Bukefalos 28 år!

Någon mer PA med sovande jour?

Jag tycker att du silar mygg och sväljer kameler. Det spelar ingen roll om den intellektuellt funktionshindrade inte vågar säga till sin LSS-handläggare att hen inte vill bo kvar hemma hos föräldrarna. Om du har anmält att det inte står rätt till i familjen så är det handläggarens förbannade skyldighet att se till den svaga parten i målet och hjälpa henom så gott hen kan.
Det här sammanfattar lite min åsikt om det också, det måste ju gå att hantera den här typen av problem på andra sätt än genom kollektiv bestraffning och att ta ifrån alla intellektuellt funktionshindrade möjligheten att välja PA.

Det ska gå att hantera och stoppa olämpliga assistenter som inte gör sitt jobb, oavsett om de är anhöriga eller kommer utifrån och oavsett vad som är fel.
 
Glömde svara på det här förut.

Problemet med att skicka iväg funktionshindrade till korttidsboende för att familjen ska slippa ha PA's springande i hemmet är ju att den funktionshindrade försvinner ur hemmet - man kanske vill leva normalt familjeliv med hela familjen så att säga.
Det kan man ju - oavlönat.
 
Det kan man ju - oavlönat.
Det var en kommentar om att det kändes konstigt att utelämna den funktionshindrade ur familjen, var det jag reagerade på.

Jag nämnde tidigare att det finns anhöriga som börjat jobba gratis på nätterna eftersom de inte vill/kan anställa för natten med de "nya" reglerna, så jag är fullt medveten om att oavlönad assistans existerar.

Men apropå det, oavlönad assistans alltså - kan det inte bli problem långsiktigt om försäkringskassan upptäcker att inte alla timmar den funktionshindrade är beviljad används? Går det inte då, om man är en paragrafryttare vilket det ofta känns som att många myndighetspersoner tyvärr är, att säga "Jaha ditt assistansbehov verkar inte vara så stort med tanke på att du inte använder dig av alla timmar du är beviljad"? Jag är inte så insatt men det känns som något som skulle kunna vändas mot den funktionshindrade om assistansbehovet utvärderas senare och det finns rutinmässiga stora hål i schemat där ingen assistans är noterad.
 
Det var en kommentar om att det kändes konstigt att utelämna den funktionshindrade ur familjen, var det jag reagerade på.

Jag nämnde tidigare att det finns anhöriga som börjat jobba gratis på nätterna eftersom de inte vill/kan anställa för natten med de "nya" reglerna, så jag är fullt medveten om att oavlönad assistans existerar.

Men apropå det, oavlönad assistans alltså - kan det inte bli problem långsiktigt om försäkringskassan upptäcker att inte alla timmar den funktionshindrade är beviljad används? Går det inte då, om man är en paragrafryttare vilket det ofta känns som att många myndighetspersoner tyvärr är, att säga "Jaha ditt assistansbehov verkar inte vara så stort med tanke på att du inte använder dig av alla timmar du är beviljad"? Jag är inte så insatt men det känns som något som skulle kunna vändas mot den funktionshindrade om assistansbehovet utvärderas senare och det finns rutinmässiga stora hål i schemat där ingen assistans är noterad.
Nja, alltså jobbar en anhörig oavlönat på natten och är nöjd med det så ansöker man helt enkelt inte om assistans på natten. Använder man inte timmarna man är tilldelad så kan de givetvis ändra de beviljade assistanstimmarna när det är dags för omprövning (2 år).
 
Det var en kommentar om att det kändes konstigt att utelämna den funktionshindrade ur familjen, var det jag reagerade på.

Jag nämnde tidigare att det finns anhöriga som börjat jobba gratis på nätterna eftersom de inte vill/kan anställa för natten med de "nya" reglerna, så jag är fullt medveten om att oavlönad assistans existerar.

Men apropå det, oavlönad assistans alltså - kan det inte bli problem långsiktigt om försäkringskassan upptäcker att inte alla timmar den funktionshindrade är beviljad används? Går det inte då, om man är en paragrafryttare vilket det ofta känns som att många myndighetspersoner tyvärr är, att säga "Jaha ditt assistansbehov verkar inte vara så stort med tanke på att du inte använder dig av alla timmar du är beviljad"? Jag är inte så insatt men det känns som något som skulle kunna vändas mot den funktionshindrade om assistansbehovet utvärderas senare och det finns rutinmässiga stora hål i schemat där ingen assistans är noterad.

Om inte alla timmarna används så kommer de som inte används försvinna vid nästa avstämning och det oavsett orsaken till att de inte har använts. Det kan ställa till stora problem när familjeförhållandena förändras eller när den anhörige som vanligtvis tar hand om den funktionshindrade personen på natten hamnar på sjukhus som i Ts fall.
 
Nja, alltså jobbar en anhörig oavlönat på natten och är nöjd med det så ansöker man helt enkelt inte om assistans på natten. Använder man inte timmarna man är tilldelad så kan de givetvis ändra de beviljade assistanstimmarna när det är dags för omprövning (2 år).
Syftar inte bara på nätter utan rent allmänt på oavlönad assistans, men ok de kan alltså göra så.

Jaha, då skulle den funktionshindrade alltså bli väldigt beroende av den anhöriga, då hänger det ju verkligen på att den anhöriga finns där, om den anhöriga är sjuk eller tom dör, eller flyttar etc så har personen med funktionshinder alltså inte assistans beviljad för natten, eller för helgen, eller om man kanske hade några timmar kvalitetstid med familjen i veckan utan assistenter utifrån, eller när de nu av olika anledningar haft den oavlönade assistansen. Ingen kan alltså hoppa in med lön för att assistera den funktionshindrade under de timmarna om något skulle hända och den anhöriga inte kan.
Det skulle bli ett oerhört beroende av den anhöriga för den funktonshindrade och ett stort ansvar för alla inblandade att hålla det "normala privata familjelivet", eventuella familjeresor och annan egentid, och alltså den oavlönade assistansen som du tycker det per automatik ska innebära, ganska kort för att inte riskera att den funktionshindrade plötsligt en dag står utan stora delar av den assistans som hen egentligen har rätt till.

Känns väldigt riskabelt. Assistanstimmarna ska ju baseras på den funktionshindrades behov och inte binda fast den vid anhöriga. Men för försäkringskassan skulle det väl kanske vara bra eftersom man sparar pengar när funktionshindrade är beroende av anhöriga snarare än avlönad assistans.
 
Om inte alla timmarna används så kommer de som inte används försvinna vid nästa avstämning och det oavsett orsaken till att de inte har använts. Det kan ställa till stora problem när familjeförhållandena förändras eller när den person som vanligtvis tar hand om den som är funktionshindrad på natten hamnar på sjukhus som i Ts fall.
Ja jag misstänkte det, ingen bra lösning att ha oavlönad assistans alltså.
 
Tar anhörig jourtimmarna, ska de självklart rapporteras och tas ut lön för, samt redovisas till FK. Allt annat är ju vansinnigt.

Att lägga anhörig på lönelistan hos assistansbolaget är ju snabbt gjort, och det tjänar ju alla parter på. Brukaren, som får en rättvis bild av sitt assistansbehov hos FK, den anhöriga som faktiskt är arbetskraft och då erhåller i alla fall en liten lön för jourtimmarna, och de övriga assistenterna som slipper jourtiden.
 
En fråga, vad har du för anställning? Du är bara timmis eller? För är du månadsavlönad så har du ju samma lön oavsett hur schemat ser ut förutom OB som kan skilja.. Jag hänger inte med riktigt nämligen...

Vet inte om du menar mig,men jag är anställd på timmar,och jobbar heltid. Får betalt för dom timmar jag jobbar,vilket brukar vara mellan 168 och 192 timmar i månaden beroende på hur dagarna infaller,men oftast så skickar jag in 180 timmar och får då betalt för 180 timmar,så lönen kunde ju variera nån tusenlapp,men fick så gott som aldrig ut under 18.000,oftast runt 20.

Nu har jag räknat lite snabbt i huvudet att på 7 dygn så får jag ut 13-14? En rejäl skillnad alltså!

För mig kvittar det hur jag jobbar,men ska jag få ut ca 5-7 mindre varje månad så bryter jag allvarligt ihop. Då är det bara att säga adjöss till hästen.
 
Och jag trivs verkligen superbra,annars så hade jag definitivt tackat för mig på direkten om man ska jobba heltid för 13.000:- Nu vet jag inte om jag missat något,men jag har räknat och vänt på det,och det stannar vid att jag får ut 13-14.000:- oavsett,så det känns ruttet..

Jag har bett chefen att räkna riktigt på det då jag inte riktigt har koll på hur OB och allt infaller,men jag har fortfarande inte fått något svar! :(

Nu vet vi inte hur länge detta ska pågå,allt beror på när,hur och om den anhöriga kan komma tillbaka,isånt fall så ska vi gå på orginalschemat igen. Men det kan ju vara flera månader,och tom aldrig.

Jag skulle verkligen vilja ha ett svar så jag vet om jag ska söka något annat.
 
Men du måste ju rimligen veta hur din ersättning ser ut!

Kräv ut beloppen/timme (grundlön, olika OB-tillägg och hur mycket du får för sovande jour), så du kan räkna hur det egentligen ser ut.
 
Och jag trivs verkligen superbra,annars så hade jag definitivt tackat för mig på direkten om man ska jobba heltid för 13.000:- Nu vet jag inte om jag missat något,men jag har räknat och vänt på det,och det stannar vid att jag får ut 13-14.000:- oavsett,så det känns ruttet..

Jag har bett chefen att räkna riktigt på det då jag inte riktigt har koll på hur OB och allt infaller,men jag har fortfarande inte fått något svar! :(

Nu vet vi inte hur länge detta ska pågå,allt beror på när,hur och om den anhöriga kan komma tillbaka,isånt fall så ska vi gå på orginalschemat igen. Men det kan ju vara flera månader,och tom aldrig.

Jag skulle verkligen vilja ha ett svar så jag vet om jag ska söka något annat.

Rent spontant så tycker jag 13-14.000:- för att arbeta ca 125 timmar + jourtimmar verkar stämma.
 
Kl

Får jag smyga in och ställa en liten fråga gällande lön här tro? Jag har jobbat extra som personlig assistent sen årsskiftet 2011-2012. Har sedan dess haft samma lön, 115 kr i timmen. Kan jag förhandla upp min lön eller är det hugget i sten för mig? Nu ska väl också sägas att jag jobbar ganska sällan, men min brukare är lite speciell men har kommit att fatta tycke om mig (jag är den som längst funnits kvar, de flesta droppar av ganska snabbt).

Frågan slog mig i helgen när jag ryckte ut och fick jobba, jag kunde förvisso ha sagt nej, men vi dealade lite och jag fick kvalificerad övertid på grund av att det inte fanns någon annan (jag har ju ett annat dagjobb nu, så det är inte särskilt ofta jag orkar gå ut en ledig dag).

Vad tror ni? Nu vet jag inte om jag blir kvar länge, för jag har annat heltidsjobb på G, men för mig är det ganska lättsamt och jag kan lätt gå från ena jobbet till det andra eftersom vi har sovande jour och att vi har en bra relation. Dvs jag kan tänka mig att finnas kvar som extrapersonal för nödfall i fortsättningen också.
 
Kl

Får jag smyga in och ställa en liten fråga gällande lön här tro? Jag har jobbat extra som personlig assistent sen årsskiftet 2011-2012. Har sedan dess haft samma lön, 115 kr i timmen. Kan jag förhandla upp min lön eller är det hugget i sten för mig? Nu ska väl också sägas att jag jobbar ganska sällan, men min brukare är lite speciell men har kommit att fatta tycke om mig (jag är den som längst funnits kvar, de flesta droppar av ganska snabbt).

Frågan slog mig i helgen när jag ryckte ut och fick jobba, jag kunde förvisso ha sagt nej, men vi dealade lite och jag fick kvalificerad övertid på grund av att det inte fanns någon annan (jag har ju ett annat dagjobb nu, så det är inte särskilt ofta jag orkar gå ut en ledig dag).

Vad tror ni? Nu vet jag inte om jag blir kvar länge, för jag har annat heltidsjobb på G, men för mig är det ganska lättsamt och jag kan lätt gå från ena jobbet till det andra eftersom vi har sovande jour och att vi har en bra relation. Dvs jag kan tänka mig att finnas kvar som extrapersonal för nödfall i fortsättningen också.


Tycker absolut du ska ta upp det till diskussion, oftast får man ju några kronor i höjning varje år och om de är måna att ha kvar dig så har du ju ett bättre förhandlingsläge.

Det värsta som kan hända är ju att lönen blir oförändrad. :)
 
@Strindlund Enligt vårt avtal så ska vi få löneökning varje år. Jag har precis gått från 125kr/h till 130. Men tror jag fick ökningen för att vi precis hade möte med chefen och någon tog upp ämnet. Så tycker absolut du ska ta upp det!

Ang vad någon skrev om att oanvända timmar tas bort så stämmer det även hos oss. Vilket har gjort att jag ibland skrivit upp ett helt arbetspass (3h) istället för den verkliga halvtimmen jag jobbat - typ om brukaren ska iväg på kvällen och inte behöver mig hela passet. Vi "måste" göra så för att brukaren inte ska bli av med timmar som hen vanligtvis behöver.
 
@Strindlund Enligt vårt avtal så ska vi få löneökning varje år. Jag har precis gått från 125kr/h till 130. Men tror jag fick ökningen för att vi precis hade möte med chefen och någon tog upp ämnet. Så tycker absolut du ska ta upp det!

Ang vad någon skrev om att oanvända timmar tas bort så stämmer det även hos oss. Vilket har gjort att jag ibland skrivit upp ett helt arbetspass (3h) istället för den verkliga halvtimmen jag jobbat - typ om brukaren ska iväg på kvällen och inte behöver mig hela passet. Vi "måste" göra så för att brukaren inte ska bli av med timmar som hen vanligtvis behöver.

Men gäller det även de som är extraanställd?
 
@Strindlund

Ang vad någon skrev om att oanvända timmar tas bort så stämmer det även hos oss. Vilket har gjort att jag ibland skrivit upp ett helt arbetspass (3h) istället för den verkliga halvtimmen jag jobbat - typ om brukaren ska iväg på kvällen och inte behöver mig hela passet. Vi "måste" göra så för att brukaren inte ska bli av med timmar som hen vanligtvis behöver.

Detta är vad jag fått lära mig "rätt". Om brukaren skickar hem assistenten tidigare så ska man få betalt för hela passet man var schemalagd.

Det som kan bli problem är de timmarna som ingen är schemalagd, eller om någon är schemalagd men tar ledigt/är sjuk och ingen ersättare sätts in utan passet faller bort eller någon hoppar in utan ersättning.
 
Men gäller det även de som är extraanställd?

Ja, jag är timmis. Har några fasta pass i ett mammavik, men är inte fast. Jag trodde inte jag skulle få ökning, men tackade och tog emot!

@Elina8 Jahaa, det skulle nog aldrig hända hos min brukare, kanske därför det aldrig kommit upp. Hen har ett fysiskt handikapp och har bara assistent 7h/dygn. Skulle ingen dyka upp på hens pass så skulle det bli katastrof! Som tur är så är vi fler assistenter än det finns timmar så det finns alltid någon som kan hoppa in.
 
Bra med en sån här tråd! Min chef vill ha in mig till en ny, ung, brukare som ska ha assistent 24/7. Kommer gå 12h pass och ha sovande natt. Har för mig att det är väntetid 00-04, som jag tror är helt oavlönad.. Kan det stämma?
Om man måste gå upp under den tiden, går man in på full lön då? Eller övertid eller vad det kallas. Finns det generella bestämmelser för det eller är det något arbetsgivaren bestämmer?

Kan tillägga att min arbetsgivare är ett privat företag.
 

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 337
Senast: Cocos
·
Hundhälsa Molly är min första tik någonsin, och jag blir aldrig klok på hennes löp! Hon får alltid som en vit/gul flytning efter löp, och det har...
Svar
15
· Visningar
10 156
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 445
Senast: vtok
·
Kropp & Själ "Du är duktig på att jobba och ställer upp på även konstiga arbetsuppgifter. Vi är båda nöjda med dig. Därför kommer det låta konstigt...
Svar
19
· Visningar
3 059
Senast: Avalbane
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp