Bukefalos 28 år!

Någon mer PA med sovande jour?

Fibusen

Trådstartare
Vi har fått en helomvändning i schemat.

Vi kommer jobba dygn,med sovande jour på 6 timmar,schemat är rullande,och ger antingen 8 eller 9 arbetspass i månaden.

Jag antar att jag kommer få betydligt mindre lön nu än tidigare,trots lika många timmar/mån eftersom det går bort himla mycket på sovande jouren.
Innan jobbade vi varannan helg,dag och kväll. När jag tog upp det med chefen så lät h@n själv väldigt osäker på vad h@n skulle svara,men fick tillslut ett svar att det inte skulle bli nån större skillnad,men när jag räknat lite snabbt på det så försvinner 1/4 del av lönen. Jag hoppas jag missat att ta med något.

Ni som har sovande jour,vad får ni ut i lön? (Vet att det kommer variera beroende på timpeng,hur mycket helg osv,men endå)
 
När jag jobbade dygnspass med sovande jour som PA så hade vi jour 22-07, fullt betalt hälften av timmarna och jourersättning resterande. På 4 veckor gjorde vi 7 dygn(89%), fick ut ca 15 efter skatt.
Har en vän som jobbar heltid med dygnspass, några kväll och dagpass, hen får ut ca 18-19 efter skatt.

Båda jobbar/jobbade varannan helg, ena helgen fredag till lördag och söndag till måndag och andra helgen lördag till söndag.
 
Att ha sovande jour är verkligen att bli serverad en bajsmacka. Förstår inte hur Kommunal inte vågar ta striden? Fegare fackförbund får man leta efter. Säg till vem som helst: hade du kunnat tänka dig att sova på ditt jobb inatt för 24:- i timmen, minus skatt? Inte en jäkel hade sagt ja.

En personlig assistent jag känner berättade om en kollega som var ny inom personlig assistans. Hon hade arbetat 99 timmar sovande jour - började gråta när hon såg lönebeskedet. Fick max 1500:-.
 
När jag jobbade dygnspass med sovande jour som PA så hade vi jour 22-07, fullt betalt hälften av timmarna och jourersättning resterande. På 4 veckor gjorde vi 7 dygn(89%), fick ut ca 15 efter skatt.
Har en vän som jobbar heltid med dygnspass, några kväll och dagpass, hen får ut ca 18-19 efter skatt.

Båda jobbar/jobbade varannan helg, ena helgen fredag till lördag och söndag till måndag och andra helgen lördag till söndag.
Jobbade du endast 7 dygn totalt per månad eller var det några fler arbetspass?
 
Jobbade du endast 7 dygn totalt per månad eller var det några fler arbetspass?

Ja 7 dygn totalt på en 90% tjänst(eller möjligtvis 89% kommer inte ihåg)

v 1; Mån -tis och Lörd-sönd
v 2: Tis-ons och Torsdag - Fred
v 3: Fred-Lörd och Sön-Mån
v 4: Ons-Tors

Så från fred v3 hade vi alltså 1 vecka ledigt till Fred v 4.
 
Ja 7 dygn totalt på en 90% tjänst(eller möjligtvis 89% kommer inte ihåg)

v 1; Mån -tis och Lörd-sönd
v 2: Tis-ons och Torsdag - Fred
v 3: Fred-Lörd och Sön-Mån
v 4: Ons-Tors

Så från fred v3 hade vi alltså 1 vecka ledigt till Fred v 4.
Okej!
Jag ska på anställningsintervju imorgon till ett PA jobb med 12/24 timmars pass men jag är mycket skeptisk:cautious:
 
Vi har fått en helomvändning i schemat.

Vi kommer jobba dygn,med sovande jour på 6 timmar,schemat är rullande,och ger antingen 8 eller 9 arbetspass i månaden.

Jag antar att jag kommer få betydligt mindre lön nu än tidigare,trots lika många timmar/mån eftersom det går bort himla mycket på sovande jouren.
Innan jobbade vi varannan helg,dag och kväll. När jag tog upp det med chefen så lät h@n själv väldigt osäker på vad h@n skulle svara,men fick tillslut ett svar att det inte skulle bli nån större skillnad,men när jag räknat lite snabbt på det så försvinner 1/4 del av lönen. Jag hoppas jag missat att ta med något.

Ni som har sovande jour,vad får ni ut i lön? (Vet att det kommer variera beroende på timpeng,hur mycket helg osv,men endå)


Nu har arbetstidlagen nyligen ändrats för att passa EUs regler, så numera räknas jourtimmarna in i tjänstgöringsgraden, vilket såklart är skit för dem som jobbar mycket journätter.
Nu jobbar jag i två olika företag och har bara journätter på ena stället så för min del spelar det ingen roll egentligen även om schemaändringarna ställt till det så jag inte kan kombinera mina tjänster lika bra.

Där jag jobbar dygn nu har vi 8 timmar jour och får alltså betalt motsvarande 2 timmar aktiv tjänst.

Man kan ju hoppas att det blir förändringar framöver så att jouren försvinner i och med att reglerna ändrats så att det räknas med i tjänstgöringen. Ska det klassas som fullvärdigt arbete så ska det ju vara betalt därefter! För resultatet kommer ju bli att ingen vill ha tjänster med nattpass. På mitt jobb har de löst det genom att dela upp passen och ge heltidarna helgerna som är bättre betalt.

I dagsläget skulle inte jag tacka ja till en tjänst med mer än 1 natt i vecka. Ska man jobba heltid med 2 nattpass i veckan får man ju inte ut mer i lön än om man jobbar 70% (beroende på avtal såklart, men i värsta fall). Då får man ju antingen ha något upptill, om nu arbetsgivaren tillåter det, vilket inte alla gör, eller acceptera deltidslön för heltidsarbete.

På mitt förra jobb hade vi fullt betalt hela natten, men då fick man också vara beredd på att behöva vara vaken hela natten (inga dygnspass, utan man kunde ju åka hem och sova så det var inga problem). För mig funkade det dock bra, fick oftast sova minst 5 timmar, andra hade det värre.

Bajsmacka är precis vad det är.
 
Nu har arbetstidlagen nyligen ändrats för att passa EUs regler, så numera räknas jourtimmarna in i tjänstgöringsgraden, vilket såklart är skit för dem som jobbar mycket journätter.
Nu jobbar jag i två olika företag och har bara journätter på ena stället så för min del spelar det ingen roll egentligen även om schemaändringarna ställt till det så jag inte kan kombinera mina tjänster lika bra.

Där jag jobbar dygn nu har vi 8 timmar jour och får alltså betalt motsvarande 2 timmar aktiv tjänst.

Man kan ju hoppas att det blir förändringar framöver så att jouren försvinner i och med att reglerna ändrats så att det räknas med i tjänstgöringen. Ska det klassas som fullvärdigt arbete så ska det ju vara betalt därefter! För resultatet kommer ju bli att ingen vill ha tjänster med nattpass. På mitt jobb har de löst det genom att dela upp passen och ge heltidarna helgerna som är bättre betalt.

I dagsläget skulle inte jag tacka ja till en tjänst med mer än 1 natt i vecka. Ska man jobba heltid med 2 nattpass i veckan får man ju inte ut mer i lön än om man jobbar 70% (beroende på avtal såklart, men i värsta fall). Då får man ju antingen ha något upptill, om nu arbetsgivaren tillåter det, vilket inte alla gör, eller acceptera deltidslön för heltidsarbete.

På mitt förra jobb hade vi fullt betalt hela natten, men då fick man också vara beredd på att behöva vara vaken hela natten (inga dygnspass, utan man kunde ju åka hem och sova så det var inga problem). För mig funkade det dock bra, fick oftast sova minst 5 timmar, andra hade det värre.

Bajsmacka är precis vad det är.

Det är ju verkligen helt oacceptabelt!
 
Det är ju verkligen helt oacceptabelt!


Ja, riktigt skit är det! Detta fick vi reda på precis innan jul. Jag blev informerad om nytt schema dagen innan julafton och njöt av magkatarr hela julhelgen eftersom jag skulle tappa 26 timmar på förslaget.
Nu har vi pusslat och jag tappar "bara" 6 timmar, vilket är mycket nog när man tvingas gå ner i tjänst ofrivilligt. Men det får det vara värt i dagsläget eftersom jag trivs på mina jobb.
 
Okej!
Jag ska på anställningsintervju imorgon till ett PA jobb med 12/24 timmars pass men jag är mycket skeptisk:cautious:

Menar du att det är blandat 12 och 24 timmarspass, eller är det 12 dygnspass per månad? För så mycket får du inte jobba om de inte har hittat något kryphål.
 
Det ska du vara. Bransch med sämre arbetsvillkor går inte att hitta.
Har förstått det, men jag tänker ändå höra vad de har att erbjuda. Det dödar ju inte och jag kan faktiskt bara tacka nej och fortsätta på mina två andra helt fantastiska timanställningar i varsin kommun (kommer snart till punkten där jag hellre går på bidrag)
 
Jag har förstått det som att det är blandat, vet inte hur det ser ut innan imorgon.


Ok, håller tummarna för få nätter med bra ersättning. Just jouravtalen kan se väldigt olika ut hos olika arbetsgivare. Så det behöver inte vara katastrof, men var noga med att lägga igenom avtalen.
 
Man kan ju hoppas att det blir förändringar framöver så att jouren försvinner i och med att reglerna ändrats så att det räknas med i tjänstgöringen. Ska det klassas som fullvärdigt arbete så ska det ju vara betalt därefter! För resultatet kommer ju bli att ingen vill ha tjänster med nattpass.
Eller hur, helt absurt är vad det är!

Jag vet de som helt enkelt inte kan anställa till natten längre utan har gjort så att anhöriga jobbar natt gratis istället. Förändras inte det här från politiskt håll tror jag det leder till att fler tvingas göra så, andra utan anhöriga kanske blir helt utan assistans på natten trots att de är beviljade det. För hur kan man kräva att någon ska jobba för slavlöner? Det håller inte och det här går ut över både assistenter, brukare och anhöriga.
 
Har bett chefen räkna på det,men har inte fått något svar på det än,har krävt att jag ska ha svar denna vecka.

Vi ska som sagt jobba dygn,24 h/pass,vanligast så infaller det 8 dygn/månad. Det ger 192 arbetstimmar, dock så försvinner ju 6 h på varje pass = 48 timmar bort,så det ger ju bara 144 fullt betalda timmar kvar. Mellan 00-06 så står det jour/väntetid på alla dygn.
 
Eller hur, helt absurt är vad det är!

Jag vet de som helt enkelt inte kan anställa till natten längre utan har gjort så att anhöriga jobbar natt gratis istället. Förändras inte det här från politiskt håll tror jag det leder till att fler tvingas göra så, andra utan anhöriga kanske blir helt utan assistans på natten trots att de är beviljade det. För hur kan man kräva att någon ska jobba för slavlöner? Det håller inte och det här går ut över både assistenter, brukare och anhöriga.

Det är så det har varit här,men nu har den anhöriga hamnat på sjukhus,så från att gå från 2 assistenter + anhörig så har vi nu akut börjat få jobba nätter och dela schemat på 4 assistenter.... Blev verkligen akut då brukaren absolut inte klarar sig själv det minsta,så det blev bara nytt schema som sagt från dag ett,det var när chefen nämde i förbifarten när schemat var klart att det blir 6 timmars jour/dygn som jag tog upp lönen. Sa att jag absolut inte klarar något stort inkomstbortfall,utan att h@n får räkna på hur mycket jag kommer få ut helt enkelt sen får jag ta ställning efter det..

Har fått ut runt 19-20.000 innan. Förstår inte hur sjutton jag ska kunna komma upp i den summan nu. Chefen påstår att det inte ska bli någon skillnad i princip,tror jag inte på förrens jag ser det! Det är ju inte vi som valt detta schema alls,utan anhörig blev sjuk, ni förstår att vi lär ha dit mer folk och andra tider,nytt schema klart,jobba.

Jag trivs superbra,och chefen är väldigt väldigt bra,men jag blev lite besviken när det kom fram i förbifarten lite snabbt att det blir jour på nätterna... Om det diffar en tusenlapp (MAX) så visst,men annars vette fan...

Dom (politikerna eller nu vem det är,inte chefen iaf) anser ju att man inte ska få betalt när man "sover",men är man på jobbet så anser jag att man jobbar,och då ska man få betalt för det,annars så är jag hellre hemma och sover i min egna säng gratis! Och man sover inte speciellt bra heller när man kan bli väckt när som,hur som.
 
Senast ändrad:
Det ska du vara. Bransch med sämre arbetsvillkor går inte att hitta.

Inte för att vara den som är den, men ni har ju betydligt bättre OB än tex bevakningsbranschen. Vi har 19 kr nattetid på vardagar, 33 nattetid på helger.

Sen är det skit med jouren såklart, hoppas att ni kan få ordning på den biten i nästa förhandling!
 

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 332
Senast: Cocos
·
Hundhälsa Molly är min första tik någonsin, och jag blir aldrig klok på hennes löp! Hon får alltid som en vit/gul flytning efter löp, och det har...
Svar
15
· Visningar
10 153
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 445
Senast: vtok
·
Kropp & Själ "Du är duktig på att jobba och ställer upp på även konstiga arbetsuppgifter. Vi är båda nöjda med dig. Därför kommer det låta konstigt...
Svar
19
· Visningar
3 059
Senast: Avalbane
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp