, men vill inte.

Men jag skulle också åka in med den om den slutade äta och ha sig. Är det en psykisk åkomma är det nog bättre att den är hemma däremot. Svårt att veta var skadan sitter och hur kraftig den är. Katter har som bekant en enorm läkningsförmåga.

När jag flyttade första gången med min (numera) älsta katt, så låg han i min säng under täcket (avskyr att ligga under täcken i vanliga fall) i två dygn. Tog man av det kröp han genast ihop under det igen.

Nu är inte det riktigt jämförbart med din situation, men åtminstone ett exempel på att de kan bli väldigt berörda.
 
Sv: När går chocken över??

Visa skrev:
Han verkr ju inte ha jätteont eftersom han inte jamar eller nått nr man trycker å känner på honom, men han vill ju inte gå..?
Det är faktiskt rätt sällan en katt uttrycker smärta genom att jama. Vår hittekatt sa inte ett knyst när han gick med sitt brutna bakben. Eftersom den uppenbarligen inte vill gå, så skulle jag ta för givet att den känner en smärta som orsakar motviljan. Åk till veterinär. Den kan ha inre blödningar. Det är inte alltid det syns utanpå att en katt faktiskt är döende. Jag hade inte ens övervägt att stanna hemma, jag hade åkt på stört.
 
Sv: När går chocken över??

Kat skrev:
Uppenbarligen KAN den ju gå, men vill inte.

Och varför vill den inte då? Det kan ju vara för att den har ONT. Katters "läkningsförmåga" är ingen ursäkt för att de ska få sämre omsorg än andra djur i familjen. Inte heller katter ska riskera att plågas i onödan.
 
Sv: När går chocken över??

Hoppas det är bättre.

Min erfarenhet är att katter som har ont inte jamar utan bara sitter still. Så gjorde iallafall min katt den gången hon skadade sig.
Ville inte röra sig utan satt bara still, lite lätt uppburrad. Hon hade troligtvis trillat ner från ett träd. Kåda i pälsen, brutna framtänder. Mycket ömklig och ond katt.
 
Sv: När går chocken över??

mandalaki skrev:
Och varför vill den inte då? Det kan ju vara för att den har ONT. Katters "läkningsförmåga" är ingen ursäkt för att de ska få sämre omsorg än andra djur i familjen. Inte heller katter ska riskera att plågas i onödan.

Fast ofta när man kommer in med en sådan katt så görs ingenting. Man får bara åka hem igen. Att ta en chockad katt till veterinären är inget jag skulle rekomendera. Den mår bäst där den är trygg.

Nu har det väl gått ett dygn. Är den fortfarande likadan skulle jag åka in, eller ännu hellre ringa på jouren så de får komma ut.
 
Sv: När går chocken över??

Du tror dig kunna avgöra om en katt är svårt skadad eller inte, jag tror mig inte om det. Därför åker jag till veterinären som får avgöra om katten är svårt skadad eller bara chockad - och råder andra utifrån hur JAG resonerar.
 
Sv: När går chocken över??

Håller med Mandalaki i allt men vill även tillägga: som djurägare är man skyldig att kontakta veterinär vid misstanke om skada! :mad: Det är inte frågan om katters läkningsförmåga eller inte, även chock kan vara dödlig och kräva veterinärvård för att katten ska överleva. Nu verkar aktuell katt inte lida av chock utan kan som andra redan påpekat istället ha inre skador eller frakturer. Även om en veterinär inte gör något mer än undersöker så är det alltid bra att veta dels vad som är fel men även hur konvalecensen ska skötas.

Det finns ALDRIG några ursäkter som jourtid, saknar försäkring, har inte råd när det gäller djur. Har man djur ska de få den vård och det foder de behöver. Har man inte råd att ge dem detta så ska man inte heller har djur. :devil:
 
Sv: När går chocken över??

Mia_R skrev:
Det finns ALDRIG några ursäkter som jourtid, saknar försäkring, har inte råd när det gäller djur. Har man djur ska de få den vård och det foder de behöver. Har man inte råd att ge dem detta så ska man inte heller har djur. :devil:

:bow: Det där kan aldrig sägas för ofta!
 
Sv: När går chocken över??

Men vad i H-E!!

Finns inga ursäkter. Jag hoppas att katten vid det här laget varit hos veterinär.
 
Sv: När går chocken över??

Men det va då helvete vad alla vart upprörda?! Vems jälva katt är det, min eller eran?! Jag ringde ju till veterinären och hon sa att hon bara kunde veta om hon kollade på honom å att jag skulle ringa om det blev värre, alltså om han låg stilla väldigt länge, inte ville äta dricka osv!

Jag är student och har inte pengar att fara in med en katt "för säkerhets skull" då veterinären säger att jag ska höra av mig om det blir värre.

Nu mår iaf katten bra igen, han går lite "stelt" men är och kelar å äter å dirkcer osv. Blir lite rädd när man tväröppnar dörren eller liknande.

Usch vad jag blir irriterad på människor som bara ser saker ifrån en synvinkel!
 
Sv: När går chocken över??

Mia_R skrev:
Det finns ALDRIG några ursäkter som jourtid, saknar försäkring, har inte råd när det gäller djur. Har man djur ska de få den vård och det foder de behöver. Har man inte råd att ge dem detta så ska man inte heller har djur. :devil:

Det spelar ingen roll om det inte är en ursäkt, när verkligheten ser ut som den gör.
Det finns många som har djur men inte har råd att lägga ut hur mycket som helst av en eller annan anledning. Det är som det är. Precis som med dem som inte kan gå till tandläkaren för att de inte har råd. Då måste man utgå ifrån det.

Det är enkelt att döma en person när man inte har alla fakta.
 
Sv: När går chocken över??

Visa skrev:
Usch vad jag blir irriterad på människor som bara ser saker ifrån en synvinkel!

Från djurets menar du?
Åka in för en koll tycker jag är självklart även om man sedan får leva på makaroner några månader framåt.
Djuret SKA gå före, no matter what.
Ha katten försäkrad så slipper du avstå från att ge din katt vård i förmån för dina pengar i fortsättningen.
 
Sv: När går chocken över??

Finns det verkligen anledning att börja svära i skrift? :smirk:
Jag håller med Mia om vartenda ord: har man inte råd ska man inte ha djur och så enkelt är det. "För säkerhets skull" kan handla om huruvida katten lider eller inte. För mig finns inga ursäkter för att inte åka till veterinär om ett djur är skadat. Jag är också student. Försäkra din katt så slipper du problemet, det kostar ett par hundralappar om året.
Och du, det spelar mig absolut ingen roll whatsoever om det är din eller min eller vår katt. Djur som eventuellt far illa är allas angelägenhet. Du skrev och frågade vad du skulle göra med din skadade katt och svaret var uppenbart. Om jag var du skulle jag vara glad över att det finns folk som bryr sig om djur även om de inte är deras egna.

Och finns det verkligen fler synvinklar än kattens att se saken ifrån? Det hoppas jag verkligen inte att en djurägare ser i alla fall.
 
Sv: När går chocken över??

Jag är också student och har åkt in med mina smådjur för "säkerhets skull", trots att det har tagit de sista pengarna. Som djurägare kan man inte välja!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 294
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 660
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 817
Senast: Whoever
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 668

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp