När har vi fått nog av 2:a Världskriget?

Absolut! Men då torde det ju vara program på tv om själva företeelserna, om tänkesättet och filosofiskt hur det blev som det blev och så får man analysera hur det är idag i jämförelse. På tv, däremot, visas ingenting om förintelsen eller om tankar kring det som hänt, det är mer dokumentärer om D-Day, eller någon annan specifik händelse och så redogör man för den.

Och någonstans är jag helt övertygad om att de som inte kan något om vår historia knappast sitter och tittar på alla program och filmer om världskrigen, de kollar på annat.
Allvarligt talat, är det verkligen tv:s uppgift att allmänbilda dig? Jag håller med escodobe om att vad vi får lära oss i svenska skolan om vår historia har varit och är under all kritik - men jag kan också vara självkritisk och säga att min egen förhållning till fördjupning i ämnet historia inte var så imponerande under min grundskoletid. Jag tycker att skolans undervisning i historia, filosofi och politik är bottenlöst dålig, för att inte säga obefintlig i sveriges grundskola. Nånstans tycker jag att vi har ett generalsystemfel som skickar ungdomar från högstadie sen gymnasie upp till universitetsstudier och ut i arbetslivet till sina första jobb när de är 22+ och inte ens är allmänbildade men satans så insatta i statistik eller programmering eller vad det nu är de läst.
Men jag kan tycka att när man blir lite äldre och vill få sammanhang i saker och ting tar man reda på det, och kanske inte då genom att förvänta sig bli serverad den kunskapen genom tv.
 
Jag vet inte men jag fick massor av reklambanner med böcker och de var konstigheter från ww2 . Jag lyckades, hurra, hurra :up:, klicka på krysset till slut och fick då säga att jag skulle slippa den reklamen. Jippie, nu slipper jag de där eländiga reklamen och får mest möbler och kläder, lite hästbanners etc. Jag tyckte att alla dessa banners, dvs reklam, var sjukt.

Det visar att reklam i sociala medier kan upplevas väldigt olika och styra vårt liv. Jag vet inte om du har samma problem?
 
Jag tycker fokus kunde ligga på de totalt galna krig som pågår just nu istället istället för andra världskriget.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 216
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
6 940
  • Låst
Tjatter Långt tillbaka i tiden, för många hundra år sedan, vandrade Tengel den onde ut i ödemarken för att sälja sin själ till satan. Han blev...
47 48 49
Svar
961
· Visningar
41 048
Senast: LindgrenV
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 568
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp