Bukefalos 28 år!

När går du i pension?

Läser på om bostadstillägg och blir inte klokare av det. Jag tror jag kommer ha rätt till det eftersom min pension blir så sunkig (tack (not) alla människor som fick mig att logga in för att se just hur hemsk min pension blir :arghh:). Men förstår inte om pensionen räknas in före eller efter skatt. Gah! Det blir ättestupan. :nailbiting:
 
Läser på om bostadstillägg och blir inte klokare av det. Jag tror jag kommer ha rätt till det eftersom min pension blir så sunkig (tack (not) alla människor som fick mig att logga in för att se just hur hemsk min pension blir :arghh:). Men förstår inte om pensionen räknas in före eller efter skatt. Gah! Det blir ättestupan. :nailbiting:
Före.
 
Läser på om bostadstillägg och blir inte klokare av det. Jag tror jag kommer ha rätt till det eftersom min pension blir så sunkig (tack (not) alla människor som fick mig att logga in för att se just hur hemsk min pension blir :arghh:). Men förstår inte om pensionen räknas in före eller efter skatt. Gah! Det blir ättestupan. :nailbiting:
Före skatt. Och det är riktigt skrämmande. Jag får försöka jobba på att bli någolunda skuldfri åtminstone innan pensionen - annars är det helt kört.
 
Finns väl något som heter garantipension för de som haft usla inkomster/inga?
Gör det?? Jag har en person i min närhet, från ett annat land (ej berättigad till pension därifrån) som först nu, vid strax fyllda 50, börjat betala skatt etc i Sverige. Jag begriper inte hur hen ska få ihop till en vettig pension överhuvudtaget, då hens månadslön inte är speciellt stor.....
 
Mmm, det blir nog något extrajobb efter pensionen, halvtid eller liknande. Med det och förhoppningsvis vinsten från min BR kommer jag att klara mig ok fram tom 80 och då är jag definitivt död/ålderboende. Hoppas bara de har bra internet och att man får ta med sig sin katt :grin:
 
Gör det?? Jag har en person i min närhet, från ett annat land (ej berättigad till pension därifrån) som först nu, vid strax fyllda 50, börjat betala skatt etc i Sverige. Jag begriper inte hur hen ska få ihop till en vettig pension överhuvudtaget, då hens månadslön inte är speciellt stor.....

Har för mig att det endast gäller personer som bott i Sverige minst 40 år...

Edit: Full garantipension kräver 40 års bosättning, finns mycket info om man googlar! Men en viss slant får man.
 
Är "sjukpensjis" (är inte ens ett ord!) och får ut ca 6800 per månad +/- ev bostadsbidrag beroende på hur jag bor. Kommer få det hela livet ut så.. :p
 
Är "sjukpensjis" (är inte ens ett ord!) och får ut ca 6800 per månad +/- ev bostadsbidrag beroende på hur jag bor. Kommer få det hela livet ut så.. :p
Sjukersättning (hette förr sjukpension) räknas ut på olika sätt o kan landa på olika belopp. För att kunna diskutera o jämföra så är bruttobeloppet intressant eftersom skattesatsen är olika i olika delar av landet.
Sjukersättning räknas om när basbeloppet ändras, jag fick höjning vid årsskiftet.
 
Vilket år går du i pension? Har du också studerat länge/mammaledig osv?
Jag måste nog lära mig det här med aktier, annars har jag inte en chans som pensionär. Mina 15 då motsvarar säkert dagens 8.
Dessutom gäller det att man har minst lika hög lön senare som jag har idag, men gärna mycket högre om några år.
Blir 40 i år så har väl +20 år t pensionen. Har jobbat heltid 1 år och 4 månader och sen studerat heltid lika länge. Därefter haft sjukpenning, aktivitetsersättning och sen 29-30 års ålder hel sjukersättning så ålderspensionen beräknas väl mest på sjukersättningen som är låg.
 
Är "sjukpensjis" (är inte ens ett ord!) och får ut ca 6800 per månad +/- ev bostadsbidrag beroende på hur jag bor. Kommer få det hela livet ut så.. :p
Sjukersättning får man bara tills man blir ålderspensionär, sen blir det ålderspension.
Bostadsbidrag får bara barnfamiljer och personer under 29. Du kanske menar bostadstillägg?
 
Räknar med att jobba tills jag blir iaf 70, jag har pluggat för mycket och vill inte jobba heltid i framtiden. Vi kommer att ha betalt av huset i god tid innan vi går i pension och det är också ett sätt att få pengarna att räcka längre.

Har precis börjat spara pengar i fonder, vi får se vart det tar vägen.
 
Insåg just att om nuvarande pensionsålder om 65 år står fast - går jag i pension om 45 år :p

Mina föräldrar går däremot i pension om 6 resp. 7 år. Pappa är det inga problem med, han är civilingenjör och har både haft bra lön alltid och kommer att få bra pension. Mamma är det dock värre med. Hon kommer bara att få garantipension - trots (då) 42 år som sjuksköterska. Det tycker jag är väldigt tragiskt :cry:
 
Tur att jag har billigt boende med stora möjligheter till odling och djurhållning den dagen jag blir pensionär.
Vilken lyx! Mitt mål är att flytta från Stockholm och bo på egen gård, jag har svårt att se mig utan hästar även som pensionär.
Insåg just att om nuvarande pensionsålder om 65 år står fast - går jag i pension om 45 år :p

Mina föräldrar går däremot i pension om 6 resp. 7 år. Pappa är det inga problem med, han är civilingenjör och har både haft bra lön alltid och kommer att få bra pension. Mamma är det dock värre med. Hon kommer bara att få garantipension - trots (då) 42 år som sjuksköterska. Det tycker jag är väldigt tragiskt :cry:

Ja, du har ju ännu längre tid på dig, bra att du planerar redan nu. Jag hade i ditt fall försökt läsa mig in i fonder eller låtit någon annan placera dom åt mig.
 
Vilken lyx! Mitt mål är att flytta från Stockholm och bo på egen gård, jag har svårt att se mig utan hästar även som pensionär.

Min mors barndomshem som vi numera använder som fritidshus.

Men det är vinterbonat, har mark och stora uthus.

Ligger dock i ingeting och utan kommunala kommunikationer men när jag pensionär så bryr jag om jag bor så med tanke på hur pass billigt boende det är.
 
Vilken lyx! Mitt mål är att flytta från Stockholm och bo på egen gård, jag har svårt att se mig utan hästar även som pensionär.


Ja, du har ju ännu längre tid på dig, bra att du planerar redan nu. Jag hade i ditt fall försökt läsa mig in i fonder eller låtit någon annan placera dom åt mig.

Tack för tipset! :up:
Har faktiskt aldrig tänkt så mycket på pensionen - trots att det varit ett evigt tjat om det här hemma senaste åren....:crazy:
 
Insåg just att om nuvarande pensionsålder om 65 år står fast - går jag i pension om 45 år :p

Mina föräldrar går däremot i pension om 6 resp. 7 år. Pappa är det inga problem med, han är civilingenjör och har både haft bra lön alltid och kommer att få bra pension. Mamma är det dock värre med. Hon kommer bara att få garantipension - trots (då) 42 år som sjuksköterska. Det tycker jag är väldigt tragiskt :cry:
Hon lär inte ha arbetat heltid i 42 år.
 
Har du inte ett id-nummer hos Deutsche Renteversicherung? Det är ju allt du behöver, där finns allt registrerat om dina arbeten i Tyskland. Sen när du är pensionär anmäler du bara dit och lämnar ett kontonummer dit pengarna ska betalas ut. Jag får en redovisning 1 gång om året därifrån så risken man glömmer bort man har pengar att hämta där är rätt liten.

Något sådant brev har jag inte fått. Måste man anmäla sig någonstans? Jag har ett id-nummer. Nu tjänar jag ju endast minsta lönen så det blir inte så mycket pension. Men visst, uträkningen i oranga kuvertet bygger ju på att jag inte har någon inkomst alls för tillfället så det blir ju missvisande.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 211
Senast: Hajfisk
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 194
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 995
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 252
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp