Bukefalos 28 år!

När räknas en väska som handbagage?

iNHALE

Trådstartare
När man flyger så brukar det ofta vara att man bara får ha med sig en väska som handbagage. Frågan är, hur stor ska en väska vara för att räknas som handbagage? Jag har flugit en del och det har funkat att ha en liten resväska som handbagage och sedan ytterligare en liten axelremsväska där man har typ mobil, sin biljett osv, sånt man vill ha nära till hands i kabinen utan att behöva gräva i det större handbagaget. Har försökt läsa på olika flygbolags hemsida men blir inte mycket klokare.

Förhoppningsvis kommer jag i framtiden att flyga med en liten hund i kabinen, och då räknas ju hundens bur som ditt handbagage. Men utöver det behöver man ju ha en väska för sina småsaker, och jag undrar hur stor denna får vara egentligen innan den räknas som ett separat handbagage.
 
När man flyger så brukar det ofta vara att man bara får ha med sig en väska som handbagage. Frågan är, hur stor ska en väska vara för att räknas som handbagage? Jag har flugit en del och det har funkat att ha en liten resväska som handbagage och sedan ytterligare en liten axelremsväska där man har typ mobil, sin biljett osv, sånt man vill ha nära till hands i kabinen utan att behöva gräva i det större handbagaget. Har försökt läsa på olika flygbolags hemsida men blir inte mycket klokare.

Förhoppningsvis kommer jag i framtiden att flyga med en liten hund i kabinen, och då räknas ju hundens bur som ditt handbagage. Men utöver det behöver man ju ha en väska för sina småsaker, och jag undrar hur stor denna får vara egentligen innan den räknas som ett separat handbagage.
Den räknas inte som handbagage ,den räknas som handväska och den kan vara hyfsat stor.
Och hunden räknas inte som handbagage,för den får/går inte att stuva in i hatthyllan.
 
När man flyger så brukar det ofta vara att man bara får ha med sig en väska som handbagage. Frågan är, hur stor ska en väska vara för att räknas som handbagage? Jag har flugit en del och det har funkat att ha en liten resväska som handbagage och sedan ytterligare en liten axelremsväska där man har typ mobil, sin biljett osv, sånt man vill ha nära till hands i kabinen utan att behöva gräva i det större handbagaget. Har försökt läsa på olika flygbolags hemsida men blir inte mycket klokare.

Förhoppningsvis kommer jag i framtiden att flyga med en liten hund i kabinen, och då räknas ju hundens bur som ditt handbagage. Men utöver det behöver man ju ha en väska för sina småsaker, och jag undrar hur stor denna får vara egentligen innan den räknas som ett separat handbagage.
Vad som är handbagage varierar lite från bolag till bolag, så det får man kolla upp, brukar stå på bolagens hemsidor.
 
Alla flygbolag har olika regler (varierar dessutom med klass och destination). Måtten brukar ligga inom spannen 50*40*20 till 55*45*25 och maxvikten mellan 8 och 12 kilo.

De flesta tillåter en axelremväska eller motsvarande också, men den ska hålla sig inom maxvikten totalt, och det är flera bolag som åtminstone på pappret begär att du ska kunna stuva ner den i handbagaget vid boarding.
 
Läste för ett tag sedan om vad olika bolag har för regler när det gäller djur i kabinen och där var ett bolag som formulerade sig i stil med "små djur med burmått X*X*X och en maxvikt på X kg kan medtagas som handbagage i kabinen" vilket är vad jag reagerade på. Minns dock inte vilket bolag det var.
 
När man flyger så brukar det ofta vara att man bara får ha med sig en väska som handbagage. Frågan är, hur stor ska en väska vara för att räknas som handbagage? Jag har flugit en del och det har funkat att ha en liten resväska som handbagage och sedan ytterligare en liten axelremsväska där man har typ mobil, sin biljett osv, sånt man vill ha nära till hands i kabinen utan att behöva gräva i det större handbagaget. Har försökt läsa på olika flygbolags hemsida men blir inte mycket klokare.

Förhoppningsvis kommer jag i framtiden att flyga med en liten hund i kabinen, och då räknas ju hundens bur som ditt handbagage. Men utöver det behöver man ju ha en väska för sina småsaker, och jag undrar hur stor denna får vara egentligen innan den räknas som ett separat handbagage.
Borde väl flygbolaget veta
 
Det verkar vara olika på olika bolag. En del specificerar det exakt, men det vanligaste måttet jag varit med om är typ volymen av en datorväska. Det viktigaste med denna verkar vara att den ska få plats under sätet framför, så jag antar att i ditt fall behöver både bur och väska få plats där. Kolla med aktuellt bolag.
 
Vissa bolag, tex Ryanair, tillåter bara ett handbagage och ingen handväska till det.
De flesta verkar dock godkänna ett handbagage och en mindre handväska.
Bästa är nog att kontakta berört bolag för att få exakt svar.
 
Den räknas inte som handbagage ,den räknas som handväska och den kan vara hyfsat stor.
Och hunden räknas inte som handbagage,för den får/går inte att stuva in i hatthyllan.
En god vän till mig flyger en hel del med sin hund (5 kg) i kabinen. Mestadels internationella flygningar. Hunden medförs som handbagage och förvaras i sin bur under sätet. En avgift tillkommer. Den kan vara fast eller relaterad till hundens vikt. Därtill måste min vän inför varje flygning kolla om hunden kan tas med, eftersom det är ett maxantal djur i kabinen per flyg. Det stämmer att hunden inte går rakt av som handbagage, men hundar upp till en viss storlek kan färdas i kabin och då ersätta handbagaget.

@iNHALE - det är som flera svarat olika beroende på flygbolag. När det gäller djur i kabinen har jag av min vän lärt mig att det vanligen tillkommer en kostnad samt att man måste kontrollera med flygbolaget före varje flygning om hunden kan tas med. Ska du resa internationellt krävs utöver de vanliga pappren (pass mm) ofta ett veterinärintyg som är max en vecka gammalt. Samt att olika länder har olika regler för in/utförsel. Alla flygbolag tillåter inte djur i kabinen.

Sammanfattningsvis finns det inga entydiga regler utan man måste kolla i samband med varje resa med aktuellt flygbolag. Även när det gäller "vanliga" handbagage har flygbolagen olika regler. Vanligt är 8 eller 10 kg och maxmått 55 X 40 X 20 cm. Ibland får också ett extra föremål, vilket kan vara t ex en handväska eller en kamera, tas med men inte alltid. När jag flyg med Norwegian mellan Stockholm och Malmö i somras bad personalen vid gaten folk att stoppa ner handväskorna i sin carry on.

Så - allt beror på flygbolagen.
 
Hos Ryan Air får handväskan bara ha måtten 35x20x20 vilket är jäkligt smått märkte jag när jag började mäta mina handväskor. Hos KLM eller Air France (vilket är dom andra två jag har att välja på när jag vill flyga till Sverige härifrån) har jag aldrig hittat nått maximått på handväskan.
 
Vissa bolag, tex Ryanair, tillåter bara ett handbagage och ingen handväska till det.
De flesta verkar dock godkänna ett handbagage och en mindre handväska.
Bästa är nog att kontakta berört bolag för att få exakt svar.

Är ändrat. Numera får du ha handbagage + liten handväska 35x20x20 cm.
 
Jobbar på Arlanda med bagage. Som ni säger så skiljer storlek och vikt från blolag till bolag. Men generellt så får man flyga med hund som inte väger mer än 7kg inklusive bur/väska. Sen är måtten olika eftersom den ska få plats under sätet framför. De måste även förbokas om du ska resa med djur.

Frågan om handväska plus handbagage i kabinen så är de väldigt sällan vi säger ifrån om man har med sig både och. Skulle de va så att nått bolag nekar så är de bara att checka in den "riktiga" handbagage som ety extra bagage och sen ta sin handväska som handbagage. Bästa är ju att ringa och fråga respektive bolag då dem har olika regler och utrymmen :)
 
Dom flygningarna jag har gjort så har det gällt att handbagaget ska vara en viss storlek och få plats i bagagehyllan över säten och den extra lilla handväskan/datorväska eller liknande ska få plats under sätet framför.
 
Frågan om handväska plus handbagage i kabinen så är de väldigt sällan vi säger ifrån om man har med sig både och. Skulle de va så att nått bolag nekar så är de bara att checka in den "riktiga" handbagage som ety extra bagage och sen ta sin handväska som handbagage. Bästa är ju att ringa och fråga respektive bolag då dem har olika regler och utrymmen :)

Nackdelen är att det kan bli dyrt... (Och har man lite pressat flygschema vill man inte checka in bagaget.)

Inte på något sätt något som flygplatspersonalen kan påverka, men lite störande eftersom det gäller att hålla reda på varenda flygbolag och deras olika regler när man gör sin bokning. I många fall kan man dessutom få andra villkor om man är frequent flyer, vilket iofs är bra men gör det hela ännu rörigare.
 
Nackdelen är att det kan bli dyrt... (Och har man lite pressat flygschema vill man inte checka in bagaget.)

Inte på något sätt något som flygplatspersonalen kan påverka, men lite störande eftersom det gäller att hålla reda på varenda flygbolag och deras olika regler när man gör sin bokning. I många fall kan man dessutom få andra villkor om man är frequent flyer, vilket iofs är bra men gör det hela ännu rörigare.

Ja de kan de bli. Men man ska ju betala för de man tar med sig. för skulle personalen va stenhårda så skulle man bara få ta med sig endast ett handbagage på flygen.
Håller helt med dig att de borde va lika hos alla flygbolag men ofta är de så att du får vad de betalar.:)
 
Jag har ett par gånger fått knöla ner handväskan i handbagaget för att få ha med bägge. Det hör inte till vanligheterna, men jag ser alltid till att ha plats i handbagaget om det behövs.
 
  • Gilla
Reactions: alp
Ja de kan de bli. Men man ska ju betala för de man tar med sig. för skulle personalen va stenhårda så skulle man bara få ta med sig endast ett handbagage på flygen.

Som jag flyger oftast är det två väskor som gäller (kabinväska+datorväska). Därmed en aning irritation när man helt plötsligt står på en transitflygplats och måste hosta upp ett par hundra för att få med sig grejerna hela vägen.

Håller helt med dig att de borde va lika hos alla flygbolag men ofta är de så att du får vad de betalar.:)

Det är ju inte så smidigt att man kan välja vilket flygbolag som ska råka flyga dit man ska, när man behöver vara där. Det blir den turen som funkar helt enkelt, och så kan man råka hamna på byte till något lokalt bolag som man inte flugit med förr.

Systemet med att boka bagage tycker jag är mycket bättre. Sen behöver man inte använda det som tex Ryanair gör, som ett sätt att kunna hålla på pappret väldigt låga priser... Jag vill tex inte ha incheckat bagage, så jag behöver inte utrymme för 25 kg där. Däremot vill jag har två väskor handbagage, och helst 12 kg. Vet inte om det skulle ställa till det så väldigt hos flygbolagen, men det verkar ju fungera för de bolag som har olika bagageregler beroende på klass?
 
Jag vill tex inte ha incheckat bagage, så jag behöver inte utrymme för 25 kg där. Däremot vill jag har två väskor handbagage, och helst 12 kg. Vet inte om det skulle ställa till det så väldigt hos flygbolagen, men det verkar ju fungera för de bolag som har olika bagageregler beroende på klass?

De skulle ju ställa till de massor för flygbolagen eftersom de är begränsat utrymme i kabin. Tänt tex om hälften av passagerarna skulle göra så. De skulle aldrig gå.
 
De skulle ju ställa till de massor för flygbolagen eftersom de är begränsat utrymme i kabin. Tänt tex om hälften av passagerarna skulle göra så. De skulle aldrig gå.

Varför funkar det hos alla de bolag som tillåter det då?
Jag flyger som sagt nästan alltid med en kabinväska och en datorväska. Förra månaden var det på en av sju sträckor som det inte var tillåtet.

I de fall det är trångt i kabinen (det kan det ju vara av andra skäl också, det är rätt många flygplanstyper som inte klarar att alla har vanliga kabinväskor med sig) får man ju lämna väskan för separat lastning när man kliver på planet.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver en ny väska för kortare och längre resor. Den jag har nu är en axelremsväska men börjar släppa i en söm så börjar kolla på...
2
Svar
29
· Visningar
1 569
Senast: Avalbane
·
Kläder & Bli fin Behöver hjälp med att köpa ny väska. Har hittat 2 potentiella: Gillar denna men är inte säker på att det går ner en 50 cls flaska i...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 784
Övr. Katt Som några kanske läst i min andra tråd blir jag med ny katt i sommar. Första tiden ska vi ju såklart bara mysa hemma och i trädgården...
2
Svar
36
· Visningar
3 115
Senast: Ponnyfoton
·
Äldre Casa Myrten är fullt av väskor och ändå känner jag att det är något som saknas. Jag reser ganska mycket och vanligen bara med...
Svar
0
· Visningar
412
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp