Bukefalos 28 år!

När ska man ge upp? (långt)

Fille

Trådstartare
Jag har en russel hane som är 5 år. Fick hem honom på foder när han var 9 månader, tanken var att han skulle bli utställnings/avels-hund men eftersom jag tyckte att han hade knepigt beteende så fick vi köpa hunden av ägaren och kastrera honom. Det var nog det sämsta vi kunde göra, lätt att vara efterklok. Från början hade jag och min familj ingen direkt kunskap om hundar. Vi gick lite problemhundkurser osv, men han sköter sig alltid exemplariskt på planen. Efter att ha fått hjälp av lite olika människor har vi i alla fall konstaterat att han är rädd/osäker och visar det genom att bli aggressiv. När hans kulor försvann så försvann det lilla modiga som fanns i honom.
På senare tid har hans rädsla/osäkerhet eskalerat. På midsommar var han med mina föräldrar i sommarstugan. Hundarna är lösa och grannen kommer förbi med sin hund. Olle (min aggressiva hund) har träffat denna hund innan och det har gått bra men på midsommar springer ha fram och biter både hund och ägare. (Ägaren har fått tele nr osv om han vill göra anmälan). Olle har ofta svårt för andra hundar speciellt vid möten. När han väl känner en hund så går det oftast bra. På senare tid har han även börjat bli stressad när folk ringer på dörren och när han blir stressad, ja då visar han viss aggressivitet...
Jag älskar ju denna hund över allt annat och när han är med mig brukar han inte bete sig så illa, men jag delar honom (och den andra hunden) med mina föräldrar och min mor har nog blivit rädd för olle, hon erkänner det inte men man hör på henne när hon berättar historier om vad som hänt att hon är osäker.
Jag skulle vilja ha honom själv ett tag, jag bor ute i ett lugnt område på landet där det inte bor så mycket andra hundar. Dock har jag svårt att ha hela ansvaret själv då jag jobbar heltid och vill inte lämna honom på dagis bland personal jag inte känner.
Det blir dessutom inte bättre av att den andra hunden skäller massa och stressar upp honom...
Jag har ibland funderat på hundgård, men det är en väldigt social hund jag har så jag vet inte vad han skulle gilla om att sitta ensam i hundgård 8 h per dag, dessutom är det väl inte lagligt att ha dom ensamma mer än 6 h?
Ett annat alternativ är att avliva, inget jag känner mig jättesugen på då detta är min bäbis...

VAD GÖR JAG? Börjar bli desperat på ett vettigt svar...
 
Sv: När ska man ge upp? (långt)

Sen släpper du inte lös en aggressiv hund i fortsättningen! Inte ens hemma på gården, ifall den finns en liten risk för att nån ska komma på besök.
 
Sv: När ska man ge upp? (långt)

Testa fasta rutiner och en bra instruktör. Russllar behöver aktiveras både mentalt och fysiskt.
 
Sv: När ska man ge upp? (långt)

Sen släpper du inte lös en aggressiv hund i fortsättningen! Inte ens hemma på gården, ifall den finns en liten risk för att nån ska komma på besök.

Jag har honom aldrig lös, bara mina föräldrar. Som min ena hundtränare sa idag när jag ventilerade mig lite; Det är dumt att sätta honom i situationer som han uppenbarligen inte klarar av!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 492
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 214
Senast: Stergo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 573
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej alla! Det här är mitt första inlägg här och jag hoppas på att få lite tips och råd kring min tös som är sex månader, jag har läst...
2
Svar
21
· Visningar
3 498
Senast: ls2023
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
  • Semester.
  • Tvättmaskin luktar surt

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Tråden för spår
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp