Bukefalos 28 år!

Några gruppvinnare från Crufts 2016

Dentaku

Trådstartare
Jag har kollat på några av gruppfinalerna från Crufts och pausade filmerna några gånger. Så här ser skärmdumparna ut:

Border collie:

cruftsbordercollie_zps1xfvq0ke.png


Schäfer:

cruftsschaumlfer_zpsrwfimg0o.png


Engelsk bulldogg:

cruftsbulldog_zpsliwv0vou.png


Jag vet inte om jag orkar titta vidare. Även om man bortser från all uppmärksamhet som extremavel fått i flera år nu - hur kan man titta på schäfern och bulldoggen utan att inse att det är något väldigt fel med hundar som ser ut så?
 
Jag har kollat på några av gruppfinalerna från Crufts och pausade filmerna några gånger. Så här ser skärmdumparna ut:

Border collie:

cruftsbordercollie_zps1xfvq0ke.png


Schäfer:

cruftsschaumlfer_zpsrwfimg0o.png


Engelsk bulldogg:

cruftsbulldog_zpsliwv0vou.png


Jag vet inte om jag orkar titta vidare. Även om man bortser från all uppmärksamhet som extremavel fått i flera år nu - hur kan man titta på schäfern och bulldoggen utan att inse att det är något väldigt fel med hundar som ser ut så?
:wtf::wtf::wtf:
 
Var går det att se vilka som dömer vilken ras, bilder osv? Vet att en uppfödarbekanting ska döma på crufts men vet inte vilken ras och är lite nyfiken på vad som kommer vinna där...
 
Jag har kollat på några av gruppfinalerna från Crufts och pausade filmerna några gånger. Så här ser skärmdumparna ut:

Border collie:

cruftsbordercollie_zps1xfvq0ke.png


Schäfer:

cruftsschaumlfer_zpsrwfimg0o.png


Engelsk bulldogg:

cruftsbulldog_zpsliwv0vou.png


Jag vet inte om jag orkar titta vidare. Även om man bortser från all uppmärksamhet som extremavel fått i flera år nu - hur kan man titta på schäfern och bulldoggen utan att inse att det är något väldigt fel med hundar som ser ut så?
:arghh::wtf::eek::cry::banghead::arghh:
 
Jag har kollat alla dagens gruppfinaler och tycker det ser mycket bättre ut än tidigare år. Dina bilder + pekingesen är dom enda jag reagerat på, och det var bara pekingesen som vann (då svor jag). Visst är det inte perfekt- men än så länge av det jag sett- MYCKET bättre.
 
Åh det där var en fin schäfer!
Schaeferhund-201100279560.jpg

:love:
Jag är bara en kattägare med noll erfarenhet av hundar, men även jag tycker att denna ser mycket finare och trevligare ut än den som (tydligen :cautious:) är rasvinnare. Finns det såna schäfrar (som på bilden) kvar idag? :o

Rasvinnaren av bulldoggen ser överviktig ut :crazy: och nosen, vilken nos?

Fast border collin ser jag nog inte riktigt vad det är fel på :o lite väl mycket päls antar jag, inte så praktiskt vid arbete. Men jag är nyfiken, vad verkar "fel"?
 
Åh det där var en fin schäfer!
Schaeferhund-201100279560.jpg

:love:
Jag är bara en kattägare med noll erfarenhet av hundar, men även jag tycker att denna ser mycket finare och trevligare ut än den som (tydligen :cautious:) är rasvinnare. Finns det såna schäfrar (som på bilden) kvar idag? :o

Bulldoggen ser överviktig ut :crazy: och nosen, vilken nos?

Fast border collin ser jag nog inte riktigt vad det är fel på :o lite väl mycket päls antar jag, inte så praktiskt vid arbete. Men jag är nyfiken, vad verkar "fel"?
Schäfrar avlade för arbete (istället för utställning) är betydligt rakare i ryggen. I praktiken är det typ två olika raser idag.

Border collien har betydligt mer päls än vanligt. Opraktiskt kanske men inte extremt och osunt som de andra raserna. Ett tydligt exempel däremot på vad som ofta händer när man avlar mer på utseende än arbete.
 
Åh det där var en fin schäfer!
Schaeferhund-201100279560.jpg

:love:
Jag är bara en kattägare med noll erfarenhet av hundar, men även jag tycker att denna ser mycket finare och trevligare ut än den som (tydligen :cautious:) är rasvinnare. Finns det såna schäfrar (som på bilden) kvar idag? :o

Bulldoggen ser överviktig ut :crazy: och nosen, vilken nos?

Fast border collin ser jag nog inte riktigt vad det är fel på :o lite väl mycket päls antar jag, inte så praktiskt vid arbete. Men jag är nyfiken, vad verkar "fel"?

En "riktig" boarder skal se lite mer ut som Turbo, om du kommer i håg honom från TV. Den som visas som ras vinnare här är en långhårig variant, antagligen med inkorsad Collie några steg tillbaks.

En Shaefer som den på "våran" bild med relativt friska höfter och kors finns väl knappt att uppdriva i svensk/europeisk avel idag.
 
Schäfrar avlade för arbete (istället för utställning) är betydligt rakare i ryggen. I praktiken är det typ två olika raser idag.

Border collien har betydligt mer päls än vanligt. Opraktiskt kanske men inte extremt och osunt som de andra raserna. Ett tydligt exempel däremot på vad som ofta händer när man avlar mer på utseende än arbete.
Aha, så det finns såna schäfrar kvar - varför tänkte jag inte på dem som arbetar :banghead::o men även de verkar ha en lite sluttande rygg eller minns jag fel?

Men för mycket päls känns för mig inte lika allvarligt problem som de andra två, som jag kan tänka mig leder till rygghöft-/andningsbesvär hos de stackars hundarna :(

Tack för förklaringen! :up:
 
Ja, asså, BC är det ju inga hemska fel på, men den är långt ifrån hur "våra BCs" ser ut. Här i Sverige får dom inte ställas ut, och det krävs vallmerit för att få registrera valpar. Alltså KAN dom inte showavlas och registreras här, men gör det såklart utomlands.

Bulldoggen, schäfern och pekingesen är ju dock rent hälsomässigt förkastliga.

Och visst är det mer av både hull och päls på alla hundar, men jag har inte sett några fler hälsokatastrofer än dom tre. Men alla gruppfinaler har ju inte gått än.

Glatt överraskad över alla hela svansar iaf :)

(Nä, jag har inte heller hund, bara katt. Däremot är jag väldigt intresserad och har planerat för mitt första hundköp i många år, samt sett sändningarna från crufts i flera år)
 
En "riktig" boarder skal se lite mer ut som Turbo, om du kommer i håg honom från TV. Den som visas som ras vinnare här är en långhårig variant, antagligen med inkorsad Collie några steg tillbaks.

En Shaefer som den på "våran" bild med relativt friska höfter och kors finns väl knappt att uppdriva i svensk/europeisk avel idag.
Jag är född -91, minns inte Turbo :angel::p
Inkorsad collie och ändå räknas den som rasren? :confused:

Även inte inom grenen arbetsschäfrar tycker du? :(
En nyfiken teoretisk fråga, om man kan korsa in collie med bordern - skulle man inte kunna korsa in någon annan ras till schäfern för att den ska få en mera rak rygg? Ifall man var en uppfödare med det målet. Vilken ras skulle det vara?
 
Ja, asså, BC är det ju inga hemska fel på, men den är långt ifrån hur "våra BCs" ser ut. Här i Sverige får dom inte ställas ut, och det krävs vallmerit för att få registrera valpar. Alltså KAN dom inte showavlas och registreras här, men gör det såklart utomlands.

Bulldoggen, schäfern och pekingesen är ju dock rent hälsomässigt förkastliga.

Och visst är det mer av både hull och päls på alla hundar, men jag har inte sett några fler hälsokatastrofer än dom tre. Men alla gruppfinaler har ju inte gått än.

Glatt överraskad över alla hela svansar iaf :)

(Nä, jag har inte heller hund, bara katt. Däremot är jag väldigt intresserad och har planerat för mitt första hundköp i många år, samt sett sändningarna från crufts i flera år)
FÅR de inte ställas ut? Vad händer då om man får liksom lust att prova ställa ut för att ge unghunden lite miljöträning tex :confused: Man kan inte ställa ut fullt arbetande hundar med domare som har målet att de ska passa till det arbete de har?
Om det finns såna domare dvs :p Fast kom på nu att det kanske är svårt att bedöma hur en border ska se ut på bästa sätt för att passa till arbetet ... då blir det väl mera typ bruksprov eller vad det kallas.

Apropå hela svansar, hur är det med öron förresten?

Vad kul! Jag är också intresserad :D
 
Jag är född -91, minns inte Turbo :angel::p
Inkorsad collie och ändå räknas den som rasren? :confused:

Även inte inom grenen arbetsschäfrar tycker du? :(
En nyfiken teoretisk fråga, om man kan korsa in collie med bordern - skulle man inte kunna korsa in någon annan ras till schäfern för att den ska få en mera rak rygg? Ifall man var en uppfödare med det målet. Vilken ras skulle det vara?

Collie och boarder collie får korsas och avkomman får registreras i valfritt rasförbund (om inte reglerna ändrats senaste 15 - 20 åren) .

Vad som gäller för att Schaefern skal komma tillbaka till tidigare rasstandard gäller det bara att förbjuda avel på de individer med förkrympt bakdel typ de som visas här.
 
Collie och boarder collie får korsas och avkomman får registreras i valfritt rasförbund (om inte reglerna ändrats senaste 15 - 20 åren) .

Vad som gäller för att Schaefern skal komma tillbaka till tidigare rasstandard gäller det bara att förbjuda avel på de individer med förkrympt bakdel typ de som visas här.
Åhå vad intressant, är de så närbesläktade alltså? De ser ju lite annorlunda ut menar jag.

Jo men jag tänkte om det inte finns några kvar med sådan rak rygg så är det väl svårt eller tar lång tid innan man lyckas höja ryggen igen?
Och så tänkte jag ifall schäfern hade någon sån där närbesläktad också som collierna ovan som går att korsa in. Malinois tex? Men det kanske de inte har :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 107
Senast: Yeah but
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 256
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 542
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 370
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Tungband
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp