Bukefalos 28 år!

När stallar ni in hästarna?

Sv: När stallar ni in hästarna?

Tackar så otroligt mycket! :bow:

Har själv försökt att hitta något sådant här att framvisa.
När det blir diskution ska jag genast hänvisa till denna artikeln.
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Jag får väl säga åt (det oklippta) fullblodet att sluta sjåpa sig när han står och skakar i hagen:devil:

Skämt åsido. Våra hästar är ute större delen av dygnet och har bara täcke ute under de kallaste månaderna. Fullblodet klipps aldrig - han sätter just inte så mycket päls i alla fall. Blir han piggare och trevligare att rida om han får vara inne några timmar på natten, så får han vara inne. Dessutom kan han gott gå ner några kilo efter sommarens matorgie...

PS.
Matte fryser alltid...
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Förra året gick min dåvarande häst (känslig fullblodstyp med desutom kissinge spines) ute tills mitten av oktober, dock sista veckan med täcke. Så så länge hästarna kan gå ute dygnet runt utan täcke tycker jag dom kan gå ute.
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Våra går ute än (och det har de gjort sedan i april), och än har vi inga tankar på ett stalla in för natten. Så länge det inte är minusgrader på nätterna och/eller väldigt dåligt väder så är de ute. Om det regnar slänger jag hellre på ett regntäcke än låter hästen vara inne.
Jag har en äldre arabvalack och jag är bara glad om han kan få vara ute och röra sej fritt så mycket som möjligt. Hans ben blir nämligen inte alls lika galliga och stela av mycket rörelse och dessutom slipper han stalldamm från hö och spån (lite dammkänslig).
Jag skulle tippa på att vi börjar stalla in på natten i mitten på oktober någon gång kanske.
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Som tidigare kommenterats i tråden: beror på individ... Jag köpte mig en två-åring i våras (van vid att vara ute dygnet runt) som jag hade planerat skulle gå ute oktober ut, för att få leva lite "vildhästliv" och ha det härligt. Hon går i en unghäst flock i en underbar, stor kuperad hage med både naturligt skydd i form av träd och stor ligghall med halm. Nu efter en vecka med regnskurar är den ömtåliga lilla damen snorig, snuvig och hostig. Hon blir installad och får täcke på sig vid regn... Så det är så olika...
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Har stallat in dem ,min är frusen av sej,här har det regnat i stort sett varje dag.När jag kom ut på morgonen och hittade henne skakande så då åkte hon in på nätterna.Men de går ute många timmar .
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Jag har stallat in mina sedan någon vecka tillbaka. Inget som var planerat, men det är fattigt med bete i sommarhagen nu och min äldre häst vill gärna komma in om nätterna och få äta sitt foder i lugn och ro.
Allmänt tycker jag att det är bra att hästarna kan gå ute så länge som möjligt, men man får se det till individen och vad man har för möjligheter.
Har man leriga, halvtaskiga hagar efter allt regn så känns det som en björntjänst att ha hästarna ute bara för att de "ska" klara av det.
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Väldigt intressant! =)

Våra hästar går än så länge ute på bete, nakna.
Har tyckt lite synd om dem när det regnat som värst, men de verkar inte ha lidit speciellt mycket.
De står aldrig vid grinden och väntar när vi kommer för att ta in dem!
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Våra hästar går fortfarande ute men jag känner att det börjar bli dags att stalla in. Inte så mycket för vädrets skull (går ju att täcka om det behövs) utan för att det inte finns tillräckligt med bete längre.
Min häst faller lätt ur och han är dessutom inte så matglad som man skulle önska. Att stödfodra hö räcker inte utan han behöver få komma in och äta både hö och kraftfoder i lugn och ro.

Så jag får väl försöka övertala mina stallkamrater. De kommer inte vilja ta in ännu.. Suck :cool:
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

I vanliga fall har de hästar jag haft gått på bete mellan maj till sep-okt beroende på hur vädret är och hagarna är utformade. Det är alla hästar av halvblodstyp. Har stödfodrat om det har behövts i början och slutet på betet.

Nu i år är det annorlunda. Hagarna bjuder inte på något vidare skydd med träd utan är väldigt öppna. Sen fick pållan föl sent. Här har det regnat mycket de sista dagarna så marken är blöt och inte kul för en liten fölis att ligga i på natten i endast 6 grader plus. Så de stallas nu in. Har aldrig varit med om en så tråkig betessommar som i år. Mängder av insekter som gjort att de varit tvungna att vara inne stor del av dagen och kort betesperiod. Hoppas det blir som vanligt nästa år. Pållan gillar att vara ute. Blir det kallt och blött får hon ett regntäcke på sig. päls brukar hon få så det räcker.
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Våra är normalt ute mellan maj - okt, inga täcken.

I sommar har de varit inne ett par timmar per dag pga alla insekter.
Nu sista 2 dagarna har vi sluppit flughuvor då det regnat.
Jag har vant in dem på hö inne och lite foder, så fortsätter tar in dem innan jag rider.
Spöregnar det hela kvällen tar jag in dem över natten. Har bara hänt 1 gång hittills.
Vi har en massa gräs kvar i hagen så de klarar sig ett tag till.

På vintern är de ute mellan 05-06 till 22-23 på vardagar.
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Jag har ett vbl som egentligen skulle vara ute även hela september, men hon har klart och tydligt talat om att hon är nöjd med bete för i år så hon får gå in vid månadsskiftet.
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Det är inte synd om en häst som går ute dygnet runt så länge den har tillräckligt med mat och skydd för väder och vind (hur många har ordentligt skydd i hagen...). Däremot så kan det finnas flera goda orsaker att inte ha hästarna ute "så länge det bara går" på hösten och som stallägare och hyresvärd så måste man ta hänsyn till flera olika aspekter och inte bara se till vad man spar i foder, strö och jobb med hänsvisning till att hästarna tål att gå ute.

Det är inte synd om en häst som står inne om nätterna heller och kanske finns det någon i stallet som tycker att det är viktigt att ha koll på foderstat och annat inför tävling och träning t ex. Hästar är individer och det fungerar inte lika för alla, även om det rent teoretiskt går bra att ha hästarna ute dygnet runt.
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Jag har inte min ute så länge det bara går för att spara pengar utan för att hästen trivs med det. De senaste åren har jag p g a omständigheter tvingats stalla in henne i början av september och då har hon blivit håglös och inte velat äta trots att hon annars är ett stort matvrak.
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Hoppas du inte tror att jag menar att alla som låter hästarna gå ute gör det för att spara pengar. Men tyvärr så är det allt för många stallägare (som tjänar pengar på att hyra ut) som använder argumentet att hästarna klarar sej bra ute för att spara pengar och jobb trots att flera av hästägarna vill stalla in för att få ridning och utfodring att fungera.
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Ja, på nyårsaftonsnatten tänkte jag ställa in de över natten eftersom det är så mycket fyverkerier.
Nästa tillfälle efter det torde bli sista april nästa år då det också är fyrverkerier....

:angel:

(Islandshäst & Shettis-ägare)
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Det argumentet har jag sluppit råka ut för. Istället känns det lite tvärtom att jag blir ifrågasatt som vill ha hästen ute länge på hösten men jag gör det för hennes eget bästa.
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Jag har mina hästar ute ända till slutet av september utan problem. Har ett kallblod som är mycket gammal ( 26 ) och en shettis. Lägger på täcke om det skulle behövas och tar bara in dom om det skulle bli jättemycket regn eller blåst. Men visst kan jag tänka mig att halvblod m.m kan vara lite känsligare eftersom dom inte kan skaffa sig så tjock päls. Men då finns det ju täcken. Mina hästar tycker mer om att kunna gå på på bete så länge som möjligt och kunna få röra sig fritt under natten och göra vad dom vill. :)
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Tog hem hästen från betesvilan i mitten av augusti. Mest för att jag var sugen på att komma igång med ridningen igen efter flera månaders vila... :angel:
Hon flyttade ut till en lösdrift så jag har inga problem med att ha hästen ute dygnet runt. Hon är lite smårund så i princip skulle hon kunna gå på bete september ut skulle jag tro, utan att tappa för mycket (bara lagom mkt). Gräset växer fortfarande och det finns nog tillräckligt med näring för henne egentligen, kanske är proteinet som är lågt.
Men det är svårt det där. Stallar hellre in för tidigt än för sent tror jag. Inte kul när de faller ur... När det gäller själva utevistelsen så är det fortfarande väldigt viktigt för mig så det är inget jag prioriterar bort.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 943
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 038
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 788
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 670
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp