När drömmen rasar

Fislisa

Trådstartare
Nu kära bukefalister behöver jag er mer än någonsin
Ursäkta om jag skriver lite konstigt lr så, men jag är så ledsen så jag vet inte var jag ska ta vägen

Jag har haft min absoluta drömhäst på foder nu i ett år, och äntligen skulle hon bli min! Idag var stora dagen då vi skulle besiktiga henne. Hon skötte sig exemplariskt, allt var ua och veterinären tyckte att hon var jätte fin och trevlig.
Sen kom vi till röntgen och sex bilder togs på kotor och haser.
Veterinären kallar in mig till rummet och vill visa bilderna och säger att de har hittat grejer.. Min älskade fina häst som jag har ridit och tränat och älskat i ett år, min drömhäst som skulle bli min.. Hon har lösa benbitar i båda haserna, och en skelett förändring i leden bak, som att någon har tagit en tugga om ni kan tänka er, i själva kulan, så att det är en kant som hela tiden skaver i ledbråsket.

Jag är chockad, ledsen, och bara gråter. Jag vet inte vad jag ska göra!!!! Detta var min framtida tävlingshäst, drömmen som skulle bli sann, jag skulle träna henne och tävla, klättra i klasser och ha kul med.. Hon är den finaste hästen och jag har aldrig någonsin kännt den glädjen av att rida någon annan häst. På henne känner jag det VARJE gång!

Jag är utom mig, helt knäckt

Benbitarna behöver opereras, och blir hon bra efter det så går det inte att veta hur länge hon håller pga förändringen i leden. Vad ska jag göra?! Jag känner ju själv att jag borde lämna tillbaka henne. Men jag älskar henne verkligen, jag har ridit och har haft många hästar, men ingen har varit ens i närheten av henne.. Det är som magi när jag sitter på henne.. Fan vad ledsen jag är
 
Jag tror att det bara är du själv som svara på frågan och ingen annan. Vi andra kan ge råd och tala om för och nackdelar men vad du ska göra i slutända är upp till dig.
Tänker man med hjärna så ska ju hästen lämnas tillbaka och möjligen efter en operation sedan kanske fundera på köp om hon blir bra. Men jag antar att hjärtat säger en helt annan sak och jag tror att det skulle bli värre om man lämnade tillbaka henne och hon blev "frisk" efter en operation och man träffade på henne igen hos någon annan.

Men du får tänka igenom det, prata med ägaren och om du har möjlighet också be att få fler veterinärer som kan uttala sig om prognosen. För som jag förstår det har hon varit helt besvärsfri så här långt.
 
Nu kära bukefalister behöver jag er mer än någonsin
Ursäkta om jag skriver lite konstigt lr så, men jag är så ledsen så jag vet inte var jag ska ta vägen

Jag har haft min absoluta drömhäst på foder nu i ett år, och äntligen skulle hon bli min! Idag var stora dagen då vi skulle besiktiga henne. Hon skötte sig exemplariskt, allt var ua och veterinären tyckte att hon var jätte fin och trevlig.
Sen kom vi till röntgen och sex bilder togs på kotor och haser.
Veterinären kallar in mig till rummet och vill visa bilderna och säger att de har hittat grejer.. Min älskade fina häst som jag har ridit och tränat och älskat i ett år, min drömhäst som skulle bli min.. Hon har lösa benbitar i båda haserna, och en skelett förändring i leden bak, som att någon har tagit en tugga om ni kan tänka er, i själva kulan, så att det är en kant som hela tiden skaver i ledbråsket.

Jag är chockad, ledsen, och bara gråter. Jag vet inte vad jag ska göra!!!! Detta var min framtida tävlingshäst, drömmen som skulle bli sann, jag skulle träna henne och tävla, klättra i klasser och ha kul med.. Hon är den finaste hästen och jag har aldrig någonsin kännt den glädjen av att rida någon annan häst. På henne känner jag det VARJE gång!

Jag är utom mig, helt knäckt

Benbitarna behöver opereras, och blir hon bra efter det så går det inte att veta hur länge hon håller pga förändringen i leden. Vad ska jag göra?! Jag känner ju själv att jag borde lämna tillbaka henne. Men jag älskar henne verkligen, jag har ridit och har haft många hästar, men ingen har varit ens i närheten av henne.. Det är som magi när jag sitter på henne.. Fan vad ledsen jag är
Jag tycker verkligen synd om dig, det måste vara en hemsk situation för dig.

Du har redan svarat på vad du ska göra, du skrev "Jag känner ju själv att jag borde lämna tillbaka henne. "
Om du behåller henne gör du bara pinan ännu värre, du kommer ständigt att vara orolig om hon håller för det du vill göra.
 
Bara du vet vad som är rätt för dig att göra. Men hur gammal är hästen? Jag kan inget om lösa benbitar men om hästen är i full gång och gick igenom böjprovet utan anmärkning borde prognosen vara bättre, eller?
 
Hon är bara 4 år

Det är inte de lösa benbitarna som är mest oroväckande, de är förändringen i leden som är det värsta :(

Opereras hon för benbitarna och blir frisk från det så vet man inte hur länge leden håller innan den är kass. Veterinären kunde inget säga, det kan vara allt från 1mån till 10år
 
Om hasten ar 4 ar tycker jag absolut inte att du skall kopa. Du har lagt ner mycket tid och sjalvklart betyder hon mycket for dig. Men det kommer vara (i basta fall) 15 ar slit och tarar och helvete istallet for att du hittar en ny alskad hast som du kan ha kul och tycka precis lika mycket om under de kommande aren istallet.

Du kommer sakert alltid minnas henne men det kommer du ocksa din framtida nya hast som du faktiskt kan anvanda.
 
Vilken oerhört jobbig sits =(
Jag hade nog inte köpt, känns som om du köper på dig ett problem som kommer att komma förr eller senare tyvärr
 
Hej!

Det är sjukt svårt när man hittar någon man verkligen älskar och tänkt sig livet med. Hemskt tråkigt att hitta såna fynd på en så ung häst.

Vad du behöver göra är att sätta dig ner och fundera på vad det är värt för dig? Hästen var tänkt som tränings- och tävlingskompis och kan kanske inte bli det nu. Den kan också bli helt ok, men om det inte bli det- kan du nöja dig med skogsridning, om häst håller för det? Har du råd med två hästar så du kan ha henne kvar och ändå tävla med en annan? Klarar du av att ta det svåra beslutet när det blir dags? Hur mycket tror du dig kunna orka med i oro för henne?

Jag hade inte köpt hästen, men jag är inte du.

/Lavinia, som lärt sig att hästar skadar sig förr eller senare ändå, lika bra att börja med en hel.
 
Tack så mycket för era svar

Som det känns nu så kommer hon åka till sin ägare. Jag kommer provrida andra hästar och se om jag hittar någon. Blir hon frisk finns hon kvar och har jag inte hittat någon tills dess kan jag ju ta ett sista beslut då.

Jag har redan en gammal pensionär så jag kan inte ha två till. Jag vill verkligen ha en häst att träna och tävla, känner att det är dags efter många års "åkande" pga att jag haft en "riktig" häst att träna med
 
Nu kära bukefalister behöver jag er mer än någonsin
Ursäkta om jag skriver lite konstigt lr så, men jag är så ledsen så jag vet inte var jag ska ta vägen

Jag har haft min absoluta drömhäst på foder nu i ett år, och äntligen skulle hon bli min! Idag var stora dagen då vi skulle besiktiga henne. Hon skötte sig exemplariskt, allt var ua och veterinären tyckte att hon var jätte fin och trevlig.
Sen kom vi till röntgen och sex bilder togs på kotor och haser.
Veterinären kallar in mig till rummet och vill visa bilderna och säger att de har hittat grejer.. Min älskade fina häst som jag har ridit och tränat och älskat i ett år, min drömhäst som skulle bli min.. Hon har lösa benbitar i båda haserna, och en skelett förändring i leden bak, som att någon har tagit en tugga om ni kan tänka er, i själva kulan, så att det är en kant som hela tiden skaver i ledbråsket.

Jag är chockad, ledsen, och bara gråter. Jag vet inte vad jag ska göra!!!! Detta var min framtida tävlingshäst, drömmen som skulle bli sann, jag skulle träna henne och tävla, klättra i klasser och ha kul med.. Hon är den finaste hästen och jag har aldrig någonsin kännt den glädjen av att rida någon annan häst. På henne känner jag det VARJE gång!

Jag är utom mig, helt knäckt

Benbitarna behöver opereras, och blir hon bra efter det så går det inte att veta hur länge hon håller pga förändringen i leden. Vad ska jag göra?! Jag känner ju själv att jag borde lämna tillbaka henne. Men jag älskar henne verkligen, jag har ridit och har haft många hästar, men ingen har varit ens i närheten av henne.. Det är som magi när jag sitter på henne.. Fan vad ledsen jag är

Usch, lider med dig, vet hur det känns. Inget lätt beslut, men ledförändringar på en så unghäst har ingen bra prognos.
Har nu en häst som har mindre ledförändringar i flera leder, upptäcktes några månader efter köp då var han 6. Han var aldrig regelrätt halt utan böjprov men kändes seg och utan bjudning.
Han kommer antagligen inte att hålla men är en helt fantastisk häst som jag hade stor planer för träningsmässigt, som det ser ut nu är han behandlad igen i ytterligare en annan led och då har vi knappt hobbyridit under ett års tid pga behandlingar och annat.
Hur man väljer att göra beror ju både på vad man själv har för användningsområde för hästen och hur hästen är, är den nöjd och enkelt att ha mest gåendes på vila och det inte gör dig nåt att den aldrig blir bra, eller är det en ambitiös individ som vill vara igång för att må bra? Där du kanske till och med får problem att hantera den för att den freakar ut efter en månad i sjukhage?
Och i ditt fall äger du inte hästen, mitt personliga råd är att inte köpa den, man lägger så enormt mycket energi, pengar och dåligt mående på en skadad häst..... Jag tycker det är bland det värsta som finns, man har dåligt samvete hela tiden, varje bakslag utlöser en smärre depression, utöver allt jobb med att ha en konvalecent kan man inte heller göra det man egentligen ville med sitt hästägarskap under flera års tid, om man inte har flera hästar.
Lycka till hur du än väljer att göra!
 
Jag tycker du resonerar klokt TS. Tänkte skriva att det beror på vilka möjligheter du har när det gäller antal hästar, men har du redan en pensionär förstår jag att du avstår.

Annars kan man ju tänka sig att ägaren har svårt att sälja hästen med de förutsättningarna. Ni kunde gjort en överenskommelse med alla kända risker, så håller hästen så länge den håller (efter op). Men det hade ju verkligen bara varit för att du är så förtjust i hästen.
 
Precis som många skriver så hade inte heller jag köpt hästen.
Men vad säger ägaren?
Ägaren kan inte vara beredd att släppa hästen till dig ruskigt billigt, nästan gratis? Tänkte att det kanske är värt chansen då.
Är hon försäkrad från födseln så försäkringen täcker op av de lösa benbitarna?
 
Problemet för ägaren är ju också att hästen är ua på böjprov och kommer inte få operationen av FB. Så jag vet inte hur det blir med det heller
 
Aha.. Ok. Har ingen koll på hur det funkar.
Men vad är det som gör att hon måste opereras nu om hon inte har några reaktioner på böjprov och så vidare?
 
Så tråkigt..beklagar.

Det finns ju en aspekt till på problemet som jag ser det. Hur kommer det att kännas för dig i framtiden med den vetskapen du har nu om hästen.? Hade det varit jag hade jag ständigt varit orolig så fort det minsta lilla sett annorlunda ut med hästen , ständigt känt efter när jag ridit den tex...

Hade förmodligen tagit bort väldigt om inte all glädje med hästen o det som varit positivt nu hade förbytts till oro .
Haft en sådan häst som jag ständigt oroat mig för...vill inte ha den sitsen igen om jag kan undvika den.....

Även om man inte tror det när man står där i valet o kvalet så finns de väldigt många bra friska o trevliga hästar där ute och säkert en eller flera till dig , ni har bara inte hittat varandra än....

Så köp inte , problem får man även med en frisk häst med tiden......
 
Efter ett långt samtal med veterinären som gjorde besiktningen och tog plåtarna, (som förörigt är expert på ben) så tyckte hon att jag skulle köpa hästen för 25. Det är en väldigt fin häst och hon tyckte att det är värt chansen.. Det var ju också hon som gav mig resultatet av röntgen och såg min reaktion.. Jag älskar den hästen.. Hon tyckte också att vi kan vänta med operationen till hösten (men att jag måste ha stenkoll på hasen tills dess)
Så jag beslutade mig för att ge ägaren ett skambud, och hon tog det!

Det känns väldigt bra faktisk, och jag är glad nu ist för att vara ledsen dagarna i ända
 
Håller tummarna för er!

Många gånger går det ju faktiskt bra:)

Röntgenbilder säger ju inte hur det faktiskt kommer att gå. Nu vet du ju dessutom och kan vara uppmärksam om något inte är ok.:up:
 
Om du får hästen för en spottstyver och den inte har några problem just nu hade jag möjligtvis köpt den om jag kände som du beskriver. Inte om det varit jag nu utan som sagt - om jag varit du som jag tolkar att du vill eller kan tänka dig;)
De lösa benbitarna är en grej som öht inte behöver bli en sak, och blir det det kan man som sagt operera, fast då måste du ju göra det INNAN de skapar problem helst, eftersom vetten tydligen bedömt att de ligger så illa att det kommer bli problem?
det jag oroat mig för främst bortsett från det, är förändringen vid leden och vad som händer med en 4 åring som knappt kan ha varit fullt igång i arbete utifrån det när du sen trappar upp. Just ledförändringen på röntgen hade varit det som gjort att jag hade låtit bli mest, benbitarna om vetten sagt att de måste opereras senast till hösten hade jag opererat direkt utifrån det och inte väntat, men som sagt, ditt val och får du köpa hästen för en spottstyver och vill ta den möjligheten att det inte blir problem så gör det utifrån det. Jag hade inte gjort det om det varit jag och inte du.

edit: ser nu att du redan köpt hästen, så utifrån det hoppas jag allt blir bra :)
 
Senast ändrad:
Tack :)
Om du är du och jag är jag, eller om jag är du och du är jag? :p haha

Jag känner att jag måste lite på veterinären ang när hon ska opereras.. Hon tyckte att så länge jag har koll och inget händer så tar vi det i october när det inte är så äckligt varmt och hon har sällskap av de andra hästarna som är installad efter betet då. Och för min del är det ju bättre annars får jag ta hem henne och min andra från betet och stalla in båda redan nu. (Har inget bete hemma) för hon kan inte vara själv om hon ska kunna ta det lugnt efter op..
Innan jag pratade med vet var jag helt inställd på att skulle jag köpa henne så ska hon opereras direkt. Jag vill inte riskera att något mer händer och det tar skada. Men när hon sa som hon gjorde så borde man väl kunna lita på henne?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 850
Senast: Solstig
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 755
Senast: WBanna
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 825
Senast: jemeni
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 205

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp