När går du i pension?

Jag kommer inte att gå i pension förrän om 35-40 år ifall allt går som jag tänkt, men jag planerar redan nu inför detta genom att lära mig om aktie- och fondsparande. I dagsläget sparar jag 10% av min månadslön i indexfond (Avanza Zero). Ytterligare 5% sparar jag på "vanligt" sparkonto, som lättillgängliga nödpengar att ha ifall något skulle gå tokigt. På detta vis hoppas jag kunna rejält att ta av när det blir pensionsdags, utöver min allmänpensionen och tjänstepensionen då. Jag kommer också att satsa på att vara så skuldfri som möjligt när det är dags, men det blir kanske lättare sagt än gjort...
 
Sjukersättning får man bara tills man blir ålderspensionär, sen blir det ålderspension.
Bostadsbidrag får bara barnfamiljer och personer under 29. Du kanske menar bostadstillägg?

Oj det var många fel jag gjort på en gång tydligen ;)
Jag vet det, men pengasumman blir ungefär exakt den samma vilket var det jag menade.
Jag fick bostadsbidrag när jag var 28 för tre år sedan. Så det stämmer väl då? Sedan att jag inte fått det nu om jag ansökt utan fått tillägg kanske stämmer.
 
Insåg just att om nuvarande pensionsålder om 65 år står fast - går jag i pension om 45 år :p

Mina föräldrar går däremot i pension om 6 resp. 7 år. Pappa är det inga problem med, han är civilingenjör och har både haft bra lön alltid och kommer att få bra pension. Mamma är det dock värre med. Hon kommer bara att få garantipension - trots (då) 42 år som sjuksköterska. Det tycker jag är väldigt tragiskt :cry:

Pensionsåldern höjs. Jag beräknas gå i pension när jag är 67 år och 8 månader.
 
Hoppas att din pappa pensionssparat privat åt din mamma. Pensionen grundar sig på inkomsten man haft. Din mamma får inte låg pension för att hon arbetat som sjuksköterska i 42 år, hon får låg pension för att hon gått i kvinnofällan o arbetat deltid.

Det har han säkerligen inte gjort...
Aha, då förstår jag!
Trodde det var för att hon var hemma med mig på heltid i 3,5 år. Men det kanske är deltiden som är "fällan" alltså?
 
Förmodligen både och. Ta upp det med dom så att hon kan få ett drägligt liv på en OK pension om han trillar av pinn före henne, vilket rent statistiskt är högst sannolikt.

Det ska jag, tack! :up:
Med tanke på hans fysiska status skulle jag bli ytterst förvånad om pappa lever mer än 15 år till. Så ja, hon kommer med 99% säkerhet överleva honom.
 
Det ska jag, tack! :up:
Med tanke på hans fysiska status skulle jag bli ytterst förvånad om pappa lever mer än 15 år till. Så ja, hon kommer med 99% säkerhet överleva honom.

Om din far har tjänstepension finns det ypperliga efterlevandeskydd att teckna också, om det inte redan är gjort. Det hjälper dock bara till del, när man är så nära pension, så det är värt att göra en rejäl what-IF genomgång med en rådgivare.
 
Om din far har tjänstepension finns det ypperliga efterlevandeskydd att teckna också, om det inte redan är gjort. Det hjälper dock bara till del, när man är så nära pension, så det är värt att göra en rejäl what-IF genomgång med en rådgivare.

Jag förstår! :up:
Jo, får nog promota för en ordentlig genomgång, tror jag!
 
Det har han säkerligen inte gjort...
Aha, då förstår jag!
Trodde det var för att hon var hemma med mig på heltid i 3,5 år. Men det kanske är deltiden som är "fällan" alltså?
egentligen inte. utan det handlar om de årliga inbetalningarna till kassan
tjänar man lite (antingen pga deltid/sjukskrivning/arbetslöshet eller låg lön) så resulterar det i en låg pension. Det funkar ju ungefär som om du sparar i ett sparkonto. Den som sätter in 1000 spänn i månaden i 40 år får ju ut betydligt mer än den som sätter in 100. har man då en period utan insättningar följd av en längre period av låga insättningar slår det hårt på livstidsinkomsten, den som pensionen bygger på
och så ska det ju fungera.
 
Jag är 60 och står vid ett vägskäl känner jag. Antingen kommer jag att köpa företaget jag jobbar i (tillsammans med två kollegor) och i så fall planerar jag att jobba i minst 10 år till, men då så småningom i en mer övergripande roll som inte kräver min närvaro på samma sätt, eller också går jag i pension om något år. Jag har ett roligt jobb, men känner att det behövs lite mer stimulans nu om det ska vara kul att fortsätta jobba på i den takt jag gör nu.

Det finns så mycket annat jag vill hinna med också; jobba lite ideellt, träna mer hund och njuta av lyxen att äga min egen tid. Sjukdomar i familjen har också fått mig att tänka på hur jag vill prioritera här i livet.

Jag kommer att få en anständig pension även om jag går vid 62, vi äger vår bostadsrätt på attraktivt område och vi har också provat att enbart leva på min lön ett tag när min man slutade arbeta för att ta upp sina studier igen när han var för gammal för studielån, bara att att se om det gick. Det gjorde det, så jag ser framtiden an med tillförsikt, samtidigt som jag är väl medveten om att jag har haft tur i livslotteriet.
 
Jag räknar med att pensionsåldern höjs något innan det är dags för mig, och dessutom är det vanligt i mitt yrke att man fortsätter ett tag efter att man har fyllt 65.

Den halvering av inkomsterna som pensionering innebär, gör att jag inte skulle ha råd att hålla häst. Jag leker med tanken på att då istället äntligen få en hund. Jag tänker mig också att oavsett om jag gått i pension eller inte, så kommer jag att fortsätta rätt länge med mina sidosysslor, vilka med lite tur kan finansiera just hästhållningen. (Min partner är rätt lågavlönad så det är meningslöst för mig att räkna in hens inkomster.)
 
Jag tycker att det är så sorgligt att det finns pensionärer som har jobbat större delen av sina liv, fött barn, varit hemma med barn, jobbat deltid osv och så ska de leva som mer eller mindre fattiga när de blir gamla:(. Min mamma är ett exempel, jobbade som läkarsekreterare tills hon var 67 men har varit hemma med barn, jobbat deltid långa perioder, tog tjänstledigt i två år för att talrehabilitera min pappa efter en stroke osv. Så länge pappa levde klarade de sig bra( han hade pension efter en professur) men när han dog blev det tuffare. Hon får dock änkepension vilket lyfter ekonomin mkt( mina föräldrar var så oinsatta i ekonomi och ekonomiskt planerande att de inte kände till änkepensionen. Det hade besparat dem många sömnlösa nätter när pappa var sjuk om de hade tagit reda på det i förväg) men det är inte något liv med guldkant direkt och då vet jag ändå att hon har det bra jmf med många andra eftersom vi barn hjälper henne mycket ekonomiskt. Att då tänka hur tight budgeten ska vara för de som inte kan få hjälp och har låga pensioner .... Guldkant på tillvaron är ju en sak-men att inte kunna betala det mest basala...hjärtat knyter sig liksom.
 
Jag tänker att det beror på vad jag jobbar med då och hur mycket jag orkar. Arbetar jag som nu med urkul väldigt fritt kontorsarbete så kan jag jobba på. Arbetar jag som sjuksköterska eller lärare känns 65 i längsta laget. Båda mina föräldrar gick i pension vid 58 och har rest och roat sig kungligt sedan dess och är nu över 70. Jag ser ju hur bra de har det och är så himla glad att de unnar sig detta. Bra förebilder.
 
Båda mina föräldrar gick i pension vid 58 och har rest och roat sig kungligt sedan dess och är nu över 70. Jag ser ju hur bra de har det och är så himla glad att de unnar sig detta. Bra förebilder.
Jag tänker att det där strikt är en resursfråga också. Min mormor skulle nog gärna roa sig kungligt men det finns inte en chans att hon skulle ha råd med det. Det är hon nog inte ensam om.
 
Ingen aning. Men håller på att skola om mig med tanke om att orka länge :)

Kanske ska utveckla lite. Jag ska köpa gården vi hyr nästa år (liten) och sedan är planen att amortera bort lånet så fort vi kan (blir ca 750.000kr i lån) för att ha ett billigt boende (renovera huset så det står sig, förstås).

Sedan pluggar jag utan studielån.

(Japp, har det ganska bra förspänt för närvarande och tänkte nyttja det till fullo, både så nuet blir trevligt och framtiden trygg).
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 670
Senast: fejko
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 005
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
963
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Ska jag vara ärlig så har 2023 varit ett riktigt skitår. Första kvartalet var ju åt pipsvängen redan från början med en fin vän som...
Svar
6
· Visningar
1 418
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp