Bukefalos 28 år!

När kommer kattungarna?

Sv: När kommer kattungarna?

Alltså katterna nedärver färgen bara på X-kromosomen och honor har ju XX medan hanar har XY. Det betyder att en hona kan ha två grundfärger, dvs rött+svart = sköldpadda, medan hanar alltid bara kan ha en grundfärg.

Pappan ÄR en svart katt.

Det där gjorde mig väldigt nyfiken på om man kan redan innan säga vad det skulle kunna bli för färger på kattungarna ?

Tex på dessa två?

DSC_0031.jpg
 
Sv: När kommer kattungarna?

OJ. vad läcker den långthåriga var!!
Ja undra vad för färger deras ungar skulle få.. intressant
 
Sv: När kommer kattungarna?

Uppdatering. Både kattungarna och kattmamman mår bra. De är i gott hull och väldigt pigga.

Brorsan har fått träffat ungarna några gånger men han är livrädd och fräser bara, vill INTE vara i närheten av sådana otäcka ting.

Han är verkligen världens mes:p
 
Sv: När kommer kattungarna?

Blir lite arg, lessen och besviken då jag läste din blogg att mamma katt var dålig igår. Du beskrev katten som slö, ville inte äta, tunn och fettig päls + att hon tagit "avstånd" från kattungarna dvs lagt sig en bit bort mm

Att ni ringde en hel drös med veterinärer som sa sanningen: de blir dyrt! och vad skriver du då? jo "Jag pratade med rätt många veterinärer. Dom varnade även att detta skulle bli väldigt dyrt då katten inte var försäkrad plus att det var aktuttiden som kostade en hel del. Vi fick nog räkna upp mot 5000, jag trodde jag skulle grina när jag fick höra det."

Du visste ju om att åtminstone en moderkaka inte kommit ut ev fler och du oroar dig att de kostar pengar!! En katt med livmoderinflammation behöver inte uppvisa feber som första tecken, de kan även ha bra aptit. Jag hoppas du kollar upp mammakatt hos en veterinär.
 
Sv: När kommer kattungarna?

kl
Tråkigt om det är så att ni måste räkna på om mamma katt kan få vård, om hon blivit sjuk. Man får nästan tänka på att tar man en kull, kan det tyvärr bli dyrt!
 
Sv: När kommer kattungarna?

Det där gjorde mig väldigt nyfiken på om man kan redan innan säga vad det skulle kunna bli för färger på kattungarna ?

Tex på dessa två?

DSC_0031.jpg

Först;
Svartmönstrade hankatter, rödmönstrade hankatter
Svartmönstrade honkatter, skölpaddsmönstrade honkatter

Om pappan bär på non-agouti kan kattungarna bli solida
Om båda föräldrar bär på dilution, blå och creme kattungar
 
Sv: När kommer kattungarna?

ska å ska, dom ha redan lyckats.. hon har bara några dagar kvar tills bäbisarna kommer. men han kommer att kastreras så fort pengarna kommer in.
sen blir det flickornas tur sen oxå
 
Sv: När kommer kattungarna?

Drar du inte lite förhastade slutsatser nu? TS har varit i kontakt med flera vetrinärer de har bedömt att det kan komma att kosta mycket pengar (OM det visar sig att katten är sjuk). Den är i dagsläget feberfri, äter och dricker. Möjligen är den lite slö och fet i pälsen (vilket inte är konstigt om man precis fått bebisar), TS håller ett extra öga på katten och tempar den.

Vad det gäller moderkakorna kan jag inte se någonstans att TS skulle med säkerhet veta att en av dem inte kommit ut.

Det är inte konstigt om man tycker att det är betungande med en stor utgift för en katt man fått på halsen om man redan har många djur och en ansträngd ekonomi. Det är INTE samma sak som att man inte tänker ge djuret den vård det behöver om det krävs.

Jag vet heller inte hur det ser ut i forumrelgerna men det känns olämpligt att gå in på TS blogg och kopiera text och klistra in den här.
 
Sv: När kommer kattungarna?

Jag vet heller inte hur det ser ut i forumrelgerna men det känns olämpligt att gå in på TS blogg och kopiera text och klistra in den här.

TS har ju själv länkat till sin blogg så jag antar att hon inte har något emot att man läser och tar del av vad man skriver. :laugh:
 
Sv: När kommer kattungarna?

Drar du inte lite förhastade slutsatser nu? TS har varit i kontakt med flera vetrinärer de har bedömt att det kan komma att kosta mycket pengar (OM det visar sig att katten är sjuk). Den är i dagsläget feberfri, äter och dricker. Möjligen är den lite slö och fet i pälsen (vilket inte är konstigt om man precis fått bebisar), TS håller ett extra öga på katten och tempar den.

Nja har du ej läst bloggen hon länkat till? Hon ringde till flera tills hon fick svaret hon ville ha. dvs slippa åka in på en helg för de var för dyrt! Varför ringer man annars till flera journr?
En katt med livmoderinflammation behöver inte ha feber i ett tidigt skede. Katter är även bra på att dölja sjukdomar..tro mig jag vet! Har haft både mjölkstockning och lindrig livmoderinflammation (pga livmoderkakasom var kvar i honan) och ingen av atterna hade feber!

Vad det gäller moderkakorna kan jag inte se någonstans att TS skulle med säkerhet veta att en av dem inte kommit ut.

läs bloggen...citerar ur hennes blogg "Tillslut drar vi till lite extra då kattmamman krystar och ut kommer en liten röd kissunge. Den är livlig. Men än är det inte slut, navelsträngen sitter kvar i kattungen och in i mamman, så när kattmamman reser sig hänger ungen där bak, mamman skriker i smärta och får ännu mer panik. Jag får försöka hålla tillbaka henne medan Martin (utan att kapa fel) försöker klippa av navelsträngen. Han lyckas."

Klipper man av då kakan är kvar mste man se att den verkligen har kommit ut!


Det är inte konstigt om man tycker att det är betungande med en stor utgift för en katt man fått på halsen om man redan har många djur och en ansträngd ekonomi. Det är INTE samma sak som att man inte tänker ge djuret den vård det behöver om det krävs..

Nja Ts tog hand om katten, det är bra men att sedan bli förvånad att katten blir dräktig då hon släpper ut denna fertil är ju märkligt. För att sedan skylla på att en kull kostar pengar då honkatten måste åka in r ju lika idiotiskt!
 
Sv: När kommer kattungarna?

Det är ju olika forum, man svarar väll på det hon postar här här och det hon postar på sin blogg på bloggen. Copypaste:ande mellan bloggar och forum känns dels som ett ingrepp i personens integritet sedan skapar det en större risk för missförstånd eftersom hela texten inte finns här.
 
Sv: När kommer kattungarna?

Det är ju olika forum, man svarar väll på det hon postar här här och det hon postar på sin blogg på bloggen. Copypaste:ande mellan bloggar och forum känns dels som ett ingrepp i personens integritet sedan skapar det en större risk för missförstånd eftersom hela texten inte finns här.

Jag förstår vad du menar, men jag förstår också varför man inte vill ifrågasätta TS i bloggen när TS har postat länk till bloggen här, i tråden, där det redan pågår en diskussion. :laugh:
 
Sv: När kommer kattungarna?

Jag har läst och bedömer inte situationen på samma sätt som du. Hon har pratat med veterinärer vid olika tillfällen, hitintills har ingen bedömt kattens tillstånd som kritiskt. Man har meddelat att om hon lägger in katten kan det bli dyrt.

Jag är van för jag har också oförsäkrad katt. En som är njursviktig och en som har ett annat kroniskt problem som den medicinerar för. När man har icke försäkrad katt går diskussionen oftast lite annorlunda än när den är försäkrad. I samråd med veterinär väljer man ut de behandlingar och undersökningar som är nödvändiga på ett annat sätt än när man kan "slaska" med pengarna. Under en jourperiod kan man också hamna hos flera olika vetrinärer, eller de kanske egnagerar sig olika mycket i ens problem. Man vänder sig till dem man känner lyssnar till de förutsättningar man har för att vårda sitt djur oavsett om det gäller ekonomiska förutsättningar eller fysiska.

En katt som äter, dricker och inte har feber är inte kritisk.
 
Sv: När kommer kattungarna?

Jag har läst och bedömer inte situationen på samma sätt som du. Hon har pratat med veterinärer vid olika tillfällen, hitintills har ingen bedömt kattens tillstånd som kritiskt. Man har meddelat att om hon lägger in katten kan det bli dyrt.

Läs bloggen igen, alla veterinärerna ville inte ge någon diagnos utan undersökning utom den sista som sa typ har katten inte feber är de inge allvarligt. Allt beror ju vad TS sagt till veterinären. Har även hört att tempen inte är tillförlitlig de närmsta dagarna efter förlossningen.

En katt som äter, dricker och inte har feber är inte kritisk.
Säg de till ägarna som fick livmoderinflammation på sin katt och höll på att förlora sin hona för att honan inte visade tecken på att må dålligt innan hon säcka ihop..

Jaja hoppas att TS hona inte har PYO och att ungarna växer upp. Hoppas TS är iaf seriös och avmaskar, vaccinerar, ID-märker kattungarna innan de flyttar vid minst 12v ålder
 
Sv: När kommer kattungarna?

Varför jag ringde flera veterinärer:

Ringde Östersund och talade om allt. Hon rådde mig att ringa till en veterinärjour som var närmre mig.
Ringde dit och berättade allt, då sa hon att jag fått fel nr och fick ringa den tredje veterinären som jag skulle fara till.
Denne tyckte att jag skulle ta tempen på katten innan jag for in. Var tempen bra skulle jag inte oroa mig eftersom min beskrivning av katten var vanligt.

Kattmamman äter som vanligt (skriker efter maten), är hos ungarna, pigg och glad och vandrar i huset som inget. Ungarna växer och kravlar mer och mer.
 
Senast ändrad:
Sv: När kommer kattungarna?

Jaja hoppas att TS hona inte har PYO och att ungarna växer upp. Hoppas TS är iaf seriös och avmaskar, vaccinerar, ID-märker kattungarna innan de flyttar vid minst 12v ålder

Måste bara få ifrågasätta lite här.

En seriös kattuppfödare gör detta hoppas jag, men en som har en bondkatt på en gård som råkar bli på smällen brukar väl sällan göra allt detta? Varför skulle det vara så hemskt att INTE göra detta?

(har inte nämnt mitt beslut kring det)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 967
Senast: Sel
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 253
Senast: MissFideli
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 421
Senast: Manji
·
Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
23 892
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp