Bukefalos 28 år!

När ni var små...

Jag har aldrig haft någon klar idé om vad jag vill bli, bara en massa yrken jag absolut inte vill ha. :p Nu har jag hunnit både fylla 30 och disputera och har fortfarande ingen aning om vad jag vill bli när jag blir stor. :o
 
när jag var riktigt liten ville jag bli ridande polis, med hund OCH en papegoja på axeln :D
Senare ville jag jobba med hästar, typ ridlärare.
Under mellanstadiet kunde jag allt om hundar och hunduppfostran. :rofl: Och ville bli hundboksförfattare, jag vet att jag påbörjade en bok, men datorn jag skrev på brann upp och då orkade jag inte börja om :D Det hade varit väldigt intressant att läsa idag! Jag tror jag hade väldigt naiv bild och extremt lite erfarenhet. Jag hade erfarenhet av EN hund. Vår genomsnälla golden retriver. :rofl:

Ännu lite senare ville jag jobba som travtränare. Det vill jag fortfarande, men det kommer inte min kropp orka med, så det får förbli en hobby.

Nu håller jag på att utbilda mig till arbetsterapeut, jag vill jobba på barnhabiliteringen eller så vill jag jobba i landsting eller inom kommunen och förhandla in BRA hjälpmedel, inte bara billigast möjliga som det verkar vara nu

Hemmafru skulle jag absolut kunna tänka mig att vara. Men inte i lägenhet i stan, utan på gård på landet så att jag har något att göra :)
 
När jag gick i ettan, om jag minns rätt, ville min kompis Agneta och jag bli - tadaaa - toalettstädare!! Varje rast brukade vi smita ner på skolans toaletter, som låg i källarplanet med alla bås på rad, och så tvättade vi handfaten. Skoltoaletterna hade en speciell slags blå pappershanddukar som gjorde tvållöddret blått och VAD vi tvättade och stod i och var jättelyckliga! (Vill dock inte minnas om vi skurade toalettstolarna också...). Och vi bestämde att detta skulle vi syssla med som vuxna! Drömjobbet!
:rofl::rofl:
 
Jag ville bli veterinär, och det höll i sig länge. Sen landade jag i att antingen ska jag jobba med djur eller socialt arbete (och intresseområden är kriminalitet, missbruk och ungdomar), sökte djursjukvårdarutbildning och en social utbildning och kom direkt in på den sista. Just nu är jag skolkurator. En liten dröm är att kombinera mina två intressen djur och människor på något vis.
 
Men vad jag jobbar med ... alltså jag är väl inte riktigt klar över det. Jag är ju inte ens klar med universitetet än.

Precis som Jozze är jag i alla fall språkkonsult i svenska (snart i alla fall, är i full färd med att skriva uppsats). Jag började på programmet för att det startade i Göteborg samma år som jag tog studenten, och jag har en släkting som jobbar på Humanisten :D

På grund av kreativ livsplanering har mitt kandidatprogram tagit fem år istället för tre, och jag har under de åren dessutom hunnit med ett år webbdesignstudier och ett år föräldraledighet. Just nu känns det perfekt, för det betyder att jag fått tillfälle att fördjupa mig inom det som jag gillar mest: webbtext! Jag är alltså typ språkkonsult med särskild kompetens inom digital marknadsföring, en inte helt vanlig kombo. Men världens roligaste kombo, helt klart!

Just nu har jag nyss fått jobb på min senaste praktikplats, där jag kommer att jobba med content writing och marknadsföring av barnkalas. Utöver det så frilansar jag lite med översättning, content writing och korrektur.
 
Hehe jag tror jag var ett ganska fantasilöst barn?? noll visioner!! Men läste mkt hästböcker och gillade hästar väldigt, så tänkte mig nog en framtid som ridlärare ett tag!! Mina föräldrar tyckte dock inte att jag skulle gå natuebruksgymnasium utan istället natur/natur, som jag tjurade mig igenom med helt ok men inte bra betyg. Började dock fatta lite mer om vad jag gillade förutom hästar, dels biologi och kontakt med människor, psykologi, samt samhällsvetenskap. Trivdes även väl på olika ströjobb som personlig assistent och vårdbiträde i äldreomsorgen.

Hoppade på juristprogrammet och läste det i ett år, hade dock ingen riktig feeling, och fick åter igen helt okej men inte super betyg. Ville ändå fortfarande bli något annat, kom in på läkarprogrammet i Umeå, hoppade på det och tyckte det var skoj, men trivdes asdåligt i staden och i min klass. Gjorde högskoleprovet igen, höjde mig, kunde komma in på vad jag ville, var tunnelseende, ville bara väck från Umeå. Blev att jag fortsatte med läkarprogrammet i Göteborg, nu jobbar jag på ortopeden och försöker få AT. Tycker ändå det blev rätt bra, tror att jag hade trivts som psykolog, veterinär eller möjligtvis statsvetare om man undantar läkeriet. Gillar att det finns mkt jobb som läkare samt tycker mkt om kontakten med patienter. Har heller inte tröttnat på medicin som vetenskap, trivs med att lära mig mer och mer :). Vet dock inte om jag ska bli just ortoped, tyckte mer om gynekologi och pediatrik samt infektion. Funderar även på att jobba med barn och ungdomspsykiatri ibland. Well well!!
 
Ville länga bli målare då jag hade en märklig tanke om att det skulle vara så härligt frigörande att täcka stora ytor med färg. Sedan skulle vi måla om lekstugan hemma och jag insåg att jag hade en lite väl romantiserad bild av målaryrket. Släppte den tanken då.

Jag har även velat bli programmerare, även där hade jag en romantiserad bild av yrket. Tänkte mig att jag skulle sitta framför en svart skärm och skriva avancerade koder med vita tecken på skärmen. Gillade hur programmeringskod estetisk såg ut. Efter att ha läst en massa kurser i det under gymnasiet insåg jag att jag bara gillade hur koden såg ut, inte att skriva den.

Även tänkt att jag ska bli politiker, den tanken har funnits med mig under hela mitt liv. Problemet är väl att jag inte kan komma fram till vilket parti jag skulle vilja engagera mig i.
Haft riktigt många visioner om vad jag ska bli, men det har alltid slutat med att jag insett att jag inte haft en realistisk bild av yrket, utan bara fantiserat kring det estetiska i det eller låtit yrket passa in i mitt filosofiska tänkande.

Jag blev konstnär tillslut. Just avklarat en universitetsexamen i konst och ska fortsätta mitt konstnärliga arbete på egen hand. Blir spännande!
Som konstnär kan jag göra vad jag vill, jag kan utforska alla delar av livet såsom jag vill. Kan utforska de delarna av yrken som jag har velat, och det är okej.
 
Tyvärr tror jag dålig SYO-konsulenter sabbat för många :meh: Som @Teilani sa, för många är för bra på att trycka ner folk. Någonstans känns det väldigt mycket som "du ska inte tro att du är något". !

"Min" SYO bara fnös åt mina författarambitioner och att bli journalist var alldeles för osäkert. I stället lobbade hon stenhårt för att jag skulle bli tandhygienist. :crazy: En himla tur att jag inte lyssnade.
 
Jag ville bli vetrinär tills jag blev 14 och praktiserade på en vet klinik, fick in en skadad katt och skulle hjälpa till att göra rent såret men istället svimmade jag :D
Vetten sa att jag sa ''gud vad äckligt'' sen 2 sekunder så var jag borta.

Sen översättare. Tröttnade.

Och nu ska jag snart utbilda mig till något inom häst, vad är ännu oklart. Det går från hovslagare, tandläkare till hippolog och beridare.
Men allra helst vill jag nog bli inridare/utbildare med problem individer.
 
som liten säkert sångare eller nått annars så var veterinär, jockey och elitryttare i hoppning eller fälttävlan högsta drömmen.

Idag: Jobbat inom industri, senaste intervjun var på ett äldreboende, närmaste hästjobb är några veckors sommarjobb inom kommunen och diverse kortare praktiker på gymnasiet:angel:
 
Som så många andra ville jag bli veterinär ett bra tag. Ridande polis också, men jag insåg snabbt att jag inte hade något intresse av att vara patrullerande polis. Läste naturvetenskap på naturbruksgymnasium, men insåg att det där med veterinär egentligen inte riktigt tilltalade mig fullt ut. Irrade runt några år innan mitt dåvarande jobb gick i konkurs.
Började plugga kriminologi, det lät spännande och jag hade inget bättre för mig :angel: insåg rätt snabbt att det akademiska fältet inte var för mig (att jobba mot brottslighet i någon form ville jag dock fortfarande) men under en programaktivitet var ett par tullare hos oss och berättade om yrket. Det lät jätteintressant och ett par år efter studierna började jag jobba där, och trivs som fisken i vattnet!

(Min pappa ville bli sopgubbe när han var liten - det såg så häftigt ut att åka bak på bilen som de gjorde på den tiden :D idag är han it-konsult :p)
 
"Min" SYO bara fnös åt mina författarambitioner och att bli journalist var alldeles för osäkert. I stället lobbade hon stenhårt för att jag skulle bli tandhygienist. :crazy: En himla tur att jag inte lyssnade.

Tandhygienist?! Var i all världen fick hon den idén ifrån? :rofl:
 
Tandhygienist?! Var i all världen fick hon den idén ifrån? :rofl:

Det var tydligen ett yrke som hon stenhårt trodde att jag skulle kunna försörja mig på. När jag nervöst undrade om det var helt nödvändigt att jag arbetade som tandhygienist om jag nu gick med på att utbilda mig till det verkade hon en smula förvirrad.

Vilket osökt får mig att minnas när jag stegande in på Af i Östersund och undrade om de hade några lediga ridlärar- eller journalistjobb åt mig. Och fick tipset att söka jobbet som sömmerska på en fabrik som sydde grenen på strumpbyxor ... :crazy:
 
Jag har faktiskt ingen aning om vad jag ville bli.
Gick naturbruk inriktning travhästskötare bara för att jag var skoltrött.
Fick inget jobb, praktiserade ett halvår i ett travstall, sen ringde min vet och anställde mig. Jobbade ett och ett halvt år med veterinäassistent och semin, sen blev jag uppsagd för att det fanns för lite att göra. Då ringde en galopptränare och anställde mig, vägde för mycket för att rida löp, men red träning i några månader.
Sen blev jag arbetslös och ingen informerade mig om att jag kunde få CSN utan jag fick nåt EU projekt till uska som jag hoppade av pga totalt hopplösa studiekamrater.
Sen sökte jag jobb och fick nere i Uddevalla med semin och unghästar.
Jobbade där ett år, blev sen gravid och kunde inte rida in unghästarna så började läsa psykologi. Då först fick jag reda på CSN och dess möjligheter.
Läste 60p psykologi, sen 60p pedagogik och sen sökte jag in på lärarutbildning f-6.
Älskar att undervisa och ha alla möten med barnen.
Ingen jag kände när jag var liten hade nog trott det. Däremot var en del inne på att jag skulle bli präst av nån anledning.
Ska läsa en masters i språkutveckling nån gång framöver är det tänkt iaf och kanske få undervisa på universitet.
 
Jag ville jobba på skatteverket. Det verkade tufft. Sen sansade jag mig och drömde om att bli bibliotikarie så jag skulle kunna sitta och läsa böcker hela dagarna. Pluggade sedan massa foto och annat konstnärligt för att inse att jag hellre jobbade på skatteverket än fotade för mitt uppehälle.
 
Ridlärare och polis. Gick så långt att jag valde bort viss hästkurser i gymnasiet för att fokusera på förebyggande för polisyrket..... Tills jag insåg hur olämplig jag var för båda jobben. Verkligen - jag har inte vad som krävs.

Jobbade istället som hästskötare/stallchef i 5 år och nu vikarierar jag mycket på Dagis :)
 
När jag var liten ville jag bli lärare. Sen började jag skolan och insåg att det verkade ganska otacksamt. Istället hade jag länge drömmar om författare och kanske journalist, då det senare kändes mer konkret. Språkintresset höll i sig genom gymnasiet, samtidigt som ett samhällsintresse väcktes. Inför universitetet velade jag länge mellan statsvetenskap/pol mag och juridik, det blev det senare.

Nu jobbar jag som handläggare av EU:s utvecklingsprojekt i Djibouti, men om fyra månader måste jag ha nåt nytt på gång, för då tar mitt kontrakt här slut. Jag drömmer om att ha en roll där jag är med i samhällsutvecklingen, har en lagom dos internationell samarbete och en härlig mix av politik och juridik. Jag får se om jag hittar något som passar in på den beskrivningen. Annars kan jag tänka mig att bli typ trädgårdsmästare.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 579
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • När den sista dagen kommer ...
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp