Natural Balance Shoeing

Sv: Natural Balance Shoeing

Ja, på en växande häst kan man fördärva fötterna snabbt:o:( (min fyraåring var utdömd innan sin treårsdag pga hovbensförluster och bockhovar- ett direkt resultat av felaktig hovvård). Idag är han nästan fullt återställd:love:

Med den erfarenheten jag har av verkning, och det jag sett utföras på kliniken här i stan så är jag inte så förvånad att ni inte lyckats ändra vinklarna.

Men det GÅR.
 
Sv: Natural Balance Shoeing

Ja förstår hur du menar, tror jag i a f, men om individen kräver detta för att må bra spelar det så stor roll egentligen - om man inte kan återgå till det "normala" s a s? Du säger att man ska fundera på vad som är fel och det är självklart att man ska utreda hästarna ordentligt men om detta är gjort och man kommer fram till att NB är det som fungerar för att hästen ska fungera ska man inte använda sig av detta då? Menar du att det är en skadlig metod om man använder den i annat fall än som sjukbeslag eller som en korttidslösning?

Jag kanske missförstod dig och du menar det specifika beslaget på bilden?
 
Sv: Natural Balance Shoeing

Jag TROR att jag har sparade bilder på skoningen med det beslag som visas på bilden, i a f så kan jag maila det om du vill. Jag vill inte ha ut det på forumet, tycker inte det är ok att lägga ngn annans arbete på bild utan tillstånd men maila dem till dig privat kan jag göra om du vill ( och om jag har dem sparade ).

Röntgenbilderna tillhör ju mig som hästens ägare så de hade jag gladeligen kunnat lägga ut här men hur:confused: Jag är TOTALT oteknisk och har dem bara på skiva. Jag kan titta på dem i min dator men vet inte om man kan spara över dem och ännu mindre hur man sen får dem över hit! Kan du inte PM:a så kan du kanske förklara hur man gör i så fall,eller jag kan kanske på ngt sätt maila över bilder till dig? PM:a så ser vi om det går att ordna:)
 
Sv: Natural Balance Shoeing

Ja förstår hur du menar, tror jag i a f, men om individen kräver detta för att må bra spelar det så stor roll egentligen - om man inte kan återgå till det "normala" s a s? Du säger att man ska fundera på vad som är fel och det är självklart att man ska utreda hästarna ordentligt men om detta är gjort och man kommer fram till att NB är det som fungerar för att hästen ska fungera ska man inte använda sig av detta då? Menar du att det är en skadlig metod om man använder den i annat fall än som sjukbeslag eller som en korttidslösning?

Jag kanske missförstod dig och du menar det specifika beslaget på bilden?

Jag menar att det är en mkt bra metod och val av sko om man snabbt vill återställa en sedan tidigare icke fysiologiskt skodd häst till en fysiologiskt korrekt verkad individ.. Själva skon som sådan anser i alla fall inte jag som särskilt naturlig (mig veterligt är inte hästens hovar fyrkantiga utan runda med kort tå så i min värld anser jag att mitt arbete inte är slutfört och lyckats förrän hästen åter fungerar/och framtides kommer funger "back to bacis" (på vanliga remontskor)

Visst det finns alltid undantag men för mig är det skillnad på undantag och standard. Som jag tidigare skrev,, jag skodde min först häst med NBS skor för 8 år sedan så ngn ny metod är det knappast tal om.

Som sagt,, man måste alltid utreda grundorsaken till varför en avvikande hovform/vinkel/osymetri/låghälta kan ha som primärt trauma för att kunna åtgärda det secundära.

Titta bara på hur Migo resonerar,, i hennes värld så är grunden felaktig hovvård och alla problem går att lösa med "rätt" verkning.

Hon förstår inte ens en så enkel sak som att en bockhov alltid primärt har ett trauma i sen/gaffelbands apparaturen vilket leder till avsevärt mindre töjbarhet i den skadade vävnaden. Börjar man i fel ände så kan det inte sluta mer än på ett sätt utan det gäller att alltid först ha helhetsbilden och därefter finna en individuell lösning..

Din egen individ hade som jag förstår det smärta i hovens bakre del men blev bättre när den skoddes med NBS och sk. utanpåliggande kilar med klackar och en hel sula under,,,,

Är det rätt uppfattat???
 
Sv: Natural Balance Shoeing

Jag TROR att jag har sparade bilder på skoningen med det beslag som visas på bilden, i a f så kan jag maila det om du vill. Jag vill inte ha ut det på forumet, tycker inte det är ok att lägga ngn annans arbete på bild utan tillstånd

Jag tycker inte heller att det är ok att du namnger den som har utfört denna skoning Men.

Det är fegt av dig utifrån hur fantasktist resultat du upplever denna metod och endast i skrift återger sagan. Bilder säger mer än tusen ord så det vore mkt lättare för alla som läser tråden att se helheten i bild om det läggs in bilder.
 
Sv: Natural Balance Shoeing

Ja det är fritt fram att kalla mig feg, MEN jag vet vilka diskussioner det blir här ibland och jag tycker inte att det är ok att indirekt dra in ngn som inte har bett om det. Det hoppas jag att du kan respektera.

Ang den smärta som min häst hade så är den lokaliserad till just hov/hovled och det var en hovslagare som primärt ansåg att hästen var traktöm, inte sulöm som veterinärerna först bedömde det som. Alltså det är svårt att återge men jag är säker på att om du sett hästen som han var för inte så länge sedan så skulle din första gissning kunnat vara fång. Han gick SÅ illa, särskilt i vändningar, stapplade fram på böjda spår och var oerhört snubblig på ojämn mark. Det är faktiskt nästan overkligt hur hästen har kunnat bli helt ohalt så snabbt - jag har haft hästar många år men detta är faktiskt ngt alldeles speciellt. Det KAN ju inte vara ngn tillfällighet.

Jag ska maila bilder på skoningen till Axel, ni kanske kommunicerar med varandra så då kan du ju se bilderna också om du vill det. Respektera dock att jag inte vill ha dem ute på forumet tack.
 
Sv: Natural Balance Shoeing

NBS passade inte på mitt 10-åriga sto. Hon rullade över för snabbt och gick och bromsade i varje steg och höll emot med resultaten att muskulaturen i framdelen blev helt kass. Skedde väldigt snabbt, endast 3 skoningar med NBS och hon fungerade inte längre. Hade flyttat utomlands och det var så som skodde i det landet. Fungerar säkert för många hästar men inte alla.
 
Sv: Natural Balance Shoeing

Har hästen ngt hög trakt kan det nog bli som du beskriver. En hov som ser ut som en sockerbit.

Menar du att dessa används vid standardskoningar:confused:
 
Sv: Natural Balance Shoeing

Håll till godo med bilderna jag skickade, trist att du efter det inte ens orkar bekräfta att du tagit emot dem:confused:

KL

I övrigt är det väl ganska självklart att en typ av skoning inte kan passa ALLA olika individer, det förutsätter jag att de flesta begriper själva.
 
Sv: Natural Balance Shoeing

Jag har precis bytt till en hovis som använder den metoden med såna specialskor o är supernöjd! :)
 
Sv: Natural Balance Shoeing

Jag har ej tittat för att jag har problem med uppkopplingen- ska försöka igen:crazy: lovar:laugh:
 
Sv: Natural Balance Shoeing

Hästen hade inte speciellt höga trakter och hovarna såg definitivt inte ut som sockerbitar. Överlag så var de flesta hästar skodda så där.
 
Sv: Natural Balance Shoeing

Den är ju gjord för en häst som inte står bra- i bakvikt- för att underlätta överrullningen.

Men nog blir tån 4kantig:confused:
 
Sv: Natural Balance Shoeing

Gammal tråd javisst - och jag är tom på fel sida
med det finns artikel i Ridsport - väldigt intressnant

Angående markparallelt hovben röntgenbild finns

Fick inte med mig citatet
 
Sv: Natural Balance Shoeing

väldans intressant, man lär sig mycket av er diskussion som ägare:) tack;):bump:
 
Sv: Natural Balance Shoeing

Att en viss typ av skor eller verkning går i mode är inget nytt.
Kolla på travet. När en vinner med en viss modell- härmar andra efter.
Just nu är det barfota som gäller- på tävling.
Spelarna verkar att tro att det alltid är en fördel- tidsmässigt.

Nu tycker jag att du lite väl kategorisk, oftast så vill tränaren komma åt ett visst problem när de ber en balansera hästen på ett visst sätt.
Barfota i tävling är väl inget mode utan nått man alltid eftersträvat men förr var helt enkel banunderlaget för dåligt för att det skulle kunna fungera.
Det är fortfarande väldigt många travare som tävlar bättre med skor än utan.
När det kommer ett "nytt" beslag så frågar tränarna ofta om vad man tycker om beslaget och vad man tror att beslaget kan åstakomma med med hästens rörelsemönster.
Ofta så är de väldigt skeptiska mot allt som är "nytt" Nu är det ju sällan nått som är nytt.
Varianter på NB skor har funnits åtminstonde hela 1900 talet och troligtvis längre.
Det som är nytt är själva marknadsföringen runt just detta beslaget.
I övrigt så tycker jag att det är en användbar beslagstyp på många hästar som fungerar med kort tå och styrd överrullning.
Precis som Coari så ser jag en fördel att ibland sko en kort period med NB eller motsvarande beslag för sedan gå mot en mindre drastisk balansering. om hästens rörelsemönster förbättrats. Vissa hästar får känningar av denna balans och man får vara uppmärksam på reaktioner i hela frambenet.
 
Sv: Natural Balance Shoeing

Är inne på mitt andra fullblod med allt vad det innebär i form av sköra hovar och tappskor. (Man lär sig ju aldrig..) Har haft NB-skor på båda med bara goda erfarenheter. Med "vanliga" skor så hade jag hovslagarn i stallet varenda vecka - till slut fanns ju inget kvar att sätta skorna i.
 
Sv: Natural Balance Shoeing

Till Alla:
Mycket läsning.
Sajer som Coeri, lita bilder så man kan få sig en uffättning UTAN ATT NAMN GER ELLER HÄNGA UTT NÅGON!
Az
 
Sv: Natural Balance Shoeing

Är inne på mitt andra fullblod med allt vad det innebär i form av sköra hovar och tappskor. (Man lär sig ju aldrig..) Har haft NB-skor på båda med bara goda erfarenheter. Med "vanliga" skor så hade jag hovslagarn i stallet varenda vecka - till slut fanns ju inget kvar att sätta skorna i.

Har dina två häster varit galloper?
Az
 
Sv: Natural Balance Shoeing

Det är inget som jag har kommit på, utan kom från en som sålde massor v skor- mest åt travfolk.

Vinner en med päronsko- ja då så- såna ska vi ha:banana:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 934
Senast: Marvin
·
Hästvård Jag bryter ihop över mitt fullblods hovar snart. Har haft henne i drygt två år och har haft hovtrassel större delen av tiden. I nästan...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 810
Senast: axel
·
Hästvård Nu börjar jag bli toknervös :yuck: ska in med min 4åriga ponny till klinik på tisdag. Symtomen är väldigt diffusa, det syns ingen tydlig...
2
Svar
21
· Visningar
2 301
Senast: Elisha
·
Hästvård Ja, min fråga är då hur man märker om hästen är öm i bakhovarna? Hästen är ett 7-årigt halvblod som aldrig har haft skor bak. Han hade...
Svar
12
· Visningar
2 296
Senast: Aionee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp