Bukefalos 28 år!

När stallar ni in hästarna?

Sv: När stallar ni in hästarna?

Det var längesedan man såg dig här! :) Har du ny häst?

Jag tar aldrig in mina före mitten av oktober. Men de har tillgång till ligghall året runt(och går i hage på 7 ha med kuperad terräng). Har fått plocka in Quarterfölet några gånger den senaste månaden när det har ösregnat för då fryser hon. Helst ser jag att de går ute till första november. Jag täckar hellre de känsliga i såna fall. Det är tråkigt att mocka och det är bra för hästar att gå ute. Låt djuren vara djur!
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Dom 2 första åren jag hade de här hästen fick han gå in i mitten av augusti. De 2 andra åren i mitten av oktober. Har anpassat mig efter andra dessa år. I år ska jag stalla in på nytt ställe och har fått bestämma själv, så då har jag valt mitten av september. Började med ett regntäcke i förrgår, mest för att han var så ren och fin efter en ordentlig regnskur, så jag tyckte att det var synd om han skulle skita ner sig direkt igen.
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Halloj! Jo det blev en ny pålla.
Man kan helt enkelt inte var utan häst!! :)

Håller helt och fullt med om att det är vansinnigt tråkigt att mocka.
Som du ser av tråden så håller jag på att skaffa mig en massa argument för att vi ska ha dem ute så länge som möjligt.
Antagligen klassas jag snart som en liten :devil: i stallet..
Men jag vill också att djuren ska få vara djur!
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Men de står väl oftast still när det regnar? Iaf gör mina det, men inte sjutton fryser de för det! När jag uppfattar att de fryser så verkar de i stället ta lite snabbgalopper för att hålla värmen. I vintras, när det var så extremt kallt så motionerade de varandra hela tiden runt, runt i hagen. Däremot när det är varmt, då står de väldigt ofta och bara hänger.

Och när det blåser så ställer de sig ju med rumpan mot vinden, så att den INTE ska komma åt att kyla ner dem.

Fast nattfrosten är nog inte långt bort, i morse var det 4,5 grader kl 7!

Fast som jag fått för mej så står de still just för att kunna hålla värmen och inte göra av med extra energi,som de gör genom att springa runt?
så länge de rör på sig uppfattar jag det som att de inte fryser.
Kanske jag tänker fel?
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Just det, för att hålla värmen och spara på energi som istället kan värma, står de stilla. Är hästen så lyckligt lottad att den har flera kompisar i hagen ställer de sig nära varandra för att ta del av varandras värme och skydd.

Rolle, som gått i en bra hästskola, det är hästen som lärt mig ;)
IpL
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Just det, för att hålla värmen och spara på energi som istället kan värma, står de stilla. Är hästen så lyckligt lottad att den har flera kompisar i hagen ställer de sig nära varandra för att ta del av varandras värme och skydd.

Rolle, som gått i en bra hästskola, det är hästen som lärt mig ;)
IpL

Kan det verkligen stämma? Människor fryser ju mycket mer om dom står still än om dom rör på sig. Och skakar av kyla gör man ju för att det bildas värme när man rör på sig.
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Vi har en flock på 7-16 hästar, det varierar från år till år. De rör sig mindre ju mer nedskylda de blir och desto mer samlade är de. När vi har snöstorm här nere på Österlen står de på öppen plats ihop med rumpan mot vinden ;) Behöver jag säga att de har gott om plats i lästallet ;):D De kan ställa sig i lite lä längs någon stengärdsgård på sin höjd.
Att skaka är ett ytterligare sätt att hålla värmen när inte andra system klarar av det.

Rolle
IpL
 
Senast ändrad:
Sv: När stallar ni in hästarna?

Är nyfiken på när ni börjar stalla in era hästar?
Har ni några speciella riktlinjer som ni går efter?

Det börjar nämligen grymtas i stallet om att det är synd om hästarna som fortfarande måste gå ute.

Själv är jag av den uppfattningen att de inte mår dåligt av friskluft så länge inte vädret är extremt.

Förstår att det givetvis skiljer mellan tex islandshästar/shetlandsponnyer eller känsliga fullblod.
Dessa hästar är av halvblodstyp.


Lite beroende på år o häst men i år ngn gång i sept-oktober beror på hur länge det finns bete och om det blir mycket regn... Hästarna brukar själva visa när de tycker att det börjar bli dags att komma in på nätterna:laugh:
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Hej!

I min värld stallas hästarna in när det är för blött och regnigt och kallt mest hela tiden, förra året 1a December.

Min förra häst stallades helst inte in alls, hon struntade i regn och kyla och vind, täcke på så var hon nöjdare ute än i stallet. Nya pållan är lite känsligare, gillar inte att bli blöt och ligger absolut inte och sover i lera, så när hagen förvandlats till mindre gräs än lera är det definitivt dags.

I mitt stall har dom också börjat knorra, vi kör med majoritetsbeslut, så jag hoppas jag får med mej någon att vara ute dygnet runt länge. Helst vill jag ha häst på en bra lösdrift, men det får vänta tills jag har bil.

/Lavinia
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

När det blir nattfrost då vi inte har vindskydd, bara skog och ängar...

Min har fått komma in 2 nätter nu när det var ihållande regn hela dagen och skulle regna hela natten enl. smhi och det var +5 grader och blåst.

Visst hade det gått med torka häst och på med täcke men det var en till som också hade sin häst inne så då var det bekvämare för mig att låta henne stå inne de 8 timmarna som blev...Hennes yngre hagkompisar klarade vädret ypperligt och fick vara kvar ute.
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Om det nu inte blir något förbaskat j-a sk-t-väder stallar vi nog inte in våra förrän i slutet av sep.

Kanske blir det ytterligare ngn vecka i fält om vädret blir finfint...

Håller f.ö. med de som skrivit om den konstiga tendens som finns idag om överbeskyddande av hästar, med täcken och tidig stallgång, etc.

Tyckte också att artikeln ur ridsport var ngt för-j-a bra.

Utbudet av hästtäcken har formiligen exploderat de sista åren- nya material, färger och modeller kommer varje säsong. Hästar går med täcken i stort sett året runt- det tycks blivit enallmän uppfattning att alla hästar behöver täcke. Men vad säger att en häst behöver ett kraftigt utegångstäcke en septemberdag då ägaren kan sitta ute och dricka eftermiddagskaffe i trädgården-i bara kortärmad skjorta?

Detta är en missriktad välvilja och stort missförstånd av hästars behov. I själva verket tål hästen både värme och kyla betydligt bättre än människan. Den har ett alldelrs förnämlingt sätt att själv reglera temperaturen. Den " nakna" hästen har en päls motsvarande värmen av en dunjacka, medans vi möter vädrets makter med bar hud när vi tar av våra kläder. Ändå hör man hästägare som säger "min häst är så frusen av sig" eller "min häst måste ha två termotäcken för att klara vintern". Detta kan vi inte ha en aning om-det är helt omöjligt för oss att föreställa oss hur hästar uppfattar klimatet.

Vi har svårare att hålla värmen än vad en häst har och fryser vid högre temeraturer. Människans nedre kritiska punkk, NKT*, ligger på plus 28 grader. För hästens del så varierar den med kroppstorlek, päls, kroppsfett, och utfordring, men ligger någonstans runt minus 30 grader. Detta innebär att det skiljer 58 grader i våra kroppars uppfattning om vad som är kallt.

-Mellan tummen och pekfingret ligger den nedre kritiska temperaturen för en häst på 500 kg, med vinterpäls och som fodras för måttligt arbete, på ca minus 30 grader(torr päls och vindstilla). I hård vind så stiger den till ca minus 20. Om man inte schamponerar allför intensivt ( tar bort det naturliga fettet) kan en häst med vinterpäls stå ute i regn länge utan att ens komma i närheten av sin NKT*. Regn förekommer inte under noll grader, så även om det blåser hårt och regnar fryser inte en häst med intakt vinterpäls, säger veterinären Per Michanek, Vållsjö, som har djurs förmåga till temperaturreglering som ett av sina specialintressen.

En nyklippt häst klarar definitivt flera minusgrader om det är torrt och vindstilla, men regn kyler betydligt mer eftersom det kommer så nära huden- Blåsten får ocksp större effekt än på en häst med vinterpäls.

Sammanfattningsvis: för att inte orsaka problem för hästarna av ren välvilja är det viktigt att:

:Inte förmänskliga hästen.

:Öka kunskapen om hur djuret fungerar.

:Fundera på hur hästens liv skulle se ut om densjälv fick bestämma.

*NKT= Den temperatur då ämnesomsättningen måste öka för att den djupa kroppstemperaturen ska bibehållas. Hästen behöver då äta mer för att öka sitt energiintag eller öka sin isolering genom att få ett täcke, medans människan behöver kläder.
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Kan det verkligen stämma? Människor fryser ju mycket mer om dom står still än om dom rör på sig. Och skakar av kyla gör man ju för att det bildas värme när man rör på sig.

Jo, men vi har ju ingen päls att tala om... Kyla känner vi när värme strålar ut från vår kropp. Pälsen isolerar och gör att värmeutstrålningen minskar!

Genom att resa håren blir det ett tjockt luftlager närmast huden. Om hästarna står stilla flyttar luften inte på sig utan värms upp av kroppen (plus att energin kan användas till värme i stället för rörelse).

Jämför en dunjacka - den är tjockare än en jeansjacka och tusan så mycket varmare! Men om det blåser genom dunjackan så är den kallare än en vindtät tröja med mycket mindre luftlager. Huvudregeln för att inte frysa är - vindtätt ytterst och sedan så tjockt med tröjor som man behöver för att luftlagret innanför ska hålla oss "lagom" varma - det är ju inte materialet i tröjorna i sig som värmer, utan hur tjockt luftlager som bildas (det är därför en tjockare tröja känns varmare, det blir ett tjockare luftlager)!

Om vi inte lägger täcke på hästarna som tynger ner pälsen kan de själva reglera hur tjockt luftlagret är genom att resa hårstråna olika mycket (liksom fåglar burrar upp sig när det är kallt och drar in fötterna i fjäderdräkten)... Sedan är ju inte alla hästar av naturen rustade att möta en svensk vinter när den är som värst, men just islandshästar är extremt välanpassade - tänk på deras "isolerlager" på hösten (en del väljer att säga fettet ^^) och tjoocka, långhåriga päls :love:.

När man fryser så mycket att man skakar eller måste röra sig hela tiden (OBS! inte om man bara tar en kortare språngtur för att få upp värmen), då har man passerat komfortzonen. Det är då det är dags att ta in eller sätta på extra täcke.
 
Senast ändrad:
Sv: När stallar ni in hästarna?

Ja det var verkligen en riktigt bra artikel! Lägg till att alla hästar behöver stora ytor att röra sig på samt behöver leva i flock så har vi en bra syn på hästar i detta landet igen!
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Min personliga uppfattning är att det är stenålderstänk att ha häst inne.Varför ska man stänga in ett flyktdjur på 9-12 kvm?Vem mår bra av det?Jo,vi!
Varför inte hellre satsa på att ge dom bra förutsättningar ute,istället för att slänga ut pengar på flashiga boxdörrar etc.

Sen att dom kanske inte "får ngn ro ute och är mörkrädda",det köper jag inte.Har dom bara tillgång på bra ligghall,så mår dom superbra.

Det går även bra att använda täcken på lösdrift,om man nu måste (om man är rädd att hästen skulle frysa).

Så ha hästen ute länge!
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

... fast min ene pålle verkar faktiskt "mörkrädd" - eller, egentligen tror jag att han ser sämre när det är mörkt. Och JAG är livrädd för att ha dem ute på natten, här finns gott om varg! :angel:

Men jag gillar inte heller små boxar så vi byggde så stort som det bara gick, eller vad sägs om 14-19 kvm för en islandshäst?
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

... fast min ene pålle verkar faktiskt "mörkrädd" - eller, egentligen tror jag att han ser sämre när det är mörkt. Och JAG är livrädd för att ha dem ute på natten, här finns gott om varg! :angel:


Fråga: Hur är det uppe i vargtäta områden, utgör vargen en uppenbar fara för en hästflock? Finns det och i så fall hur många fall av vargangrepp finns det dokumenterat i Sverige?
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

*KL*
Vintermorgnar när jag går ut och ser frosten eller isen på hästarnas ryggar är jag lugn, då fungerar klimatsystemet. När man sticker handen under frosten eller isen är det alldeles varmt utan att det töar på hästens rygg.
Läste någonstans för länge sedan om mongolernas hästar på vintern. När det blev väldigt kallt på tundran på natten hällde de vatten på hästarna vilket resulterade i att isen hjälpte till att hålla värmen. Kan inte verifiera uppgifterna då det var en gammal skrift från någon upptäcktsresande för många år sedan.

Lite nyfiken på de inlägg i tråden som fortfarande säger att de stallar in och inte verkar bry sig om fakta om hästens förmåga att klara vårt klimat om vi ger den chansen. Är hagarna så små/dåliga/leriga så de inte kan vara ute? Bara nyfiken då inläggen inte verkar bry sig om de fakta som har kommit fram i tråden ;)

Rolle
IpL
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

knapplån - vi har en islandshäst och ett fullblod som står och stampar vid grinden vid åttatiden på kvällen:crazy: Jag vill helst ha dem ute ett tag till, men de var inne förra veckan 1. när fullblodet var blockhalt (hovböld) och islänningen bara vallade runt honom så han hoppade runt på tre ben. Då fick han komma in och vila, 2. när det ösregnade och blåste halv storm förra några dagar, och fullblodet bara stod och skakade.

Det kommer nog att vara en sån period nu, halvvägs på väg in;)
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 943
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 038
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 788
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 667
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp