New Forest-mästerskapen

Sv: New Forest-mästerskapen

Hur är det med manen?Man ser fler och fler NF som visas flätade.Är det att föredra?
 
Sv: New Forest-mästerskapen

Hur är det med manen?Man ser fler och fler NF som visas flätade.Är det att föredra?

Ja, numera ser man både och. Personligen tycker jag det är snyggare, ser elegantare ut helt enkelt. Det finns dock inga regler för om ponnyn ska eller inte ska vara flätad. Men har inte ponnyn en lite tunnare man som ligger snyggt på en sida (och är välryckt naturligtvis) så brukar jag fläta. Och just när det gäller utställningen på NF-SM så är ju många ponnyer redan flätade för tävlingsens skull och då är det ju mer praktiskt att låta dem vara det, även när de visas för hand.
 
Sv: New Forest-mästerskapen

Har funderat på det där. New Forest är en engelsk Mountain & Moorland ponny och såna visas inte flätade där på utställningar eller ridklasser. Inte ens på Olympia, eller har jag fel? Det brukar vara välryckta manar på renrasiga engelska ponnyer som visas under sadel. Flätor är väl mer till för att förhöja utseendet på ridponnyerna. Nån som vet mer?
 
Sv: New Forest-mästerskapen

I England, där man har ren helt annan visnings- och ponnykultur, är det så. Ponnyerna ska visas i ett mer "naturligt" skick. Bland t.ex. welsh tror jag att de är rätt noga med det även i Sverige idag. Inom NF har dock de reglerna luckrats upp rätt ordentligt i och med att det blir fler och fler tävlingsponnyer (vilket till viss del har en del med avelsändamålet inom NF att göra också). Rena "utställningsponnyer" är det ganska ont om inom rasen numera (i Sverige) utan de flesta används dvs. rids och tävlas. Så sakteliga har därför skicket man tävlar i (t.ex. flätad man och med klippt svansrot och hovskägg) tagit sig in i uppvisningsringen också. Visst kan man hävda att man kommit ifrån "ursprunget" en aning, men personligen tycker jag det är bra att man anpassar sig efter de förhållanden som råder i det land man befinner sig.
 
Sv: New Forest-mästerskapen

Kanske konservativ jag, men tycker flätade M&M ponnyer förlorar sin raskaraktär och alla blir en samling ridponnywannabees. Det är nog bara new forest av dom renrasiga ponnyerna här i Sverige som kör flätat på utställning. Tror inte dom blir elegantare eller får bättre ridegenskaper men kanske lurar det ögat.
 
Sv: New Forest-mästerskapen

Om du tar en kik på dagens svenska NF tror jag du märker att de är både eleganta och har mycket goda ridegenskaper (är t.o.m. kända för det, att de är väldigt användbara inom många olika områden). Tror inte att det har särskilt mycket med manar och hovskägg att göra.... :smirk:

Och "ridponnywannabees" tycker jag är lite fel uttryck. Men visst råder det konkurrens på marknaden och rasen man behöver hävda sig mot är ju just ridponnyerna (som ska vara framavlade för ändamålet, dvs. ridning och tävling), samtidigt som man vill försöka bevara raskaraktären. Personligen tycker jag att man inom NF lyckats ganska väl med det. Och att vara alltför konservativ i avelssammanhang tror jag inte att man har så mycket att vinna på i längden...
 
Sv: New Forest-mästerskapen

Handlar inte om att vara konservativ. Tänk om russen börjar dyka upp med flätor på premieringar, burr..... :(
 
Sv: New Forest-mästerskapen

vi har iallaår kört med våra newforestar oknoppade på premieringar och utställningar UNDANTAG newforestmästerskapen då hästarna ärlnoppade under tävlingsklassrrna och vi tar inte ur de för utstälnningen.

På "vanliga utstälningar brukarman inte knoppa.
 
Sv: New Forest-mästerskapen

Beror det inte på vem som dömer också? Kommer det en engelsman och dömer faller det väl inte i så god jord?
 
Sv: New Forest-mästerskapen

att dom är okonppade elelr vilket menar du?

engelska domare dömmer ju inter alltid likt svenska. Våra hästar har alltid var oknoppade men knoppade vid NEwforestmästerskapen harinte gjrot någon skillnad i poäng brukar bli likt bedömda ändå.

personligen tycker jag inte manen ska vara flätad/knoppad p utstälnning premiering men jag kanske ärensam men det är så jag är uppväxt.Ardenner och halvblod flätas inte ponnyer.
 
Sv: New Forest-mästerskapen

Att säga att "man" inte brukar knoppa på utställning tycker jag är lite missvisande. Det finns det många som gör, inte bara jag (även om jag inte alltid gör det). Min ståndpunkt är att man gör som man vill (finns inga fasta regler om vilket längre, utom dem man sätter för sig själv). Huvudsaken är att man får till en bra puts och finish. För en 10-15 år sedan vet jag att det rynkades lite på näsan åt ponnyer med flätor och klippt hovskägg, men har inte hört en enda kommentar om detta på senare år. Och om man skulle dra av poäng för en flätad man tycker jag man har tappat fokus fullständigt...

Och att jämför NF med russ kan jag tycka är som att jämföra äpplen med päron.

Men jag lämnar den här diskussionen nu eftersom jag inte har något mer att tillföra. Vissa flätar (och blir inte nerdömda för det), vissa väljer att låta bli. Jag är möjligen lite yngre än er också och inte uppvuxen med samma tradition och har därför en annan syn på saken.
 
Sv: New Forest-mästerskapen

Den allmänna rekommendationen om man ska visa new forest på utställning brukar väl vara att hästen ska ha en välryckt man, ca en handsbredd lång, (och den ska ju helst ligga på ena sidan). Alltså oflätad eftersom det är en naturras.

Men att fläta eller inte fläta är inte en jättestor fråga för new forest, och definitivt inte under new forest mästerskapen. De flesta är där framför allt för att tävla i dressyr och hoppning och jag tycker att brukar man ha sin häst flätad när man tävlar (utställningen brukar gå samma dag som det går dressyr) så ta inte bort knopparna för utställningens skull (inte snyggt med krullig man, bättre med knoppar!). Domarna vet att det är tävlingsponnyer de dömer = tävlingskondition och tävlingsskick och det gäller även om det är svenska eller utländska domare.

Däremot tycker jag att det är ganska sällan man i dagsläget ser flätade hästar på SNFs andra utställningar, och speciellt inte på Riksen. Upplever faktiskt tvärt emot Nancy att det är färre som flätar idag än för kanske 10-15 år sedan (och nu pratar vi alltså rena utställningar, inte andra arrangemang), hovskäggen kan jag dock hålla med om. Och det var minsann inte bara en som rynkade på näsan häromåret när danskarna kom till hingstpremiering i Sverige med flätad hingst och tom mantejp om jag minns rätt. Usch och fy och hur kunde de visa hästen så….. Men att det finns folk som rynkar på näsan är en sak, bedömningen ska ju inte påverkas i alla fall!

På treårstest och kvalitetsbedömningar är det väl däremot igen lite mer blandat om folk flätar eller inte. Men där ska ju också hästen göra andra saker än bara exteriör.
 
Sv: New Forest-mästerskapen

Anledningen till jämförelsen med russ är att dom också är en "native pony" om än en svensk sån, och ska visas som de är utan flätor.
Men om jag förstår det hela rätt nu, så anser man inte att det är någon stor sak i NF-rasen ialla fall.
 
Sv: New Forest-mästerskapen

måste man kvala in elr kan man bara åka dit? ^^
 
Sv: New Forest-mästerskapen

Puttar upp min två år gamla tråd med lite nya frågor. ;) Har hittills inte lyckats komma iväg på något NF-SM med min egen ponny på grund av lite olika anledningar, men däremot var jag på SM:et i varberg med en annan ponny vilket var jättekul! :banana: Iallafall, i år vill jag gärna göra ett nytt försök att komma iväg med min ponny, men ett frågetecken har dykt upp! Jag har mailat kontaktpersoner i SNF men inte fått svar trots att det är ganska länge sedan, så därför vänder jag mig hit eftersom jag vet att det finns folk med koll här.

För att komma till sak: Jag har under de senaste två åren börjat tävla min ponny mot storhästar i dressyr eftersom jag är för gammal, och han har nu storhästlicens. Vet någon om vi trots detta får ställa ut och starta i dressyrklass utom tävlan på NF-SM?

Tack på förhand! :)
/Smallgot
 
Sv: New Forest-mästerskapen

Jag tror inte att det borde vara några problem. Jag kopierar från propen i år

"Ryttare äldre än 18 år får delta om ekipaget är proportionerligt, och rider då utom tävlan i dressyr och i avd B i hoppning (enl TR) och skall anmäla samtliga starter i avd. B. Ryttare äldre än 18 år får ej deltaga
i kombinationsklasser.
Medlemskap i Svenska New Forest Föreningen för ryttare eller hästägare och minst lokallicens för samtliga ryttare gäller."

Det borde ju vara ok då tycker jag som jag tolkar det. Så länge du har minst lokallicens, hästens licens verkar det ju inte ställas några krav på. Och jag TROR inte heller tävlingen är öppen för "överhöjdare" så jag antar att du bör ha ett giltigt mätintyg på att han är ponny, trots att du tävlar honom som stor häst (men det här är jag lite osäker på).

Hela propen hittar du här :http://www.newforest.se/Proppar-2010/NFpropp2010.pdf

Det finns ju även ridklasser i år med avdelningar för ryttare över 18 år. Open ridden och Open working hunter, hela propen här http://www.newforest.se/pdf/PROP RIDKLASSER-2010.pdf
 
Sv: New Forest-mästerskapen

Tack för ditt svar! :) Som du säger borde det ju egentligen inte vara något problem eftersom han är ponny (kat. C) och har giltigt mätintyg på detta. Dressyrklassen är ju dessutom ändå utom tävlan, men kanske säkrast att försöka maila förbundet igen... Vore ju dumt att bryta mot några regler.

MVH Smallgot
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 828
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
990
Senast: Oknytt
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 145
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 148
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp