Ni med erfarenhet av klapphingst

Sai

Trådstartare
Jag är på väg att köpa en snart sjuårig klapphingst. Han är opererad, men veterinären hittade bara en testikel som kunde tas bort. Antingen har han aldrig haft två eller också - mer troligt - är den andra underutvecklad och kvar i buken, vilket kräver en mer avancerad titthålsoperation som kostar mycket pengar.

Säljaren menar att han är lugn och jämn i humöret sedan operationen och att han går ihop med ston nu utan problem. Det verkar stämma, men tyvärr bor han för långt bort för att jag ska kunna hälsa på mycket och umgås med honom innan köpet. Vi ska göra ett hormontest i samband med besiktningen, men troligen visar det att han fortfarande är hingst, i smyg. Jag är förstås rädd att han ska få ett plötsligt hormonpåslag och bli förändrad, eller att han ska drabbas av cancer pga testikeln som är kvar - trots att inget av detta verkar ha stöd i forskningen. Att avstå från att köpa honom kan jag nog inte eftersom han i allt övrigt passar mig perfekt och jag har letat häst länge!

Ni som har haft klapphingstar - hur har era varit? Lät ni operera er häst eller behöll ni honom som klapphingst - varför/varför inte?

Eftersom det finns mycket gamla föreställningar och fördomar mot klapphingstar vill jag höra från dem som har egna erfarenheter.
 
En inackorderad i stallet var klapphingst. Den var utpräglat hingstig - kunde absolut inte gå med ston och inte heller med vilka valacker som helst då den slogs med ranghöga valacker.

I perioder betedde den sig även hingstigt i hanteringen av den.
 
Jag har eget stall så behöver inte oroa mig för att inte hitta stallplats som tur är.

Ska tilläggas att han är bilateral klapphingst och därmed troligen steril. Sen är det ju inte så kul om han jagar runt på ston ändå förstås.

Jag bekymrar mig nog mest för risken för tumörer eller att hans beteende plötsligt ska ändras. Han är ju inte hingstig nu, men det är nu det.
 
Jag har mest bara mött klapphingstar som varit hingstiga. Minns inte någon som inte varit det faktiskt.
En del har varit ohingstiga vid köp och sen blivit värre.

Jag hade hellre köpt en vallack ärligt talat. Jag ser ingen vinst för någon häst att gå som hingst utan att få utlopp för de drifterna.
Och drifterna har många klapphingstar.

Hur gammal är hästen?
Har du provridit?
 
Hästen blir sju i april. Jag har inte provridit än. Eftersom det är långt att åka vill jag vara säker på att det inte finns några dealbreakers först. Men som sagt, funkar vi ihop kommer det nog vara svårt att avstå.
 
Sju är ganska ungt. Och har den gått med stona länge och de är av typen som har nolltolerans så kan det vara lugnt nu. Men vid en flytt eller om ett år är han full av hormoner och hingstig.

Min valack var NOLL hingstig som hingst. Kastrerades som treåring. Som femårig valack var han rejält hingstig och gick inte ha med sto.

Han gick med mitt i 1.5 år. Hingstig som fan i början men hon var inte road. Så sen har han varit en korgosse som kammat mittbena och gömt apparaten vid njurtrakten när hon vinkat ett öra bakåt.

Ett ANNAT sto däremot och han riskerar att vråla, skafta ut, valla och klättra hela dagarna.

Du vill ha hästen men absolut inte risken. Risken blir du inte av med utan att hitta den försvunna testikeln. Och inte ens då kan du vara helt säker - även den gulligaste valacken kan plötsligt reagera på ett sto. Trots att de tidigare 20 stona varit ointressanta.

Kan du ha honom med bara andra valacker så kör. Kan du inte tänka dig det - köp inte. Är du beredd lägga pengarna om han blir hingstig och svårhanterlig trots att han går i valackflock, eller lägga pengarna om han får hälsoproblem, köp. Annars ska du avstå.

Jag skulle av vad du skriver i tråden inte ens provrida - just för du verkligen inte vill ta risken eller få ev problem
 
Tack för kloka råd! Jag kan ha honom med bara valackar eftersom jag kommer att ha honom hemma i en liten flock som jag formar själv. Kostnaden för operation måste jag definitivt ha med i beräkningen vid ett ev köp.
 
Ni som har haft klapphingstar - hur har era varit? Lät ni operera er häst eller behöll ni honom som klapphingst - varför/varför inte?

Eftersom det finns mycket gamla föreställningar och fördomar mot klapphingstar vill jag höra från dem som har egna erfarenheter.

Jag har hästar som har varit klapphingstar.
Den ene köpte jag som treåring, väl medveten om att han var "klappis". Han är ranghög och tuff, men trevlig på så sätt att han accepterade att jag var ännu större än han (mentalt, då). Lätthanterlig.
Fick dock råd från en veterinär att försöka operera, eftersom veterinärens erfarenhet och kunskaper sade att "klappisar" kan få högre testosteronnivåer i blodet pga felaktigheter i feed-back-systemet hormonellt.

Testikel ett låg ordentligt nere i pungen, tvåan relativt långt ut i ljumskkanalen. När hästen sövdes, trillade den ner. Enkel operation.
Han kastrerades sen höst som treåring.

Nästa häst inköptes som nybliven tvååring. En testikel ordentligt på plats, den andra inte möjlig att hitta när jag letade och klämde.
Trevlig i psyket.
som treåring tog jag med honom på lätta träningar hemifrån för att se hur han tänkte bete sig.
Väldigt obekymrad och trevlig fortsatt, men kula nummer två ramlade ner sensommaren när han fyllt tre, så då blev det kastrering där också.

Träffat på - och ridit in - en vbl-travare som var klapphingst.
Snäll och trevlig i hantering, inte särskilt upprörd över att det fanns ston på anläggningen. Gick dock i egen hage och de flesta använde kedjegrimskaft när de ledde honom.
Jag red in honom som åttaåring, han var jättesnäll.
Han avlivades akut som nioåring pga skada i ett travlopp (och jag kan ta fel på något år hit eller dit i åldern pga ihåligt minne).
Trevlig i all hantering trots att han var vuxen klapphingst på anläggning där det fanns ston också.
 
Fast kryddelydd - de hästarna du beskriver skulle jag inte jämställa med hästen TS beskriver.

Min lilla så som åring kände jag en gång två kulor. Sen under flera är enbart en. När han var tre kändes fortfarande bara en. Men vid tung sedering kom den andra ner. Jag räknade honom inte ens som klapphingst. Att vissa är sena eller att tvåan inte kommer ner förrän på operationsbordet är inte helt ovanligt.

I TS fall är det en sjuårig individ man försäkr operera men ändå inte hittat andra kulan. Det är något annat
 
Inte bara klapphingstar utan även "riktiga" hingstar kan ändra sitt beteende vid flytt. Allt beroende på om det finns någon annan "hingst" (kan vara en valack också) som är mer kapital d v s högre i rang. Här hos mig har jag flera gånger varit med om att helt ohingstiga unghingstar här har när de flyttat varit rena hormonbomber i sin nya miljö. Just för att det har funnits någon äldre herre här som varit mer kapital.
Därför betyder det inget alls att en hingst eller klapphingst inte är hingstig i sin invanda miljö.
 
@Sai
Eftersom du som jag förstått det inte ens träffat eller provridit hästen så känns din övertygelse om att vilja köpa denna individ tveksam utifrån mitt perspektiv.
Varför liksom känner du att just denna häst är ngt du vill köpa om du inte träffat/provridit den ens ?

Om din fråga gällt en individ du träffat och ridit hade kanske läget varit lite annorlunda möjligen . Fast alla svar du fått är ju högst sunda generellt ändå tycker jag . Det är inte sällan problematiskt med klapphingst.
 
Eftersom det finns mycket gamla föreställningar och fördomar mot klapphingstar vill jag höra från dem som har egna erfarenheter.

Sen blir jag även nyfiken på vad du avser med att det finns så mycket gamla föreställningar och fördomar ang klapphingstar . Hur menar du då ? :)
 
Hästen blir sju i april. Jag har inte provridit än. Eftersom det är långt att åka vill jag vara säker på att det inte finns några dealbreakers först. Men som sagt, funkar vi ihop kommer det nog vara svårt att avstå.

Jag jobbar som tränare och har gjort mkt problemlösningar. Så jag har ju ofta stött på de som det blivit problem med än de det gått finemang med under många år.
Iom det skulle jag till någon i din sits rekommendera dig leta vidare.
Jag har sett så jäkla många som redan på förhand tycker hästar de aldrig ens sett live är perfekta. Trots saker som kan vara rejält bökiga i form av exteriöra avvikelser, skador eller tex att de är klapphingstar eller man ska behålla som hingst trots noll avelsintresse/vettigt att föra vidare.

Jag är jäkligt krass. Jag har jobbat mkt med hingstar, funkar bra med dem.
Men om jag inte ska avla så gör jag det lättare för mig och kastrerar.
Och här verkar du få väldigt svårt att göra det lite enkelt.

Det finns ju så enormt mkt friska, vettiga hästar som man slipper massa extrajobb med.
Varför inte ta en sån?
Och provrida innan man målar upp en bild av en perfekt häst.

Jag har haft en del hingstar i jobbet som varit totalt ohingstiga i en miljö och sen flippat i annan.
Och såna som varit ohingstiga så länge de inte tränats. För att med fysiskt uppvaknande muskulärt också vakna hormonellt.
Eller vid 7 års ålder hitta sina drifter.
Det kan alltid komma. Och i ditt fall är det bökigare än med en riktig hingst. Bökigare att kastrera och bökigare att sälja(ihop med ev förändrad prisbild).
 
Än är jag inte övertygad om att jag ska köpa hästen - då hade jag inte skrivit här. Jag dividerar egentligen med mig själv (och er ) om det är värt att åka den långa vägen och träffa/provrida honom. Jag vill vara säker på att jag är OK med att han är klapphingst, att jag vet vad jag kan vänta mig och hur jag ska hantera det innan jag träffar honom och blir förtjust i honom. ”Risken” för just det är nog stor utifrån det jag vet honom nu och då lär det nämligen bli svårare att avstå.

Jag har sökt mycket info om klapphingstar, både i forum och IRL. Det är mycket ”jag har hört att” och ”klapphingstar är ju tydligen” osv. Många som hävdar att de är oberäkneliga, hingstigare än andra hingstar, får tumörer en masse etc men få som verkligen är pålästa eller har egen erfarenhet.
 
Jag jobbar som tränare och har gjort mkt problemlösningar. Så jag har ju ofta stött på de som det blivit problem med än de det gått finemang med under många år.
Iom det skulle jag till någon i din sits rekommendera dig leta vidare.
Jag har sett så jäkla många som redan på förhand tycker hästar de aldrig ens sett live är perfekta. Trots saker som kan vara rejält bökiga i form av exteriöra avvikelser, skador eller tex att de är klapphingstar eller man ska behålla som hingst trots noll avelsintresse/vettigt att föra vidare.

Jag är jäkligt krass. Jag har jobbat mkt med hingstar, funkar bra med dem.
Men om jag inte ska avla så gör jag det lättare för mig och kastrerar.
Och här verkar du få väldigt svårt att göra det lite enkelt.

Det finns ju så enormt mkt friska, vettiga hästar som man slipper massa extrajobb med.
Varför inte ta en sån?
Och provrida innan man målar upp en bild av en perfekt häst.

Jag har haft en del hingstar i jobbet som varit totalt ohingstiga i en miljö och sen flippat i annan.
Och såna som varit ohingstiga så länge de inte tränats. För att med fysiskt uppvaknande muskulärt också vakna hormonellt.
Eller vid 7 års ålder hitta sina drifter.
Det kan alltid komma. Och i ditt fall är det bökigare än med en riktig hingst. Bökigare att kastrera och bökigare att sälja(ihop med ev förändrad prisbild).


Tack för värdefull input!

Kan tillägga att jag även bollade med en veterinärvän som var väldigt tydlig med att hästen bör opereras igen pga risken för tumörer om en ev testikel finns kvar.

Känner mig mer och mer tveksam. Tråkigt, eftersom jag har letat länge utifrån väldigt specifika krav och den här hästen uppfyller allt - men är klapphingst. Som min man sa uppgivet häromdagen: ”alla hästar verkar ju ha nåt som inte stämmer”. Summa: Det är mycket svårare att hitta/köpa häst än en kan tro!
 
Än är jag inte övertygad om att jag ska köpa hästen - då hade jag inte skrivit här. Jag dividerar egentligen med mig själv (och er ) om det är värt att åka den långa vägen och träffa/provrida honom. Jag vill vara säker på att jag är OK med att han är klapphingst, att jag vet vad jag kan vänta mig och hur jag ska hantera det innan jag träffar honom och blir förtjust i honom. ”Risken” för just det är nog stor utifrån det jag vet honom nu och då lär det nämligen bli svårare att avstå.

Jag har sökt mycket info om klapphingstar, både i forum och IRL. Det är mycket ”jag har hört att” och ”klapphingstar är ju tydligen” osv. Många som hävdar att de är oberäkneliga, hingstigare än andra hingstar, får tumörer en masse etc men få som verkligen är pålästa eller har egen erfarenhet.

Så är det alltid på forum/fb. Du vet inte vad för kunskapsnivå den som svarar har heller.
Vill du ha vettiga svar frågar du tränare, veterinärer etc. Där finns ju någon form av kunskapsgaranti bakom tyckandet.

Tror de flesta skulle rekommendera dig att leta vidare.

Vad exakt är så extremt fördelaktigt med hästen att det inte finns i andra?
 
Så är det alltid på forum/fb. Du vet inte vad för kunskapsnivå den som svarar har heller.
Vill du ha vettiga svar frågar du tränare, veterinärer etc. Där finns ju någon form av kunskapsgaranti bakom tyckandet.

Tror de flesta skulle rekommendera dig att leta vidare.

Vad exakt är så extremt fördelaktigt med hästen att det inte finns i andra?

Se mina kommentarer ovan. Tro mig - jag frågar inte enbart här utan söker info från många håll. Fördelen med forum är ju att det kan vara ett bra sätt att hitta folk med EGNA erfarenheter av att äga och sköta en klapphingst. Det kan inte alltid tränare och veterinärer bidra med.

Jag ska inte rabbla mina kriterier här. Det får bli en annan tråd.
 
Ska tilläggas att han är bilateral klapphingst och därmed troligen steril. Sen är det ju inte så kul om han jagar runt på ston ändå förstås.

Jag bekymrar mig nog mest för risken för tumörer eller att hans beteende plötsligt ska ändras. Han är ju inte hingstig nu, men det är nu det.

Jag hade kallt räknat med att beteendet ändras med flytten och att du kommer ha en hingst att hantera. Med risk för medicinska komplikationer.

Att tro är att inte veta, att han troligen är steril är inget jag hade sett som en faktor att räkna med. Han är hingst, och som klapphingst rätt oberäknelig sådan också.

Kan du husa en hingst och är du beredd på att klapphingst ibland kan slå över helt beroende på t ex miljöombyte?

Hur ser försäkringen ut?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 747
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 325
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 381
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 782
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

Tillbaka
Upp