Natural Balance Shoeing

Sv: Natural Balance Shoeing

Jag lägger ut bilden på din sko- så folk fattar:angel:

p3fractmp.jpg


Ursäkta men jag fattar inget...

Blir det inte väldigt dåligt glidmoment om den landar på trakten först med dessa högklackade broddar som dessutom enbart lägger ett punkttryck över hörnstöden iställe för ett optimalt understöd och upptag över hela hoven i belastningsfasen..

Enligt min ringa erfarenhet så ser det där rent vansinnigt ut!!!

Min personliga uppfattning!!
 
Sv: Natural Balance Shoeing

Det stämmer och det va en av dom som står högst upp i "pyramiden" som hade den föreläsningen.

Man utförde även en praktisk förevisning på en levande individ och trots att man bedyrade att dom efter deras verkning och sko skulle landa naturligt trakt/tå så gav sig denna häst sig fasen på att efter avslutat arbete landa tå/trakt!!! Natural??

Tänk på det för dagen endast finns EN certifierad NBL hovis i hela landet men likt förbannat femtiottre som utför denna typ av skoning,,, helt utan att ha blivit certifierade..

Bra????

NOOO!!!

Ah, då mindes jag inte helt galet då =) Nyfiken fråga - hur landade hästen innan NB-skoningen? Tå-trakt då med?

Och jo, bristen på utbildade NBS hovslagare är ju skriande, det jag reagerat mest på, jag har ju inte SETT ngn av dessa NB-skodda hästar irl, men surfar man runt lite möter man mer än en person som skriver inlägg av typen 'hej min hovslagare var här idag och bla bla, så han ville vi skulle prova en natural balance sko på brunte.', och sen en lång radda frågor. Som hovslagaren som skodde borde ha kunnat svara på, eller än hellre informerat 'ofrågad' om när h*n förklarade varför h*n ansåg hästen skulle ha NB-skor. Men vilket inte skett, och endera har hästägaren inte 'vågat fråga så mkt' eller så har hovisen inte kunnat svara.

Just det har jag reagerat på, att det - uppenbarligen - skos hästar med NBskor på hovslagarinitiativ (SHF anslutna eller ej okänt) utan att hästägaren har en aning vad, hur och varför egentligen.
 
Sv: Natural Balance Shoeing

Ah, då mindes jag inte helt galet då =) Nyfiken fråga - hur landade hästen innan NB-skoningen? Tå-trakt då med?

Trakt-tå :o Mest komiskt va att man skodde bara ena fram med NBL först och sedan tog ut den på en sk. "rörelsekontroll" och då landade den tå -trakt på den NBL skodda hoven och trakt-Tå på den icke omskodda hoven.. Efter att båda fram va skodda med NBL så landade den tå-trakt på båda fram.!!!:eek:
 
Sv: Natural Balance Shoeing

Tack för svar. Jag vet dock att det i allra högsta grad går att påverka vinkeln på hovbenet med verkning, det senaste exemplet i raden jag själv rehabiliterat är en 25 år gammal avelsmärr som haft samma diagnos bak: bakåtlutande hovben.

Av nån anledning är hon både av med gallor, rörelsestörningar och denna "kroniska diagnos" efter knappt ett års verkning.:cool:

theer127
Anledningen tilll att det blir "genetiskt" beror på att olika hästraser har i generellt olika vinkel mellan kotben och skenben. Min häst har en mycket stor vinkel (ganska rak i sitt ben) medan tex araber har en mindre vinkel och en ganska framåtböjt kotben (vissa ser ut som om de ska gå av vilken dag som helst). Därmed finns tendenser till att se att olika raser får olika hovform beroende på hur benet och hoven "närmar" sig marken.

Intressant. Har du källor på detta? Det är nämligen inga statiska vinklar du nämner, utan något som kan förändras snabbt och påverkas av hur man verkar hoven.

Alla hästar har nämligen samma skelettstruktur, samma form på sina ben och samma biologiska grund. Det existerar inga hovben som inte ska vara markparallella...
 
Sv: Natural Balance Shoeing

Trakt-tå :o Mest komiskt va att man skodde bara ena fram med NBL först och sedan tog ut den på en sk. "rörelsekontroll" och då landade den tå -trakt på den NBL skodda hoven och trakt-Tå på den icke omskodda hoven.. Efter att båda fram va skodda med NBL så landade den tå-trakt på båda fram.!!!:eek:

*stryker genast NB ur 'skulle jag vilja prova om det gick* :devil:

Gav han någon förklaring till detta 'missöde'? (Läs: bortförklaring)
 
Sv: Natural Balance Shoeing

KL
Jag tycker att det är för SORGLIGT att man förkastar något man uppenbarligen inte har provat att arbeta med eller sett resultaten av. Min häst är bara ett fall och jag kan bara återge detta enda fall också - men NÅGON nyfikenhet borde det väl väcka tycker man? Kan det kanske finnas NÅGOT positivt med denna typ av beslag eller skoning?

Jag reagerade själv STARKT på hur beslaget ser ut, den höga vinkeln och funderingar på friktion m m men bestämde mig för att nu litar jag på att den som jobbar med detta så ambitiöst också verkligen kan sitt jobb och har satt sig in i det. Jag bestämde mig för att tro på det och det fungerade -över förväntan.

Och ja, kanske Sveriges samlade veterinärkår SKA ta sig en funderare för i den takt det går nu så gör de snart inget annat på klinikerna än att sprutar våra hästar i lederna utan att ha en klar diagnos. Skulle det vara bättre?

Jag är ingen människa som köper hela koncept rakt av utan jag ser till resultatet. När jag väljer tränare så väljer jag den som presterat något själv, inte den som bara snackar högst och mest eller har flashigast ridhus.

Det som passade just min häst, passar kanske inte en annan men så är det ju med all typ av behandling, träning, skoning etc etc.
Att bara slänga ur sig skitsnack om hur ngn misslyckats med förevisning är ju rätt dåligt kan jag tycka - det hade varit intressant att höra den andra sidan också. Bakåtsträvande leder heller ingenstans, när det gamla beprövade inte fungerar, ska man inte söka sig nya vägar då?
 
Sv: Natural Balance Shoeing

Ang att förändra hovbenets läge, så till en början var det nog det jag hade hoppats på mest men sen ju mer jag har hört,läst och funderat så tänker jag; vad händer med resten av kroppen om jag förändrar en medfödd "defekt"? Är inte det enda intressanta egentligen att få en fungerande och smärtfri häst, som håller även i framtiden?

Det är bara tankar o funderingar, inga påståenden. Är det ingen annan som tänker i liknande banor när det gäller individer med avvikande exteriör o dyl? Lite OT kanske men ändå...
 
Sv: Natural Balance Shoeing

Diskuterade det där med friktionen med hovis och det är en balansgång det där, det ÄR ingen sko du använder "till vardags" precis heller utan ett specialbeslag. Det skulle säkert kunna skapa problem t ex i knälederna eller i kotleder då islaget blir mera stumt men det där får man ju som både hovis och hästägare hålla ögonen på i så fall, så att man inte ersätter ett problem med ett annat.

Jag hade såna farhågor men det blev inte så, hästen har inte belastats fullt ut ännu heller så vi får så klart inte hela svaret ännu.
Vi använde detta beslag som en akutlösning och tanken var hela tiden att gå från detta till en normal NB skoning, vilket vi nu gjort.

Ang punkttryck så är det utanför min kunskapsnivå men har för mig att den sula som lades hade ett utjämnande syfte så då uppstår kanske inte detta tryck du talar om? Min häst fick ju omdömet traktöm hos veterinären vid ngt tillfälle och om detta beslag gav ett sånt tryck som du beskriver borde väl hästen ha reagerat negativt?

Om jag får tro ngt så tror jag att beslaget löste det akuta problemet men att det är skoningen/verkningen som är den verkliga hjälpen - som lekman så ser jag i a f att hela vikten har ju fördelats en bra bit bakåt och det verkar ge min häst precis det stöd han behöver. Varför detta inte har gått att åstadkomma med CR sko eller traditionell annan sko det vet jag inte. Man har även tidigare testat med en variant på den sko som Alexandra W frågar efter men då skulle jag vilja säga att hästen t o m försämrades.

Mycket att fundera på - du verkar ha din åsikt väldigt klar redan, men varför inte öppna sinnet åtminstone lite när det gäller detta område? Är det inte intressant tycker du? Har du provat men fått negativa resultat?
 
Sv: Natural Balance Shoeing

Men vad är det som säger att det är medfött och inte orsakat av förhållanden under föltiden?

Vi accepterar utan ifrågasättande påståendet att en felställning i benen kan bli sämre med åren, men inte att den kan bli bättre. Förändring som förändring?

Vad händer i resten av hästens kropp om inte basen, det den står på, är fysiologiskt korrekt? Hela hästens kropp är uppbyggd för funktion under vissa omständigheter, så fort en avvikelse finns kommer det att visa sig högre upp. Vad händer tex med ståapparaten när vi inte har ett markparallellt hovben? Balansen mellan böj- och sträcksenor förloras och det krävs helt plötsligt muskelkraft för att kunna stå (en häst som är "frisk och sund" kan stå helt utan muskelkraft) vilket leder till massor av spänningar i muskelgrupper som inte är konstruerade för att arbeta statiskt.
Stötdämpningen i hoven/benet är optimal vid en viss vinkel- den är universell med mycket små variationer. Alla större avvikelser från den ger konsekvenser i form av felbelastade leder och hovar.
(Ja, jag vet att vinkeln i kotan är mycket rörlig- det är en del av stötdämpningen. Jag pratar om utgångsvinkeln- så som hästen ställer sig när den belastar alla fyra benen. Har den raka kotor eller "veka" kotor så är inte stötdämpning och kraftupptag optimalt. Båda dessa exempel går att härleda till hur hovarna verkas- och går således också att förändra genom annorlunda verkning).
 
Sv: Natural Balance Shoeing

I vardagen så pratar man oftast om trakenare och att de oftast har högre trakter, Varför kan jag inte svara på!

Men högsta hönset inom NBS har själv lagt uttalandet att det inte ska skos på tex trakenare som redan har höga trakter.....
 
Sv: Natural Balance Shoeing

Diskuterade det där med friktionen med hovis och det är en balansgång det där, det ÄR ingen sko du använder "till vardags" precis heller utan ett specialbeslag. Det skulle säkert kunna skapa problem t ex i knälederna eller i kotleder då islaget blir mera stumt men det där får man ju som både hovis och hästägare hålla ögonen på i så fall, så att man inte ersätter ett problem med ett annat.

Mycket att fundera på - du verkar ha din åsikt väldigt klar redan, men varför inte öppna sinnet åtminstone lite när det gäller detta område? Är det inte intressant tycker du? Har du provat men fått negativa resultat?

Varför ska då halva eliten skos med NBS? Det är ju det som händer nu... Man måste vara skeptiskt till alla nya metoder o analysera osv. Skulle vara kul om man kunde ta del av vad England kom fram till med skoningen..
 
Sv: Natural Balance Shoeing

Min tränare har själv varit i svängen och NBS företrädare är ju här i skåne så jo...
 
Sv: Natural Balance Shoeing

Självklart ska man analysera men det innebär inte att förkasta allt som är nytt. Hästar är precis som människor individer och det som passar den ene behöver nödvändigtvis inte passa den andre.

Man behöver inte köpa ett helt koncept rakt av tycker jag utan använda sig av olika lösningar för olika behov - det är väl den optimala hovslagaren som kan arbeta så. Det kräver i o f sig en bredare kunskap men också ett stort intresse för sitt yrke - kanske sker det en självsanering av branschen om hästägare kräver mer kunskap och engagemang av sina hovslagare?
 
Sv: Natural Balance Shoeing

Jag kan ju bara svara för min häst som sagt och jag vet inte hur stor skada som går att åstadkomma de första 6 månaderna - fick hem honom som åring och innan dessa hade jag sett honom som 6 månaders föl på video och då var han korrekt i sina hovar.

Det är klart att han kan ha varit extremt misskött om hovarna som föl och att man precis inför videotagning och sedan inför avresa har snyggat till honom, det kan jag ju inte veta. Frågan är som sagt om hovbenet verkligen kan förändras så gravt på 6 månader? Vi har ju inte kunnat åstadkomma ngn förändring av dess läge på ett helt år genom de korrigeringar som skett både av hovslagaren hemma och på klinik.
 
Sv: Natural Balance Shoeing

Mycket att fundera på - du verkar ha din åsikt väldigt klar redan, men varför inte öppna sinnet åtminstone lite när det gäller detta område? Är det inte intressant tycker du? Har du provat men fått negativa resultat?

Nu gjorde ju jag min första NBL skoning för åtta år sedan och har kontinueligt tagit del av utvecklingen så jag har haft tid att både fundera,granska och skaffa mig en åsikt. Det som förvånar mig mest är att det är under dom sista två åren som denna metod blivit så poppis trots att skon funnits på marknaden i mer än 10 år.

Jag har ett öppet sinne för i annat fall skulle jag inte för dagen känna till allt när det gäller detta område. Det ingår oxå i min yrkesroll att se helhetsbilden, väga fördelar mot nackdelar,ha ett kritiskt tänkande både vad gäller olika beslag och deras inverkan på den enskilda individen,likväl olika verkningsmetoder.

Min slutkontenta är att NBL metoden inte lyckats uppfinna hjulet, däremot förhoppningsvis börjar få flera utövare att klara av en så enkel sak som att verka den enskilda individens hov i fysiologisk balans.

Som sagt det finns vissa individer som under en kort period (2-3 skointervaller) skulle må bäst av att skos med NBL och så har jag många gånger gjort med bra resultat för att därefter återställa dom på en helt vanlig basic sko. Oxå med framtida bra resultat!

Så i min värld så är NBL skon ett ytterst bra sjukbeslag
på rätt sjukdomsbild,, däremot inte ett bra standardbeslag för tvingas man kontinueligt sko den med NBL för att den ska funger bör man fundera på vad det är för ngt annat som brister.
 
Sv: Natural Balance Shoeing

Har du lust att visa bild på hur det såg ut o kanske även en röntgen?

Vore jätteintressant:banana:
 
Sv: Natural Balance Shoeing

Halv knapp
Man borde ha en enkel obligatorisk påbyggnadskurs i hur man åtgärdar understuckna trakter.

nästa alla hästar här i regionen har så. Man ser på en gång om hästen varit hos Berg m.fl.
 
Sv: Natural Balance Shoeing

Vilket säger en hel del om hur väl påläst "högsta hönset" är...

Anatomi hos hästar skiljer sig inte avsevärt på den nivån. Det borde alla som på något vis engagerar sig som yrkesmän i deras välfärd vara insatta i. Annars är de klåpare.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 934
Senast: Marvin
·
Hästvård Jag bryter ihop över mitt fullblods hovar snart. Har haft henne i drygt två år och har haft hovtrassel större delen av tiden. I nästan...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 802
Senast: axel
·
Hästvård Nu börjar jag bli toknervös :yuck: ska in med min 4åriga ponny till klinik på tisdag. Symtomen är väldigt diffusa, det syns ingen tydlig...
2
Svar
21
· Visningar
2 290
Senast: Elisha
·
Hästvård Ja, min fråga är då hur man märker om hästen är öm i bakhovarna? Hästen är ett 7-årigt halvblod som aldrig har haft skor bak. Han hade...
Svar
12
· Visningar
2 295
Senast: Aionee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp