Bukefalos 28 år!

När stallar ni in hästarna?

Sv: När stallar ni in hästarna?

Jag stallade mina förra fredagen, valacken började falla ur och stoet runda på sej, så det var dags att dela på dom på nätterna för att det skulle hjälpa upp killen lite.

Sen är deras hage inte kul för dom att vara ute i hela dygnet då det har regnat väldigt kraftigt det senaste så den är rätt klabbig.

Mvh Domino_s
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Förra året stallade vi in i mitten av oktober när det kom några dagar riktigt skitväder med hagel och blötsnö, och fullblodet, som då haft täcke av och till nån vecka, var nöjd och glad medan halvblodet blev skitsur för att hon inte fick komma ut och beta, den lilla tjockisen brydde sig väl inte om vädret så länge det fanns grönt gräs. Hade vi försökt stalla in henne så här års hade hon slipat ner framhovarna totalt på att försöka gräva sig ut, och det verkar som en så löjlig anledning att behöva sko henne.

Sen kan man ju faktiskt ge hästarna individanpassat kraftfoder även på betet (annars hade vi aldrig kunnat ha ett svårfött fullblod och ett lättfött halvblod ihop). För att slippa släpa hem hästarna till stallet har vi gjort några små utfodringsfållor i hagen, där de får gå in och äta sin portion (ett par kilo till fullblodet, mineraler pimpat med lite betfor till halvblodet och smakeportioner till fölungarna för att vänja magarna) medan vi visiterar och kratsar hovar. Det blir lite extra jobb att flytta fållorna när vi nu på hösten flyttar hästarna mellan återväxten på olika vallar, men det är det värt.
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Det är inte synd om en häst som går ute dygnet runt så länge den har tillräckligt med mat och skydd för väder och vind (hur många har ordentligt skydd i hagen...). Däremot så kan det finnas flera goda orsaker att inte ha hästarna ute "så länge det bara går" på hösten och som stallägare och hyresvärd så måste man ta hänsyn till flera olika aspekter och inte bara se till vad man spar i foder, strö och jobb med hänsvisning till att hästarna tål att gå ute.

Det är inte synd om en häst som står inne om nätterna heller och kanske finns det någon i stallet som tycker att det är viktigt att ha koll på foderstat och annat inför tävling och träning t ex. Hästar är individer och det fungerar inte lika för alla, även om det rent teoretiskt går bra att ha hästarna ute dygnet runt.

Enligt min mening så har vi ganska bra skydd i två stora hagar. Dock så behöver ju de två mindre betas av också.
Men så fort det drar ihop sig för sämre väder så brukar jag försöka se till att de får byta hage.
Visst - vi har inte tak och värme men iaf berg och täta buskage/träddungar där hästarna står i skydd från regn och rusk.

I vårat fall så lägger sig inte vår hyresvärd i huruvida de är ute eller inne. Dock vill gärna min stallkompis ta in hästarna i tid och otid.
H*n är jättegullig som person men vääääldigt försiktig med sina hästar.
Tyvärr så förmänskligar h*n dem väldigt mycket.

Den ena hästen i stallet står och skakar efter en stunds regnande.
Givetvis förstår jag att den inte tycker det är så roligt att vara ute då.
Men å andra sidan, om det var min häst skulle jag lägga på den ett täcke och låta dem vara ute istället för att ta in alla för att en fryser.
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Ja, på nyårsaftonsnatten tänkte jag ställa in de över natten eftersom det är så mycket fyverkerier.
Nästa tillfälle efter det torde bli sista april nästa år då det också är fyrverkerier....

:angel:

(Islandshäst & Shettis-ägare)

Hoppas du förstod att jag drog dom som exempel för att det kanske anses vara lite tåligare än ett benigt fullblod med nada underhudsfett och silkestunn päls.
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Så länge det finns torra platser att ligga på får mina gå ute. Det brukar bli i slutet av september eller i början av oktober som de stallas in på nätterna. I år är de redan inne då det har regnat kopiöst så det är lera både på längden och tvären. Vädret avgör alltså. Jag vill ha den ute så länge det är möjligt (för deras skull.)
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

*KL*

Blir man trött eller blir man trött....
Hästen har utvecklats under c:a 50 miljoner år och det finns de som tror att vi människor har förändrat dessa egenskaper. Det enda vi gjort, förutom trubbat av flykt och aggressionsbeteendet, är att vänja dem vid något som är så totalt emot deras natur genom att stalla in eller låta dem vistas i små hagar. Eftersom hästen är så formbar så fungerar det. Men att påstå att hästen själv har valt att stå inne eller på för små ytor är att lura sig själv. Det är människan och ingen annan som valt det åt hästen.
Det är samma sak med hästens förmåga att klara stora temperaturskillnader. Människans komfortzon är c:a 1,5-2 grader C medan hästens är över 20 grader, bara det borde få oss att fundera. Likaså, att ju större kroppsyta i förhållande till vikt så är det svårare att hålla temperaturen, hästen har mycket större kroppsvikt än yta än vad människan har och redan där har de mycket bättre förutsättningar.

Jag förstår att alla de som vill stalla in gör det i all välmening och omsorg om hästen, det är bara det att det blir så fel när man inte tar sitt ansvar och tar reda på fakta. Det är något jag anser att varje hästansvarige måste göra. Givetvis måste man vänja en häst successivt som man vant att täcka och/eller stalla in, att vistas ute.

Om man vill börja att förkovra sig för att säkerställa att man behandlar sin häst på rätt sätt är att läsa olika publikationer från ex SLU en bra början. Man kan börja med dessa fordjupningsarbete av studenter på SLU Hippologenheten:

Fördjupningsarbete nr 301 2006
TÄVLINGSHÄSTENS NEDRE
KRITISKA TEMPERATUR
Lisa Aspång och Sara Holmgren
STRÖMSHOLM

och
Födjupningsarbete nr 259
När behöver hästen täcke
Jonna Lindås och Ingrid Olsson
STRÖMSHOLM

Handledare på bägge är Karin Morgan

Dessa bara för att ha något att börja med så att diskussionen kan ske på samma nivå ;)

Hästens bästa täcke är grovfoder :grin:

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

:bow: och bockar för det inlägget!

Konkretfakta är just vad jag behöver!
Kan jag be min stallkompis ringa dig och få ett och annat förklarat?? ;)

Ska genast läsa dessa fördjupningsarbeten!
Finns de att söka via SLU:s sida eller måste de beställas?

En sak bara..
Kan du förklara detta lite närmare..
Människans komfortzon är c:a 1,5-2 grader C medan hästens är över 20 grader, bara det borde få oss att fundera.
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Nu skulle ju vi med islandshäst på lösdrift inte lägga oss i men jag måste säga att jag håller med dig till 100%.

Kan ta förra årets vargavinter som exempel:
vår flock; 2 isisar, 1 gammal shettis/arab, 1 äldre russ/arab, 1 gaaaammal travhäst, 1 yngre travhäst, 2 medelgamla travhästar samt en ardenner gick alla ute, dygnet runt med fri tillgång.
Några var klippta= täckade, majoriteten var oklippta.
De har stora hagar, kuperade med skog samt lösdrift.
Pga snön kunde vi se att de ALDRIG gått in i lösdriften TROTS 25 minusgrader!
JAG led för att det var så kallt men resonerade som så att så länge de äter, lägger sig ner och sover, inte skakar osv osv, dvs, beter sig som glada ofrusna hästar gör, så står dom ute.
Vi tog in dem några nätter ENBART för att värma upp stallet och det var INTE populärt.

Jag VET att det är skillnad mellan raserna men hästarna är fortfarande hästar............
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Oj.. Det var absolut inte meningen att uttrycka mig som att ni inte skall lägga er i.
Jag vill ha allas åsikter!!
Jag är desutom den första att ställa mig i ledet för de som vill ha och förespråkar lösdrift!
Mitt förra fullblod - en tunn och tanig rackare gick på lösdrift förr förra vintern.
Han var dock oklippt och såg ut som en liten bäver. Han fick ha täcke på sig om han blivit varm efter ridtur annars gick han alltid utan.
Samma sak med dessa hästarna - de föredrog att stå mitt ute i hagen tillsammans när det blåste och snöade/regnade som värst samt att de också hade fri tillgång på hösilage.

Anledningen att jag nämnde att det är skillnad mellan raserna var för att slippa kommentarer om just det.
Nu blev det på andra hållet i stället och jag ångrar att jag la till den meningen..
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Hos oss avser de flesta att ha de ute iallafall september ut. Man får dock välja hur man vill göra från den 1/9 och min har blivit installad sen mitten av augusti eftersom hon fick göra sin skadade bästis sällskap när hon skulle ha först boxvila och sen ut i sjukhage. (Min gick i större bredvid)
Självklart ställer man upp så konvalescenten håller sig lugn och inte river upp skadan mer än nödvändigt och det har lett till att den hästan rekordfort fått gå ut i större hage med min igen. :)

Hade jag dock kunnat välja hade min också fått stå ute iallafall en månad till, hoppas på nästa år! ;D

Hon är ett halvblodssto (50% fullblod) och inte speciellt frusen av sig.
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Kan du förklara detta lite närmare..
Människans komfortzon är c:a 1,5-2 grader C medan hästens är över 20 grader, bara det borde få oss att fundera.

Om vi börjar med termoneutral zon, så innebär det det temperaturintervall inom vilket hästen kan reglera sin kroppstemperatur utan att påverka sin värmeproduktion, tex genom att burra upp pälsen eller svettas. Blir det kallare behöver hästen öka ämnesomsättningen. Komfortzon är ett lite mer luddigt definierat begrepp, det är den del av den termoneutrala zonen där hästen kan anpassa sig utan att känna obehag, dvs där den är komfortabel. Värt att notera är att nedre gränsen för komfortzonen ligger väldigt nära nedre gränsen för den termoneutrala zonen, medan den övre gränsen skiljer mer (det är inte skönt att svettas).

Vad Rolle påpekar är alltså att hästen utan minsta obehag klarar att anpassa sig till ett mycket större spann av temperaturer än vad människor kan. Dessutom bör man notera att komfortzonerna inte bara är olika stora, de är även olika placerade. Även om uppgifterna går isär litegrann så är komfortzonen för en häst i sommarpäls ungefär -5 till +15 grader C, medan jag har för mig att den för en människa "utan täcke" ligger nånstans runt 27 grader C (det är ju enkelt att testa själv;)).
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Thanx ;)

Viktigt att nämna än en gång i sammanhanget är att komfortzonen kan ändras med högre foderintag vilket de själva reglerar väldigt bra om de får möjlighet.

Rolle
IpL
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

:bow: och bockar för det inlägget!

Konkretfakta är just vad jag behöver!
Kan jag be min stallkompis ringa dig och få ett och annat förklarat?? ;)

Ska genast läsa dessa fördjupningsarbeten!
Finns de att söka via SLU:s sida eller måste de beställas?

En sak bara..
Kan du förklara detta lite närmare..
Människans komfortzon är c:a 1,5-2 grader C medan hästens är över 20 grader, bara det borde få oss att fundera.

Googla på -hästens NKT
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Har em shettis och en travare. Stallade in i slutet på förra veckan då de visade att de inte var nöjda med vädret utan hängde vid grinden i regnet och ville in. Hade det inte blivit så förbannat kallt och regnat så mycket så hade de gärna fått gå ute en vecka eller två till...
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Mina hästar kommer jag ha ute till sista september om vädret tillåter.Tar aven in alla hästar på em när dom ska ridas ,borstas mm och då får dom chans att vila och torka för att sedan gå ut igen.Vi har trots den torra sommaren bra bete kvar till hästarna så ännu behöver vi inte stödfodra ute utan dom får lite att mumsa på vid ingång på em..På helgerna kan dom få komma in lite längre på dagen för att vila sig ordentligt
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Så fort hästarna står still i hagen vid blåst eller regn - då fryser dom = då vill dom in!

Men de står väl oftast still när det regnar? Iaf gör mina det, men inte sjutton fryser de för det! När jag uppfattar att de fryser så verkar de i stället ta lite snabbgalopper för att hålla värmen. I vintras, när det var så extremt kallt så motionerade de varandra hela tiden runt, runt i hagen. Däremot när det är varmt, då står de väldigt ofta och bara hänger.

Och när det blåser så ställer de sig ju med rumpan mot vinden, så att den INTE ska komma åt att kyla ner dem.

Fast nattfrosten är nog inte långt bort, i morse var det 4,5 grader kl 7!
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Stallar in mina ikväll, och det bara för att jag börjar vara nojjig att dom ska rymma(lite av rymmare, minishettis och varmblod) Dock så kommer dom få sova med stalldörren på vid gavel så dom får så mycket friskluft som möjligt.

Betet börjar sina så smått nu därav rymmarnojjan:D

Annars så brukar jag ha mina ute så mycket som möjligt, dom går ute i ur och skur 06-22, dock med täcke vid nerderbörd och blåst och varmblodet kallare än -15 pga känslig rygg. Så länge det håller sig över 0 på natten får mina annars gå ute dygnet runt.
 
Sv: När stallar ni in hästarna?

Men de står väl oftast still när det regnar? Iaf gör mina det, men inte sjutton fryser de för det! När jag uppfattar att de fryser så verkar de i stället ta lite snabbgalopper för att hålla värmen. I vintras, när det var så extremt kallt så motionerade de varandra hela tiden runt, runt i hagen. Däremot när det är varmt, då står de väldigt ofta och bara hänger.

Och när det blåser så ställer de sig ju med rumpan mot vinden, så att den INTE ska komma åt att kyla ner dem.

Fast nattfrosten är nog inte långt bort, i morse var det 4,5 grader kl 7!

JAg håller helt och hållet med dig!
Mitt argument var hämtat från min stallkollega.

Hade våra sprungit runt när det var kallt ute så hade de åkt in omedelbart för då håller de antagligen på att dö.. :grin: Även detta kompisens uppfattning...
Det finns alltid en anledning att ta in hästarna!
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 041
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 046
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 847
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 129
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp