Bukefalos 28 år!

Ni med små barn som inte har blöja..

doglover

Trådstartare
Loke har varit blöjfri när han är hemma i en vecka nu.:bow: Och det går jättebra! Springer till pottan när han känner att man måste gå. Det är bara på natten han har blöja. Och när han är ute. (han säger inte till när han är nödig)

Men, har han kalsonger och/eller byxor på sig, så kissar han i dom. (inte så trevligt för gäster att en halvnäck unge hoppar upp i knät på dom :p)
Ska jag fortsätta så som vi gör nu (att han är utan blöja och med enbart kläder på överkroppen) eller ska jag introducera kallingarna mera?

Han går på dagis och där har han fortfarande blöja. Han måste ju bli helt och hållet torr innan dess. Dvs att han säger till när han behöver gå och inte kissar i kalsongerna.

Han blir 3 år i september.
 
Sv: Ni med små barn som inte har blöja..

Hade jag varit dig hade jag investerat i ett par training pants. Imsevimse har jättefina. Då känner han att han blir blöt när han kissar men byxorna blir inte blöta.
 
Sv: Ni med små barn som inte har blöja..

Jag har tittat på sådana, men jag är lite skeptisk till dom.... Förr så struntade han i om han var blöt eller ej och det kan han fortfarande göra.:crazy:

Ska jag bara tala om för honom att han inte ska kissa i kalsongerna, utan "du får dra ner kallingarna innan du sätter dig på pottan och kissar"?
 
Sv: Ni med små barn som inte har blöja..

Äh, det är ju sommar! Jag hade låtit honom gå bar så mkt som möjligt.:)

Det är toppen att han känner själv när han är nödig. Har han byxor på sig får ni vara mer uppmärksam och hjälpa honom med toaintervallerna. Lycka till!
 
Sv: Ni med små barn som inte har blöja..

Ska jag bara tala om för honom att han inte ska kissa i kalsongerna, utan "du får dra ner kallingarna innan du sätter dig på pottan och kissar"?

Jamenvisst, klart du ska prata med honom så han vet vad han ska göra!
 
Sv: Ni med små barn som inte har blöja..

Jag håller med Sar. Och om ni bara ska ut i närheten (inte till affärer och så, tänker mer på gräsmattan utanför) så ha byxor och kallingar, ha med ett par extra eller gå hem och byt var gång.

Var inte rädd om du får bakslag som att han vill ha blöja igen, det är bara att fortsätta uppmuntra och låta honom nakenfisa så mycket som möjligt. Vissa morgnar får jag inte ta av Sams dyngfulla nattblöja utan han ska gå med den till den hasar av :D Den är väl varm och skön antar jag :)
 
Sv: Ni med små barn som inte har blöja..

Okaj, då gör jag inte fel då som säger så till honom.:D
Jag säger det med normal ton i rösten.
 
Sv: Ni med små barn som inte har blöja..

Nu har han ju vant sig vid pottan.. Men den kan jag ju inte ha med mig ut hela tiden :p.
Han visar eller säger inte när han är nödig alls, så det är lite svårt att se och uppmärksamma det. Frågar man honom så är svaret i stort sett alltid INTE.

Men jag gör ett försök i morgon med att gå ut utan blöja. Ser till att det blir efter att han har kissat på pottan.

Jag tänker ju såklart tala om för honom att han får säga till mamma att han behöver kissa, så hjälper jag honom.

Jag är helt lost på sånt här, så tips mottages gärna!:) Nu är det ju sommarväder här, så det är ju inte för kallt för att kissa ute nånstans..

Blev så lycklig att jag nästan började gråta när han frivilligt satte sig på pottan! :love: Nu gör han både nr 1 och nr 2 där, inomhus;).
 
Sv: Ni med små barn som inte har blöja..

Min Daniel är ju lika gammal som din kille, och han går också utan blöja hemma och hos tex farmor och farfar.
Han använder trainingpants när vi bara ska ut en kortis, och blöja när vi är ute längre sträckor, och så här har vi hållt på sedan i höstas.

Vi brukar låta honom följa med på toa när vi går, pratar om hur man gör när man gör det man ska, och låter honom ta ansvar själv för när han behöver gå på toa. Ibland händer det olyckor, men för det mesta funkar det bra. Dock har han fortfarande blöja när han ska bajsa, det händer oftast när vi är på Parkleken, och där kör vi inte fritt än, eftersom han ogillar toan där.

Nu har han inte använt pottan särskilt mycket, utan står mot toa när han kissar och sitter på en mindre ring när han ska bajsa. Men det verkar ta skruv även hos Ludvig, som håller på att vänja bort blöjan alldeles av sig själv :laugh:, 18 månader på tisdag! Han går helt utan hela dagarna när vi är hemma, och har bara blöja när vi ska till Parkleken eller vara ute länge. Han vill inte ha blöja på natten heller, men han kissar gärna på morgonkvisten, innan man hinner vakna och ta av blöjan så den får vara ett tag till.
 
Sv: Ni med små barn som inte har blöja..

Det låter väl helt normalt att säga till, så han vet vad han förväntas göra. varför skulle det kunna vara negativt så länge man säger det på ett snällt sätt?
 
Sv: Ni med små barn som inte har blöja..

Se till att han går på pottan innan ni går ut (går du på toaletten samtidigt så blir det ju verkligen inget konstigt) och ta med ett ombyte. Och gör dig och pojken en tjänst och lär honom sitta ner när han kissar även sedan han tar steget till att sitta på toaletten.

Sedan kan man ju skoja till det, "nu måste vi av med de här rackar-kallingarna innan du ska kissa".
 
Sv: Ni med små barn som inte har blöja..

Måste han bli helt torr för att få vara utan blöja på dagis? Hos oss har de varit väldigt hjälpsamma och tyckt det varit helt okej att de får träna där. Fråga dem, det är ju bara att lassa upp med extrakläder.

Om det inte går helt på en gång utav sig själv så tycker jag att det är klokt att ha en övergångsperiod när man tar över ansvaret för kissandet, dvs håller koll åt barnet och tar med det till toa en gång i timmen eller så. Vi pratade mycket om att vi övade och att det var viktigt att öva. Rent psykologiskt tror jag att det är bra för barnet att inte känna att det gör fel, blir det kiss nånstans så är det i så fall föräldrarna som glömt att vi skulle kissa. När det gäller nattetid så hade vi också en längre övergångsperiod på några månader när vi tog upp dottern och satte henne på pottan precis innan vi gick och lade oss och hade laddat med plastfrotté i sängen. Överlag är det viktigt att man själv tror på det hela och inte är för velig utan mer: nu kör vi! Det är ju mycket av en vanesak för barnet.
 
Sv: Ni med små barn som inte har blöja..

Loke har nu idag bajsat och kissat på toan med!:)
Han behövde bara en liten pall som stöd för fötterna.

Han vet att man kissar å bajsar antingen i pottan eller på toan, så det har han fått kläm på nu. Utomhus är ju en annan grej.

Jag vet inte om training pants funkar på honom, men kan ju testa.

Loke hade skitit på pottan, så jag tog pottan till badrummet för att göra rent den. Då skriker han: POTTAN! Jag gjorde rent den och gav honom pottan och han satte sig och sket igen. Så har han aldrig gjort, skrikit efter pottan innan.:D Det måste ju vara ett framsteg. Loke är jättestolt över sig själv.

Han får en kram och en puss efter varje pott/toabesök.:love:
 
Sv: Ni med små barn som inte har blöja..

Här hemma hos oss verkar detta fungera jättebra, men jag undrar hur det går sedan när han ska hem till sin pappa.
Har talat om för honom att det går jättebra här hemma i alla fall, så att Lokes pappa vet om det.
 
Sv: Ni med små barn som inte har blöja..

Jag har inte frågat dagis om det, men det ska jag göra. Tänkte att jag kunde testa hur det går när vi är ute och sådär innan.
 
Sv: Ni med små barn som inte har blöja..

Första gången vi lämnade Elivia utan blöja på dagis kom hon hem med en påse med 6 par blöta ombyteskläder:o. Fukade bra hemma men hon vågade inte kissa på toan på dagis.

Hände bara den första gången sen har det flytit på bra. Dock så bajsar hon fortfarande i blöja, vet inte varför hon inte vågar göra det på toa (pottan HATAR hon). Hon blir 3 i augusti och varit torr i några månader nu. Vi använde aldrig trainingpants eller likande utan vi tvättade och tvättade:D. Dock så var det hon själv som sa att hon inte ville ha blöja längre för hon var stor nu!
 
Sv: Ni med små barn som inte har blöja..

KL

Vi har varit jättedåliga på potträning pga att William inte vill. Vi har frågat och frågat om han vill kissa på pottan eller toan, men inte. Likaså har dagis försökt locka honom när de andra barnen sitter och kissar på pottorna. Jag tog till mig Vindvisslas tips och lät honom endast ha kallingar och byxor ute igår. Det resulterade i 2 st nerkissningar på kanske någon timme, trots att jag frågat MASSOR av gånger om han behövde kissa. Men det är väl bara att fortsätta. Däremot har han bajsat på pottan två mornar i rad nu, då har han sagt till att han vill bajsa på pottan.

Men ni som använt trainingpants, hur många ex behövs? Normalt sett tvättar man ju inte varje dag.
 
Sv: Ni med små barn som inte har blöja..

UPPDATERING! :D

Loke har fortsatt med pottandet. Nu går han alltid på pottan och på toan. Han har aldrig blöja på sig hemma längre. Och inte när vi är hemma hos någon annan heller eller när vi är utomhus. (Finns det inte en toa tillgängligt, så blir det en buske/gräsmattan.)

På natten så kissar han i stort sett inget längre och han har sovit utan blöja på natten med. Har funkat kalasbra! Han håller sig om snoppen och springer till pottan/toan på morran :p.

På dagis däremot, så vill förskolelärarna att han har på sig blöja, då han inte säger till dem. Men vi har pratat igenom det och dem funderar på att börja med att ha kalsonger på honom inomhus och ser då om han säger till eller ej. Hoppas att förslaget går igenom.
Dém tyckte ju att eftersom att det går så bra hemma och ute (och även på natten) så kan det gå bra där med.
 
Sv: Ni med små barn som inte har blöja..

Vad kul att det gar bra! Vi har haft ett litet bakslag har hemma, men jag tror det handlar om trots. Fran att ha varit helt torr pa dagarna i sakert tva manader har sam borjat kissa pa mattor, madrasser, i sina leksakslador mm.... inte alls sarskilt kul faktiskt. Jag vill inte satta pa bloja igen for han tycker det ar helt ok att ha den pa och jag ar inte sa intresserad av att ha en femaring i bloja. Men hoppas det lagger sig snart, jag blev jattearg pa honom igar nar han pissat pa alla sina leksaker i en lada.
 
Sv: Ni med små barn som inte har blöja..

Näe fy.. Mitt humör hade totalt flygit iväg!
Det låter som ren och skär trots för min del. Vad säger han när han har gjort det?
 

Liknande trådar

Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
15 824
Senast: Badger
·
Övr. Barn Min sjuåring kissar på sig nästan dagligen. Vi har efter rätt lång väntetid fått en tid till barn-ungdomsmottagning, men att det nog...
Svar
18
· Visningar
2 797
Senast: Badger
·
Småbarn Har en nybliven fyraåring som älskar sina blöjor. Kissa på pottan har han gjort sen han var 2 och det har inte varit några problem, men...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 840
Senast: ameo
·
Relationer Orkar inte gömma mig bakom ett anonymt nick... Hur säger man till sin sambo att hans klädstil suger utan att låta som en elak kärring...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
30 838
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp