När kommer kattungarna?

Tibra

Trådstartare
Min katt är gravid men hur vet jag när bebisarna kommer?
Dett var INTE planerat utan vi har för några veckor sedan märkt vad tjock om magen hon blivit och är till 99 % säker att hon är med barn.

Så.. hur får jag reda på när kattungarna kommer?
 
Sv: När kommer kattungarna?

Efter ca 3 veckor (av ca9) så börjar spenarna bli större och mer rosa. Tror att det är efter ca 20 dagar som embryona syns på ultraljud. Så in med katten till vet och kolla så fort som möjligt så du håller koll på det! :) Är det oplanerat, så kan de ju abortera och kastrera på samma gång.
 
Sv: När kommer kattungarna?

Om du känner din katt så märker du. Hon börjar bli orolig letar boplats är mer tillgiven än annars. Men vissa katter visar inget. Håll koll. De sista dagarna bildas mjölk i tuttarna o då får du hålla extra koll.

Har du någon susning om när hon blivit dräktit? Då är runt 65 dagar dom går.
 
Sv: När kommer kattungarna?

När löpte katten sist?
Har ni kännt sparkar i magen?
Om ni inte tagit katten till veteinären så kan de vara läge att göra de nu:crazy: För att kolla om hon tex är dräktig.

Är hon dräktig bör ni hålla henne strikt inne från och ned nu och tills kattungarna är 12v och redo att lämna sin mor.
En honkatt kan löpa ett kort tag efter förlossnng och ge sig ut för att bli dräktig igen. Vill ni inte ha fler oplanerade kullar rekomenderas kastrering.
 
Sv: När kommer kattungarna?

Ok tack alla.

tjaa jag har haft henne sedan oktober då någon bara har lämnat henne, så jag kunde inte med hjärta låta henne och hennes kissunge bo utomhus. Det har varit meningen att vi skall ge bort henne till någon annan då vi inte vill ha fler djur men ingen verkar nappa..

Så jag känner väl inte katten super mycket. Däremot så har hon bara börja lägga sig mitt på golvet (platt som en pannkaka) så ligger hon där trots att det kan vara 10 pers i huset som kliver över henne

Hon har inte varit den socialaste bland främlingar. Inte så iaf!!

Så hon har ju förändrats.. men hur långt det är kvar vet jag inte.
 
Sv: När kommer kattungarna?

Ta in henne till veterinär isåfall och kolla upp. Har ni svårt att "bli av" med henne så lär det ju vara ännu svårare att hitta hem till flera kattungar därtill...
 
Sv: När kommer kattungarna?

Ok tack alla.

tjaa jag har haft henne sedan oktober då någon bara har lämnat henne, så jag kunde inte med hjärta låta henne och hennes kissunge bo utomhus. Det har varit meningen att vi skall ge bort henne till någon annan då vi inte vill ha fler djur men ingen verkar nappa..

Så jag känner väl inte katten super mycket. Däremot så har hon bara börja lägga sig mitt på golvet (platt som en pannkaka) så ligger hon där trots att det kan vara 10 pers i huset som kliver över henne

Hon har inte varit den socialaste bland främlingar. Inte så iaf!!

Så hon har ju förändrats.. men hur långt det är kvar vet jag inte.

Har du funderat att kolla upp hos en veterinär hur långt gången hon är (om hon nu är dräktig)?
Känner/ser du sparkar då hon ligger ner?
 
Sv: När kommer kattungarna?

bor du i skåne så är jag intresserad av en kattunge :)
 
Sv: När kommer kattungarna?

Tja om du inte vill ha några kattungar kan du ju se till att få de avlivade så fort som möjligt, vet inte om abort är möjligt när de är så fullgångna. Ruskigt svårt är det iaf att hitta bra hem åt en hel drös med kattungar.
 
Sv: När kommer kattungarna?

Tja om du inte vill ha några kattungar kan du ju se till att få de avlivade så fort som möjligt, vet inte om abort är möjligt när de är så fullgångna. Ruskigt svårt är det iaf att hitta bra hem åt en hel drös med kattungar.

Jo.. jag vet men.. jag tycker det är så hemskt.
Så himla typiskt jag. Vet att det kanske vore det bästa men..hua..jag
är en sån som ska rädda allt och alla.. så ska jag ta bort några också? Hmm
fan det måste ju finnas några som vill ha söta små kissungar!
Kanske bore lägga ut annons nu?
 
Sv: När kommer kattungarna?

Ja ne sån hemsk människa är jag inte.
Minerva.. hehe heter en skola här i kommun:D På tal om inget..
 
Sv: När kommer kattungarna?

Jo.. jag vet men.. jag tycker det är så hemskt.
Så himla typiskt jag. Vet att det kanske vore det bästa men..hua..jag
är en sån som ska rädda allt och alla.. så ska jag ta bort några också? Hmm
fan det måste ju finnas några som vill ha söta små kissungar!
Kanske bore lägga ut annons nu?

Man ska nog inte vara så blödig om man skaffar sig en kull, hoppas du är medveten om tex de föds kattungar som har för svåra skador (tarmarna utanför, gomsbrock mm) så måste du själv ta bort dem alt åka snabbt till veterinären för avlivning.
Om du kollar blocket finns det ju en hel drös med kattungar som kommer att slåss om samma försäljare som dina kattungar. Det är svårt att få dem såld så du får räkna med att ha kvar några tills de blir äldre
 
Sv: När kommer kattungarna?

Om du kollar blocket finns det ju en hel drös med kattungar som kommer att slåss om samma försäljare som dina kattungar. Det är svårt att få dem såld så du får räkna med att ha kvar några tills de blir äldre

Viktigt också att inte frestas att rea ut kattungarna för att alla andra gör det.

Det är svårt att bli av med kattungar, och eftersom man vill göra rätt för sig (hoppas jag) och ta ett högre pris (eftersom man givetvis vaccinerat, chippat, besiktat och avmaskat/tagit träckprov) så kan det bli svårare ändå att få ungarna sålda.
 
Sv: När kommer kattungarna?

Jag tror säkert det går bra för dig. :) Köp hem mjölkersättning och annat som kan vara bra inför födseln. Ge henne en lugn, mörk och skyddad plats som en låda med ingång. Se till att hålla dig hemma när det verkar som att det blir dags. (Ungefär två veckor efter att det börjat sparka kan du räkna med att bebisarna kommer). :)

Vaccinera ungarna enligt rekommendationerna som finns (2 gånger innan försäljningen), ID-märk dem och se till att de får en bra start i livet. Det optimala vore ju att kastrera dem innan leverans, men jag kan tänka mig att det blir svårt att hitta en veterinär som kastrerar prepubertalt där uppe. :/

Se till att ta betalt för ungarna! Minst 1000 kr, gärna minst dina direkta utlägg för dem. Låt dem inte flytta innan 12 veckors ålder. :) Och sedan kastrear du honan så snart du kan. Lycka till!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 864
Senast: Sel
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 195
Senast: MissFideli
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 332
Senast: Manji
·
Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
23 141
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp