När drömmen rasar

Hon har gjort bedömningen att benbitarna sitter så de borde opereras bort, men att de inte sitter så illa att det måste göras direkt. Och hästen är ju helt opåverkad och fullt igång nu, inte en endaste liten galla ens.. Så hon tycker att jag ska rida vidare och så görs op vid installning efter betet
 
Frågar du Buke så ska man inte lita på någon...

Dock skulle jag ha litat mer på MIN veterinär;)

Lycka till:)
 
Hon har gjort bedömningen att benbitarna sitter så de borde opereras bort, men att de inte sitter så illa att det måste göras direkt. Och hästen är ju helt opåverkad och fullt igång nu, inte en endaste liten galla ens.. Så hon tycker att jag ska rida vidare och så görs op vid installning efter betet

tolkar det som att fyraåringen har lite paus nu under bete och att man utifrån det sagt att man opererar till hösten? det låter hållbart utifrån det absolut.
 
Nej hon är fullt igång och vet tyckte att jag ska rida som vanligt fram till operationen, och då är det konvalescent + längre vila som gäller.. Men det var idag jag pratade med henne och bestämde mig för att köpa hästen, så jag har liksom inte landat än och tänker inte riktigt klart. Så det är möjligt att jag väljer att operera nu, känns säkrast ändå liksom. Men man vill ju samtidigt lita på veterinären som är klinikchef och expert på ben :S
 
Nej hon är fullt igång och vet tyckte att jag ska rida som vanligt fram till operationen, och då är det konvalescent + längre vila som gäller.. Men det var idag jag pratade med henne och bestämde mig för att köpa hästen, så jag har liksom inte landat än och tänker inte riktigt klart. Så det är möjligt att jag väljer att operera nu, känns säkrast ändå liksom. Men man vill ju samtidigt lita på veterinären som är klinikchef och expert på ben :S

Har ju ingen bild av dig eller hästen eller vad ni har för bakgrund osv, men om den är precis 4 nu så har den ingen vila? vad menar du med fullt igång, vad har den gjort tidigare och hur ser upplägget ut ifråga om att du rider osv och satsar på den för framtiden?
 
Ja gar haft hästen i ett år. När hon kom till mig hade hon gjort treårs sedan vilat i 2,5mån. Jag satte igång henne och red/tömkörde/löshoppade. Sedan vilade hon en mindre period i november, sen lite träning igen sen vilade hon januari och februari, sen har hon tränats lite hårdare och börjat hoppas. Hon har haft två korta (1-2v) vila och vi har debuterat 70cm på en pay n jump. Jag menar alltså fullt igång för en 4åring. Kan ju vara lite olika det med. Men jag rider varannan dag, en dag dressyr å en dag hopp/markarbete resten i skogen. Ca 30-45 min per pass
Planen var att jag skulle köpa henne nu och strata en hopp (80cm) och en dressyr( L:B) tävling sedan vila ca 2mån (efter nertrappning)

Jag skulle ha hästen som tävlingshäst
 
Ja gar haft hästen i ett år. När hon kom till mig hade hon gjort treårs sedan vilat i 2,5mån. Jag satte igång henne och red/tömkörde/löshoppade. Sedan vilade hon en mindre period i november, sen lite träning igen sen vilade hon januari och februari, sen har hon tränats lite hårdare och börjat hoppas. Hon har haft två korta (1-2v) vila och vi har debuterat 70cm på en pay n jump. Jag menar alltså fullt igång för en 4åring. Kan ju vara lite olika det med. Men jag rider varannan dag, en dag dressyr å en dag hopp/markarbete resten i skogen. Ca 30-45 min per pass
Planen var att jag skulle köpa henne nu och strata en hopp (80cm) och en dressyr( L:B) tävling sedan vila ca 2mån (efter nertrappning)

Jag skulle ha hästen som tävlingshäst

OT berätta gärna mer om operationen och konvalecensen efteråt, hur lång tid, boxvila eller hage, vad det kostar etc
 
Nu kära bukefalister behöver jag er mer än någonsin
Ursäkta om jag skriver lite konstigt lr så, men jag är så ledsen så jag vet inte var jag ska ta vägen

Jag har haft min absoluta drömhäst på foder nu i ett år, och äntligen skulle hon bli min! Idag var stora dagen då vi skulle besiktiga henne. Hon skötte sig exemplariskt, allt var ua och veterinären tyckte att hon var jätte fin och trevlig.
Sen kom vi till röntgen och sex bilder togs på kotor och haser.
Veterinären kallar in mig till rummet och vill visa bilderna och säger att de har hittat grejer.. Min älskade fina häst som jag har ridit och tränat och älskat i ett år, min drömhäst som skulle bli min.. Hon har lösa benbitar i båda haserna, och en skelett förändring i leden bak, som att någon har tagit en tugga om ni kan tänka er, i själva kulan, så att det är en kant som hela tiden skaver i ledbråsket.

Jag är chockad, ledsen, och bara gråter. Jag vet inte vad jag ska göra!!!! Detta var min framtida tävlingshäst, drömmen som skulle bli sann, jag skulle träna henne och tävla, klättra i klasser och ha kul med.. Hon är den finaste hästen och jag har aldrig någonsin kännt den glädjen av att rida någon annan häst. På henne känner jag det VARJE gång!

Jag är utom mig, helt knäckt

Benbitarna behöver opereras, och blir hon bra efter det så går det inte att veta hur länge hon håller pga förändringen i leden. Vad ska jag göra?! Jag känner ju själv att jag borde lämna tillbaka henne. Men jag älskar henne verkligen, jag har ridit och har haft många hästar, men ingen har varit ens i närheten av henne.. Det är som magi när jag sitter på henne.. Fan vad ledsen jag är

Har du märkt nått alls på hästen vid ridning? har hästen så mkt om lite påvisa smärta?
jag är lite emot att plåta djur bara för att. Skillnad om hästen visar nått konstigt och man gör en utredning.
Men många gångerhar de allra flesta hästar några plåtsynd här och där utan att de minsta ont av de och har de livet ut utan att ägarna en vet om de. Då tränar och tävlar dom aktivt.
Ibland kan de va bra att inte veta saker som inte spelar någon roll.
Skulle man plåta min kropp skulle man hitta en jäkla smaskigheter som fynd. Men jag har ju inge ont... tränar 6 dagar i veckan på gym rider kör och jobbar.
Har alltså inte ett dugg problem med detta idag. Och om nått skulle börja spöka om 30 år så ta jag de då och vill inte g och vara orolig att de kan hända under 30 år.
Dock har jaen lös benbit i armbågen som jag vet om efter en krosskada. inge jag har ont av och den dagen benbiten börjar strula tar vi de då och tar ställning då till en operation.
Varför operera när den inte stör? jag kan leva hela livet utan problem då har jag opererat mig i onödan.
Samma gäller min häst, här plåtas inte bara för att.. utan vi tuta och kör hon kan dö imorgon. eller om 20 år framtiden får utvisa. Jag är glad för varje dag vi får och är tacksam för de=)

Jag skulle köpa hästen, de kan ju inte handla om några större summor ,pruta lite för operationen coh låt den operera och låt ödet bestämma resten)
Det är ju ett sto så funkar dt inte ta ett föl så har du en ny häst=) förelen med ston=
 
Har du märkt nått alls på hästen vid ridning? har hästen så mkt om lite påvisa smärta?
jag är lite emot att plåta djur bara för att. Skillnad om hästen visar nått konstigt och man gör en utredning.
Men många gångerhar de allra flesta hästar några plåtsynd här och där utan att de minsta ont av de och har de livet ut utan att ägarna en vet om de. Då tränar och tävlar dom aktivt.
Ibland kan de va bra att inte veta saker som inte spelar någon roll.
Skulle man plåta min kropp skulle man hitta en jäkla smaskigheter som fynd. Men jag har ju inge ont... tränar 6 dagar i veckan på gym rider kör och jobbar.
Har alltså inte ett dugg problem med detta idag. Och om nått skulle börja spöka om 30 år så ta jag de då och vill inte g och vara orolig att de kan hända under 30 år.
Dock har jaen lös benbit i armbågen som jag vet om efter en krosskada. inge jag har ont av och den dagen benbiten börjar strula tar vi de då och tar ställning då till en operation.
Varför operera när den inte stör? jag kan leva hela livet utan problem då har jag opererat mig i onödan.
Samma gäller min häst, här plåtas inte bara för att.. utan vi tuta och kör hon kan dö imorgon. eller om 20 år framtiden får utvisa. Jag är glad för varje dag vi får och är tacksam för de=)

Jag skulle köpa hästen, de kan ju inte handla om några större summor ,pruta lite för operationen coh låt den operera och låt ödet bestämma resten)
Det är ju ett sto så funkar dt inte ta ett föl så har du en ny häst=) förelen med ston=

Jag håller med om allt utom det sista. Ett sto med lösa benbitar ska inte gå i avel om man inte kan påvisa varför det finns, t ex efter ett trauma.
 
Nu kära bukefalister behöver jag er mer än någonsin
Ursäkta om jag skriver lite konstigt lr så, men jag är så ledsen så jag vet inte var jag ska ta vägen

Jag har haft min absoluta drömhäst på foder nu i ett år, och äntligen skulle hon bli min! Idag var stora dagen då vi skulle besiktiga henne. Hon skötte sig exemplariskt, allt var ua och veterinären tyckte att hon var jätte fin och trevlig.
Sen kom vi till röntgen och sex bilder togs på kotor och haser.
Veterinären kallar in mig till rummet och vill visa bilderna och säger att de har hittat grejer.. Min älskade fina häst som jag har ridit och tränat och älskat i ett år, min drömhäst som skulle bli min.. Hon har lösa benbitar i båda haserna, och en skelett förändring i leden bak, som att någon har tagit en tugga om ni kan tänka er, i själva kulan, så att det är en kant som hela tiden skaver i ledbråsket.

Jag är chockad, ledsen, och bara gråter. Jag vet inte vad jag ska göra!!!! Detta var min framtida tävlingshäst, drömmen som skulle bli sann, jag skulle träna henne och tävla, klättra i klasser och ha kul med.. Hon är den finaste hästen och jag har aldrig någonsin kännt den glädjen av att rida någon annan häst. På henne känner jag det VARJE gång!

Jag är utom mig, helt knäckt

Benbitarna behöver opereras, och blir hon bra efter det så går det inte att veta hur länge hon håller pga förändringen i leden. Vad ska jag göra?! Jag känner ju själv att jag borde lämna tillbaka henne. Men jag älskar henne verkligen, jag har ridit och har haft många hästar, men ingen har varit ens i närheten av henne.. Det är som magi när jag sitter på henne.. Fan vad ledsen jag är

Köp eller inte? Ja, du har ju bestämt dig för att köpa och jag önskar verkligen att allt går bra. Jag förstår hur du känner. Detta är din drömhäst och visst det finns hundratals andra hästar till salu, men det hjälper ju inte när det är denna du vill ha. Om det käns så så vill man gå till vägs ände för att inte sedan sitta och fundera; skulle det bli bra? Varför gav jag inte det en chans?
Men det jag tänker på är försäkringsbolaget. De vill inte ta operationen för att hästen inte har problem. Det kan bli en mycket dyr historia och där hade jag tvekat. För de pengarna som det kommer att kosta att chansa, kan du hitta en fin "hel" häst. Kanske lite fult men jag hade på veterinärens inrådan väntat till oktober och då sagt att hästen är påverkad vid ridning och sedan drivit den linjen. I vilkt fall som helst hade jag väntat med operationen. Det är ganska många veckors boxvila och försiktig igångsättning med flera återbesök etc. Att ha en häst inne mitt i sommaren är inte roligt.
 
Hästen skulle bli tävlingshäst och veterinären sa själv att hon inte vill röntga bara för att, men eftersom det ändå var ett högt pris för hästen så valde vi att ta bara 6 bilder, och fick då se detta.

Det kommer bli 2 v boxvila, sedan sjukhage några veckor sedan ska hon ändå vila från arbete ca 2mån, så hon kommer få läka i lugn och ro.
Op kommer att kosta ca 16 000. Jag fick hästen för en femtedel av ursprungliga priset. Långt under vad veterinären tyckte hon var värd som hon står.

Jag tänker också lite så, att hon har aldrig visst något öht och har gått som en klocka sen hon reds in. Aldrig en protest ens (förutom typ gå ifrån stallet själv) haha
Så varför skulle det hända något just när vi har upptäckt det?
Skulle hon vida något eller bli minsta lilla gallig vet jag ju direkt varför och kan åtgärda fort
 
Hästen skulle bli tävlingshäst och veterinären sa själv att hon inte vill röntga bara för att, men eftersom det ändå var ett högt pris för hästen så valde vi att ta bara 6 bilder, och fick då se detta.

Det kommer bli 2 v boxvila, sedan sjukhage några veckor sedan ska hon ändå vila från arbete ca 2mån, så hon kommer få läka i lugn och ro.
Op kommer att kosta ca 16 000. Jag fick hästen för en femtedel av ursprungliga priset. Långt under vad veterinären tyckte hon var värd som hon står.

Jag tänker också lite så, att hon har aldrig visst något öht och har gått som en klocka sen hon reds in. Aldrig en protest ens (förutom typ gå ifrån stallet själv) haha
Så varför skulle det hända något just när vi har upptäckt det?
Skulle hon vida något eller bli minsta lilla gallig vet jag ju direkt varför och kan åtgärda fort
Håller tummarna att allt går bra!
 
Jag hade köpt. Om hon är så rolig varje dag, kan du kanske ha många sådana dagar kvar. Ta vara på dom! Kanske kommer det här vara hästen med stort H. Det finns inte många sådana. Köp henne billigt och ha så roligt du kan så länge du kan.

"Fånga dagen, om framtiden vet vi ingenting"
 
Nu kära bukefalister behöver jag er mer än någonsin
Ursäkta om jag skriver lite konstigt lr så, men jag är så ledsen så jag vet inte var jag ska ta vägen
Det är som magi när jag sitter på henne.. Fan vad ledsen jag är

Jag har varit i exakt den situationen och mitt råd är:
Bespara dig.
Det handlar om tid, pengar och ännu mer känslor.
Att inte kunna använda sin älskade häst pga skador är hemskt, att få den utdömd än värre.

Skaffa dig en som klarar besiktning och röntgen helt UA, problemen kan komma ändå men du har iaf gett er en hyfsad start.
 
Grattis!
Jag tror att du har gjort ett bra val. Det är inte hela världen med lösa benbitar. Det har gått troll i saken bara. De flesta hästarna blir fullt friska efter operation och vissa hästar behöver inte ens opereras för att kunna fungera som en fullt kapabel tävlingshäst. Tror att du gjorde det rätta valet. Har mkt god erfarenhet utav OP gällande lösbenbit.
 
Vad kostar hästen? Jag tänker att priset innan måste varit högt, men nu kommer säljaren aldrig på sålt hästen. Kanske du kan få den billigt? Då kan du lägga dom pengarna på OP istället. Jag hade köpt, hos mej är det känslorna som styr. Om hästen ger dej sån glädje som du beskriver så är det bara att köra på!
 
Hon hade ett mkt högt värde, men jag fick henne för 12k. Mkt fin stam, hög ridbarhet, mkt fina gångarter, ja allt liksom...
Jag ska rida som vanligt och operera i oktober :) då hade jag ändå planerat att hon ska vila i två mån så själva den biten gör mig ingenting
 
Hon hade ett mkt högt värde, men jag fick henne för 12k. Mkt fin stam, hög ridbarhet, mkt fina gångarter, ja allt liksom...
Jag ska rida som vanligt och operera i oktober :) då hade jag ändå planerat att hon ska vila i två mån så själva den biten gör mig ingenting

Jag blir jättenyfiken nu, du måste lägga ut film eller iaf en bild på henne. :) Och så måste du rapportera sen hur det går med allting. Min fd häst var opererad för lös benbit i ena hasen, det gick hur bra som helst och påverkade henne inte ett dugg. Lycka till nu med din drömhäst!
 
20140805102001-109.58.144.13.jpg
Hon är verkligen hästen med stort H
Jag har älskat henne sen jag satt på henne första gången för ett år sedan.
Och varje gång jag rider henne blir det mer.. Det är svårt att förklara.. Men jag vet ju liksom hur underbar hon är och tänker på det varje gång jag sitter upp, men ändå blir jag förvånad och fylld av lycka varje nytt pass!! Hon är verkligen helt fantastisk
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 889
Senast: Solstig
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 807
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 325
Senast: WBanna
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 042
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp