När plocka bort tratt?

Youmeoh

Trådstartare
Nu är det en vecka sen vi kastrerade vår lilla kattdam och såklart satte vet. på henne en tratt.
Grejen är den att dom senaste dagarna har hon börjat få stora problem med att den kliar och klor som fastnar i "bandaget" dom knutit fast den med.
Vet. har sagt att den bör sitta på i tio dagar, men jag står verkligen inte ut med att se vilka problem hon har av den (jag vet att det bara är tre dagar kvar, men hon kliar sig konstant och verkar ha ordentliga bekymmer)
"Bör" tolkade min kära sambo som att den måste sitta på ända till dag tio, medan jag hellre vill att hon ska få slippa tratten dom här sista dagarna då den kliar så fruktansvärt mycket för henne.
Såret ser fint ut och det handlar om en innekatt, så hon äter inga råttor eller nåt som "smutsar ner" tungan.
Har provat kroppsstrumpa, men det fungerade inte alls.

Så här står vi nu, en katt som snart håller på att klia sönder pälsen och en sambo som blåvägrar plocka av den "om nåt skulle hända"

HJÄLP!! :crazy:
 
Sv: När plocka bort tratt?

Har hon stygn? Eller är hon sydd med stygn som går inåt?
Det som kragen är till för är inte främst att skydda så hon plockar stygn, utan för att skydda så hon inte får bakterier från munnen in i såret. Alla katter har massor med bakterier i sin mun (det är därför kattbett kan vara så farligt).

Om katten är sydd med inåtgående stygn (dvs finns inga som hon kan plocka bort) och jag var du så skulle jag prova ta av kragen och se vad katten gör. Låter hon magen vara, så låt henne vara utan. Såret har ändå läkt såpass efter en vecka.

Det du ska tänka på är dock att eftersom veterinären rekommenderat tio dagar så bör du hålla det, för om det skulle bli en infektion i såret pga att katten slickar för att du på eget bevåg tagit av kragen så kommer du själv få stå för ev återbesök pga infektioner.
 
Sv: När plocka bort tratt?

Jag brukar låta tratten sitta kvar tills stygnen är borttagna (om de ska tas bort). Ofta får den vara kvar något dygn till efter det, så att de små hålen efter stygnen hinner gå ihop innan katten får slicka på ärret. Bandaget brukar jag byta ut mot ett halsband, och så tar jag av tratten morgon och kväll medan jag kammar pälsen ordentligt runt halsen så att den luftas och lösa hår lossnar. Det brukar uppskattas mycket och ingen har fått klåda.
 
Sv: När plocka bort tratt?

Man bör lyssna på den egna veterinärens råd!

Men om katten är väldigt besvärad kan ni ju ha tratten av när ni är hemma och kan kontrollera så att hon inte "pysslar" med såret!

Eller....så gör ni som jag gjorde ;)
Ta en stor strumpa, klipp av tån, mät på katten och klipp två hål på lagom avstånd för frambenen, kapa strumpan i "rätt längd". Trä sedan på strumpan som ett tight fodral (kropps-strumpa)!
Har fungerat fint på mina katter när de haft skador på buk/bål!

/Swat
 
Sv: När plocka bort tratt?

"KL"

Lite OT ber om utsäkt TS

Jag har inte haft tratt på mina två sista de sys med en form av "ståltråd" jättepraktiskt och de verkar inte ha ont av det alls.

Charlie blev kastrerad igår och på kvällen var hon som vanligt igen, jag trodde att det var mer "vanligt" nu att de använder just "ståltråd" (nog 10år sedan jag kastrerade den förra katten) men det kanske det inte är?
 
Sv: När plocka bort tratt?

halv kl

Vi lyckades gå halva vägen var (lika tjuriga bägge två :p) och tog av tratten en stund medan vi var hemma, så vi kunde ha koll. Det syndes lång väg hur uppskattat det var. Lät hon tvätta sig (inte på såret) och klia sig ordentligt och vila från tratten en stund innan vi tog på den igen. Så nu dom sista dagarna ska hon få vila korta stunder från tratten, under uppsyn.

Hade fått tips om att prova att linda om magen blir löst med ett litet bandage för att skydda såret, men då var det som att hon totalt glömde bort att hon hade ett par bakben :eek: Raglade och tippade omkull och hade sig... Nån som har varit med om liknande?
 
Sv: När plocka bort tratt?

:D Det är inte alls konstigt att katten reagerar på bandage/"kropps-strumpa"!
Det är ju något helt nytt!

Jämför första gången du sätter ett halsband på en valp ;) Den kan både tappa förmågan att gå och/eller börja hoppa och sprätta!

Du fick ju säkerligen någon reaktion när tratten sattes på katten första gången också!

Is i magen brukar vara den bästa lösningen!

/Swat
 
Sv: När plocka bort tratt?

Haha! Har aldrig sett en katt vingla så mycket, men då var det första gången jag lindade magen på en katt också :angel:

Mackan: En sån funderade jag på också, men nu är det bara en dag kvar så tratten får sitta på.. "Vilostunderna" verkade funka kanon och har även bytt ut gasbindan mot ett halsband.
En sån krage kommer definitivt införskaffas nästa gång det skulle behövas


Tack för alla tips :bow:
Låter som jag är världens kattnybörjare, men är född och uppvuxen med katter. Dock bara hankatter, som aldrig behövt åka till veterinären (utom för kastrering) och ha på sig tratt.
Alltid lär man sig nåt nytt... :D
 
Sv: När plocka bort tratt?

Jag har också haft vanlig tratt och jag lider så oerhört med katten, då de vantrivs så i den. den hindrar ju både syn, balans, och att äta och leka normalt. och kliar så in åt helsicke runt halsen på dem. :(

sen fick jag tips om denna som jag länkade till, och har införskaffat en för att ha i lager, till det priset känns det oslagbart, och katten slipper en vanlig tratt när det behövs i framtiden. vill aldrig mer sätta på en tratt. :(
 
Sv: När plocka bort tratt?

Mina katter har sytts med inre stygn och det har aldrig varit något problem efter kastreringen, ingen har behövt tratt.Det har varit med flanksnitt ibland och buksnitt ibland.
Jag har varit jourhem och det är väl 25-talet katter som har kastrerats.
 
Sv: När plocka bort tratt?

Ta av tratten!
Vi skickar inte ens med en tratt som standard till de katter (honor som hanar) som kastreras på mitt jobb. Och det har varit sak samma när vi tidigare sydde med stål som nu när vi syr med dolda stygn som löser upp sig själva. Katten kommer tvätta sig men så länge den inte är frenetiskt på såret så är det inte nån större fara, särskilt inte efter såhär många dagar!
 
Sv: När plocka bort tratt?

Kan man be om att de syr med inre stygn? dvs ha det som önskemål eller är det standard?
 
Sv: När plocka bort tratt?

Jag plockade av min honkatt tratten efter ca 2 timmar hemma. Tyckte bara synd om stackaren! :angel:
Hon var då ensamkatt här hemma och brydde sig inte speciellt mycket om såret. Hon tvättade lite, men inte frenetiskt, och hon klarade sig alldelles utmärkt! :)

Hankatten plockade vi också av tratten snabbt, då honan (ca 8 månader äldre), INTE accepterade den.. hon fräste och morrade på honom tills vi tog av den. :grin:
 
Lånar tråd istället för att skapa en ny.

Har en katt som fick ett sår på tassen, bildades sen en böld som sprack. Fick fem dagars kur antibiotika hos vet och tratt som skulle användas lika länge.
Han har nu haft den i sex dygn, men såret är inte helt läkt än, sårskorpan täcker inte hela såret och den sitter ganska löst. Vad tycker ni, ska jag fortsätta med tratten i några dagar till? Han är ganska intresserad av slicka där när tratten är av.
 
Nu är det en vecka sen vi kastrerade vår lilla kattdam och såklart satte vet. på henne en tratt.
Grejen är den att dom senaste dagarna har hon börjat få stora problem med att den kliar och klor som fastnar i "bandaget" dom knutit fast den med.
Vet. har sagt att den bör sitta på i tio dagar, men jag står verkligen inte ut med att se vilka problem hon har av den (jag vet att det bara är tre dagar kvar, men hon kliar sig konstant och verkar ha ordentliga bekymmer)
"Bör" tolkade min kära sambo som att den måste sitta på ända till dag tio, medan jag hellre vill att hon ska få slippa tratten dom här sista dagarna då den kliar så fruktansvärt mycket för henne.
Såret ser fint ut och det handlar om en innekatt, så hon äter inga råttor eller nåt som "smutsar ner" tungan.
Har provat kroppsstrumpa, men det fungerade inte alls.

Så här står vi nu, en katt som snart håller på att klia sönder pälsen och en sambo som blåvägrar plocka av den "om nåt skulle hända"

HJÄLP!! :crazy:
Jag tror och hoppas att tratter än minne blått såhär fem år senare. Vi tog bort själva snöret/bandaget och hade bara tratt funkade på de minst smarta katterna. Nästa katt ska få body. Ingen ide försöka me tratt på den huliganen. :nailbiting:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hämtade min hund på hunddagis efter jobbet idag, och allt var som vanligt. Men när vi kom till stallet 10 min senare reagerade jag på...
Svar
7
· Visningar
1 996
Senast: _Taggis_
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 147
Senast: mackan
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 165
Senast: Inte_Ung
·
Hundhälsa Min mamma och hennes jagande man har en finsk stövare hemma (en riktigt barnslig sådan..). Här om dagen var jag och hälsade på då jag...
Svar
9
· Visningar
5 710
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp