När går du i pension?

Av de som är "gamla" idag, dvs ålderspensionärer, ser jag ofta att man betalat bort sina huslån och kan göra annat med sin pension. Självklart gäller detta inte alla men jag ser det rätt ofta här där jag bor. (Och jag bor inte i någon rik stadsdel!)

Själv räknar jag verkligen inte med att ha betalat bort mina huslån vid 65, och jag misstänker att många yngre idag också kommer att ha lån kvar i hög ålder. Det kan kanske vara något att fundera över medan man har tid. Idag tycker jag man verkar ta fler lån, det är lättare och ifrågasätts inte lika mycket.
 
Studerar utan studielån med en sambo som pensionssparar åt mig. Har lite studieskulder sedan innan och huset ska renoveras/byggas ut, men det ska vi betala av så fort vi kan. Fastigheten ser vi lite som vår "pensionssäkerhet", behövs det så säljer vi och värdet är ganska högt pga läget. Det är en fastighet som gått i arv på sambons sida, så i nuläget har vi inte lån på mer än ett par hundratusen. Vi sparar även i aktier båda två.

Resa passar vi på med nu medan vi är unga. Vi planerar också att köpa en lägenhet eller mindre hus i Frankrike och drömmer om en liten hyresfastighet som man kan få in lite pengar på även på äldre dar.
 
Hur och var sparar man, då? Utan att vara expert och följa utvecklingen på diverse områden. Om man liksom bara "vill spara"? Ett sparkonto med ränta kanske funkar lika bra? Över en längre tid. Jag funderar på om en person är 16 år (!) idag och vill börja spara redan nu (kanske med hjälp av släkten...) - var ska hen spara då?
Sparkonto med ränta existerar tyvärr inte i dagsläget. När det gäller långsiktigt sparande brukar aktier vara bra, alltså det som innebär hög risk, och stor chans att tjäna pengar men man kan även förlora allt... Kapitalskyddade placeringar motsvarar för min del det som jag tidigare skulle satt på sparkonto. Boka tid hos banken för rådgivning rekommenderar jag alla som vill spara, de händer så mkt att det är svårt att hänga med själv och är man inte så insatt eller intresserad så ska det ju vara ett tryggt sparande!
 
Sparkonto med ränta existerar tyvärr inte i dagsläget. När det gäller långsiktigt sparande brukar aktier vara bra, alltså det som innebär hög risk, och stor chans att tjäna pengar men man kan även förlora allt... Kapitalskyddade placeringar motsvarar för min del det som jag tidigare skulle satt på sparkonto. Boka tid hos banken för rådgivning rekommenderar jag alla som vill spara, de händer så mkt att det är svårt att hänga med själv och är man inte så insatt eller intresserad så ska det ju vara ett tryggt sparande!
Men visst finns där sparkonto med ränta även idag? Konton där man inte tar ut pengar lite hur som helst utan där de är låsta under en tid? Eller kallas det nåt annat numera?

Men jag ska prata med banken och be om rådgivning :-)
 
Har flera kollegor som gått vid 58 (erbjudande från arbetsgivaren) och 62 där även jag planerar att kasta in handduken och rida/löpträna/vandra på heltid.
Kan tillägga att detta är kollegor som varit i IT-branschen där arbetsgivarna betalat in till ITPK.
Vi syns i parken i beige kläder, ätandes gröna marmeladkulor matandes fåglarna :-)
 
Men visst finns där sparkonto med ränta även idag? Konton där man inte tar ut pengar lite hur som helst utan där de är låsta under en tid? Eller kallas det nåt annat numera?

Men jag ska prata med banken och be om rådgivning :-)
Har inte kollat nyligen men både IKEA, ICA o andra betalkort lämnade ränta på kapitital överskott på sina konton.
Hypoteksföreningarna lämnar väl de också..Men dessa belopp är väl begränsade till de låneskulder man har hos dem.
 
Men visst finns där sparkonto med ränta även idag? Konton där man inte tar ut pengar lite hur som helst utan där de är låsta under en tid? Eller kallas det nåt annat numera?

Men jag ska prata med banken och be om rådgivning :-)

Du tänker på fasträntekonton. :) Där låser man pengarna under en viss tid mot en ränta. Men även de är extremt dåliga räntor på nu, tex min vardagsbank har 0,25 % ränta för ett år och 0,35 % ränta för 6 månader (dvs man vill inte att kunderna binder ett helt år...).
 
Men visst finns där sparkonto med ränta även idag? Konton där man inte tar ut pengar lite hur som helst utan där de är låsta under en tid? Eller kallas det nåt annat numera?

Men jag ska prata med banken och be om rådgivning :-)
Inte på min bank iaf (handelsbanken) men med tanke på att det fn är minusränta så tror jag inte det finns på andra heller.
 
Jag är 30 om några år och kommer få knappt 15000 i pension om jag inte sparar mer än jag gör idag.:nailbiting:
Om 35-40 år så kommer 15000 inte vara speciellt mycket att hänga i granen.
Min låga pension beror delvis på långa studier och sedan flera år i hästbranschen med låg lön och även flera år i utlandet. Jag vet inte hur man gör för att hämta ut pensionen från annan EU-land.
Har inte läst hela tråden så du kanske har fått annat svar på detta, men i pensionsprognosen har de väl tagit hänsyn till inflation och minskat värde så att de där 15000 ska du se som om du fick ut dem nu, i dagens penningvärde? Så har åtminstone uppfattat det.
 
Har inte läst hela tråden så du kanske har fått annat svar på detta, men i pensionsprognosen har de väl tagit hänsyn till inflation och minskat värde så att de där 15000 ska du se som om du fick ut dem nu, i dagens penningvärde? Så har åtminstone uppfattat det.
Aldrig hört, men oavsett så är det skrämmande lite. Dessutom ska det betalas skatt på den summan.
 
Jag ska jobba så länge min kropp orkar med det, vilket kan bli till 55 eller till 70, det vet man inte.
Min pension kommer bli bedrövligt låg, jag kommer få leva på hemodlade morötter typ.
 
Jag kommer gå i pension när jag är mellan 60 och 65 är planen. Jag har haft turen att bli uppsagd med fint vederlag - större delen kommer jag att lägga i pensionssparande via gamla jobbet - de plussar på med ytterligare 6 % . Det gör att jag faktiskt kan pensionera mig tidigare än 65 och ändå behålla en bra pension.
 
@MJLee Det här kan vara en möjlighet för dig:
Eftersom du äger en bostadsrätt har du möjlighet till hypotekspension om du inte har lägenheten så högt belånad. Det fungerar såhär: din bostad är säkerheten och du lånar ett belopp som betalas ut till dig varje månad som ett slags "pension". Det blir såklart ränta på lånet som tickar på för varje utbetalning men du betalar inget under tiden. Om du avlider ska ditt dödsbo lösa de lån du har på lägenheten alltså även detta lån. Så dina arvingar får mindre, vilket är bra att känna till.

Det finns nackdelar med det här också, nämligen att du ju lever på lånade pengar som ändå påverkar din möjlighet att få vissa inkomstprövade bidrag.
 
@Mia_R det där med leva loppan lät trevligt. för övrigt ställde jag mig i bostadskö häromdagen, det område jag skulle kunna tänka mig att flytta till har åtminstone sju års bostadskö så det gäller att vara ute i god tid. Funderar på om det finns något mer ställe jag borde stå i bostadskö till, när man betänker att jag väl kommer att bli änka och då kan flytta från stan om jag vill.
 
@Mia_R det där med leva loppan lät trevligt. för övrigt ställde jag mig i bostadskö häromdagen, det område jag skulle kunna tänka mig att flytta till har åtminstone sju års bostadskö så det gäller att vara ute i god tid. Funderar på om det finns något mer ställe jag borde stå i bostadskö till, när man betänker att jag väl kommer att bli änka och då kan flytta från stan om jag vill.
Nu känns det som jag missat något, är din man väldigt sjuk? :(
 
Jag tycker det känns väldigt svårt att så här pass långt i förväg - jag är 47 idag - ha någon uppfattning om när jag vill/kan sluta arbeta och pensionera mig. Först och främst finns ju en reell risk att jag inte lever ens till 65, även om jag förstås både tror och hoppas annorlunda. Mitt liv innehåller en del risker över genomsnittet. Sedan har jag ingen möjlighet att veta hur min kropp och själ mår vid det laget, eller hur mina ekonomiska omständigheter eller familjeomständigheter ser ut. Jag är inte helt fatalistisk inför min ålderdom men det känns orealistiskt att göra några planer kring årtal.

Med det sagt, om jag skulle få välja utifrån de förutsättningar jag känner till idag... så skulle jag önska att gå ner i tjänst till kanske 75% när jag fyllt 60 och ner till 50% när jag är 65, och sedan kanske fortsätta så till 70. Det förutsätter förstås att jag är förhållandevis frisk. För närvarande har jag en relation med en betydligt yngre partner och även om den relationen skulle hålla så är det ändå högst osannolikt att vi kommer att få något gemensamt pensionärsliv - och då kan man kanske lika gärna fortsätta jobba på deltid, om man kan och har möjlighet. De två yrken jag har borde jag kunna utöva till åtminstone 70 om kroppen och själen inte förfaller brantare än normalt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 120
Senast: Hajfisk
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 032
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 515
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 143
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp