Bukefalos 28 år!

När kommer kattungarna?

Sv: När kommer kattungarna?

Och kanske börja i tid - sätta ut annons så fort de är födda och starka nog så man vet att chansen att de överlever är stor.
 
Sv: När kommer kattungarna?

Halv kl*

2 Frågor.

Jag har ju en annan kattunge efter denna honkatt, han är kanske ett halvår nu. Tror ni han skulle göra kattungarna något? Han har inte fått varit i närheten av dom än. Men tänk om han ser dom som möss!!!

När kan jag kastrera honan?
 
Sv: När kommer kattungarna?

Åh jäklar vad vackra ungar!!!
Hade jag inte redan haft 3 stycken så hade jag varit intresserad :P
Sen är min flicka på tjocken hon med.. så ja de blir kissebäzar här med :p
Lycka till med de små liven!
Eftersom att dom är så vackra så tror jag inte att det är något problem med att få dom sålda :)
 
Sv: När kommer kattungarna?

Det ska nog inte vara några problem att låta ungarnas äldre bror få hälsa på de små, så länge mamma katt accepterar det. En del kattmammor vill inte att andra vuxna katter ska komma nära, och då är det bäst att hålla dem åtskiljda för att inte stressa mamman. Men om hon är ok med det så brukar det inte vara några problem. Min kastrerade hane har varit åskådare på åtskilliga förlossningar här hemma och har även hjälpt till att tvätta de små! :D

Du kan kastrera honan ganska tidigt, så snart ungarna inte är beroende av hennes mjölk länge, vilket brukar vara efter ca 4-5 veckor. Ring och hör med din veterinär.
 
Sv: När kommer kattungarna?

Men jisses, vilka otroligt vackra kattungar! :love: Helt fantastiska färger!
Du kommer inte få några problem alls att sälja de där, det lovar jag dig. Speciellt inte om de vaccineras och ID-märks, det verkar faktiskt som att "ordentligt" uppfödda huskatter är efterfrågade då de ofta brukar säljas fort enligt de jag pratat med.

Du kan testa hur det går med kattungarna och den äldre brodern. Kolla hur mamman tar det, och så. Vissa mammor har gärna "hjälp" från andra, medan vissa inte alls uppskattar närhet från andra. Kolla och se hur det går. :)

Jag blev totalt förälskad i paddan med mest vitt. Min absoluta drömfärg.. :love: Tänk om man inte vore allergisk, då kanske jag skulle komplettera min rexhög med en huskatt.

Jag hade kastrerat honan när ungarna är 12 veckor, och sett till att hålla henne inne fram tills dess.
 
Sv: När kommer kattungarna?

Halv kl*

2 Frågor.

Jag har ju en annan kattunge efter denna honkatt, han är kanske ett halvår nu. Tror ni han skulle göra kattungarna något? Han har inte fått varit i närheten av dom än. Men tänk om han ser dom som möss!!!

När kan jag kastrera honan?

Då han är ett halvår så är frågan är han kastrerad eller ej? Är han okastrerad skulle han bara få vara där under uppsikt. Då en katthona kan löpa kort efter förlossningen och han kan göra henne dräktig.

Skulle kastrera honan vid 12v om hon ej får tex livmoderinflammation tidigare. Ibloggen skrev du att ni klippte av strängen då livmoderkakan var kvar inne i honan...kom den ut sedan? kom lika många kakor ut som kattungar?

Sedan bör du täcka kompostgallret med något, för kattungar tar sig igenom..tro mig..
 
Sv: När kommer kattungarna?

Han är inte kastrerad.
Men när kissungarna är så små så går de nog inte så långt, så tror inte det är någon fara med kompostgallret.
Dock när Nilsson (äldre brodern) var 3 veckor klättrade han över:D

Det var iaf två livmoderkakor som jag MINNS. Så där är jag inte säker. Hon ville ju käka upp det så hon kan ju ha ätit resten..
 
Sv: När kommer kattungarna?

+ Minerva och Reykur

Jo dom är bra söta :) Gillar ju verkligen den ljusa sköldpaddsfärgade. Får hoppas att de får fina hem. Jag kan ju inte låta vem som helst ta dom, det måste vara ett bra hem.. men hur sjutton vet man det?
 
Sv: När kommer kattungarna?

Han är inte kastrerad.
Men när kissungarna är så små så går de nog inte så långt, så tror inte det är någon fara med kompostgallret.
Dock när Nilsson (äldre brodern) var 3 veckor klättrade han över:D

Det var iaf två livmoderkakor som jag MINNS. Så där är jag inte säker. Hon ville ju käka upp det så hon kan ju ha ätit resten..

De är bra på att kravla...mina katter var inte gamla då de kröp igenom gallret...då mina kattungar var ca 3 v klättrade de över gallret.

Såg du inte alla livmoderkakorna komma ut så ska du hålla stenkoll på om hennes beteende förändras..tex hängig, varm, ovilja att ta hand om sina små, orolig mm
 
Sv: När kommer kattungarna?

glömde gratta till de 3 honor, lite nyfiken om den rödvita också är en hona:D visst väger du dem samma tid varje dag?
 
Sv: När kommer kattungarna?

Jo som sagt, min kisse klättrade också över gallret vid 3 veckors ålder, men just nu ligger de på samma ställe hela tiden så jag tror inte jag behöver oroa mig just nu.

Jo jag har hört att sköldpaddsfärgade katter skall vara honor. Kan man lita på detta??

Hon är ju trött, det är hon.. men äter och dricker mycket, tar hand om ungarna bra och var ut en sväng idag.
 
Sv: När kommer kattungarna?

Jo som sagt, min kisse klättrade också över gallret vid 3 veckors ålder, men just nu ligger de på samma ställe hela tiden så jag tror inte jag behöver oroa mig just nu.

Jo jag har hört att sköldpaddsfärgade katter skall vara honor. Kan man lita på detta??

Hon är ju trött, det är hon.. men äter och dricker mycket, tar hand om ungarna bra och var ut en sväng idag.

alla sködpaddsfärgade är honor om det inte är ett genetisk fel (detta är oerhört sällsynt). Så dina sköldpaddor är honor.
Mest troligt är den rödvita en hane =)

Menar du ut som till ett annat rum eller ut som i utomhus?:crazy: Hoppas iaf att du menade de jag skrev först.
Min hona lämnade knappt bolådan första dygnet men det är normalt att de lämnar kattungarna korta stunder men du bör sätta mat och vatten nära bolådan. Håll koll på ungarnas vikt för det är viktigt att veta om de får tillräckligt med mat.

Vad vägde dem vid födseln?
 
Sv: När kommer kattungarna?

alla sködpaddsfärgade är honor om det inte är ett genetisk fel (detta är oerhört sällsynt). Så dina sköldpaddor är honor.
Mest troligt är den rödvita en hane =)

Eftersom den röda honan fick skölpaddfärgade ungar, måste pappa'n vara svartbaserad. Då måste också den rödvita vara en hane :)

Om inte mamma'n är minimalt skölpaddsfärgad förståss
 
Sv: När kommer kattungarna?

+ Minerva och Reykur

Jo dom är bra söta :) Gillar ju verkligen den ljusa sköldpaddsfärgade. Får hoppas att de får fina hem. Jag kan ju inte låta vem som helst ta dom, det måste vara ett bra hem.. men hur sjutton vet man det?

Vaccinerar man kattungarna och tar bra betalt för dem är chansen större att få ett bra hem än annars.Men inte ens det är någon garanti för att kattungarna kommer att få det bra i hela deras liv.
 
Sv: När kommer kattungarna?

+ Ni andra ^^

Ja jag skall kika lite mer på den röda kissen men undra om inte dennes kön såg likadan ut som de andras..

Dom skriker o sprattlar ju så väldigt när man ska kika:p
 
Sv: När kommer kattungarna?

Men herregud vilka sötnosar! :love: :love:

Bodde man i ett slott i skogen skulle man kunna ha hur många katter som helst!
 
Sv: När kommer kattungarna?

+ Ni andra ^^

Ja jag skall kika lite mer på den röda kissen men undra om inte dennes kön såg likadan ut som de andras..

Dom skriker o sprattlar ju så väldigt när man ska kika:p

Sannolikheten att den röda också är en hona är mycket liten. :) Precis som Copernica skriver.

För att få en röd hona måste du ha två föräldrar med röda pigment. Nu fick din röda hona paddor, vilket betyder att pappan inte har röda pigment utan istället svarta. Honorna får "en färg" från varje förälder, medan hanen bara får sin färg från mamman. Röd hona=röda hankattsungar. :D
 
Sv: När kommer kattungarna?

Sannolikheten att den röda också är en hona är mycket liten. :) Precis som Copernica skriver.

För att få en röd hona måste du ha två föräldrar med röda pigment. Nu fick din röda hona paddor, vilket betyder att pappan inte har röda pigment utan istället svarta. Honorna får "en färg" från varje förälder, medan hanen bara får sin färg från mamman. Röd hona=röda hankattsungar. :D

Men det är ju ganska sjukt att färgen avgör könet, eller hur. Haha ja det är lite lustigt. Men pappan kan vara en svart katt med andra ord, eller måste han vara trefärgad?? Går väldigt mycket svarta katter här.
 
Sv: När kommer kattungarna?

Alltså katterna nedärver färgen bara på X-kromosomen och honor har ju XX medan hanar har XY. Det betyder att en hona kan ha två grundfärger, dvs rött+svart = sköldpadda, medan hanar alltid bara kan ha en grundfärg.

Pappan ÄR en svart katt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 056
Senast: Sel
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 283
Senast: MissFideli
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 454
Senast: Manji
·
Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
24 556
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp