Någon tofuexpert?

Det är nog en naturlag. :D

Jag har nyss ätit och vet inte ens om jag gillar tofu men jag känner att det vore gott att hitta något att tugga på till kaffet jag tänkte ta nu.:d

fast jag vill nästan jämnt ha något gott att småäta på så jag borde väl inte skylla på tråden

@supersara Det låter gott, tror det blir uppskattat! :)

Just tofu gör sig kanske inte jättebra som fikabröd...:angel:
 
För att återgå till ämnet fast jag gör ett litet trådkap( hoppas det är okej @supersara ).

Om jag inte är van att äta tofu men vill pröva, vad ska jag leta efter i affären? Finns det någon god nybörjarsäker sort? Alltså någon som är lätt att tillaga om det behövs tillagning.
 
För att återgå till ämnet fast jag gör ett litet trådkap( hoppas det är okej @supersara ).

Om jag inte är van att äta tofu men vill pröva, vad ska jag leta efter i affären? Finns det någon god nybörjarsäker sort? Alltså någon som är lätt att tillaga om det behövs tillagning.

Som sagt - jag är inte så bra på tofu. Har oftast en naturell från Kung Markatta liggande i kylen som nödproviant. @Trani är nog mer av en konnässör...
 
Som sagt - jag är inte så bra på tofu. Har oftast en naturell från Kung Markatta liggande i kylen som nödproviant. @Trani är nog mer av en konnässör...

Någon naturell är nog bra att starta med, visste inte ens att det fanns annat.

Var i affären ska jag leta? Är det en kylvara eller är det något jag fått för mig bara? Den enda tofu jag brukar se är tofuglass...
 
Någon naturell är nog bra att starta med, visste inte ens att det fanns annat.

Var i affären ska jag leta? Är det en kylvara eller är det något jag fått för mig bara? Den enda tofu jag brukar se är tofuglass...
Tofu smakar inte så mycket i sig, så det finns ett gäng varianter som är färdigmarinerade eller rökta. Där jag brukar handla finns tofun antingen i anslutning till ostarna eller vid övriga vegankylprodukter.
 
Tofu smakar inte så mycket i sig, så det finns ett gäng varianter som är färdigmarinerade eller rökta. Där jag brukar handla finns tofun antingen i anslutning till ostarna eller vid övriga vegankylprodukter.

Okej, ja det låter ju rimligt när du sa naturell så tänkte jag att det kanske fanns med fruktsmak och sådant som t.ex keso gör. :D
 
Om jag inte är van att äta tofu men vill pröva, vad ska jag leta efter i affären? Finns det någon god nybörjarsäker sort? Alltså någon som är lätt att tillaga om det behövs tillagning.
Jag tycker att den godaste tofun är den som finns i importbutiker. Så om du bor hyfsat urbant, kika i importbutiker som säljer asiatiska livsmedel. Jag brukar köpa en sort som jag inte kommer på vad den heter, som säljs i 500 g-förpackningar i vit, mjuk plast. Kostar runt 15 spänn. Nackdelen är att sojan nog inte är så trevligt producerad.

Den tofun som finns i veggo-hörnan på Ica, Coop etc (Kung Markatta, Biofood och allt vad de heter) brukar vara lite kärvare i smaken (och mycket dyrare :o) men jag tror att nästan alla är eko-märkta på något sätt. Satsa på någon färdigmarinerad eller rökt om du gillar det (Kung Markatta har båda sorter och de smakar bra i mitt tycke).

Den mesta tofun utom silkestofu är så fast i konsistensen att den är enkel att skiva och steka.
 
För att återgå till ämnet fast jag gör ett litet trådkap( hoppas det är okej @supersara ).

Om jag inte är van att äta tofu men vill pröva, vad ska jag leta efter i affären? Finns det någon god nybörjarsäker sort? Alltså någon som är lätt att tillaga om det behövs tillagning.

Jag brukar köpa Kung Markatta om jag vill ha fast, Blue Dragon om jag vill ha silke (Kung Markattas finns i nån kyl, oftast antingen ost eller låglaktos-mjölkfritt, Blue Dragon bland världens mat). Men varje gång tänker jag att jag ska göra egen nästa gång (tex: länk)! Det verkar ju inte svårt (man kan förmodligen till och med fuska, och köpa sojamjölken :angel:), men lik förbaskat blir det inte av... Någon sa att det är tanken som räknas? Då borde jag banne mig ha ett block hemmagjord tofu just nu! :rage:
 
Många hipsterpysselpoäng på den du! Öppnade länken men när jag såg att den började med torkade bönor så orkade jag inte läsa längre. :rofl:

Sparar det receptet till en väldigt regnig dag.

Haha, hipsterpyssel! :o
Nu kommer jag väl aldrig våga prova! :rofl:

Man måste väl dock inte börja så grundligt om man inte känner för det... :p
 
Haha, hipsterpyssel! :o
Nu kommer jag väl aldrig våga prova! :rofl:

Man måste väl dock inte börja så grundligt om man inte känner för det... :p
Nä, som du skrev så kan man ju göra det på sojamjölk. Gäller att inte råka ta sötad bara!

Jag ska prova att göra seitan först. Tofu från scratch känns som överkurs.
 
Nä, som du skrev så kan man ju göra det på sojamjölk. Gäller att inte råka ta sötad bara!

Jag ska prova att göra seitan först. Tofu från scratch känns som överkurs.

Åh, det har jag faktiskt ingen aning om hur man gör. Men det är ju svindyrt ju! Måste googla... Åh, såg ju jätteenkelt ut, ska absolut provas! :up:

Lär hända lika snabbt som min tofutillverkning dock... :angel:
 
Åh, det har jag faktiskt ingen aning om hur man gör. Men det är ju svindyrt ju! Måste googla... Åh, såg ju jätteenkelt ut, ska absolut provas! :up:

Lär hända lika snabbt som min tofutillverkning dock... :angel:
Kolla tittar in ditt kök-tråden, där har jag länkat till ett superenkelt och ganska snabbt recept (som jag dock inte har provat).
 
Jag tycker att den godaste tofun är den som finns i importbutiker. Så om du bor hyfsat urbant, kika i importbutiker som säljer asiatiska livsmedel. Jag brukar köpa en sort som jag inte kommer på vad den heter, som säljs i 500 g-förpackningar i vit, mjuk plast. Kostar runt 15 spänn. Nackdelen är att sojan nog inte är så trevligt producerad.

Den tofun som finns i veggo-hörnan på Ica, Coop etc (Kung Markatta, Biofood och allt vad de heter) brukar vara lite kärvare i smaken (och mycket dyrare :o) men jag tror att nästan alla är eko-märkta på något sätt. Satsa på någon färdigmarinerad eller rökt om du gillar det (Kung Markatta har båda sorter och de smakar bra i mitt tycke).

Den mesta tofun utom silkestofu är så fast i konsistensen att den är enkel att skiva och steka.

Tack, jag skulle inte påstå att jag bor urbant, men tack för det tipset ändå, om jag hamnar i någon sådan butik ska jag kika efter det.

Jag vill nog börja med bågot naturellt tror jag så jag får en känsla för hur produkten smakar i grunden så att säga. Låter bra att det verkar vara vanligt med ekologiskt

Går all tofu att äta rå?

@Monstermom tack för svaret, nu har jag flera saker att kika efter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp