Bukefalos 28 år!

Någon mer PA med sovande jour?

Eller hur, helt absurt är vad det är!

Jag vet de som helt enkelt inte kan anställa till natten längre utan har gjort så att anhöriga jobbar natt gratis istället. Förändras inte det här från politiskt håll tror jag det leder till att fler tvingas göra så, andra utan anhöriga kanske blir helt utan assistans på natten trots att de är beviljade det. För hur kan man kräva att någon ska jobba för slavlöner? Det håller inte och det här går ut över både assistenter, brukare och anhöriga.


För ett par år sen hade en bekant en jättetvist med försäkrinskassan eftersom de dragit in assistansen på natten då mamman tagit nätterna utan ersättning under lång tid. Vet tyvärr inte hur det gick för dem när hon flyttade, men under tvisten fick mamman sova hos dottern under natten. Personen i fråga är rullstolsburen och kommer inte ur sängen utan lift, alltså helt otänkbart att lämna henne själv på natten.



På mitt ena jobb har vi nu jätteproblem med att lösa det när någon blir sjuk. De som jobbar heltid får inte lov att gå in extra ens vid undantagsfall då de redan maxat alla gränser för att få så lite löneminskning som möjligt. Och vi andra har ju andra jobb upptill att pussla med. Personen fixar inte personal från vikariepool så vi måste lösa det inom gruppen, vilket är svårt med ändringarna som blivit.
 
Inte för att vara den som är den, men ni har ju betydligt bättre OB än tex bevakningsbranschen. Vi har 19 kr nattetid på vardagar, 33 nattetid på helger.

Sen är det skit med jouren såklart, hoppas att ni kan få ordning på den biten i nästa förhandling!
Det handlar inte om Ob. Det handlar om att din närmsta chef kan vara brukarens mamma. Hur opartiska tror du dem är? Jag har varit med om att brukarens mamma var missbrukare - hur tror du den arbetsmiljön var? Problemet är att med de privata bolagen så medföljer även att de inte vågar ta konflikter med anhöriga - för då byter de assistansbolag.

Personliga assistenter kan sägas upp på fläcken (assistansbolaget ersätter 14-30 dagar med lön). Jag vet folk som fått gå på dagen.

Jag har i veckan suttit i ett två timmar långt möte med Försäkringskassan och informerat dem om ett kryphål i deras regler och rutiner, som leder till att assistans beviljats på fel grunder.

30 miljarder kostar personlig assistans samhället per år. LSS-lagen var en god tanke, men i nuläget sitter många utvecklingsstörda som gisslan hos sina föräldrar som utöver sitt vanliga jobb, även arbetar som assistenter. Vad de säger när den utvecklingsstörda vill flytta hemifrån? "det får du inte, då måste vi sälja villan". Hört det med egna öron, upprepade gånger hos olika familjer. Brukaren blir en kassako. Måtte den dagen komma då Fk tar bort möjligheten för anhöriga att vara assistenter, då kommer de kasta ut sina handikappade vuxna barn med huvudet före (har sett det hända också, en brukare blev dumpad av sin mamma på korttidboendet och vägrade ta hem hen för de inte fick pengar för hen längre). Vill man ha dessa människor som sin närmsta chef? Svar nej.
 
Inte för att vara den som är den, men ni har ju betydligt bättre OB än tex bevakningsbranschen. Vi har 19 kr nattetid på vardagar, 33 nattetid på helger.

Sen är det skit med jouren såklart, hoppas att ni kan få ordning på den biten i nästa förhandling!

Nu är det kanske skillnader i landet, men de jag känner som jobbar inom bevakning har ju också haft en ingångslön på 140 kr exkl tillägg, plus betald utbildning.
Så att det är några tior mindre på natten när grundlönen är såpass hög gör ju ingen skillnad kan jag tycka.
 
Inte för att vara den som är den, men ni har ju betydligt bättre OB än tex bevakningsbranschen. Vi har 19 kr nattetid på vardagar, 33 nattetid på helger.

Sen är det skit med jouren såklart, hoppas att ni kan få ordning på den biten i nästa förhandling!

Ni kanske har bättre lön allmänt? Jag jobbade fler timmar än maken,plus att jag jobbade kvällar,och varannan helg (fre-lör-sön) och jag får samma lön som maken som jobbar dagtid mån-fre med att bygga ihop fönster.
 
Nu är det kanske skillnader i landet, men de jag känner som jobbar inom bevakning har ju också haft en ingångslön på 140 kr exkl tillägg, plus betald utbildning.
Så att det är några tior mindre på natten när grundlönen är såpass hög gör ju ingen skillnad kan jag tycka.

Ingångslönen är 110 kr om jag inte minns fel, och utbildningen får man gratis, men man får stå för sin egen tid under den tiden man går utbildning. Man får alltså inte betalt.

Om sen din vän har lyckats förhandla sig till något bättre så är ju det bara att gratulera!
 
Ni kanske har bättre lön allmänt? Jag jobbade fler timmar än maken,plus att jag jobbade kvällar,och varannan helg (fre-lör-sön) och jag får samma lön som maken som jobbar dagtid mån-fre med att bygga ihop fönster.

Rent allmänt, ja, vi har bättre grundlön när vi väl blir lönegruppsplacerade (efter 1,5 år). Då har vi 140 kr/h. Men då har vi oxå oftast en hel del mer risker än vad en PA har.

@Shetlandskusk Jag har själv jobbat som PA och vet mkt väl att arbetsmiljön kan vara ruskigt kass på vissa ställen. Men det finns rejält dåliga chefer i alla branscher tyvärr. Det är ju ingen hemlighet att vården behöver städas upp rätt rejält.
 
Ingångslönen är 110 kr om jag inte minns fel, och utbildningen får man gratis, men man får stå för sin egen tid under den tiden man går utbildning. Man får alltså inte betalt.

Om sen din vän har lyckats förhandla sig till något bättre så är ju det bara att gratulera!

Detta är inget min vän lyckats förhandla dig till. Detta är standard för alla anställda på en väldigt stor arbetsplats med ett flera tusen anställda. Jag har ett 20-tal vänner som jobbar där och det har varit samma de senaste 10 åren i alla fall.
 
Detta är inget min vän lyckats förhandla dig till. Detta är standard för alla anställda på en väldigt stor arbetsplats med ett flera tusen anställda. Jag har ett 20-tal vänner som jobbar där och det har varit samma de senaste 10 åren i alla fall.

Då har väl det företaget det som standard, men så är det verkligen inte på alla bevakningsföretag. Jag jobbar själv på Sveriges största bevakningsföretag och vi har det inte så.
 
Men då har vi oxå oftast en hel del mer risker än vad en PA har.

Nja, det där stämmer väl inte riktigt? De forskare jag lyssnat på klassar omsorgen som högre risk. Nu senast vid incidenten med vakten och pojken på stationen nämnde Hejlskov detta.
Jobbar man inte med utåtagerande personer är det ju skillnad såklart.
 
Nja, det där stämmer väl inte riktigt? De forskare jag lyssnat på klassar omsorgen som högre risk. Nu senast vid incidenten med vakten och pojken på stationen nämnde Hejlskov detta.
Jobbar man inte med utåtagerande personer är det ju skillnad såklart.

Har en känsla av att det stämmer ganska så jättebra. Annars skulle nog inte mina chefer ödsla pengar på överfallslarm som facket INTE kräver.

Givetvis så är det ju en risk om du arbetar med en utåtagerande person, men det får du ju mest troligt reda på vid intervjun då, och är personen regelrätt farlig så brukar det väl inte vara PA som jobbar med dem, eller?
 
Har en känsla av att det stämmer ganska så jättebra. Annars skulle nog inte mina chefer ödsla pengar på överfallslarm som facket INTE kräver.

Givetvis så är det ju en risk om du arbetar med en utåtagerande person, men det får du ju mest troligt reda på vid intervjun då, och är personen regelrätt farlig så brukar det väl inte vara PA som jobbar med dem, eller?

På mitt förra jobb hade vi också överfallslarm. Självklart får man reda på det innan man tar jobbet. De anställer ju inte vem som helst, förhoppningsvis har de bra utbildning för personalen också.

Vem skulle jobba med dem annars hade du tänkt dig?
 
På mitt jobb har vi 9 timmar jour på vardagar och 10 timmar på helger. Det är helt värdelöst
Jag jobbar ca 8 dygn per månad och får ut ca 16000 efter skatt.
Mina kollegor som har jobbat där innan det blev privatiserat får halva natten betald och jobbar sju dygn per månad. De får ut ca 20000 efter skatt
Rättvist? Nej, ett riktigt bajsavtal som någon påpekade.
 
På mitt förra jobb hade vi också överfallslarm. Självklart får man reda på det innan man tar jobbet. De anställer ju inte vem som helst, förhoppningsvis har de bra utbildning för personalen också.

Vem skulle jobba med dem annars hade du tänkt dig? Säpo?

Det hade väl varit mest lämpligt att sätta dem på något hem där det finns folk med utbildning som kan hantera det bättre, och därmed oxå får bättre betalt. Som PA krävs ju ingen utbildning.
 
Det hade väl varit mest lämpligt att sätta dem på något hem där det finns folk med utbildning som kan hantera det bättre, och därmed oxå får bättre betalt. Som PA krävs ju ingen utbildning.

Det krävs ju ingen utbildning på boenden heller. Man har lika stora möjligheter att kräva kompetent PA som på särskilt boende. Skillnaden är att med PA kan du själv välja vilka du anställer. I ett boende får du acceptera de som företaget anställt.
Jag har tyvärr dåliga erfarenheter från boende, särskilt personer med autism (som jag jobbar med) kan ha stora problem att bo ihop med andra och att det kommer ny personal. Så boenden för dessa personer blir i slutändan samma sak som eget boende med PA. Lägenhet frånskilt från resten av boendet och en liten arbetsgrupp som enbart arbetar med personen i fråga.

Tyvärr är det ingen skillnad i lön om man jobbar på ett boende. Jag har jobbat både i korttidsboende, gruppbostad och enskilt boende inom kommunen och det är lika kassa löner där. Även i de fall man jobbar med överfallslarm och utåtagerande personer som totaldemolerar rummet varje natt.

En extra rolig period innan vi fick dubbelbemanning på natten sa chefen att vi kunde ringa äldreboendet på andra sidan gatan om det blev för stökigt. Eh, ja bra lösning!

Så jo, det är "vi" som jobbar med dem.
 
Har en känsla av att det stämmer ganska så jättebra. Annars skulle nog inte mina chefer ödsla pengar på överfallslarm som facket INTE kräver.

Givetvis så är det ju en risk om du arbetar med en utåtagerande person, men det får du ju mest troligt reda på vid intervjun då, och är personen regelrätt farlig så brukar det väl inte vara PA som jobbar med dem, eller?

Fast det beror ju också på vart i branschen man jobbar, kör man rond, ryck, handel eller ordning är det kanske så men reception, stationär och skydd är i regel inte jättestor risk för våld o dyl. Så lite som vården mao, det handlar om vart du jobbar.
 
Det krävs ju ingen utbildning på boenden heller. Man har lika stora möjligheter att kräva kompetent PA som på särskilt boende. Skillnaden är att med PA kan du själv välja vilka du anställer. I ett boende får du acceptera de som företaget anställt.
Jag har tyvärr dåliga erfarenheter från boende, särskilt personer med autism (som jag jobbar med) kan ha stora problem att bo ihop med andra och att det kommer ny personal. Så boenden för dessa personer blir i slutändan samma sak som eget boende med PA. Lägenhet frånskilt från resten av boendet och en liten arbetsgrupp som enbart arbetar med personen i fråga.

Tyvärr är det ingen skillnad i lön om man jobbar på ett boende. Jag har jobbat både i korttidsboende, gruppbostad och enskilt boende inom kommunen och det är lika kassa löner där. Även i de fall man jobbar med överfallslarm och utåtagerande personer som totaldemolerar rummet varje natt.

En extra rolig period innan vi fick dubbelbemanning på natten sa chefen att vi kunde ringa äldreboendet på andra sidan gatan om det blev för stökigt. Eh, ja bra lösning!

Så jo, det är "vi" som jobbar med dem.

Oavsett, att ni skulle ha de sämsta ersättningarna i branschen stämmer ju inte, vilket var min poäng. Det här med jourtid har ju hamnat lite mellan stolarna pga EU, förhoppningsvis kommer det rätta till sig i nästa förhandling :)
 
LSS-lagen var en god tanke, men i nuläget sitter många utvecklingsstörda som gisslan hos sina föräldrar som utöver sitt vanliga jobb, även arbetar som assistenter. Vad de säger när den utvecklingsstörda vill flytta hemifrån? "det får du inte, då måste vi sälja villan". Hört det med egna öron, upprepade gånger hos olika familjer. Brukaren blir en kassako. Måtte den dagen komma då Fk tar bort möjligheten för anhöriga att vara assistenter, då kommer de kasta ut sina handikappade vuxna barn med huvudet före (har sett det hända också, en brukare blev dumpad av sin mamma på korttidboendet och vägrade ta hem hen för de inte fick pengar för hen längre). Vill man ha dessa människor som sin närmsta chef? Svar nej.
Får jag fråga vad du har gjort i de fallen du beskriver? Om någon mot sin vilja hålls kvar i hemmet och inte tillåts flytta hemifrån låter det som ett brott som ska anmälas.

Att anhöriga får vara assistenter betyder inte per automatik att de enligt lagen får göra vad som helst.

Jag ställer mig ganska tveksam till en kollektiv bestraffning (pratar vi alltså även sambos förresten?), jag tycker nog att om en brukare vill ha en anhörig som assistent så ska det vara möjligt. Målet är ju ett liv med så stor valfrihet, integritet, självständighet och självbestämmande som det bara går, då kan jag tycka det är lite problematiskt att lobba för att en möjligheten helt ska tas bort för att det finns ett gäng kriminella som utnyttjar den. Det finns andra sätt för samhället att kavla upp ärmarna än genom att inskränka den assistansberättigades möjligheter att avgöra vilka assistenter hen vill ha.

Däremot tycker jag att ingen bör ha enbart anhöriga som assistenter, när vi pratar ungdomar och vuxna alltså, det riskerar leda till isolering, vet inte om det är förbjudet redan dock?

Slut på trådkap.
 
30 miljarder kostar personlig assistans samhället per år. LSS-lagen var en god tanke, men i nuläget sitter många utvecklingsstörda som gisslan hos sina föräldrar som utöver sitt vanliga jobb, även arbetar som assistenter. Vad de säger när den utvecklingsstörda vill flytta hemifrån? "det får du inte, då måste vi sälja villan". Hört det med egna öron, upprepade gånger hos olika familjer. Brukaren blir en kassako. Måtte den dagen komma då Fk tar bort möjligheten för anhöriga att vara assistenter, då kommer de kasta ut sina handikappade vuxna barn med huvudet före (har sett det hända också, en brukare blev dumpad av sin mamma på korttidboendet och vägrade ta hem hen för de inte fick pengar för hen längre). Vill man ha dessa människor som sin närmsta chef? Svar nej.

Om jag skulle bli så dålig att jag behöver assistans och då även nattetid så hoppas jag verkligen att min sambo får vara min assistent på nätterna. Annars hade vi inte fått något privatliv alls. Bara för att några missbrukar systemet (jag hoppas att du har anmält varenda en som du har hört säga så för annars är du lika skyldig som föräldrarna) så innebär inte det att massor av funktionshindrade ska straffas för det. Det är jobbigt nog att ha främlingar springande hemma som det är utan att man för den sakens skull ska bli fråntagen den lilla integriteten man fortfarande har kvar. Man får också tänka på de som lever med personen med funktionshinder. Hur kul tror du att det är för make/sambo/barn/syskon/föräldrar att alltid ha folk hemma som inte hör till familjen? När ska man få bråka, berätta hemligheter och ha förtroliga samtal och vara en normal familj när det alltid finns någon utomstående i närheten? Det är tufft nog ändå för anhöriga att ha en funktionshindrad familjemedlem utan att man ska behöva ha främlingar springande hemma dygnet runt också.
 

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 368
Senast: Cocos
·
Hundhälsa Molly är min första tik någonsin, och jag blir aldrig klok på hennes löp! Hon får alltid som en vit/gul flytning efter löp, och det har...
Svar
15
· Visningar
10 289
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 464
Senast: vtok
·
Kropp & Själ "Du är duktig på att jobba och ställer upp på även konstiga arbetsuppgifter. Vi är båda nöjda med dig. Därför kommer det låta konstigt...
Svar
19
· Visningar
3 072
Senast: Avalbane
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp