Bukefalos 28 år!

Näringsförbud

P

Ponnymorsan

Vad innebär det att någon fått näringsförbud?
Vad innebär det för mig som privatperson om jag gör affärer med en sådan persons företag?
//Ponnymorsan
 
Sv: Näringsförbud

Näringsförbud innebär att företagaren i fråga faktiskt inte har något företag! För att få näringsförbud skall man upprepade gånger skött sitt företag så dåligt att det är ekonomisk brottslighet, upprepade konkurser med stora skatteskulder, brist på bokföring etc etc. När man som företagare blir satt med näringsförbud är jag förbjuden att bedriva företag. Om man ändå gör det så är det svart och det har stor betydelse för dig som kund om något går fel. Du har dålig möjlighet att reklamera, för du har faktiskt köpt varan av en annan privatperson och då är det köplagen som gäller som ställer högre krav på dig som köpare än om du som privat handlar av ett företag då det är konsumentköplagen som gäller som ställer högre krav på företagaren. Jag avråder bestämt att handla av någon med näringsförbud, en sådan får inte sälja karameller en gång!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 736
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 982
Senast: __sofia__
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 480
Senast: Mois
·
Småbarn Hur fungerar det på er förskola? Jag har ett jobb där jag jobbar helger vilket innebär att jag alltid har ledig dagar på veckodagarna...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 093

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp