Någon sorts spolspilta

Jag hade faktiskt aktat mig för att spola i stallet. Vi hade spolspilta, men använde den sällan för att det påverkar stallmiljön så negativt. Hästar är känsliga för fuktig luft, och fukten från en spolspilta tar långt tid att torka ut. Långt tid med sämre inomhusklimat, alltså.
Jag har beaktat det också, men jag har både ventilation och få hästar, dvs kommer inte spola långt ifrån varje dag.
 
Behöver lite tips och idéer! Jag skulle gärna vilja hitta någon smidig lösning för att få till en upplyst väderskyddad spolspilta utan att blötlägga stallet. Jag har redan tillgång till varmvatten. Idag drar jag ut slangen och spolar av hästen, tar in för schamponering och ut igen för avspolning.

Några idéer?

Jag har beaktat det också, men jag har både ventilation och få hästar, dvs kommer inte spola långt ifrån varje dag.
Fortsätta som idag? Sätta upp en bindring eller kanske bygga en "western" uppbindning med en telefonstolpe som läggs ovan två nergrävda? Gjuta en platta och stå på om man vill ha det lyxigare.
 
Vi hade bara två hästar, varav endast en spolades. Engelska boxar (alltså full ventilation) men det påverkade ändå miljön väldigt negativt.

Tänk både en och två gånger om det ändå inte går att lösa utomhus.
 
Vi hade bara två hästar, varav endast en spolades. Engelska boxar (alltså full ventilation) men det påverkade ändå miljön väldigt negativt.

Tänk både en och två gånger om det ändå inte går att lösa utomhus.

Nej det går inte att lösa utomhus utan då är ju alternativet att fortsätta som jag gör nu.
 
Behöver lite tips och idéer! Jag skulle gärna vilja hitta någon smidig lösning för att få till en upplyst väderskyddad spolspilta utan att blötlägga stallet. Jag har redan tillgång till varmvatten. Idag drar jag ut slangen och spolar av hästen, tar in för schamponering och ut igen för avspolning.

Jag har tänkt någon sorts gummimatta med kanter att lägga i stallgången bara just när man tvättar. Tyvärr är golvet inte riktat mot någon av dörrarna utan nästan plant, den lilla lutning som är gör att en del vatten letar sig i i ena boxraden. Maken tror dock att mattan blir väldigt tung och otymplig att hantera.

Några idéer?

Går det att täta boxraden där vattnet läcker in med silicon och sedan bara ha en mjuk gummikant som hindrar vattnet från att ge sig iväg för långt?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur har ni ordnat det med spolspilta för er? Hur ser det ut? Vad ska man tänka på när man gör en spolspilta? Några speciella tips...
Svar
6
· Visningar
4 016
Senast: Sipuli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp