New Forest-mästerskapen

Sv: New Forest-mästerskapen

Om du går in på deras hemsida www.newforest.se, så finns det mejlaresser där till de som är ansvariga för förbundet. Så om du mejlar dem, kan du nog få svar! :)

MVH/Smallgot

Oj, såg nu att du redan fått svar!
 
Sv: New Forest-mästerskapen

Oh! Vilka finingar du har! :) Verkligen jättefina!
Jag har en bit att åka till Varberg (bor i Kalmar), men med tanke på att både hans uppfödare och gamla ägare kommer därifrån så ska det bli himla roligt att det är just där!

Jo, en liten fråga till! Min ponny har stubbman, kan man ställa ut med stubbman? Den är så otroligt tjock att den inte går att få liggandes!

MVH/Smallgot

Visst är stubbman ok. NF har släppt väldigt mycket på vad man "får och inte får" göra när det gäller ansning och trimning. Om man har en welsh t.ex. så ska man ju helst inte klippa hovskägg och sådant om man ska visa på utställning (om inte det ändrats på sistone?) eftersom det är en "naturras" och ska se ut som det också. Detsamma gällde väl för NF förr också men i och med att många tävlar sina ponnyer så har man gått i från det mer och mer. Nu är det alltså ok med det mesta, stubbman, flätat, klippt hovskägg, klippt svansrot, mm. Huvudsaken är att ponnyn (och uppvisaren) är i uppvisningsskick, dvs. hela, rena och prydliga. Och jag tror säkert att det kommer att vara fler ponnyer med stubbman där, även om det kanske inte är jättevanligt, så oroa dig inte för det.

Mina ponnyer visas i allmänhet flätade (om de inte har en jämn, lite tunnare man som ligger snyggt på en sida), med klippt svansrot och klippt hovskägg. På unghästarna (1-3-åringar) nöjer jag mig med att rycka manen lite grann så att den är hyfsat kort och jämn och jämnar till svansen på längden. Sedan ska ju samtliga naturligtvis vara rena och blanka. :)

När det gäller dina kläder (om du har några funderingar över dem ;) ) så har man lite valmöjligheter även där. Vill man vara riktigt snoffsig är det vita byxor, vit skjorta och marinblå pullover som gäller, men även här gäller det egentligen mest att se prydlig och välvårdad ut, inga direkta regler. Eftersom just den här utställningen är på en tävling är det många som visar i vita ridbyxor (ofta i kombination med rutiga ridstrumpor). Personligen tycker inte jag att det är särskilt snyggt, men det är ju en smaksak. Vissa har sin tävlingskavaj också, men det är inte heller något jag rekommenderar, dels för att en kavaj ibland kan hindra rörelseförmåga lite och dels för att hästen kan lyckas skita ner den något otroligt (typ dregla grönt eller klia sig mot den) innan man ska tävla, vilket känns lite onödigt. Helst visar man inte i korta byxor heller, typ shorts eller high-water. Vill man göra det enkelt för sig tycker jag jeans (eller andra mörka byxor) och vit/ljus piké t-shirt eller ridskjorta duger alldeles utmärkt! Det viktiga är att det inte ser slafsigt ut, så uppsatt hår är givet och instoppad skjorta. Visar själv i allmänhet i vita byxor och marinblå piké t-shirt (ev. med en väst över) under sommaren, även om man ibland får anpassa sig efter vädret...

Vad som däremot är givet när man visar är: gympaskor, INTE ridstövlar! Inte jodphurs eller något annat i ridskoväg heller (och absolut inte i kombination med shortchaps/gaiters) helst. Vill du ha möjlighet att visa fram den bästa trav din ponny har så är det vanliga gymnastikskor som gäller. Har sedan för mig att det är obligatoriskt med hjälm också när man visar på NF-SM (det är inte det på alla utställningar, men tror att det är det i det här fallet). Och ponnyn visas i träns, inte grimma, men det är ju inte så underligt.
 
Sv: New Forest-mästerskapen

Tackar! :) Nu börjar jag få koll!
Vad bra att du skrev om kläderna, kom att tänka på det förrut idag! Brukar du visa i vita ridbyxor, eller andra vita byxor?

Rekommenderar du att man ska knoppa pannluggen, eller ska man ha en utsläppt?
Om man ska ha spö, hur långt får det vara?
Får man liksom "säga" något till ponnyn? Jag har ett kommando jag brukar säga när han ska stå stilla, är det ok att använda? Och får man smacka?

MVH/Smallgot
 
Senast ändrad:
Sv: New Forest-mästerskapen

Jag visar i vanliga vita byxor (typ stretchjeans). Tycker som sagt inte att det är så snyggt att visa i ridbyxor, men det är många som gör det så det är helt upp till dig hur du vill göra.

Nu när ponnyn har stubbman så skulle jag nog låta bli att fläta pannluggen om jag var du, utan bara se till att den är ryckt/klippt så att den ser välvårdad ut. Själv gör jag lite olika med pannluggen beroende på vad jag tycker ponnyn i fråga passar bäst i. Oftast låter jag pannluggen vara utsläppt för att det ser lite "ponnysött" ut, däremot flätar jag alltid pannluggen på halvbloden.

Tillåten längd på spöet är faktiskt mer än jag vet får jag erkänna. Men ta ett som har godkänd ponnylängd (dvs. 1 m inkl. "flärpen") för att vara på den säkra sidan. Det är ju ändå bara ett sådant du får använda när du tävlar sedan och längden räcker bra att visa med också. Brukar själv visa med ett ganska kort spö, 50-60 cm kanske, när det gäller ponny. Tycker det är lättast att hantera.

Du får prata med ponnyn så mycket du vill egentligen, be honom stå still, smacka för att öka tempot eller komma fram i trav, osv. Det är inte som i dressyr där man helst ska vara tyst, utan vad du är ute efter är att visa upp din ponny på allra bästa sätt. Om du är på en "vanlig" utställning kan du få se mycket som folk ägnar sig åt för att t.ex. försöka få ponnyn att länga på halsen eller se mer uppmärksam ut (skramla med mynt i fickan, vifta med spöet bakom ryggen, plocka upp grus eller gräs och kasta i luften, mm.). Men om det är din första utställning tycker jag att du enbart ska koncentrera dig på "basics". ;)
 
Sv: New Forest-mästerskapen

Okej! Tusen tack! :) Nu börjar jag få lite koll på det hela tror jag! Får väl återkomma om jag kommer på mer. :p

Tack!

MVH/Smallgot
 
Sv: New Forest-mästerskapen

Nu har jag kommit på en till fråga ang. utställningen!
Hur ska ponnyn vara uppställd med benen i halterna?
Och om man inte skulle lyckas få till några bra halter, vad händer då?

MVH Smallgot :)
 
Sv: New Forest-mästerskapen

oj, va kul det låter!!! dit skulle jag vilja åka :) hur är nivån, antar att inte alla kan va superbra, men man vill ju inte komma dit å va helt efter.... :crazy: men riktigt roligt låter det!
 
Sv: New Forest-mästerskapen

Jag har aldrig varit där innan, utan detta blir mitt första år om allt går som det ska! :) Vet inte hur nivån är, men både hopp och dressyr finns från LC till LA, så det är nog väldigt varierande nivå! Utställningen kan jag inte uttala mig om, men jag tror att det är många som är oerfarna. Jag är det iallafall! :p

/MVH Smallgot
 
Sv: New Forest-mästerskapen

Nu har jag kommit på en till fråga ang. utställningen!
Hur ska ponnyn vara uppställd med benen i halterna?
Och om man inte skulle lyckas få till några bra halter, vad händer då?

MVH Smallgot :)

Ponnyn ska stå med den sk. "öppna" sidan mot domaren. Dvs. om domaren står på ponnyns vänstra sida ska högra sidans benpar synas innanför det vänstra. Det är alltså idealfallet, men inte alltid helt enkelt att uppnå. Mitt tips är att, istället för att hålla på och trixa med uppställningen i all evighet, att försöka korrigera lite grann direkt när du ställer upp. Funkar det inte riktigt så nöj dig med att ponnyn står stilla och på ett välbalanserat sätt, dvs. att inte ett ben spretar åt något håll, att han står långt bakom sig med bakbenen eller håller på att tippa framåt.

"Händer" inte så mycket om du inte skulle få till en bra uppställning. Domaren kan ha svårare att bedömma ponnyns benställ och modell och man kan få någon poängs avdrag om det kanske ser ut som om ponnyn har någon exteriör avvikelse som kanske inte framträtt vid en korrekt uppställning. Värre är det egentligen om du inte kan få din ponny att stå stilla, utan den trampar runt hela tiden. Då har ju inte domaren en ärlig chans att göra en rättvis bedömning.
 
Sv: New Forest-mästerskapen

oj, va kul det låter!!! dit skulle jag vilja åka :) hur är nivån, antar att inte alla kan va superbra, men man vill ju inte komma dit å va helt efter.... :crazy: men riktigt roligt låter det!

Nivån brukar vara väldigt blandad, finns allt från unghästar med överåriga ryttare till äldre ponnyer med unga ryttare. Finns de som inte tävlar alls i vanliga fall till de som tävlar regelbundet på högsta nivå. Dessutom är det vanligt att de som i vanliga fall bara tävlar i hoppning ställer upp i någon dressyrklass, och vice versa, pga. kombinationsklasserna (hopp+dressyr+utställning) som finns. Finns på nivå LC, LB, LA och för Ungponny.

Tycker absolut att du ska våga dig på det! Kan ju nämna att jag själv ska dit med en 5-åring som för tillfället mest gör framsteg när det gäller att hitta på nya sätt att slänga av mig. :smirk: Det viktigaste, tycker jag, är att sätta förväntningarna efter sin egen nivå och ta det hela som en kul grej!
 
Sv: New Forest-mästerskapen

Hinner inte läsa hela tråden så du kanske har fått svar..
NF-mästerskapen brukar gå i Vetlanda, Jkpg-län i Småland :)

Det finns 18+ klasser men tyvärr brukar det inte vara så många som anmäler sig dit så det brukar inte bli någon direkt "tävling" mellan 18+. Istället brukar det fungera som att du rider din ponny, fast i avdB. Du får alltså rosett om du klarar 60%. Så har jag iaf för mig att det är.
 
Sv: New Forest-mästerskapen

Glömde... vill du absolut veta om det går i Vetlanda kan du pm:a så tar jag reda på det.. Jag är inte bra på att följa upp trådar...
 
Sv: New Forest-mästerskapen

Glömde... vill du absolut veta om det går i Vetlanda kan du pm:a så tar jag reda på det.. Jag är inte bra på att följa upp trådar...

NF-SM går i Varberg i år, 20-22 juli.
 
Sv: New Forest-mästerskapen

Jaha, tråkigt :( Då kan jag inte följa det denna sommaren.
Men tack för svaret :bow:
 
Sv: New Forest-mästerskapen

Nu har jag kommit på en till fråga ang. utställningen!
Hur ska ponnyn vara uppställd med benen i halterna?
Och om man inte skulle lyckas få till några bra halter, vad händer då?

MVH Smallgot :)

Försöker med denna fråga igen! :p
Någon utställningskunnig som vet? :bump:

Tack! /Smallgot
 
Sv: New Forest-mästerskapen

Har svarat på denna fråga här ovan, men det kanske inte var det du var ute efter...?
 
Sv: New Forest-mästerskapen

klart du ska ställa upp i utställningen med:)
och får du problem med stallplats så får du säga till vi kan hjälpa dig båda vi och Harald har plats till dig. Har fått hem Manilla nu förresten kan passa på att plåta lite en dag om du vill se.
 
Sv: New Forest-mästerskapen

Åh, vad snälla ni är! :love: Du får jättegärna plåta Manilla lite! Är så nyfiken på Malles snygging till syster! :d
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 828
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
990
Senast: Oknytt
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 145
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 144
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp