Bukefalos 28 år!

Några gruppvinnare från Crufts 2016

Collien ser ju inte ens ut att valla. Den tittar ju knappt på ankorna utan tittar hela tiden upp mot sin förare och frågar vad den ska göra här näst.
Jag ser en hund som lyder sin förares kommandon, men jag ser inte en vallande hund. Det hunden på filmen gör kan vilken hund som helst göra med träning, så länge det är en samarbetsvillig individ.
Tester har ingenting med hundens vallegenskaper att göra som det ser ut.
Undrar om jag inte kan få Nikka att "valla" ankor istället för att apportera änder? Verkar banne mig vara lättare...
Sheltien ser ut ungefär som min islandshund när hon tog in hönsen för natten, ren lydnadsdirigering med andra ord.
 
Min golden skulle nog kunna "valla" ankor (och kaniner...), tveksamt om det går att få henne såpass intresserad av får och kor är nog fullständigt otänkbart. Så stora djur hanterar man på liknande sätt som träd och annat som i princip är ointressant, förutom att man måste gå runt i stället för rakt igenom.

Hon skulle dessutom förmodligen klara att hantera fruktansvärd svåra abstrakta begrepp som höger och vänster mycket bättre än jag kan.
 
Undra hur mycket de där utställningslabbarna väger?

Detta är en väns labbe som jag passar just nu. Uppfödaren har sånadär feta utställningslabbar och det är verkligen en typisk sällskapsavlad hund.
Såhär ser han ut:
578149_969236373162325_5804119223818595650_n.jpg


1653588_969237573162205_3623608848932034851_n.jpg


Han är nu något tunn men framförallt omusklad. Men man undrar ju verkligen hur stor skillnad det är typmässigt i kroppen på utställningslabbe och jaktlabbe om utställningshundarna inte hade varit så jävla feta. Många har trott att detta är en jaktlabbe för att han inte är fet...
 
Nu finns en protestlista ute mot den exteriörextrema schäferaveln. Kan inte länka via mobilen men @TheaH orkar säkert göra det från min fb ;)

Kanske fanns något gott med att den här schäfern vann. Nu uppmärksammades någonting många har flaggat för i många år dock nu korsades sista gränsen.
Kan exteriörschäfern ha fått sitt "trubbnosuppror"?
Jag hoppas det!
 
Nu finns en protestlista ute mot den exteriörextrema schäferaveln. Kan inte länka via mobilen men @TheaH orkar säkert göra det från min fb ;)

Kanske fanns något gott med att den här schäfern vann. Nu uppmärksammades någonting många har flaggat för i många år dock nu korsades sista gränsen.
Kan exteriörschäfern ha fått sitt "trubbnosuppror"?
Jag hoppas det!
LÄNK ;)
 
Det här med travandet kommer från den tid då de var staketvallare. Det är bra länge sedan rasens användningsområde ändrades och idag ser jag ingen mening med att bevara traven.

Sen är jag väldigt tveksam till att den traven exteriörarna har är något som skulle premieras hos staketvallare, då känns det ju som att de skulle sett ut just så när de användes till det. Vilket de inte gjorde. Men utställningsfolket ser inte riktigt problematiken med det resonemanget..
 
Sen är jag väldigt tveksam till att den traven exteriörarna har är något som skulle premieras hos staketvallare, då känns det ju som att de skulle sett ut just så när de användes till det. Vilket de inte gjorde. Men utställningsfolket ser inte riktigt problematiken med det resonemanget..
Det lustiga är att min schäferprinsessa, som var kantig som få, travade. När hon t.ex. följde med ut och joggade eller cyklade, knycklade hon ihop sig och satte in arslet under sig, slappnade av i framkärran och flöt fram med långa mjuka, marknära steg. Det gick inte jättefort (mellan att gå och att springa) men hon låg i ett jämt avslappat tempo utan att bli trött och utan att tillsynes behöva tänka (Bredvid huffade och puffade en högröd spärrballong). Med erfarenhet av henne, har jag utgått ifrån att traven är för att transportera sig. När hon travade var det på en gång målmedvetet och meditativt. Vackert.
 
Det vore ju jätteintressant att läsa den! Jag har googlat mig blå men inte hittat nåt, tyvärr.

Det måste ju bero på att ett antal hundar bara har använts i bruksaveln, och ett annat antal helt andra hundar har använts på exteriörsidan, antagligen med hjälp av hård linje- och inavel. Avelsmatadorerna på brukssidan bar på gener från de avlägnna malleförfäderna i högre grad än exteriörmatadorerna, och dessa gener förstärktes och fördubblades genom linjeavel, och på så sätt renodlades varje sort för sig och de blev mer och mer olika. En bra illustration över effektiv avelspopulation och att det inte har så mycket med antalet djur i en ras att göra. Också en bra illustration av vad som händer om man inte tänker på att skapa genetisk variation utan bara avlar efter likhet och förstärkning av vissa egenskaper hela tiden.
Nu har jag hittat den och den finns på RSV2000s hemsida. Jag kan inte länka via mobilen men jag ska se om jag kan dela den via facebook till @TheaH som jag vet gärna länkar åt mig ;)
 
@TheaH jag lyckades inte men du är ju med i samma schäfergrupp på fb som jag. Det finns länkar till studien i kommentarsfälten en liten bit ner i ett inlägg en tjej gjorde i går förmiddag om rasens uppdelning.

Annars finns studien som sagt på hemsidan under "News"
 
Skrev på den underst på studs. :up:
 
Jag googlade på polishund och tyckte först att resultatet såg lite trist ut, just därför undrade jag om bruksraserna var bra, men så hamnade jag på en kennels hemsida och såg fina rakryggade schäfrar med bara liten naturlig böjning till svansen :up: Korset kunde jag inte avgöra men det var kul att se :)

Var och tittade på Almedalsveckan förra året, de visade upp några polishundar. Där fanns en schäfer som såg ganska fin ut men framför allt fanns det en oerhört vacker "schäfer" som var lite mindre och lättare och såg väldigt frisk ut, rak rygg, mycket svart i, -oj vilken fin liten schäfer kläcker jag ur mig, men det är det såklart inte. Det är en annan tysk vallhund av något slag (aldrig hört om rasen tidigare och jag brukar kunna många) jag tänkte då att polisen kanske testar andra raser nu som är mer lämpligt byggda för arbete?

(När jag var liten älskade jag schäfrar -de var så vackra, så började jag reagera på att det fanns fula, stora och håriga med tjockt ansikte och mindre, eleganta och vackra, med strikt rak nos, nu har jag inte sett någon liten elegant på flera år -tills jag stötte på denna -ickeschäfer. (Dalmatiner verkar också ha förlorat lite flair i hållning men inte på samma sätt)).

(Läste btw en domare/uppfödare i Englands åsikter om detta (efter att ha blivit chockad av en Crufts film igår, visste inte vad crufts var innan.). Han tyckte att det var urstiligt med den låga ryggen så länge benen inte wobblade och ryggraden var knäckt. Hans idealschäfrar var nästan lika fula, men inte lika orörliga, som den som vann.)

Jag trodde det var omöjligt att förstöra brukshundar som schäfer på det viset. Om de börjar med Saluki så tänker jag börja gråta. (kollade det snabbt och de såg faktiskt normala ut för mina ögon).
 
Senast ändrad:
Var och tittade på Almedalsveckan förra året, de visade upp några polishundar. Där fanns en schäfer som såg ganska fin ut men framför allt fanns det en oerhört vacker "schäfer" som var lite mindre och lättare och såg väldigt frisk ut, rak rygg, mycket svart i, -oj vilken fin liten schäfer kläcker jag ur mig, men det är det såklart inte. Det är en annan tysk vallhund av något slag (aldrig hört om rasen tidigare och jag brukar kunna många) jag tänkte då att polisen kanske testar andra raser nu som är mer lämpligt byggda för arbete?

(När jag var liten älskade jag schäfrar -de var så vackra, så började jag reagera på att det fanns fula, stora och håriga med tjockt ansikte och mindre, eleganta och vackra, med strikt rak nos, nu har jag inte sett någon liten elegant på flera år -tills jag stötte på denna -ickeschäfer. (Dalmatiner verkar också ha förlorat lite flair i hållning men inte på samma sätt)).

(Läste btw en domare/uppfödare i Englands åsikter om detta (efter att ha blivit chockad av en Crufts film igår, visste inte vad crufts var innan.). Han tyckte att det var urstiligt med den låga ryggen så länge benen inte wobblade och ryggraden var knäckt. Hans idealschäfrar var nästan lika fula, men inte lika orörliga, som den som vann.)

Jag trodde det var omöjligt att förstöra brukshundar som schäfer på det viset. Om de börjar med Saluki så tänker jag börja gråta. (kollade det snabbt och de såg faktiskt normala ut för mina ögon).

Schäfer är den vanligast förekommande rasen inom polisen och då av brukstyp. Enstaka av exteriörtyp finns också. Sen är Mallen också vanlig. De raserna tror jag är de enda polisen använder som patrullhundar. Kan absolut finnas ett å annat särfall till patrullhund med de tillhör en minioritet isf. Till preparat, vapen och sprängämnessök finns en rad olika raser. Tom blandraser. Här har jag träffat på Wachtel, olika retrivers, setter, olika spaniels, boxer, olika herdehundstyper mfl.
 
Schäfer är den vanligast förekommande rasen inom polisen och då av brukstyp. Enstaka av exteriörtyp finns också. Sen är Mallen också vanlig. De raserna tror jag är de enda polisen använder som patrullhundar. Kan absolut finnas ett å annat särfall till patrullhund med de tillhör en minioritet isf. Till preparat, vapen och sprängämnessök finns en rad olika raser. Tom blandraser. Här har jag träffat på Wachtel, olika retrivers, setter, olika spaniels, boxer, olika herdehundstyper mfl.
Det kan ha varit en Malinois om de finns i lite mörkare än ett vanligt bildsök ger, mindre gult och mer svart, och om polisen kan ha kallat den för Belgisk vallhund. Den var väldigt vacker och såg väldigt alert och kapabel ut, förstår om de har dem istället.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 108
Senast: Yeah but
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 257
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 554
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 373
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldhamster ungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp