Bukefalos 28 år!

När ska era små börja förskola?

Sv: När ska era små börja förskola?

Haha nu är det hög förvirring på vilka listor vi pratar om :D

Min första lista ( av vad det kallades där jag bodde på 80-talet och vad det kallas idag )

Dagis ( jag gick från 2års ålder tom 5 år ) = idag kallad Förskola

Lekis ( gick året då jag fyllde 6 år ) = idag kallad Förskoleklass/Nollan

Skolan ( började jag när jag var 7 år ) = idag kallad Skola
 
Sv: När ska era små börja förskola?

Ja som det heter idag ;)

Förskola 1-5 år
Förskoleklass 6 år
Skola 7år <

Nollan eller sexårsverksamhet är förskoleklass. Jag tycker att det verkar som att det är det svåraste ordet för folk att lära sig ;)

Jag tycker att det verkar som att be lite om problem att kalla dem så likt. Förskola och förskoleklass, låter mer som att förskoleklassen är en klass i förskolan. I mitt tycke inte konstigt att folk blandar ihop det. (Jag däremot har lärt mig det nu och lär aldrig glömma bort det. ;))
 
Sv: När ska era små börja förskola?

Precis, det känns rejält inprentat i huvudet nu.

Går inte att glömma även om man vill :p ;)
 
Sv: När ska era små börja förskola?

Däremot hade jag velat ha det som en klass i skolan. Det är helknäppt att gå på samma ställe i 5 år. Sen ha nya fröknar och ett nytt stället i 1 år och sen vidare igen till nya fröknar osv... Kul att vara lärare i förskoleklass och ha nya barn varteviga år. På våren när man börjat forma dem så ska de iväg och man får en ny kull. Helknasigt.
 
Sv: När ska era små börja förskola?

Däremot hade jag velat ha det som en klass i skolan. Det är helknäppt att gå på samma ställe i 5 år. Sen ha nya fröknar och ett nytt stället i 1 år och sen vidare igen till nya fröknar osv... Kul att vara lärare i förskoleklass och ha nya barn varteviga år. På våren när man börjat forma dem så ska de iväg och man får en ny kull. Helknasigt.

:bow: Håller helt med dig där..
 
Sv: När ska era små börja förskola?

Tänkte höra mer er vad ni rekommenderar. Det finns både dagmamma, förskola och föräldrakooperativ...vilket tycker ni är bäst? Fördelar och nackdelar med dem tre?
 
Sv: När ska era små börja förskola?

Min lille grabb började på dagis när han var 10 månader, 5h om dagen. Jag hade inga krav eller önskemål direkt, häromkring finns inte mycket att välja på.
 
Sv: När ska era små börja förskola?

Jag har fullt förstående för att du tycker att det är krångligt, vill bara förtydliga det hela för dig. Även jag är uppväxt med dagis.

Lekis = de som inte går på dagis utan har dagmamma. Nu heter det tydligen öppna förskolan.

Dagis = 1-6 år. Heter tydligen förskola nu. Har hetat förskola i 11 år. Läroplanen för förskolan kom 1998....

Förskola = 6-7 år. Verkar ju inte finnas. Förskoleklass heter det idag.

Fritids = dit barn fick gå efter skolan om ingen hade tid att hämta eller att barnet kunde vara hos nån släkting/vän mm. Ingen aning om fritids existerar i dag. Fritids finns från det år då barnet börjar i förskoleklass.

Jag fattar din fina tanke ang dagis, men tyvärr försöker många dagis stöpa ungarna i samma form och efter någon slags mall hur dom ska vara. Jag kan hålla med om att det kan vara så att vissa förskolor vill stöpa i samma form, men jag upplever det faktiskt som om det var mer så tidigare. Jag som jobbar inom Reggio Emilia förskola håller verkligen inte med! Alla barn är bra på olika saker och de sakerna höjer man för att ge barnet förtroende tills ig själv och sin egen förmåga.
 
Sv: När ska era små börja förskola?

Min högst personliga åsikt är denna (och den är bildad utav den erfarenhet som jag har av dagmammor här..) att det för många barn fungerar bättre i förskolan än hos dagmamma. Hos oss i förskolan tror jag att det kollas upp mycket mer hur vi arbetar. Men det är så jag känner det.. Visst det är färre barn hos dagmamman, men hon/han är oftas själv med barnen och jag kan se problem med det om det händer något, vad gör föresten barnen då man lagar deras mat? Hur bra har man då på vad barnen gör??

Förskola eller föräldrakooperativ beror ju helt på hur föräldrakooperativet fungerar. På en del föräldrakooperativ (bla det jag jobbat på) har föräldrarna jour om någon personal blev sjuk så då fick man som förälder hoppa in och jobba.. Hur blir pedagogiken då? Med outbildade vikarier??
 
Sv: När ska era små börja förskola?

Min högst personliga åsikt är denna (och den är bildad utav den erfarenhet som jag har av dagmammor här..) att det för många barn fungerar bättre i förskolan än hos dagmamma. Hos oss i förskolan tror jag att det kollas upp mycket mer hur vi arbetar. Men det är så jag känner det.. Visst det är färre barn hos dagmamman, men hon/han är oftas själv med barnen och jag kan se problem med det om det händer något, vad gör föresten barnen då man lagar deras mat? Hur bra har man då på vad barnen gör??

Förskola eller föräldrakooperativ beror ju helt på hur föräldrakooperativet fungerar. På en del föräldrakooperativ (bla det jag jobbat på) har föräldrarna jour om någon personal blev sjuk så då fick man som förälder hoppa in och jobba.. Hur blir pedagogiken då? Med outbildade vikarier??

Tack för ditt svar! Vi kan inte ta någon jour då vi båda jobbar. Jag tycker inte att föräldrar som inte har någon pedagogisk utbildning ska ta hand om barnen. Däremot har jag läst att föräldrar känner sig mer delaktiga i den verksamheten till skillnad från den kommunala förskolan. Vet dock inte om det stämmer.
Dagmamma låter inte särskilt lockande nu heller!
 
Sv: När ska era små börja förskola?

Som sagt det är mina erfarenheter och det finns säkert andra som tycker annorlunda.

Kom precis på att den förskolan som är föräldrakooperativ här omkring inte har föräldrajour. De har däremot en del djur som föräldarna turasom att ta hand om på helgerna.
 
Sv: När ska era små börja förskola?

Vår fsk där Elina ska börja har lite sån jour. Men som föreståndaren sa, de kallade på hela förra året in 4 jourer. Och de är ju ett stöd till resten av personalen, ett par extra händer och ögon, de står ju inte där ensamma med barnen en hel dag. Så det kan väl inte vara SÅ farligt att de är outbildade då? Vi har 2 jourdagar/termin, och det behövs som sagt nästan aldrig kallas in. Det är om fler än en är sjuk på samma avdelning med kort varsel.
 
Sv: När ska era små börja förskola?

Lekis går man ju året innan man börjar skolan ;) Heter idag 6 års verksamhet! De är för de barn som inte går på förskola (alltså dagis/dagmamma) för de ska förbereda sig inför att börja åk.1

Och när jag var liten gick man 2 år i lekis, 5-årsgruppen 2 dagar i veckan (tisdag + torsdag) och 6-årsgruppen 3 dagar i veckan (måndag, onsdag, fredag) ;)
Alla barn gick i lekis, även de som innan hade gått hos dagmamma (fanns inget dagis i det området), och många barn gick till sin dagmamma efter lekis (dvs, dagmammorna hämtade barnen på lekis).
 
Sv: När ska era små börja förskola?

Däremot hade jag velat ha det som en klass i skolan. Det är helknäppt att gå på samma ställe i 5 år. Sen ha nya fröknar och ett nytt stället i 1 år och sen vidare igen till nya fröknar osv... Kul att vara lärare i förskoleklass och ha nya barn varteviga år. På våren när man börjat forma dem så ska de iväg och man får en ny kull. Helknasigt.

Oj är det inte så? Det är det på de förskoleklasser jag vet om här om kring, dottern går i förskoleklass och ska gå ihop med sin grupp och sin fröken minst till åk 2 om inte något oförutsett inträffar, men planen är så.
Där hon gick i förskola har de ett litet annat upplägg men har ändå "sin" fröken som de ska ha i ettan ett par timmar om dagen. Sen går de även ihop med 5 åringarna ett par timmar.
 
Sv: När ska era små börja förskola?

Emil är 1½ år och jag hade önskat att han kunde få vara på förskolan nu 15 h/vecka då jag är hemma med lillebror Jesper. Men tyvärr finns det ingen plats. :( Tidigast till hösten...

Vi kommer ant att skola i båda två då, Emil kommer då att vara runt 2 åt och Jesper runt 1 år.

Är inte minsta nervös, iaf inte över Emil, han är så folkkär, honom kan man lämna hos vem som helst och han är lika go & glad ändå. Han gråter snarare då vi ska hämta hem honom. :angel:
 
Sv: När ska era små börja förskola?

Emil är 1½ år och jag hade önskat att han kunde få vara på förskolan nu 15 h/vecka då jag är hemma med lillebror Jesper. Men tyvärr finns det ingen plats. :( Tidigast till hösten...

Varför vill du redan ha honom på dagis om du ändå är hemma?
 
Sv: När ska era små börja förskola?

Jag förstår Comsmicqueen! Hur roligt och utvecklande är det att gå hemma med sitt lillesyskon?
 
Sv: När ska era små börja förskola?

Varför vill du redan ha honom på dagis om du ändå är hemma?

Jag förstår CQ, vet själv hur mentalt jobbigt det kan vara med 2 småttingar i huset samtidigt, och då är ändå åldersskillnaden mellan mina nästan 1 år större. Man behöver tid att bara ägna sig åt ett av barnen. Den stora har fått den egentiden med sin förälder när den var enda barnet, nu är det den andras tur. Dessutom har jag märkt på min dotter att hon utvecklats mkt mer sedan hon började på förskolan. Jag tror att det är ett skönt brejk även för storasyskonet, att få leka med jämnåriga.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 447
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 455
Senast: WBanna
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 260
Senast: Destiny_D
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 850
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp