New Forest-mästerskapen

Smallgot

Trådstartare
Jag har en liten fråga gällande Nre Forest-mästerskapen (eller New Forest SM, eller vad det nu kallas!)
Jag har fått för mig att man får starta där, även om man är för gammal för ponny. Har jag drömt detta, eller är det sant?`

Tacksam för svar! :)

MVH/Smallgot
 
Sv: New Forest-mästerskapen

Okej! Tack så mycket för svaret! :) Då var jag kanske inte helt ute och cyklade ändå!

MVH/Smallgot
 
Sv: New Forest-mästerskapen

Visst får du starta NF-SM som överårig ryttare (och inte bara på ungponny)! Har själv varit med flera gånger efter att jag fyllt 18. Rätt kul grej tycker jag. Dressyrklasser från LC till LA:4, hoppklasser från CR till LA samt utställning och kombinationsklasser om man vill (dvs. poäng från både hoppning, dressyr och utställning räknas samman, brukar finnas i LC, LB, LA samt för ungponny).

Efter vad jag har hört kommer 2007 års NF-SM troligen att gå i Varberg helgen v.29 (framflyttat en helg jämfört med tidigare alltså). Ska själv dit med 1-3 ponnyer (beroende på hur "ponnysituationen" ser ut hemma vid det laget). Hoppas på lika trevliga tävlingar som vanligt och på fint väder!

Propostionerna brukar komma ut i god tid på Svenska New Forest-föreningens hemsida, www.newforest.se.
 
Sv: New Forest-mästerskapen

Åh! Så himla roligt! :) :bump:
Jag MÅSTE verkligen dit! :)

Vet du hur det är med utställningen? Får man ställa ut vilken ponny som helst? Jag har en 15-årig valack, får han ställas ut? Inte för att jag tror att han skulle få så värst bra poäng, men bara för att få ett utlåtande liksom? Vore lite roligt!

Kul att det var i Varberg också! Därifrån kommer både hans gamla ägare och uppfödare!

Tack!
MVH/Smallgot
 
Senast ändrad:
Sv: New Forest-mästerskapen

vart är new forest mästerskapen i år då? när är det?
hur högt måste man hoppa? jag har en new forest som har vuxit till storhäst, 152 cm, får man vara med ändå?

tacksam för svar!
 
Sv: New Forest-mästerskapen

Jag har ingen aning faktiskt, men någon annan kanske vet?

Jag passar på att klämma in en till fråga. Om man rider som överårig, startar man typ i avd. B då, eller får man vara med i den "riktiga" tävlingen?

MVH/Smallgot
 
Sv: New Forest-mästerskapen

Jag har ingen aning faktiskt, men någon annan kanske vet?

Jag passar på att klämma in en till fråga. Om man rider som överårig, startar man typ i avd. B då, eller får man vara med i den "riktiga" tävlingen?

MVH/Smallgot

men hur vet du att det är new forest mästerskapen om du inte vet när o var?
 
Sv: New Forest-mästerskapen

Jag svarade att jag inte visste på frågan hur högt man måste hoppa, och om man fick vara med på övervuxen ponny. Kanske var lite otydlig vad jag svarade på.

New Forest-mästerskapen är ju varje år, så jag antog att det skulle vara i år också. Nancy skrev ju dessutom högre upp i tråden att det troligtvis är helgen v.29 och i Varberg.

/Smallgot
 
Sv: New Forest-mästerskapen

Åh! Så himla roligt! :) :bump:
Jag MÅSTE verkligen dit! :)

Vet du hur det är med utställningen? Får man ställa ut vilken ponny som helst? Jag har en 15-årig valack, får han ställas ut? Inte för att jag tror att han skulle få så värst bra poäng, men bara för att få ett utlåtande liksom? Vore lite roligt!

Kul att det var i Varberg också! Därifrån kommer både hans gamla ägare och uppfödare!

Tack!
MVH/Smallgot

Ja, alla ponnyer på tävlingen får ställas ut! Mitt tips är dock att träna lite på att visa upp innan, kan alltid göra någon extra pluspoäng om hästen vet vad som förväntas av honom och är väl uppvisad.

Som överårig ryttare startar du i avd. B, dvs. du tävlar mot andra överåriga ryttare (hade ju inte varit så schyst mot de i "ponnyålder" annars). Men det brukar vara några stycken så att det blir en riktig klass.
 
Sv: New Forest-mästerskapen

vart är new forest mästerskapen i år då? när är det?
hur högt måste man hoppa? jag har en new forest som har vuxit till storhäst, 152 cm, får man vara med ändå?

tacksam för svar!

NF-SM i år har redan varit, det hölls sista helgen i juli i Vetlanda. Nästa år går det som sagt i Varberg.

Hoppningen i år började med Clear Round på 70 cm och gick ända upp till LA, vilket jag antar kommer att vara fallet även nästa år (LC-LA är givet i alla fall).

Dock är jag rätt säker på att övervuxna ponnyer inte får vara med... Rent tekniskt är det ju inte en ponny då, utan en häst. Men rekommenderar att du tar kontakt med Svenska NF-föreningen för att få ett definitivt svar.
 
Sv: New Forest-mästerskapen

Tack så jättemycket för dina svar! :)
Hur går det till där när man ställer ut dem? Hur visar man dem?
Jag har inte varit på så mycket utställningar nämligen, men det vore jättekul att prova!

MVH/Smallgot
 
Sv: New Forest-mästerskapen

Det brukar hållas en liten "clinic" i hur man visar upp sin ponny på NF-SM, annars är du också välkommen att "tjuvträna" på en NF-utställning som äger rum på Björbäcks ridanläggning (utanför Våxtorp i södra Halland) lördagen den 7 juli nästa år. ;) Propositioner kommer att komma ut på SNF´s hemsida. (Kommer själv att vara där med en uppsjö av ponnyer är jag rädd. :smirk: )

I stora drag så brukar det gå till så här på NF-SM:

Du får skriva upp dig på en utställningstid. När det blir din tur ställer du upp ponnyn framför domaren som påbörjar bedömningen. Du blir sedan ombedd att visa ponnyn i skritt och sedan trav på domarens anvisningar. Uppvisningen avslutas med att du ställer upp framför domaren igen. Då får ni er kritik, dvs. domaren talar om sin bedömning och ger sina poäng. Ni får sedan en rosett och en plakett (guld, silver eller brons beroende på hur mycket poäng din ponny fått) och sen är det klart!

Det skiljer sig alltså lite från en "vanlig" utställning då ponnyerna visas mer på "löpande band" här (eftersom det ska passas ihop med allas starttider på tävlingen). I vanliga fall på en ren utställning är ju ponnyerna uppdelade i klasser (ston för sig, hingstar för sig, osv.) och man bedömer en klass i taget. Men domarna är också medvetna om att det ofta rör sig om både ponnyer och uppvisare som inte är så vana vid utställningar på NF-SM och brukar tala om precis vad de vill att du ska göra.

Sedan finns det ju naturligtvis en miljon saker man kan tänka på när man visar upp sin häst för att försöka framhäva förtjänsterna och dölja bristerna så gott det går, dvs. en massa små "tips och tricks", men det är lite överkurs så här i början.

Det man kan tänka på till att börja med är att ställa upp med den manfria sidan mot domaren, att försöka visa upp en energisk och lösgjord (men inte överilad och hetsig) skritt och att inte springa för sakta när man visar traven (inte så fort att det blir galopp istället naturligtvis, men så att man får fram en så lätt och luftig trav som möjligt). När ponnyn är uppställd framför domaren står du framför honom med en tygel i vardera hand, när du visar i skritt håller du tyglarna i två händer (dvs. du håller tygeländen i vänsterhanden) och när du visar trav samlar du upp tyglarna och håller dem enbart i högerhanden. Ett dressyrspö kan vara bra att ha också så att man kan peta på lite och få lite mer energi i gångarterna om det skulle behövas. Det är väl egentligen det viktigaste man behöver tänka på. Sedan kan du ju alltid kolla på några stycken som visar sina ponnyer före dig och se hur de gör, det brukar kännas lite lugnande.
 
Sv: New Forest-mästerskapen

Åh! Tusen tack! :) Känns skönt att kunna fråga någon kunnig! Du verkar ha stenkoll ju!

En fråga till! Jo, det är såhär att ponnyn jag åker med inte är helt perfekt byggd. Han har kanske lite korta framben och ganska grov hals, och lite sådär, så jag väntar mig ju inga topp-poäng direkt. Men vågar man sig på att ställa ut ändå? Vore ju himla roligt! Eller blir man utskrattad? :o
Slänger med ett par bilder. Vad tror du? Vågar man ställa ut honom?

86b79863.jpg
[/IMG]

DSC_1809.jpg
[/IMG]

MVH/Smallgot
 
Sv: New Forest-mästerskapen

Kan ju tillägga att det är lite skum vinkel på nedersta bilden, men det var den enda jag hade när han stod från sidan. :p
 
Sv: New Forest-mästerskapen

Det är klart du inte blir utskrattad! :) Ser ut att var en trevlig ponny, även om han är av en lite gammaldags modell. Förr var det ju så praktiskt taget alla NF såg ut, med grova halsar och lite korta ben. På senare år har man dock försökt avla fram en lite ädlare, långbentare typ av ponny (för att fortsätta hävda sig väl i konkurrensen med andra ponnyraser), men ändå behålla de goda egenskaperna NF är kända för, dvs. bl.a. tålighet, ett bra temperament och ett brett användningsområde. Din ponny är alltså fortfarande rastypisk, även om det kanske inte är exakt den modellen man är ute efter numera. Men eftersom det är en valack du har, som alltså inte kommer att lämna några avkommor, så är ju en utställning mest en kul grej! Det enda som verkligen spelar någon roll är ju egentligen hur mycket du tycker om din ponny och hur roligt ni har ihop! Perfekta exteriörer är ju svåra att hitta både hos hästar och människor... ;)

Har väldigt svårt att uttala mig om vad hans poäng kan komma att hamna på (för det är så många aspekter som spelar in, domarens tycke och smak, hur bra gångarter man lyckas visa precis vid tillfället, osv.), men om du inte förväntar dig topp-poäng utan gör det för att det är en rolig grej både för dig och ponnyn tror jag inte att du kommer att bli besviken. Och eftersom det är till stor del rena tävlingsponnyer som visas, inte utställningsponnyer, tror jag också att du kommer att märka att han står sig rätt hyfsat i konkurrensen.

Får man förresten vara lite nyfiken och fråga vad det är för stam på honom?
 
Sv: New Forest-mästerskapen

Tack för ditt svar! :) Ja, utställningen är ju mest för att det är en kul grej, och att passa på när chansen finns liksom! Även om vi skulle få noll poäng, så är han ändå den stora kärleken i mitt liv! :love:

Han är efter Fredriksbergs Chopin RNF 94 och morfar är Ballestero RNF 83. Måste bara tillägga att han är ruskigt lik Chopin! Jag hajar alltid till när jag ser bilder på honom, för det är så otroligt likt min! (Kanske inte riktigt i typen, men i utseendet liksom!)

Vad har du för ponnysar?

MVH/Smallgot
 
Sv: New Forest-mästerskapen

Gissade faktiskt på Chopin eller möjligen Fredriksberg Esa. ;)

Har en "fredriksbergare" själv, nämligen Fredriksberg Dali, även han godkänd hingst och han har samma pappa som Chopin (dvs. Smedhults Cavat). Köpte honom när han var 4. Nu är han 22 och är fortfarande kvar hos oss. Så här såg han ut på vår sista tävling 1999:

233544195_205f591e45_o.jpg


Som du ser så har han en hel del hals och nacke han också. ;)

Förutom Dali så har vi en av hans döttrar (7 år, c-ponny) i stallet också för tillfället. Är en kompis som äger henne och hon är här för lite vidareutbildning. Har även två valacker (3 och 4 år, d-ponnyer båda två) för inridning/utbildning. 4-åringen är min (och är av den mer moderna typen jag nämnt här ovan) medan 3-åringen kommer från samma uppfödare och bara är här för att ridas in. Hittade inga bra foton på dem men här är ett när de busar i hagen. 3-åringen är närmast kameran och 4-åringen hals ser lite skum ut här, men han är egentligen väldigt vacker med en riktig "dressyrhals":

243246182_a9a7ed4746.jpg


Har sedan ett 25-årigt d-ponnysto som min mamma fick för ett par år sedan. Ägarna hade tröttnat på henne och hon skulle avlivats annars, trots att hon är hur pigg och frisk som helst. Hon är i alla fall glad pensionär här hos oss och allas älskling (om du inte är man eller veterinär vill säga... :smirk: ). Och mitt bland alla NF-ponnyer står ett halvblodssto på 173 cm :) som ska bli avelssto är det tänkt (ska bara få henne dräktig först vilket verkar vara lättare sagt än gjort, tyvärr).

Till NF-SM nästa år så ska vi väl åtminstone ha med oss 4-åringen (som kommer att vara 5 då), sedan får vi se hur det ser ut för de andra vid tillfället. Ska ev. rida någon klass på en kompis ponny också. Men vi kommer absolut att vara där i alla fall och är väldigt nöjda med att det ska gå i Varberg! Bor nämligen lite utanför Halmstad så det är nära och bra för oss, även om jag misstänker att det kommer att höras en del klagomål på att det ska gå så långt söderut. NF-SM har ju gått i Vetlanda ett par år i rad och då är det många som tyckt att det borde gått längre norrut redan då... Men man kan ju inte alltid vara alla till lags och kan väl kanske tänka mig att det ev. kommer att gå högre upp i landet 2008.
 
Sv: New Forest-mästerskapen

Oh! Vilka finingar du har! :) Verkligen jättefina!
Jag har en bit att åka till Varberg (bor i Kalmar), men med tanke på att både hans uppfödare och gamla ägare kommer därifrån så ska det bli himla roligt att det är just där!

Jo, en liten fråga till! Min ponny har stubbman, kan man ställa ut med stubbman? Den är så otroligt tjock att den inte går att få liggandes!

MVH/Smallgot
 
Sv: New Forest-mästerskapen

hej!

Hur kommer man i kontakt med svenska NF-föreningen?
För jag skulle jätte gjärna vilja veta saker om tävlingen och om man får starata med en övervuxen new forest, (alltså att den har vuxit till häst)?

Kram
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 828
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
990
Senast: Oknytt
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 145
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 144
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp