Bukefalos 28 år!

Någon mer PA med sovande jour?

Bra med en sån här tråd! Min chef vill ha in mig till en ny, ung, brukare som ska ha assistent 24/7. Kommer gå 12h pass och ha sovande natt. Har för mig att det är väntetid 00-04, som jag tror är helt oavlönad.. Kan det stämma?
Om man måste gå upp under den tiden, går man in på full lön då? Eller övertid eller vad det kallas. Finns det generella bestämmelser för det eller är det något arbetsgivaren bestämmer?

Kan tillägga att min arbetsgivare är ett privat företag.

Har företaget kollektivavtal? Vanligaste är att inom privata företag får man betalt för vad ersättningen är, dvs 1/4 timbelopp. Så timmarna med väntetid är dåligt betalda. Jag tror i almegas avtal ca 25 kr timmen. Du får inte någon ersättning om du måste gå upp under timmarna med väntetid.

Det finns exempel på assistansberättigade som valt att ha två utförare: privat företag för all vaken tid, kommun för väntetid.

Kommuner har ett mycket bättre avtal för just väntetiden/jour.

Det finns även privata företag som gjort bättre lokala avtal för sin personal på väntetiden!
 

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 337
Senast: Cocos
·
Hundhälsa Molly är min första tik någonsin, och jag blir aldrig klok på hennes löp! Hon får alltid som en vit/gul flytning efter löp, och det har...
Svar
15
· Visningar
10 155
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 445
Senast: vtok
·
Kropp & Själ "Du är duktig på att jobba och ställer upp på även konstiga arbetsuppgifter. Vi är båda nöjda med dig. Därför kommer det låta konstigt...
Svar
19
· Visningar
3 059
Senast: Avalbane
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp