Bukefalos 28 år!

Några gruppvinnare från Crufts 2016

Det kan ha varit en Malinois om de finns i lite mörkare än ett vanligt bildsök ger, mindre gult och mer svart, och om polisen kan ha kallat den för Belgisk vallhund. Den var väldigt vacker och såg väldigt alert och kapabel ut, förstår om de har dem istället.
Det handlar inte om kroppen. Malle, Belgare och Schäfer har vissa skilnader egenskapsmässigt.
 
Är det någon ras som ska ha "rakt kors"? Tycker de flesta ska ha "lätt sluttande" eller liknande uttryck.
Jag går just nu en anatomikurs för en erkänt duktig domare/uppfödare/exteriör-vetare. Hon menar att de flesta (travande) raser ska ha ca 30 grader vinklat kors för att bakbenen ska kunna vara så effektiva som möjligt. För mycket vinklad = hunden får underställda bakben (inte effektivt). För öppet vinklad = hunden får bakbenen bakom sig (inte heller effektivt). Men sen om det står så i rasstandarden eller om domarna dömer så, det är en annan sak. Men 30 grader alltså, för att vara så effektivt som möjligt.

OT
Varför man ställer bakbenen bakom hunden när man ställer upp den är för att få en lodrät vinkel mellan has-mark. Ju mer vinklar i knä och has, deso längre bak måste man ställa benet. Syns tydligt på bilden som @Red_Chili la upp på de två uppställda salukisarna. Den vänstra är inte lika mycket vinklad och behöver alltså inte dras ut lika mycket för att få en lodrät vinkel. I övrigt så börjar de bli väldigt vanligt på många raser, inte bara schäfer, med övervinklade knän och haser..
 
Just vad gäller schäfer så handlar det väl inte bara om korset, det är ju ländryggen(och ibland även ryggen) som blivit mer och mer sluttande på e-schäfrarna.
 
OT
Varför man ställer bakbenen bakom hunden när man ställer upp den är för att få en lodrät vinkel mellan has-mark. Ju mer vinklar i knä och has, deso längre bak måste man ställa benet. Syns tydligt på bilden som @Red_Chili la upp på de två uppställda salukisarna. Den vänstra är inte lika mycket vinklad och behöver alltså inte dras ut lika mycket för att få en lodrät vinkel. I övrigt så börjar de bli väldigt vanligt på många raser, inte bara schäfer, med övervinklade knän och haser..

Det är väl just det, om man har någon typ av regel för hur hundarna ska stå, så att alla står på samma sätt, då blir det också lättare att se skillnaderna mellan hundarna.
 
Schäfer är den vanligast förekommande rasen inom polisen och då av brukstyp. Enstaka av exteriörtyp finns också. Sen är Mallen också vanlig. De raserna tror jag är de enda polisen använder som patrullhundar. Kan absolut finnas ett å annat särfall till patrullhund med de tillhör en minioritet isf. Till preparat, vapen och sprängämnessök finns en rad olika raser. Tom blandraser. Här har jag träffat på Wachtel, olika retrivers, setter, olika spaniels, boxer, olika herdehundstyper mfl.
Har funnits en dobbis i yttretjänst (det heter väl så va?) men som pga skada numera bara gör sök etc numera. Hon är dock gammal nu med så vet inte om hon har gått i pension :)
 
Blev så illa berörd igår när jag såg den filmen med "molossschäfrarna" eller vad man ska kalla dom. Behöver till och med stöd för att kunna sitta. Hur ska dom kunna gå, hur gräsliga är deras höfter redan nu som unga :(
Och vad har man dom till ????? Dom lär ju inte kunna jaga iväg en inbrottstjuv direkt...
 
Finns inte ett rätt på de hundarna. Mellanhänder och hela bakpartiet är ett skräckexempel på ohälsosamt. Tokstora huvuden!!!! Jag fattar inte hur de fått fram sår stora skallar. Det måste vara inkorsat nån mer ras. Och så all denna päls. Det är som en vandrande pälsdriva. Och uttrycket hundarna har....det ser ut som de är i chock!:(
 
Det är vad jag också lärt mig.
När jag gick på hundgymnasie och vi hade lektioner som handlade om exteriör på hundar osv så jämförde vi många olika typer av hundar, pratade om varför de såg ut som de gjorde, hur det skulle påverka hundarna i arbete m.m.

Det som sades då var att hundar med sluttande rygg, typ schäfer, får bra med räckvidd och lagom mycket kraft i trav, så de kan trava "hur länge som helst" utan att bli trötta och därför också jobba länge. Hundar med rygg som "går uppåt" som på en korrekt saluki ska få större kraft i galopp, just för att de kan "sprätta iväg" lättare. (ehm.. fint ordval av mig..) Enligt läraren ska dessa hundar inte vara riktigt lika uthålliga och deras måttliga vinklar m.m. ska göra att de lättare kommer upp i galopp än vad tex en schäfer gör.

Sedan har jag väl ändrat ungefär hela mitt sätt att se på hundar efter gymnasiet, men jag är fortfarande övertygad om att en sluttande rygg inte är bra på tex salukis som ska kunna galoppera länge med vinthundsmått mätt. Jag har sett salukis med så sluttande rygg och kraftigt vinklade bakben att de inte riktigt kunnat kontrollera sina kroppar, inte kunnat svänga ordentligt och ibland inte ens kunnat ta lure coursing-licens (som är lätt gjort). Jag tror inte heller att det är någon slump att de absolut bästa salukitikarna i Sverige alla har gemensamt att de är lätta, långbenta, med måttliga vinklar och med en rygg som går just uppåt mot korset.

Varför har inte dalmatinern en sluttande rygg på det viset schäfern har då? Dalmatinern ska orka trava långa sträckor bakom en vagn/häst.

Bildgooglade lite på vargen också som borde vara den ultimata modellen för att trava långa sträckor (då den gör det irl) och tycker mig skönja att några individer verkar slutta lite, men inte alls lika mycket som schäfern.
 
Varför har inte dalmatinern en sluttande rygg på det viset schäfern har då? Dalmatinern ska orka trava långa sträckor bakom en vagn/häst.

Bildgooglade lite på vargen också som borde vara den ultimata modellen för att trava långa sträckor (då den gör det irl) och tycker mig skönja att några individer verkar slutta lite, men inte alls lika mycket som schäfern.
Ja alltså, jag har ingenstans sagt att det är på det sättet, att de måste ha sluttande rygg för att trava långt ;) jag säger bara vad som lärs ut bland folk. (eller åtminstone lärdes ut för några år sedan)
 
Ja alltså, jag har ingenstans sagt att det är på det sättet, att de måste ha sluttande rygg för att trava långt ;) jag säger bara vad som lärs ut bland folk. (eller åtminstone lärdes ut för några år sedan)

Hade bara hunnit läsa till ditt inlägg när jag svarade :), har läst hela tråden nu. Och undrar om inte den "sanningen" har blivit en sanning för att det har upprepats tillräckligt många gånger.

Jag tror på att vargen har den ultimata kroppsformen för att orka trava länge utan att bli trött, då deras överlevnad hänger på det.
 
Men är den utopin ens möjlig? Alltså, att detta är högst hypotetiskt förstår jag :D men jag är bara nyfiken på om det ens GÅR att avgöra huruvida en BC passar till arbete. Men du svarade nej förut så jag antar att en BC kan tex vara högställd med kort rygg eller låg med lång rygg (grovt sagt) men ändå på sina sätt vara bra anpassade till arbete?

Om man bara avlar på de individer som håller för arbetet de utför som kommer det att bli en viss likriktning. Det som är väsentligt för att de ska kunna arbeta bra kommer att premieras i en sådan avel.

För att dra en parallell i hästvärlden så travarna och galoppörerna avlas bara på prestation, precis som migo säger att man gör med BCn.
Galoppörerna är mer lika varandra än vad de liknar andra hästraser, travarna likaså. Trots att de inte avlar på utseende, så blir det en bieffekt att man avlar på de drag i exteriören som främjar fart och hållbarhet.

Och så länge en BC är bra på sitt jobb och håller för det i många år, så har den en bra exteriör som man vill avla vidare på, även om uppfödaren inte alls tänker på hur hunden ser ut- hen ser bara till att hunden är bra på sitt jobb och är en frisk individ.
 
(När jag var liten älskade jag schäfrar -de var så vackra, så började jag reagera på att det fanns fula, stora och håriga med tjockt ansikte och mindre, eleganta och vackra, med strikt rak nos, nu har jag inte sett någon liten elegant på flera år -tills jag stötte på denna -ickeschäfer. (Dalmatiner verkar också ha förlorat lite flair i hållning men inte på samma sätt)).

).

Nu är ju min tik grå men antagligen av den gamla modellen som du syftar på. Minimi mått och 22kg. Hon har impat på veterinärer runt hela landet men stömholmsveterinären påpekade också att hon aldrig lär gå bra på utställning. Hon är för nätt...... Vilket antagligen är sant :confused:

 
Nu är ju min tik grå men antagligen av den gamla modellen som du syftar på. Minimi mått och 22kg. Hon har impat på veterinärer runt hela landet men stömholmsveterinären påpekade också att hon aldrig lär gå bra på utställning. Hon är för nätt...... Vilket antagligen är sant :confused:

Oj, bara 22 kilo? :o Det är ju 3 kg mindre än min BC!
 
Nu är ju min tik grå men antagligen av den gamla modellen som du syftar på. Minimi mått och 22kg. Hon har impat på veterinärer runt hela landet men stömholmsveterinären påpekade också att hon aldrig lär gå bra på utställning. Hon är för nätt...... Vilket antagligen är sant :confused:

Jo nästan! Hon har mer päls tror jag :) men är precis sådan i typen, vacker och rörlig. Fin! och fint ansikte (vackert men man kan föreställa sig att hon kan se farlig ut om hon blir putt, till skillnad från de mer brednosade :).)

Och grått är jättefint!

Nu läste jag någonstans att brittiska militären skulle bli tvungen att gå från schäfer eftersom de blivit för tunga. En perfekt schäfer skulle tydligen kunna bli buren utan problem av sin hm handler (ord?) vissa sträckor och inte ha så mycket päls att den vägde extra eller fick den att halka ur greppet eller torka långsamt. Så 22 kg kanske skulle varit perfekt för dem.
 
Hade bara hunnit läsa till ditt inlägg när jag svarade :), har läst hela tråden nu. Och undrar om inte den "sanningen" har blivit en sanning för att det har upprepats tillräckligt många gånger.

Jag tror på att vargen har den ultimata kroppsformen för att orka trava länge utan att bli trött, då deras överlevnad hänger på det.
Gissningsvis menade de att hundstackarna som de såg ut då - vissa med rak rygg och vissa med högre ända, vissa med lite sluttande rygg, gärna skulle ha en rygg som var lite sluttande, dvs de var bäst på att springa länge eller vad det kan ha varit, eller finast.

Men det finns ju grader i helvetet och om samma person sett en modern bruksschäfer (som bilden ovan) kanske hen skulle sagt, jo -exakt sådär sluttande skulle det vara, men inte mer. För allting blir ju inte alltid bättre av mer i all oändlighet. De som skrev rasstandarden kunde ju inte gärna vetat att sluttande till slut gick före allt annat som stod i beskrivningen.

Svårt att sitta där på tidigt 1900-tal eller sent 1800-tal och veta att man måste skriva ett stopp. En sluttande rygg-men STOPP bara tills den sluttar X grader. De trodde väl att det skulle räcka att de skrev att hunden alltid främst ska kunna röra sig ändamålsenligt och kunna genomföra bruksprov (bra, inte precis eller dåligt).
 
Oj, bara 22 kilo? :o Det är ju 3 kg mindre än min BC!
Det är egentligen helt inom rasstandarden.
Tik ska ligga på 22-32kg. 55-60 cm mhöjd
Hane 30-40 kg. 60-65 cm i mhöjd.
Sen får de vara lite större om de är propotionerliga.

Så många av exteriörhundarna är på tok för stora :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 108
Senast: Yeah but
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 257
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 561
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 373
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp